Je směšné hledání
lidskosti? Možná, že je to leckdy snaha tragická a někdy pravděpodobně
i věc fanatismu. Směšnost, tragika i fanatismus se rovnou měrou
podílely na mnoha pamětihodných událostech lidských dějin. Převážila-li
směšnost nebo tragédie jsme schopni většinou rozhodnout až podle výsledků
z bezpečné perspektivy času budoucího. Bez zaváhání však takto
odsoudil ochránce zvířat
RNDr. Gustáv Murín, CSc. v článku
v časopisu Vesmír už dnes. (
ZDE: Gustáv
Murín Lidská práva zvířatům? ). Jeho článek je
problematický tím, že si klade otázky jen na povrchu. Ve skutečnosti
jsou to jen otázky řečnické, které jsou vlastně odpověďmi na otázky
jiné, které si autor v duchu zodpověděl a nepovažuje za nutné
je zveřejnit. Přestože se podle vlastních slov snaží vyhnout 'odsouzení
aktivistů', dopouští se něčeho mnohem machiavelštějšího a to
jejich zesměšňování a tudíž automatické trivializaci jejich postojů
a činů. Některé názory ochránců zvířat se opravdu mohou zdát směšné,
ale zrovna tak se před lety zdály směšné mnohé jiné názory (mimo jiné i rovnoprávnost
žen i ras), které dnes považujeme za samozřejmé. Tím, že není
ochoten se pozastavit nad vlastními předpoklady ve srovnání s radikály,
odpírá si vynikající příležitost k zamyšlení se nad lidskou
identitou a postoji k prostředí, jež lidé obývají. Myslím také, že
jeho postoj vědce, je pro tuto úvahu nevhodný. Autor považuje přisuzování
'lidských práv zvířatům' za 'logický nonsens' a zde se dopouští
největší chyby. (Ponechme stranou fakt, že se hovoří o 'zvířecích'
nikoli lidských právech.) Logika ale nemá s tímto problémem nic společného.
Logika je manipulace abstraktních symbolů a použít ji v tomto
kontextu není o nic exaktnější než například říci 'zdravý rozum'.
Logika mimo jiné požaduje jasně definované kategorie a pravidla na manipulaci
s nimi, což nám nemohou nabídnout ani ochranářští radikálové ani
biologičtí klasifikátoři. RNDr. Murín
se
navíc snahou po jednoznačnosti vyzbrojil jen zčásti. Jeho postoj k 'právu'
je pozitivní, pokud podporuje jeho argument v případě francouzského
soudce, který poslal aktivisty podmíněně do vězení, označuje jej ale za 'orgie
absurdnosti', postaví-li se na stranu radikálů, jako v případě
amerických bojovníků proti želvímu utrpení. O tom tvrdí, že
"Je to falešná, umělá a účelově vytvořená personifikace němých
tvorů." Personifikace to rozhodně je, ale na tom není nic špatného.
Rozhodně není falešná, personifikace je samozřejmě projevem neskutečnosti
ex definitio a není proto nutné ji dále urážet a o její 'účelové
vytvořenosti' by musel předložit autor alespoň jeden důkaz. Účelovost
argumentů vědců a vlastníků farmaceutických společností lze však
vyčíslit na stovky miliard dolarů. (Proto se taky mnozí radikálové
soustředí na banky financující výzkum.) Nepochybuji, že je mnoho neupřímných
aktivistů, kteří jen ventilují své frustrace, a většina vědců
opravdu chce pomoci lidstvu. Ani jedna strana však nemá od problému dostatečný
odstup, aby se mohla ohánět objektivitou. Co
do jména?
"Když vytvořil Hospodin
Bůh ze země všechnu polní zvěř a všechno nebeské ptactvo, přivedl
je k člověku, aby viděl, jak je nazve." (Genesis 2:19) Postoj většiny
vědců je ryze biblický. V touze po pojmenovávání, vyplňují 'božské'
poslání a jdou za ním se zanícením vysloveně náboženským.
Schopnost pojmenovávat jim také dává moc ovládat to, co pojmenovali. Po tisíciletí
se člověk rve s přírodou a snaží si v ní najít bezpečné
místo a přizpůsobit si ji svým potřebám. Tento boj v něm ale
také mnohdy vypěstoval ke svému okolí respekt, strach z něj nebo až
posvátnou úctu k němu. Teprve postup civilizace mu umožnil dostatečný
odstup a vytvořil z okolí objekt, který je člověku k dispozici.
