Řadu
korespondenčních diskusí, které se objevují v stránkách časopisu The Ecologist, doplnila
polemika
mezi britským konzervativním filozofem Rogerem Scrutonem a ředitelem
organizace Animal Aid Andrew Tylerem. Předmětem šesti dopisů, jejichž překlad
přináší časopis Sedmá generace, byla otázka zvířecích
práv.
Milý
Andrew Tylere, Řada
lidí dnes přijímá názor, že lidský rod nemá oprávnění k nadvládě
nad všemi ostatními druhy, kterou dosud uplatňoval. Vyjadřují to tvrzením,
že zvířata mají, stejně jako my, svá práva. Spousta věcí, které se zvířaty
děláme, je proto podle nich morálně neobhájitelná. Mohu souhlasit se závěrem,
ale nikoli s premisou, ze které je vyvozen. Pokus připsat zvířatům práva
považuji za radikální vybočení ze standardního rámce morální debaty.
Pokud bychom jej vzali vážně, podkopal by naši schopnost činit důležitá
rozhodnutí, bez kterých se neobejdeme, chceme-li zajistit jak zvířatům vůbec,
tak divokým zvířatům zvláště udržitelnou budoucnost. Polemika
to není triviální. Obhájci práv zvířat se v současné době snaží
přivést k bankrotu firmu (Huntingdon Life Sciences), která používá
zvířata k lékařskému výzkumu.( stop
huntingdon animal , http://www.shac.net/
, http://www.shacamerica.net/)
V Británii se jim podařilo zakázat provoz kožešinových farem a doufají
v podobný úspěch v případě honů s loveckými psy. Dosáhnou-li
svého cíle, mají v plánu prosadit zákaz střelby a rybaření na
udici. A není třeba pochybovat o tom, že jsou mezi nimi i takoví, kteří by
rádi uvalili přísný bezzásahový režim na celou zvířecí říši, ať
už si to my ostatní přejeme nebo ne. Tato
nekompromisnost je nevyhnutelným důsledkem víry v práva. Jestliže věřím,
že někomu upíráte jeho práva – na život, tělo, majetek či svobodu –,
mám zcela jistě plné zmocnění zasáhnout ve prospěch oběti. Práv se lze
vzdát – může tak ale učinit pouze osoba, která je vlastní, a pouze
tehdy, jedná-li zcela dobrovolně. Účelem pojmu práva je ustavit kolem každého
jedince sféru, v níž je pouze on sám svrchovaným pánem. Vaše právo
je proto mou povinností, a jestliže na ně neberu ohled, dělám nejenom něco
špatného vám, ale také něco, co je špatné. Proč
bychom měli mít takový pojem? Určitě proto, že si přejeme žít ve stavu
vzájemné svobody a respektu. Pojem práva má svůj původ v právním způsobu
uvažování a slouží jako ochranný štít individua před útlakem. Všechna
kalkulace se zastavuje na prahu, za nímž jste suverénním pánem. A pojem práva
zavádíme proto, abychom tento práh vyznačili. Někteří filozofové jsou přesvědčeni
o tom, že existují jednak práva pozitivní – stanovená právním zákoníkem
–, jednak práva přirozená Předpokládejme,
že zvířata práva mají. Co následuje? To nejmenší, co z takového předpokladu
plyne, je přesvědčení, že zvířata zabíjet, jíst, chovat jako domácí
mazlíčky či nutit trpět jinak než k jejich vlastnímu prospěchu je špatné
– v témž smyslu, v jakém je takové počínání špatné v případě
lidských bytostí. Aktivisté říkají, že přesně takové je jejich přesvědčení.
Věří tomu ale skutečně? Jsou připraveni prohlásit můj pokus vypudit ze
stodoly krysy za masovou vraždu? Označit lidi chovající kočky za spoluviníky
několikanásobného zabití? Tvrdit, že se chovem koně ve stáji dopouštím
neoprávněného zajetí? A kopu-li na zahradě, jde o nedbalostní zabití
nevinných červů, brouků a krtků? Které činnosti s účastí zvířat
by byly povoleny a z jakých důvodů? Řeč
o právech má ale jeden mnohem závažnější důsledek v oblasti ekologie.
