-
Lidská
práva i pro šimpanze?
- (
Duel - Stanislav Komárek a Roman Joch)
Šimpanzi
jsou nejbližší biologičtí příbuzní člověka, se kterým mají společných
99 % genetické informace. Měl by jim proto právní řád garantovat stejná
práva jako lidem?
- Prof.
RNDr. Stanislav Komárek - profesor filosofie a dějin přírodních věd
- MUDr.
Roman Joch - ředitel Občanského Institutu
-
Stanislav Komárek
Otázka nestojí tak, zda by měli lidoopi získat "lidská" práva:
šimpanzům nepříslušejí práva lidská, nýbrž právě šimpanzí, což ovšem
neznamená, že je v pořádku, že z hlediska římského práva je lidoop
"věc" (to býval otrok kdysi taky). Naprosto nepochybuji o tom, že
člověk představuje korunu všeho stvoření ve věcech dobrých i zlých a
"svorník veškerenstva", už proto ne, že sám mezi lidi patřím a
shledávám správným, že naše kultura a civilizace je antropocentrická
(kdyby ji vytvořili psi, byla by "kynocentrická", ale to není ten případ).Svrchovanost
člověka nad ostatními tvory na abstraktní rovině je věc jedna a bezohledný
postup vůči nim je věc druhá.
Pojem
"zvíře", zahrnující vše od ploštěnky po šimpanze bonoba, je v
jistém smyslu zcela zavádějící a zahrnuje bytosti vzájemně zcela
nesrovnatelné co do stupně komplexity i svého vnitřního světa (člověk má
ke gibonovi mnohem blíže nežli gibon k žížale). Argument v ten smysl, že
člověk se od zvířat liší rozumem, by při
své přísnější aplikaci z lidství vylučoval oligofreniky, duševně
choré, malé děti, féty a embrya atd. a při zcela přísné i řadu bližních
nadaných řekněme právem volebním. Je vcelku jedno, že právní myšlení
kořenící v právu římském má krajní obtíže v pochopení "práv"
jinak než ve vztahu k lidským osobám - striktně vzato tomuto pojetí práva
neodpovídají ani současné normy zabývající se individuální ochranou zvířat
proti týrání.
Velmi
záleží na "celkovém společenském cítění" - zatímco v první
polovině 19. století se na americkém Jihu volně diskutovalo o tom, zda
majitel může "vzpurného negra" oběsit, či zda jej smí
"jenom" zmrskat, dnes by si prakticky nikdo nedovodil provádět medicínské
experimenty na psech, byť to žádný předpis výslovně nezapovídá ( pro
"lidské zdraví" je ostatně nezbytný jen malý zlomek z dnešního
rozsahu pokusů prováděných na zvířatech - autor jako biolog dobře ví,
jakou mají podobné činnosti tendenci rozrůstat se v samoúčel). I rozšíření
šetrného zacházení na všechny lidi je inovace poměrně čerstvá a osud
lapených nepřátel, často už ze sousední vesnice, býval v archaických
společnostech věru neveselý.
- V
přítomné době má podobná šetrnost tendenci rozšiřovat se i mimo
hranici našeho druhu (netýká se ostatně jen zvířat, ale i ochrany neživých
památek, ať už svatovítské katedrály či Prachovských skal) a je to
tak jistě správné. Postupuje se pochopitelně podle míry podobnosti s člověkem,
lhostejno zda věříme, zda proto, že byl stvořen k obrazu Božímu či představuje
veleúspěšný evoluční podnik a strhl na sebe moc nad planetou. Je
pochopitelné, že míra ohledů vůči zvířatům bude menší, než míra
ohledů vůči lidem, ale neměla by být nulová (situace analogicky trochu
v něčem připomíná situaci "osob zabráněných" - dětí,
senilních či k právním úkonům neschopných pacientů atd.). Dobrý
mrav na obecné rovině žádá, abychom nedělali vše, co bychom technicky
činit mohli (např. chytit souseda a tajně si jej pro zábavu mučit). Jen
část z toho je právně reglementovaná, ale síť písemně zachycených
norem houstne a zřejmě časem zachytí i zvířata nám evolučně nejbližší
a je to tak v pořádku.
