-
-
-
Mají
zvířata práva?
Jan
Čejka
- Mají-li
zvířata nějaká práva, jaká tato práva jsou? Zlepšilo-li se v průběhu
dějin morální postavení zvířat, nakolik je způsob dnešního zacházení
se zvířaty odlišný od minulosti?
-
- Vezmeme-li
v úvahu způsoby, jakými je dnes se zvířaty užívanými k lovu, chytání
do pastí a při různých zábavách zacházeno, jakému utrpení jsou
vystavena kožešinová zvířata a jakými hrůzami procházejí hospodářská
zvířata v systému novodobých velkofarem a zautomatizovaného zabíjení
na jatkách, můžeme bez nadsázky říct, že stále ještě žijeme v dobách
středověku. Naše provinění a netečnost k utrpení zvířat jsou
dokonce daleko větší než v dobách temna. Tenkrát totiž lidé nevěděli,
ani vědět nemohli, co víme dnes my díky četným vědeckým pozorováním
a poznatkům o chování zvířat, jejich bohatém citovém životě a
jejich schopnosti trpět a vnímat bolest.
-
- Velké
utrpení zvířat v mnoha odvětvích lidského konání a všeobecná netečnost
lidí k jejich osudu mají kořeny ve dvou základních způsobech nazírání:
první spočívá v učení křesťanském, které udílí nesmrtelnost,
svrchovanost a zcela jedinečné postavení pouze člověku; jemu je dáno
panování nad všemi živočichy i celou přírodou a jemu jedinému je přiřčena
nesmrtelná duše. Zvířata zbavená duše jsou člověku zcela podřízena
a odkázána pouze na jeho dobrou vůli; přikázání „nezabiješ“ se
na ně nevztahuje. Kořeny druhého způsobu nazírání lze najít v
karteziánské doktríně, založené na učení filosofa Descartesa
a jeho následovníků, dle níž zvířata nejsou obdařena vědomím a
schopností vnímat bolest. Ponížena na pouhé animované stroje,
mimolidská stvoření tak byla zbavena nejenom nároku na posmrtný život,
ale na cokoliv, co by bylo možno nazvat životem; dle zastánců této
doktríny zvířata v pravém slova smyslu jako by nežila vůbec.
-
- Antropocentrický
názor o jedinečnosti člověka byl nejlépe formulován v díle významného
středověkého teologa Tomáše Akvinského
(1225–1274), který spojil Aristotelovu filosofii a jeho nauku o
„hierarchii duší“ s křesťanským učením. Dle Tomáše Akvinského
řád věcí je takový, že vše méně dokonalé musí sloužit více
dokonalému – rostliny slouží zvířatům, zvířata jsou tu ke službě
člověku. Tomáš Akvinský a mnozí jiní křesťanští myslitelé vyložili
poselství bible jen ku prospěchu člověka; jemu udělili panování nad
celou přírodou a všemi živočichy, tak jak je to přikázáno ve Starém
zákoně, a ponížili zvířata na úroveň otroků. Učení Tomáše
Akvinského se stalo základem scholastiky a v různých obměnách je v církvi,
světských institucích a bohužel i v mysli převážné většiny lidí
uchováváno podnes. Moudrý Pythagoras,
pro něhož zvířata byla nadána vědomím a spolu s člověkem i veškerým
ostatním stvořením stejnou nesmrtelnou duší, jako by byl zcela
zapomenut.
-
- Obdobný
názor o výsadním postavení člověka zastával o mnoho let později i německý
filosof Immanuel Kant (1724 –1804).
Podle něho zvířata nejsou racionálními, autonomními a sama sebe vědomými
stvořeními, a tudíž mají pouze sloužit člověku coby prostředky k
dosažení jeho cílů. Dle Tomáše Akvinského i Kanta člověk tedy nemá
žádnou přímou morální odpovědnost vůči zvířatům, má ji pouze k
lidem; laskavé jednání vůči zvířeti není povinností, není ničím
závazným a vyplývá pouze z benevolence člověka. S podivem a úzkostí
musíme konstatovat, že názory těchto dvou myslitelů jsou přijímány
bez zásadních změn i v současnosti.