Dovolávat se práv znamená vyhradit bezvýhradný respekt individuu a dát mu
přednost před kolektivní kalkulací, kdykoli jsou v sázce jeho životní
zájmy. Lidé nemocní, znetvoření či s genetickým poškozením mají přesně
tatáž práva jako zdraví a silní. Jestliže zvířata mají práva,
nemáte o nic větší právo zabít nemocné, zraněné nebo geneticky poškozené
zvířecí jedince než jejich zdravé společníky. Všechny pokusy kontrolovat
populace divoké zvěře podporou zdravých linií a odstraněním přenašečů
chorob by byly z morálních důvodů vyloučeny. Morálně nepřípustné
by rovněž bylo zasahovat do přírody s cílem obnovit ekologickou rovnováhu
– řekněme probírkou přemnožené populace predátorů, kontrolou parazitů
a škůdců nebo zajetím zvířat a přesunem do oblastí příznivějších
jejich rozmnožování. Samozřejmě,
kdybychom žili v panenských lesích jako lovci a sběrači (i to by ovšem
bylo pro aktivistu za práva zvířat morálně nepřípustné), mohli bychom
rozumně předpokládat, že se ekologická rovnováha nastolí sama a překryje
naše stopy. My ale žijeme jinak. Životní prostředí je dnes naše věc,
jeho správa a obnova přísluší lidské vynalézavosti, samo od sebe, bez naší
pomoci se již obnovit nedokáže. Abychom mohli věřit v práva zvířat,
museli bychom se tohoto úkolu vzdát a nechat zvířecí populace, ať
hledají jak umí svou niku ve spleti lidských staveb. Možná by se to líbilo
krysám a vranám; ne již tak opicím, rybám či zpěvným ptákům. Roger Scruton
Milý
Rogere Scrutone, Z Vašich
slov cítím jisté zděšení nad úspěšným tažením obhájců zvířat. Stěžujete
si, že vážně míněný pojem zvířecích práv představuje radikální
vybočení „ze standardního rámce morální debaty“, jako by ony často
sterilní, staletí staré „standardy“ odpovídaly potřebám současnosti…
či koneckonců jakékoli dřívější doby. Váš pojem absolutní suverenity
lidského individua je jak bajka z obrázkové knížky, nápad, který má
asi tolik reality jako cukrová vata. Více na tohle téma později. Jste
poplašen úspěchy kampaně proti Huntingdon Life Sciences (morálně, vědecky
a téměř i finančně zbankrotované společnosti); polekal Vás i zákaz kožešinových
farem a další plány aktivistů v oblasti myslivosti.1 Tyto úspěchy se
nedostavily proto, že aktivisté otrávili pitnou vodu britského národa
narkotikem zvířecích práv. Stojí za nimi racionální námitky vůči nesmyslnému
týrání zvířat a chatrným ospravedlněním, která nám nabízejí organizátoři
tohoto týrání. Úspěchy přišly, navzdory domácím médiím, která v převážné
většině s ohnivým zápalem propagují status quo a účinný disent označují
za šílený a nebezpečný.V takové atmosféře bojovníci za práva zvířat
sotva mohou cokoli vnutit většině společnosti. Nedávné průzkumy veřejného
mínění přesto ukazují, že většina lidí nesouhlasí s myslivostí,
vegetariánství získává na stále větší popularitě a dokonce i názory
na pokusy na zvířatech jsou v naprosté rovnováze, navzdory neutuchající
propagaci vivisekce ze strany mocného vědeckého establishmentu, podporovaného
britskou vládou. Tyto
průzkumy ukazují na počínající spíše než pevně zakořeněnou podporu
pro kontroverzní ideu zvířecích práv. Cílem lidí, jako jsem já, je
povzbudit ostatní, aby o věci dále přemýšleli a odpovídajícím způsobem
se i chovali. Chceme například, aby se lidé vyhýbali nákupu ochuzených
produktů z intenzivního chovu a nahlas vyjádřili svůj nesouhlas s vivisekcí
– praktikou, která je vědeckým nesmyslem stejně jako zneužitím moci,
vezmeme-li v úvahu, že údaje získané výzkumem zvířat nemohou být
spolehlivě aplikovány na lidské bytosti. Jak
jsem připomněl v úvodu, dovoláváte se absolutní suverenity lidského
individua. Píšete, že této suverenity se může vzdát pouze její vlastník,
a to dobrovolně, a že nás (jako individua) váže kolektivní závazek hájit
navzájem svá práva. V jaké době a na jakém místě se lidé chovali
podle tohoto pojmu, hodícího se nanejvýš mezi stěny univerzitních poslucháren?