Tento pohled na svět kolem nás přinesl nezměrný technologický pokrok,
ale zároveň také vyhubení nejen mnoha druhů zvířat a rostlin, ale i mnoha
národů. A je to právě reakce na toto 'posvěcené' neustále se
stupňující bezmezné využívání přírody, která motivuje mnohé
aktivisty za práva zvířat. Člověk
ve světě a člověk mimo svět
"…nebylo na zemi ještě
žádné polní křovisko ani nevzcházela žádná polní bylina, neboť
Hospodin Bůh nezavlažoval zemi deštěm, a nebylo člověka, který by
zemi obdělával." (Genesis 2:5) Snad vůbec
nejhlubší propast se před námi předestírá, podíváme-li se na rozpolcenost
lidského postoje ke světu. Na jednu stranu jsme v něm a na
druhou stranu mimo něj. Pokud v nás převáží postoj druhý, který nás
dovedl až do průmyslové revoluce, může to vést při současné úrovni
technologické moci až k nepříjemnosti, která zanechá na světě
onu těžko rozpoznatelnou jizvičku, jíž bude absence lidstva. Bible nám
bohužel již na první pohled nabízí model, kdy svět byl stvořen mimo
člověka a člověk byl do něj dosazen, aby ho jako jednu ze svých
povinností obhospodařoval. Země nemůže podle tohoto modelu bez člověka
existovat a je mu zcela k dispozici. Toto nám dává právo používat
zvířata
podle svého uvážení, protože jsou naším vlastnictvím, a usmyslím-li
si rozebrat svoje auto, nikdo mi v tom nemůže bránit, zrovna tak, rozřežu-li
na kousky svého psa, nebo šimpanze, je to moje věc. Takto jednoduše
už ale tento problém dávno postulovat nelze. Pokusy na zvířatech pro výrobu
kosmetiky, ještě před málo lety normální jsou postaveny ve většině vyspělých
zemí mimo zákon a za týrání zvířat (nevím jak je tomu se želvami)
nám hrozí vězení. Jsou to součásti právního řádu, které považujeme
za přirozené, zrovna tak jako většinu zákonů o ochraně životního
prostředí. Naše (prý snad vrozená) sobeckost, ale převáží, mluví-li se
o používání zvířat pro testování léků. Ochránci zvířat tedy
nevytvářejí nové pojmy a zákony, ale snaží se pouze důsledně
aplikovat ty už existující. Předkládají i mnohé zcela racionální
argumenty, které je nutné vzít v potaz. Zcela pravdivě například
upozorňují, že mnoho (a to více než padesát procent) léků je v podstatě
kosmetických, a fungují pouze v mysli lidí, a pokusy na zvířatech
pro jejich testování jsou rozhodně zbytečné. Ochránci také argumentují,
že k pokusům na lidech stejně nakonec dojde, protože zvířata
často nemohou poskytnout dostatečné informace.
Žena
nebo člověk
"Člověk tedy pojmenoval
všechna zvířata
a nebeské ptactvo i všechnu polní zvěř. Ale pro člověka se nenašla
pomoc jemu rovná." (Genesis 2:20) "I řekl Hospodin Bůh: 'Není dobré,
aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou.'" (Genesis 2:18) Jestliže máme
problémy při definici místa člověka ve světě, definice člověka jako
takového také není bez otázek. Přestože většinou všichni víme, co se
myslí, když se řekne 'člověk', měnilo se toto pojetí během století a tento
historický vývoj způsobuje mnoho problému dostaneme-li se na periférii
významu tohoto slova, jako když srovnáme práva člověka s právem zvířete.
Tento citát z Bible opět výborně ilustruje jak se definice lidství změnila.
Člověk a žena jsou v těchto větách postaveni
proti sobě. Žena
je víc než zvíře, ale méně než člověk. Byla stvořena do světa již
pojmenovaného, a to nikoli jako jeho správce, ale jako správcův pomocník.
To, že byla vytvořena z jeho žebra ji staví nad zbytek světa, ale na zcela
na roveň muži. Zajímavá je tendenčnost ekumenického překladu.
Kralická Bible se o rovnosti nezmiňuje a hovoří o pomoci,
"kteráž by při něm byla". Správný překlad originálu by pak měl
snad znít 'jemu odpovídající', nebo 'pro něj vhodnou'. Ke stejnému závěru
o úloze žen dospěla většina světových kultur. Teprve v posledních
asi sto letech se do všeobecného povědomí dostává pojem rovnosti i rovnoprávnosti
mezi muži a ženami, a přestože tento proces není zdaleka u konce,
platí snad už dnes, že řekne-li se 'člověk' míní se tím bez výhrad muž
i žena. Černoch,
indián nebo zvíře
"Jednou v budoucnosti,
měřeno stoletími nepříliš vzdálené, civilizované rasy člověka po celém
světě téměř určitě vyhladí, a nahradí rasy divochů."