-
-
-
Roman Joch
Jsou
práva důsledkem lidské vůle, anebo objektivně existují v přirozeném řádu
věcí, poznatelném rozumem? Pokud jsou důsledkem svévole, pak kohokoli (černochy,
Židy, malé děti) lze z okruhu nositelů práv vyloučit – a jižanští
otrokáři, Hitler a potratáři – měli pravdu. Pokud práva objektivně
existují, pak je nemůžeme svévolně nikomu upírat, ale ani přidávat někomu,
komu podle jeho přirozenosti nepřísluší. Pak, samozřejmě, měli pravdu
Abraham Lincoln, soudci v Norimberském procesu, a odpůrci potratů.
Snaha přidělit práva zvířatům zní hezky jen na první poslech. Ve skutečnosti
je aktem svévole: o tom, kdo má mít práva, nerozhoduje rozum a ním poznaná
přirozenost, ale svévolné rozhodnutí těch, kdo mají moc. Prvním krokem je
svévolné přidání práv těm, kdo na ně legitimní nárok nemají, a druhým
krokem bude upření práv těm, kdo na ně nárok mají. „Etik“ Peter
Singer se domnívá, že zabití šimpanze je zločinem, ale usmrcení nenarozeného
dítěte banalitou.
Kdo tedy podle rozumem poznatelného přirozeného řádu má práva? Jen ten
genus bytostí, jež mají rozum (poznávají dobro od zlo), svobodnou vůli
(mají možnost volit si mezi jednáním dobrým a zlým) a tedy jsou schopni
jednání mravního (dobrovolně si volí jednání rozumem nahlížené jako
dobré). Pak mají odpovědnost za své jednání a taky svědomí. Tedy je to
ten druh bytostí, jež jsou racionální a volní. Takoví jsou lidé (a Bůh a
andělé). Každý člověk má potenci jednat racionálně a volně, ne u každého
je však tato potence aktualizovaná (malé děti, velmi staří lidí, duševně
nemocní). Ale podstatné je, že všichni jsou příslušníky téhož druhu s
potencí k racionálnímu a volnímu jednání, a proto jakožto příslušníci
druhu práva mají.
-
Pokud
jsou šimpanzi racionální a volní bytosti, rovněž mají od přirozenosti
práva, jež mají být správně lidmi uznaná. Ale veškerá zkušenost
mluví o opaku – lze se domnívat, že u nich se jedná o instinktivní a
podmíněné jednání, nikoli o jednání volné a racionální. Pak ale práva
nemají. Kdyby byli racionální a volní, museli by být za své jednání
odpovědní a nahlížet případné zlo svých některých voleb a litovat
je. Litoval někdy nějaký šimpanz své zlé jednání? Požadovalo jeho
svědomí trest? Nevím o tom.
Jeden anglický tory to vyjádřil přesně: udělíme zvířatům práva
okamžitě poté, co sepíšou petici, v níž nás o uznání svých práv
požádají. To je test toho, zda jsou skutečně racionální a volní
bytosti, tj. nositelé práv.
Smí člověk udělat šimpanzovi cokoli, např. jej zaživa grilovat?
Nikoli. Ne však proto, že by tím porušoval šimpanzí práva, nýbrž
proto, že by záměrným působením bolesti vnímavé bytosti pošlapával
své lidství, neboť by záměrně činil něco, co je bezohlednou krutostí.
Se všemi bytostmi, jež cítí bolest, člověk nesmí nakládat svévolně,
to však ještě neznamená, že ty bytosti mají práva.