Západní ozbrojené síly nedávno bombardovaly Bagdád a zabily množství
nevinných lidí jenom proto, že Saddámův režim neumožnil inspekce svých
zbrojních zařízení. Veřejně jsem proti tomu protestoval. Co vy? V Riu
střílejí za účasti vlády děti na ulicích, protože překážejí
turistickému ruchu. Nadnárodní farmaceutická společnost zorganizovala v Egyptě
pokus, při němž na poli stály děti a seshora na ně nechali padat zkušební
vzorek pesticidu, aby společnost mohla získat data o jeho toxicitě. Nejde
o excesy, které se již nikdy nebudou opakovat. Takhle funguje dnešní svět.
Status quo je zkažený. Mocní utiskují slabé. Chamtivost je odměňována.
Jemnocit a slušnost stále existují, ale nejsou dostatečně živeny a oslavovány
těmi, kteří z výšin rozkazují. Ano,
pojem práv pro lidské bytosti opravdu existuje díky staletí trvajícímu zápasu
utlačovaných skupin. Ale zatímco tato práva s posvátnou úctou střeží
ve svých hlavách někteří filozofové a důstojné všenárodní deklarace,
skutečnou existenci získávají pouze tehdy a do té míry, do jaké je
dovedou podrobené skupiny hájit. Ačkoli
si je zasluhují, ne-lidská zvířata mají strašně málo práv, dokonce i v teorii.
V právní vědě jsou jen majetkem. Existují jistá pravidla, upravující
způsob, jakým můžeme zvířata vykořisťovat, zabíjet a konzumovat. Všechna
ochrana zvířat jde ale stranou ve chvíli, kdy je ohroženo pohodlí, zisk
nebo požitek lidí coby vykořisťujícího druhu. Moderní
hnutí za práva zvířat se snaží reagovat na tuto situaci a ukázat, že právě
tak, jako vzkvétal obchodní, kulturní a intelektuální život Británie v době,
kdy jsme se vzdali obchodu s Afričany, čeká nás pozitivní budoucnost i
bez vykořisťování zvířat. Musíte
si uvědomit, že naše hnutí má praktický ráz. Nemáme na očích klapky. V první
řadě se snažíme ukázat to, co se často popírá: každoročně se jen v Británii
stávají stovky milionů zvířat nespravedlivými oběťmi lidského obchodu a
kultury – a dochází k tomu proto, že zvířata mají postavení pouhých
věcí. Propagujeme životní styly, které se vyhýbají masu, výměškům a kůži
zvířat. Zavrhujeme obchod s „domácími mazlíčky“ (místo toho dejte
domov zvířatům z útulků!) a bojujeme proti kratochvilným aktivitám,
které spočívají v trýznění a/nebo ponižování jiných druhů.
Jelikož v tomto nedokonalém světě není možné vést neposkvrněný život,
naší první zásadou by mělo být: ubližuj tak málo, jak jen můžeš. Rád
bych se ještě vyjádřil k nesmyslu skrytému ve Vašich slovech o
„lidské vynalézavosti“, které je potřeba k zajištění udržitelné
budoucnosti. Tato
na první pohled nevinná myšlenka neznamená nic jiného než ochotu obětovat
řadu „nepřátelských“ a komerčně nevýhodných druhů (od šedých
veverek až po jezevce) našim vlastním bezohledným výstřelkům. Jak ukazuje
dosavadní zkušenost, pokusy proklestit si cestu k ekologické harmonii
jedem nebo střelbou končívají krachem. Zkušenost
také ukazuje, že jediná rozumná cesta, kterou se můžeme vydat, vede přes ovládnutí
našich vlastních destruktivních choutek a postoupení dnes lidských území
ne-lidským zvířatům – a to i těm, z nichž nejsme schopni vyzískat
žádný zjevný nebo bezprostřední prospěch. Andrew
Tyler
Milý
Andrew, Pojem
práva, snažil jsem se vysvětlit ve svém dopise, je výrazem suverenity,
kterou si lidské bytosti nárokují nad svými vlastními životy, a jeho
aplikace na stvoření, která nerozumějí morálním ideám a nemají představu
o svých povinnostech, zůstává problematická. Zavrhujete to vše jako
akademický pojem, hodící se nanejvýš „mezi stěny univerzitních poslucháren“,
sám ovšem nenabízíte žádnou alternativní definici. Jediný záblesk
intelektuálního poučení, který se mi ve Vaší odpovědi podařilo zahlédnout,
říká, že zvířata mají práva, jelikož to tvrdíte. Nedozvídám se ale
od Vás jaká práva, jaká zvířata a co nám to dovoluje nebo zakazuje dělat.