-
- Právě
v době, kdy žil Kant, se poprvé ozval hlas, který přiznal zvířatům
právo na ohleduplné a laskavé zacházení, a to na základě jejich
schopnosti trpět a pociťovat bolest. Byl to Humphry
Primatt (cca 1742), doktor teologie ve skotském Aberdeenu, jehož
po víc než dvě stě let takřka zapomenutý a nedávno objevený spis
Povinnost milosrdenství (The Duty of Mercy, 1776) se čte jako novodobé
pojednání o právech zvířat. Píše v něm: „V přírodě není pražádný
důvod k udělení přednosti jedinci na základě jeho dokonalosti, stejně
tak jej nemůžeme ponižovat kvůli jeho nedostatkům. Neboť není to v
moci či přání jedince narodit se v podobě zvířete nebo v podobě člověka,
být obdařen duší zvířete nebo duší člověka… Ať jakkoliv velké
jsou schopnosti rozumu, které nás odlišují od zvířat, v jednom zcela
zvláštním ohledu jsme neodlišní – že bolest působí všem stejné
utrpení. Bolest je bolest, ať jí trpí člověk nebo zvíře.“ Zde v
tak krátké a výstižné formě Primatt zřetelně popírá to, co učil
Tomáš Akvinský i Kant: že dokonalost či rozumové schopnosti jedince
jsou nutným předpokladem k udělení práva na ohleduplné zacházení.
-
- Neospravedlnitelné
jako rasismus
-
- Je to
tento důraz na schopnost zvířete trpět a pociťovat bolest, který je základem
učení známého anglického filosofa, mladšího Primattova současníka.
Byl jím Jeremy Bentham (1748 –1832),
hlavní představitel utilitárního filosofického směru. Četné právní
a sociální reformy, které Bentham navrhl, jsou založeny na jeho utilitárním
morálním principu: správný čin a postup je ten, který má za následek
vytvoření maximálního množství štěstí (dobra) pro co největší počet
jedinců. Ve svém díle Základ morálky a zákonodárství (The Principle
of Morals and Legislation, 1789) zařadil lidské bytosti i zvířata do
jedné kategorie vědomých bytostí, tedy stvoření nadaných příznivými
i nepříznivými stavy vědomí a schopných pociťovat radost i bolest;
lidé i zvířata byla tak zahrnuta do okruhu jeho morálního cítění. Svým
učením vskutku předešel svou dobu; jeho spisy se v mnohém ohledu staly
základem dnešního morálního nazírání, sociálního cítění a zákonodárství
a velkou měrou přispěly k dnešním snahám o udělení ochrany a práv
mimolidským tvorům.
-
- Nesmíme
zapomenout, že kromě těchto dvou význačných myslitelů působila právě
v Anglii celá řada lidí, kteří se zastávali zvířat a jejich práv na
život bez utrpení – John
Locke, William Godwin, Richard Martin, William Wilberforce, Lewis Gompertz,
John Stuart Mill, v minulém století pak Henry
Salt a Ruth Harrisonová, jejíž kniha Zvířata coby stroje (Animal
Machines, 1964) otevřela oči mnohých lidí k utrpení hospodářských zvířat.
Je vhodné též připomenout, že Anglie byla první zemí na světě, kde
byla založena společnost na ochranu zvířat (RSPCA, 1824). Z amerických
zastánců práv zvířat je nutno zmínit i další významné osoby: byl
to pastor presbyteriánské církve a církevní vzdělavatel Herman
Daggett, zakladatel Americké společnosti na ochranu zvířat
proti krutosti a reformátor Henry Bergh, filantrop
George Thorndike Angell a známá spisovatelka Harriet
Beecher Stoweová. Učení a myšlenky Jeremyho Benthama rozvedl
o téměř dvě stě let později australský filosof Peter
Singer (1946), dnes pravděpodobně nejvýznamnější žijící
bioetický filosof, jehož kniha Osvobození zvířat (Animal
Liberation, 1975) je pokládána za stěžejní dílo, které
dalo podnět ke zrodu novodobého hnutí za osvobození a práva zvířat.