(Darwin: O původu člověka) Problémy s rasou
a lidskostí jsou neméně citlivé než otázka rovnoprávnosti žen. Dnes
není o lidskosti rasy negroidní a mongoloidní většinou pochyb,
ale nebylo tomu tak vždy. Stephen Jay Gould se zmiňuje o tom, jak Španělé
vysílaly do nově objevené Ameriky 'odborné' komise, které měly za úkol
zjistit, jestli místní obyvatelé byli lidé nebo ne, zatímco o zvířecí
povaze černých obyvatel Afriky si již byli dávno jisti. Ještě například
velikáni lidských práv jako Darwin nebo Lincoln nijak neváhali označit černochy
za nižší vývojové formy lidstva a nepochybovali o jejich nízkých
intelektuálních schopnostech. Z pohledu svých jižanských oponentů
nebyl Lincoln nic jiného než obránce práv zvířat a používali proti
seveřanům podobnou rétoriku, s jakou dnes většina 'objektivních'
pozorovatelů bez váhání vytasí proti ochranářům. Nelze přece srovnávat
zvířata
a lidi, vytknete mi, a možná to není možné. Ale to samé vyčítali
otrokáři těm, kteří se snažili apelovat na jejich humanitu. Není
proto od věci ptát se dnes, proč, když se můžeme chovat k lidem jako
ke zvířatům, nemohli bychom se chovat ke zvířatům jako k lidem? Tak
to zamýšlela příroda
Vůbec nejfalešnější ze všech
je ale argument o přirozenosti nadvlády člověka nad zvířaty. Není to
nic jiného než selektivní amnézie. Celé lidské dějiny nejsou ničím jiným
než snaha o potlačení a změnu přirozeného v pohodlné. A jsou
to právě ty nejméně přirozené aspekty naší existence, které používáme
k identifikaci svého lidství. Právo slabých na ochranu, snaha po
zastavení dětské mortality, odsuzování genocid, to jsou všechno poměrně
nové morální pojmy, potlačující 'normální přírodní' jevy. Naprostá většina
lidstva už několik tisíc let neloví pro potravu. Přesto je to právě
metafora lovu, která se používá v tomto kontextu. Jízda autem není 'přirozená',
létání letadlem není 'přirozené', kupování hovězího v hypermarketu
není 'přirozené', přesto je považujeme za součást naší lidskosti.
Není proto o nic méně 'přirozené', přestaneme-li zabíjet zvířata
a budeme se naopak věnovat jejich ochraně. Kde se to zastaví? Budeme
jednou chránit komáry nebo dokonce bakterie či viry? Asi ne, ale není špatné
si takové otázky pokládat jako součást morální evoluce lidstva. Celá evoluce není
ničím jiným než snahou o přežití a její nedílnou součástí
je snaha získat konkurenční výhodu nad jiným druhem. To zahrnuje velké
zuby ale i různé mimikry. V lidském prostředí to je často i morální
tlak. Zvířata
si tak jistou nepřímou evolucí vyvíjejí ochranu před lidmi tím, že se je
lidé stydí zabíjet. (Zdá se to poněkud za vlasy přitažené, a taky
to je, ale podobné argumenty byly předloženy i vážnými
evolucionisty.) Je naprostá
pravda, že život zvířat v přírodě není procházka růžovým sadem.
Smrt hlady je stejně normální jako neschopnost rozmnožování kvůli stresu
způsobenému dravci. Znamená to ale, že je v pořádku nakazit šimpanze
smrtelným virem, aby se na něm mohl vyzkoušet nový lék? "Environmentální
hnutí jako korektor průmyslové a konzumní expanze musí samo projít
korekcemi právě pod tlakem takovýchto zřejmých důkazů." říká
Gustáv
Murín. Má naprostou pravdu. Žádné důkazy ale ani on, ani jiní zastánci
využívání zvířat nepředložili. Pouze jeden z možných pohledů na věc.
Práva zvířat jsou otázkou 'srdce' a ne logiky. V kontextu práv zvířat
je zcela logické tvrdit, že když mají lidé problém se zdravím, mají si
to vyřešit sami a ne kvůli tomu zabíjet zvířata.
Fyzické útoky na vědce jsou rozhodně odsouzeníhodné, v myslích
útočníků to jsou ale útoky na trýznitele nevinných tvorů. Zrovna tak
tvrdit, že býčí zápasy nebo koňské dostihy zaručují nejlepší životní
podmínky pro jejich zvířecí účastníky, vůbec neznamená, že je to správné.
Je to stejné, jako lidské oběti některých kultur, které jsou den považovány
za boha a potom zabity. Stejně jako kůň, který si zlomí nohu je
zastřelen, protože by jinak k ničemu nebyl. To že se mu závodit ve
Velké pardubické líbí nic nemění na tom, že žokeje, který si to užil
stejně, při zvrtnutém kotníku kulka do hlavy nečeká.
Jak tuto úvahu uzavřít? Rozhlédnete-li se po příští demonstraci za práva zvířat, nenaleznete mě ani v první ani v druhé řadě. Budu zrovna sedět ve své věži ze slonoviny. Problémy s využíváním zvířat jsou nekonečné a musíme si je vyřešit sami. Může to být směšné i tragické, ale je to součástí našeho života. Napsat by toho bylo možné tuny, vůbec jsme se nedostali k problému s chováním zvířat pro kůži, maso nebo něco jiného. Nelze tedy než se podívat na obě strany mince. Ať je náš názor na věc jakýkoli zamyšlení nám neuškodí. Snad se z toho staneme 'lepšími' lidmi.
|
|
|
|
|
|
|