Zeptám se znovu: znamená zabít krysu vraždu? Pokud ne, proč? Zdá
se, že Vám velmi záleží na tom, usvědčit mě z „poplašenosti“. Zní
to, jako byste nenabízel argumenty, ale hrozby. Jsem dalek zpochybňovat tvrzení,
že lidé týrají zvířata, chceme-li zde ovšem získat důvody pro odsouzení,
musíme být mnohem jasnější, než jste ochoten Vy na téma povahy mravního
úsudku. Smějete se mojí zmínce o standardech morální debaty, Vaše odpověď
by však zůstala pouhým cárem samoúčelných emocí, pokud by se neopírala
o morální základnu. Tím, že připisujete zvířatům práva, pronášíte
mravní soud. Tvrdím jen, že to děláte špatným způsobem a že důsledkem
Vašeho soudu je intelektuální a morální zmatení. Prohlašujete
za „nesmysl“ tvrdit, že lidská vynalézavost je nezbytná k zajištění
udržitelné budoucnosti. Ať už jsme své prostředí dosud spravovali sebehůř,
pořád to nic nemění na mém přesvědčení, že odpovědí není absolutně
nulová, ale lepší správa. Zvířata na naší farmě podle mě žijí v udržitelnější
rovnováze proto, že jsme zastřelili straky a vrány, které požíraly ptáčata
jiných druhů. Krávy jsou zdravější, jelikož jsme se zbavili krys (nikoli
jedem, rychle dodávám). A hrabošům a kaprům se daří lépe od té doby, co
máme psy lovící norky. Možná s takovými formami správy nebudete
souhlasit, bez nich by tady ale byla jen velmi malá biologická rozmanitost nad
úrovní hmyzu, a dokonce i ta vyžaduje správu. I ve Vaší veganské utopii
byste musel chránit pěstované plodiny před škůdci a biodiverzitu udržovat
zasahováním. Jistě,
pokud zvířata mají práva, potom je vše, co jsem právě popsal, morálně
špatné – ba morálně nepřípustné. Můžete si to myslet, ale protože
jste neuvedl žádné důvody a já věřím, že důsledky laissez-faire by
dnes nepoškodily jen nás, ale také zvířata, odmítám Váš závěr přijmout.
Je dobré pociťovat soucit se zvířaty, chránit je a dělat, co můžete, pro
zabezpečení jejich potřeb. To ale nic nemění na skutečnosti, že jsme to
my, kdo tyto věci dělá. Žijeme totiž ve světě, který spravujeme. Vzdát
se této správy jednoduše znamená vzdát se naší principiální odpovědnosti.
A zvířatům tím neprospějeme, přestože z našeho vztahu k nim
budeme mít dobrý pocit. Ano,
zvířata nejsou „pouhé věci“. Jsou to cítící bytosti, ke kterým nás
poutají skutečné závazky. Sympatizuji s Vaším odporem k obchodu
s domácími mazlíčky, částečně proto, že podle mě navádí lidi k tomu,
aby se na zvířata dívali jako na osoby a tím snižovali jak sebe, tak své
zvířecí mazlíčky. A stejně jako Vy bych i já rád viděl více území přepuštěného
zvířatům. Takové postoupení prostoru by ale rovněž bylo formou správy, při
níž by lidé prováděli všechny významné volby a zasahovali v případě,
že by hladký chod přírodních procesů ohrozili škůdci, choroby nebo lesní
požáry. Roger Scruton
Milý
Rogere, Divné
– pustil jsem se do nedvojznačné obhajoby nenásilí vůči lidem a zvířatům
a podle Vás nabízím pouze „výhrůžky“. Možná jste přečetl – anebo
napsal – příliš mnoho úvodníkových sloupků v Daily Telegraph. Úlek,
který jsem z Vašeho textu vycítil, nejspíše koření v neochotě, s jakou přijímáte
změny dnešního světa. Stará domýšlivost vyplouvá na povrch – zabíjení
zvířat pro radost, peníze nebo náš vlastní prospěch je zkrátka poněkud
luxusní podnik. Ne-lidským
zvířatům bych vyhradil právo nebýt zabit lidmi – s výjimkou případů
neúmyslného zabití nebo zabití v sebeobraně. Připojil bych k tomu právo
na svobodu od mučení a vykořisťování. Obě práva by se měla připsat všem
druhům, které lze na základě dostupné evidence označit za cítící. Není
mým úkolem soudit a komandovat jiné druhy a jejich chování vůči sobě
navzájem. Lidé, kteří se o takové věci pokoušejí, postrádají jak
nezbytnou způsobilost, tak pronikavost vidění. Navíc platí, že ačkoli některá
zvířata mohou zabíjet druhá, žádné z nich nemá našemu druhu vlastní
schopnost velkolepě zinscenované, průmyslové destrukce. Je
zabití krysy vražda? Krysy se obvykle přemnožují proto, že jim lidé nechávají
přístupné nestřežené zásoby potravin. Znám spoustu aktivistů za práva
zvířat, kteří farmaří, provozují továrny nebo jiné podniky a dovedou přitom
odradit nežádoucí zvířata nenásilnými prostředky. Zabíjení ukazuje na
lenost a téměř nikdy nefunguje: mezeru zanechanou zabitým zvířetem
zaplní zvíře jiné, a tak dále, dokud nesáhneme k preventivním prostředkům.