-
- Podle
Singera podobně jako rasismus a jiné formy vykořisťování lidí založené
na odlišnosti barvy jejich pleti nebo rozdílné příslušnosti pohlavní,
náboženské či národnostní, je i druhová nadřazenost morálně špatná
a neospravedlnitelná. Kam až tato nadřazenost vede, dokládá Singer na příkladu
dvou systémů bezohledného a často doslova barbarského jednání s
mimolidskými stvořeními: experimentování na zvířatech a soudobém
chovu hospodářských zvířat. Správnost či nesprávnost našich
rozhodnutí a činů je podle utilitárně přemýšlejícího Singera závislá
na následcích, které tato rozhodnutí nebo činy mají: taková rozhodnutí
a takové činy jsou správné, jestliže jejich výsledkem je dosažení co
největšího množství dobra pro co největší počet lidí. Za žádoucí
následky morálně správného rozhodnutí Singer pokládá uspokojení zájmů,
přičemž stejné zájmy jednotlivých členů mají stejnou váhu a musí
být respektovány stejnou měrou (princip „rovnocenného respektování zájmů“,
equal consideration of interests). Základními zájmy, které danému
jedinci udílejí morální postavení, a tudíž právo na rovnoprávné
zacházení, je prožívat dobrý a radostný život a nebýt podroben
bolesti a utrpení. Singerův princip rovnoprávnosti zahrnuje tedy všechny
jedince, kteří mají zájmy (jedince, kteří mají tzv. „vnitřní život“),
a vyžaduje stejné respektování těchto zájmů bez ohledu na to, zda se
jedná o člověka nebo o zvíře. Sama skutečnost, že jedinec je schopen
trpět, postačuje k tomu, aby mu bylo uděleno „morální“ postavení,
a to bez ohledu na jeho rozumové schopnosti.
-
-
Singerův
utilitární přístup je často kritizován přívrženci „práv zvířat“,
velmi často neprávem vinou nesprávného či povrchního chápání jeho
morální teorie. Poukazují na to, že aplikace utilitárního principu by
mohla vést k utrpení jedince či malého počtu jedinců za účelem získání
značných výhod, tedy zvýšení celkového množství dobra pro velký počet
ostatních. Jedním ze způsobů, jak chránit jedince před zneužitím pro
blaho ostatních, je zavedení konceptu práv.
-
- Pravděpodobně
nejdůležitějším zastáncem práv zvířat je americký filosof Tom
Regan (1938), který pojetí práv zvířat podrobil filosofickému
rozboru. Zatímco Singer zakládá svůj utilitární morální přístup na
principu rovnocenného respektování zájmů každého jedince a jeho užitečnosti
(utility) pro dobro celku, Regan ve svém stěžejním díle (The
Case for Animal Rights, 1983) podává argumenty, proč k dosažení
plného osvobození zvířat od zneužívání lidmi jim musí být udělena
práva, a spatřuje základ dnešního vykořisťování a zneužívání zvířat
v obecně přijímaném názoru, že zvířata jsou pouhým majetkem a prostředkem
k dosažení četných potřeb lidí, jakož i stvořeními, která sama o
sobě nemají žádnou vnitřní hodnotu. Z toho pak plyne všechno zlo a
utrpení zvířat v soudobém systému velkochovů, pokusných laboratoří,
při lovení, chytání do pastí a při četných druzích zábavy a
sportu. Regan zavádí pojem vrozené hodnoty (inherent value), kterou udílí
všem bytostem, a to lidem i zvířatům, „subjektům života“ –
bytostem obdařeným emocemi, vjemy, pocity, pamětí a přáními a nadaným
schopností pociťovat radost i bolest. Všichni jedinci, kteří mají
vrozenou hodnotu, ji mají ve stejné míře (dané stvoření ji má zcela
nebo ji nemá vůbec), všichni musejí být respektováni stejnou měrou a
všem jsou tudíž udělena stejná práva – především právo nebýt
utlačován a nebýt podroben bolesti a utrpení. Přitom hodnota jakéhokoliv
jedince je nezávislá na jeho užitečnosti pro dobro ostatních a na tom,
jakým dílem jedinec přispívá k blahu ostatních. Narozdíl od utilitárního
přístupu nemůžeme jedince majícího práva podrobit trápení, i kdyby
to přineslo výhody a zvýšení dobra pro velký počet ostatních. Udělení
práv má tedy i velmi důležitou funkci v zavádění zákonů, které
jedince chrání před jejich zneužitím.