Člověk by se však měl především soustředit na to, aby těm, kdo
nositeli práv jsou, jejich práva nebyla upírána. Nikoli na to, aby svévolně
rozsah nositelů práv rozšiřoval. Jinými slovy, zároveň obhajovat práva
šimpanzů a popírat práva nenarozených dětí na život může jen člověk
morálně slepý anebo intelektuálně chromý.
-
-
- Stanislav
Komárek
Jak už obecně v kraji zvykem, jde každá diskuse na emocionálně nabitá témata
mimoběžně. Diskuse o právech zvířat zajisté nějak oklikou vede k otázce
po právech lidských embryí v raných stádiích vývoje, ale věru mi není
známo, že by ať už prof. Singer či já při nějaké příležitosti vyzývali
k potratům - pouze obraz protivníka si mordování neviňátek jaksi žádá.
Dalo
by se jistě mluvit o tom, kde se "právo" bere - sám po pravdě řečeno
nevěřím v jakoukoli jeho "objektivní" existenci, ale pouze v jeho
povstání společenskou konvencí, odpovídající řecké kategorii "nomoi"
(na rozdíl od kategorie "fysei", třeba živých bytostí). Odpověď
na tuto otázku je věcí víry. Ostatně, jak by asi pochodili řekněme
Pygmejové, kdyby jim bylo lidství přiznáno až poté, co o ně podali
kolkovanou písemnou žádost, či kde by se třeba u Vjačeslava Molotova a tisíců
dalších našla jen stopa rozlišení dobrého a zlého a schopnosti litovat
vlastních zlých činů - jistě není nutno jít až k šimpanzům.
- Je
vcelku jedno, jak se věc ošetří na rovině formálního "práva"
či "nepráva" a jakých konkrétních předpisů, kulturní veřejnost
se zajisté shodne v tom, že v ochraně zvířat (a rovněž i v ochraně
lidí) jsou doposud značné rezervy - není to tak dávno, co odborníci
povolaní španělskou korunou shledali domorodce v Karibiku být "sine
lege, sine rege, sine fide".
-
-
Roman
Joch
- Netvrdil
jsem, že prof. Komárek vyzýval k potratům; tvrdil jsem, že prof. Singer
volá nejen po potratech, ale i po zabíjení narozených dětí - jakožto
„užitečném“.
Má argumentace byla a je proti principu, jenž prof. Komárek hlásá:
„…kde se ‚právo‘ bere - sám po pravdě řečeno nevěřím v
jakoukoli jeho ‚objektivní‘ existenci, ale pouze v jeho povstání
společenskou konvencí… Odpověď na tuto otázku je věcí víry.“
To je pozice, jež veškerá práva popírá. Prof. Komárek je zajisté pro
to, aby např. černoši a Židé měli právo na život, svobodu i majetek,
byl by za tuto konvenci a je to jeho vírou, ale co by mohl namítnout vůči
někomu, kdo preferuje konvenci jinou a má víru opačnou – např. vůči
jižanským otrokářům a Hitlerovi? Lincoln a Norimberský proces se pak zřejmě
unáhlili – nelze-li říci, kdo má v této otázce pravdu, nasnadě je
„sladký“ kompromis: kdo nechce, nebude mít černocha za otroka, kdo
chce, bude mít.
Avšak právě proto, že černoch, stejně jako běloch, je schopen činit
racionální volby ohledně svého osudu, chápat dobro a zlo – a ano, to
samé je schopen i Pygmej, proto je schopen i sepsat petici – jsou černoši
i Pygmejové co do důstojnosti rovni bělochům a tudíž mají všechna práva
jako běloši. Práva lidská. Mají je objektivně, v důsledku své racionální
a volní přirozenosti. Jsou za své činy odpovědni – když Pygmej
zabije Pygmeje, má být potrestán. (Stejně jako měl být Molotov potrestán
za všechny své zločiny; ne že by nerozeznal dobro od zla, nýbrž si sám
volil zlo.) Když však lev zabije Pygmeje, odpovědný není. Můžeme ho
zabít jako škodnou, či izolovat v kleci, ale vinný není, neboť činil,
co fyzicky musel. Žádný člověk však nikdy nikoho zavraždit nemusí.