Takže ano, zabití krysy je bezdůvodné a nemorální. Zkuste ale použít výraz
„vražda“ a uvidíte, jak v důsledku kulturní podmíněnosti lidé začnou
reagovat spíše než myslet. Proto bych takové slovo nepoužil. Zvažte ale následující
příklad: jestliže někdo podporuje jiného člověka v úmyslu zabít mé dítě,
většina lidí by to považovala za napomáhání a podněcování k vraždě.
Co když ale nějaký jedinec veřejně schvaluje politiku leteckého bomdardování,
které zabíjí děti (svrchované a suverénní bytosti, jak říkáte) tisíce
mil daleko od jeho země? Je to rovněž napomáhání a podněcování k vraždě?
Moje odpověď zní ano, jasnému vidění se zde ovšem do cesty staví
geografická vzdálenost a kulturní clona. Obhajoba,
kterou jsem předložil, spočívá na jednoduchém principu, o němž jsem se
již zmínil: ubližuj tak málo, jak jen můžeš. To je zkouška, kterou bych
vždy použil, s vědomím, že nikdo z nás nemůže kráčet po této
zemi, aniž by nezpůsobil nějakou škodu. Program,
který jste postavil proti právům zvířat, podle mě spočívá na zhoubné
domýšlivosti. Ta nám tvrdí, že rostlinstvo i zvířena na této planetě
mají prospěch z lidského „správcovství“. Součástí Vašeho oblíbeného
správcovství je mimo jiné identifikace nejrůznějších problémových druhů
a jejich následné zabíjení; stejně tak k němu patří identifikace jiných
druhů jakožto užitkových (dobytek, ovce, krávy, kuřata, bažanti), jejich
masová produkce a zabíjení pro potravu či zábavu. Svět,
který stojí na konci jako výsledek takového správcovství, je znečištěný,
přehřátý a plný nerovnosti. Je uzavřen do neudržitelného systému
potravinové produkce, který vyrábí nemocná zvířata a dočkal se smrti lesů,
rozorání tisíců mil mezí, enormního nasazení jedovatých chemikálií a
ohrožení nespočetných druhů zpěvných ptáků, savců a ryb stejně jako
spousty divokých květin a jiných forem rostlinného života. Jedním
z Vašich oblíbených témat je tvrzení, že zvířata nejsou součástí
„mravního společenství“. Nezaslouží si práva, protože nemají žádné
povinnosti ani odpovědnost. Očividně se máte co učit o bohatství zvířecí
kultury – o mocných sociálních poutech mezi zvířaty, o jejich schopnosti
pociťovat zármutek a smyslové potěšení, myslet strategicky a navzájem
spolupracovat. Straka k Vám necítí žádnou povinnost, ale proč taky? Chcete
ji zabít. Andrew
Tyler
Milý
Andrew, práva
chrání jednotlivce, nikoli druhy. Tím, že je připíšete zvířatům, si
tedy svazujete ruce a zbavujete se možnosti řešit velké ekologické otázky
dneška. Myslíte si, že bychom ruce měli mít svázané: jelikož zvířata
mají práva, je veškeré třídění a probírka, třebas i nemocných a
nebezpečných zvířat, nemorální. Věříte,
že zvířata mají „právo nebýt zabita lidmi“, nehodláte ovšem soudit a
komandovat jiné druhy. Patrně si tedy nemyslíte, že myš má „právo nebýt
zabita kočkou“. Beru to jako potvrzení mé domněnky, že všechny ty řeči
o právech jsou jen jedna velká bublina. Ve skutečnosti nepopisujete práva zvířat,
ale povinnosti lidí. Odvoláváte
se na „bohatství zvířecí kultury“ a je to (v jistých případech) přiléhavý
popis – hodí se i na krysy v našich kanálech (které se nepřemnožují
proto, že bychom jim nechávali nestřežené zásoby jídla, jak byste rád věřil).