-
- Nesprávnost
a nemorálnost jednání, způsobujícího zvířeti bolest, je všeobecně
přijímána cítícími lidmi. Odráží se ve skutečnosti, že
civilizované národy zavedly zákony proti krutosti ke zvířatům a pokládají
týrání a zneužití zvířete za zločin (v některých zemích pouze za
přestupek) trestaný vězením, finančním postihem a mnohdy i povinností
podrobit se psychiatrickému vyšetření. Každoročně miliardy hospodářských
zvířat a nespočetné miliony zvířat používaných ve výzkumu, v průmyslu
kožešin, při lovení a různých formách sportu a zábavy jsou však z
ochrany těchto zákonů vyloučeny. To lze bez jakékoliv nadsázky považovat
za zločin doslova hrůzných proporcí, zcela opomíjený vládami a jejich
zákonodárstvím a přijímaný bez jakýchkoliv výčitek svědomí
drtivou většinou lidí. Přiznání práv zvířatům automaticky zavazuje
společnost k humánnímu zacházení se všemi tvory a neochota světových
vlád a parlamentů zvířatům práva udělit je tedy zcela pochopitelná
– přiznáním práv by totiž zvířata byla povýšena na úroveň stvoření,
která zákony musejí chránit před vykořisťováním, zneužíváním a
krutostí. Skutečnost, že ústava Německé republiky nedávno zahrnula zvířata
do kategorie „vědomých stvoření“, je tedy velkým závazkem a lze
jen doufat, že nejenom povede k významnému zlepšení osudu zvířat v
mnohých společenských oblastech onoho státu, ale stane se příkladem i
pro ostatní civilizované národy.
-
- Závazek
k bližním
-
- Nakonec
bych se rád zmínil o častém sváru a dokonce nesnášenlivosti mezi
lidmi usilujícími o „blaho“ zvířat a zlepšení jejich osudu a radikálními
přívrženci práv zvířat; zjednodušeně řečeno mezi těmi, kteří požadují
„větší klece“ a těmi, kteří
chtějí „prázdné klece“. Pokládám
toto rozdělování za chybné a hlavně velmi škodlivé především pro
zvířata, kterým obě skupiny samozřejmě chtějí pomoci od vší bídy
a velkého utrpení. Prázdné klece, zrušení velkofarem a jatek a zánik
druhové nadřazenosti jsou v dnešní době zatím pouhou utopií; je zapotřebí
postupných reforem, které odstraní zprvu ty největší krutosti páchané
na zvířatech, pak všechny ostatní formy vykořisťování a násilí a
nakonec, a v to musíme doufat, povedou k úplnému osvobození zvířat. Důkazem
toho, že je možné dorozumění mezi oběma skupinami, je nedávné společné
prohlášení pragmatického Singera a radikální americké organizace PETA
o nutnosti postupných reforem, obzvláště v oblasti dnešního bezcitného
systému chovu hospodářských zvířat. Povinností nás všech je pak vzdělávat
samy sebe i ostatní a všemožným způsobem pracovat pro ochranu zvířat
proti lidské bezcitnosti a krutosti. Jednou z nejúčinnějších a
bezprostředních osobních pomocí zvířatům je přijetí vegetariánství.
-
- Ať
jakkoliv porozumíme výkladům filosofů a prohlášením zastánců či
odpůrců práv zvířat, jedno je jisté – že současný výzkum
biochemických a fyziologických mechanismů zprostředkujících vnímání
bolesti u člověka a ostatních obratlovců, jakož i důkazy o bohatém
citovém životě zvířat nás zavazují k tomu, abychom tyto tvory přijali
za své bližní, kterým nelze brát jejich svobodu a které nesmíme žádným
způsobem vykořisťovat, ponižovat a vystavovat utrpení.
Jan Čejka,
Čechoameričan, spolupracuje s
celonárodními a zahraničními organizacemi pro ochranu zvířat a
sponzoruje jejich práci. Je nositelem Ceny za celoživotní přínos v práci
k ochraně zvířat.Vyšlo v
LN
|
|
|
|
|