To je kritérium rozlišení mezi těmi, kdo práva objektivně mají, a těmi,
kdo je nemají. Sofismata o tom, že „práva“ jsou věcí konvencí a víry,
vedou do pekel – tj. k legitimizaci rasistů, Hitlerů a Singerů tohoto
světa.
-
-
-
-
Stanislav
Komárek
-
-
- Než
odjedu do Albánie, země prastaré tradice pochopení všeobecných lidských
práv, rád bych se pana kolegy Jocha zeptal, jak konkrétně si
"objektivní preexistenci" lidských práv představuje, kde a v
jaké pro nás jednoznačně dekódovatelné podobě se nacházejí. Obsáhlé
Singerovo dílo nemám v detailu načteno : pracovní text o lidoopech, který
měl sloužit jako báze pro diskusi, rozhodně k herodovským zásahům na
lidech nevyzývá a nadále jej vnímám jako rozumný. Zkušenost ovšem
ukazuje, že řada nadšených ochránců zvířat bývá poněkud na štíru
se vztahy k lidem. Že by ale tento muž patřil do jedné linie s Hitlerem?
-
-
- Roman
Joch
Objektivní
existence lidských práv neznamená, že všichni lidé v dějinách mají o právech
plně správnou představu; stejně jako existence správného řešení
kvadratické rovnice neznamená, že všichni lidé ji umí řešit správně. A
opačně, pokud se různí lidé dopracují k různým řešením kvadratické
rovnice (z nichž každé kromě jednoho je mylné), neznamená to, že ono správné
řešení neexistuje.
Člověk je bytostí rozumovou, a proto má možnost (ne jistotu) správně
poznat, co je pravda a co jsou práva. Ne každý člověk je však správně
poznává. Správné poznání si vyžaduje dobrý úsudek a značné úsilí. Učí
nás o tom západní filosofie od Sokrata přes Tomáše Akvinského, pozdní španělské
scholastiky, Grotia, Johna Locka až po Abrahama Lincolna.
Rozum nám ukazuje, že nevinní lidé mají právo na život; stejně tak nám
ukazuje, že právo na svobodu mají lidé všichni. Jak? Tím, že zvažuje
alternativy a jejich důsledky. Pokud popření práv vede k absurdnostem a nemožnostem,
platí jejich opaky -- tj. práva. Lituji, že diskuse o podstatě práv není
hlubší a zásadnější. Trváme na tom, že máme práva -- ale odkud se ta
práva berou, to již nevíme.
Co vše má člověk obhajovat, aby mohl být srovnáván s Hitlerem? Skutečně
Singerova*
obhajoba infanticidy do třetího měsíce věku dítěte nestačí? Anebo jsme
tak skrupulózní, že když někdo navrhuje vyvraždit jednu etnickou či
rasovou skupinu, je to skandál, ale když někdo obhajuje vraždění dětí všech
ras a národů bez výjimky, je to v pořádku, neboť diskriminace se nedopouští?
Je toto ta správná etika?
* Pozn.: Peter Singer
argumentoval, že za některých - velmi výjimečných okolností - je
ospravedlnitelné zabíjení dětí. Argumentuje, že nejvyšším morálním
imperativem je vyhnout se utrpení, u zvířat i u lidí, dokonce i v
případech, kdy to neutralizuje tradiční imperativ, že musí být za každých
okolností zachován lidský život. je správné usmrtit těžce invalidní dítě,
spíše než připustit, aby dítě zemřelo pomalu tím, že se mu odepře
potrava nebo léky. Kombinace Singerova racionalismu a jeho přesvědčení
ohledně lidského a zvířecího života vyvolávají u tradičních
náboženských věřících zvlášť silný hněv a strach.
|
|
|
|
|