To ale neznamená, že zvířata uspořádávají své životy podle morálních
principů, obviňují a odsuzují jedny druhé jako my (a jako Vy v převážné
většině svého textu) či urovnávají své spory pomocí soudu a zákona.
Jedině proto, že odpovídáme volání povinnosti, můžeme a měli bychom být
správci našeho životního prostředí a nejenom jedním soupeřícím druhem
mezi ostatními. Svět
je znečištěný a přehřátý nikoli kvůli správcovství, ale kvůli špatnému
správcovství. Kdyby každý smýšlel jako Vy, jsem přesvědčen, že by to
pouze posílilo pozici lidstva jako dominantního druhu, zatímco ostatní druhy
by se musely protloukat na vlastní pěst v neustále se zmenšujících habitátech.
Je sdostatek poctivé řídit se zásadou „Ubližuj tak málo, jak jen můžeš“
ve světě, který se nachází ve stavu ekologické rovnováhy. Náš svět ale
takový není. Přijde-li v něm řeč na otázky životního prostředí, dával
bych přednost principu „Dělej tak mnoho dobra, jak jen můžeš“. A to může
někdy znamenat ubližovat, a nejenom krysám. Roger
Scruton
Milý
Rogere, kladete
rovnítko mezi probírku a „správcovství“ a stále nedokážete uznat
pohromu, kterou jsme v těchto věcech způsobili. Tvrdíte místo toho, že všechno
napraví trocha drobných úprav. Méně
myší – a ptáků – by bylo zabito, kdyby neexistovala masová produkce koček
v rámci průmyslu s domácími mazlíčky. Každopádně nevěřím, že by se
Vás třebas jen vzdáleně dotýkaly zločiny koček proti myším. Zajímá Vás
pouze to, zda by rozšíření lidských práv na zvířata znamenalo omezení
svobody vykořisťovat a zabíjet, které se lidé Vašeho ražení dnes těší. Z
Timesů jsem si vystřihl recenzi, kterou jste napsal v prosinci 1996 na knihu,
jejímž autorem byl „zbožný katolík“ a jeden z klasiků povinné četby.
Popisoval v ní své „zábavné“ kousky v Cumbrii. Vy jste se souhlasem psal
o jeho „vzdorovité oslavě aktu zabíjení ryb a ptáků v množstvích, která
přesahovala jeho gastronomickou kapacitu... Neshledávám nic zvláštního na
tom,“ pokračoval jste, „že by tyto aktivity měly pro někoho být
vrcholem jeho života a předmětem silných náboženských citů“. Říkáte,
že Vaším cílem je „dělat tak mnoho dobra, jak jen můžete“. Je to příklad
takového chování? Hnutí
za práva zvířat je další kapitolou v historii sociálně pokrokových hnutí,
mezi něž patřila hnutí za zrušení lidského otroctví a zrovnoprávnění
žen a „nižších vrstev“. Skutečnost, že organizace Animal
Aid
,
uznává kontinuitu těchto zápasů, povrzuje výstava Život bez krutosti,
kterou jsme uspořádali v březnu 2000. Mezi účastníky byly Oxfam, Amnesty,
World Development Movement (Hnutí za rozvoj světa) a Fairtrade
Foundation (Nadace spravedlivého obchodu). Hnutí za práva zvířat je otevřeno každému, jehož cílem je nový, spravedlivější úděl zvířat. Jsme toho názoru, že je lepší urazit kus cesty směrem k životu bez krutosti než blokovat cestu vpřed zaslepeným a nekonzistentním nepřátelstvím. Andrew
Tyler Z
The Ecologist 3/2001 přeložil David Vaněk
|