Proč nás etické principy, na nichž spočívá rovnost mezi lidmi, nutí rozšířit naše úvahy také na zvířata.
Abychom vysvětlili oprávněnost rovnosti zvířat, bude užitečné začít se
zkoumáním stavu rovnoprávnosti žen. Předpokládejme, že chceme hájit práva
žen proti útoku Thomase Taylora. Jak bychom měli oponovat?
Můžeme prohlásit, že důvody pro uznání rovnosti mezi muži a ženami
nelze přesvědčivě rozšířit na zvířata. Ženy mají například volební
právo, protože jsou schopné rozhodovat rozumně o budoucnosti stejně jako muži,
na druhé straně psi nejsou schopni pochopit smysl voleb, takže volební právo
mít nemohou. A tak najdeme mnoho dalších zcela průkazných případů, v
nichž jsou muži i ženy jeden druhému podobni, zatímco lidé a zvířata se
naopak podstatně liší. Možno tedy říci, že muži a ženy jsou podobné
bytosti a měly by tedy mít podobná práva, zatímco lidé a zvířata jsou
odlišní a stejná práva mít nemohou. Tato odpověd' na Taylorovu analogii je do jisté míry oprávněná, nejde však
až ke kořenům. Mezi člověkem a ostatními zvířaty jsou jistě důležité
rozdíly, které se musí odrazit i v rozdílnosti práv. Uznáme-li však tuto
zřejmou skutečnost, neexistuje už žádná překážka, která by stála v
cestě rozšíření základních principů rovnoprávnosti na zvířata. I mezi
muži a ženami jsou totiž nepodstatné rozdíly a přívrženci ženských práv
jsou si jistě vědomi, že tyto rozdíly mohou vést i k různým právům. Rozšíření
základních principů rovnosti z jedné skupiny na druhou neznamená, že musíme
přistupovat k oběma stejným způsobem nebo vyžadovat pro obě skupiny stejná
práva. Učiníme-li tak, bude záležet na přirozenosti členů těchto dvou
skupin. Základní princip rovnosti nevyžaduje stejný, nebo dokonce identický,
přístup, vyžaduje stejné chápání. Stejné chápání různých bytostí může
vést k různým přístupům a různým právům. Na Taylorův pokus parodovat úsilí o ženská práva je tedy možné odpovědět různým způsobem. Není nutno popírat jasné rozdíly mezi lidmi a zvířaty, je třeba jít hlouběji ke kořenům rovnoprávnosti a dospět k myšlence, na níž není nic absurdního, že základní práva rovnosti se vztahují i na zvířata. V tomto bodě se může zdát takový závěr nezvyklý. Zkoumáme-li však výchozí tezi, na níž je založen náš nesouhlas s diskriminací rasovou nebo sexuální, vidíme, že bychom stáli na vratké půdě, kdybychom požadovali rovnoprávnost pro černochy, ženy nebo jiné utlačované skupiny lidí a současně bychom popírali stejný přístup k ostatním tvorům.
Proč
jsou vlastně rasismus a sexismus špatné. Říkáme-li, že všechny lidské
bytosti bez ohledu na rasu, náboženské přesvědčení nebo pohlaví jsou si
rovny, co tím vlastně tvrdíme? Ti, kteří chtějí hájit hierarchicky uspořádané
typy společnosti, kde si lidé nejsou rovni, často zdůrazňovali, že každá
zvolená zkouška nás o této nerovnosti přesvědčuje. Ať chceme nebo ne,
musíme připustit, že se lidé liší různými proporcemi postavy, morálními
vlastnostmi a intelektuálními schopnostmi, odlišnou schopností soucitu k
druhým a vnímaní jejich potřeb, rozličnou schopností účinně komunikovat
s ostatními a různou mírou schopnosti pocit'ovat bolest a slast. Stručně řečeno,
kdyby požadavek rovnosti mezi lidmi spočíval na jejich skutečné míře
stejnosti, museli bychom od něj ustoupit. Z pouhého faktu, že člověk je černoch
nebo žena, nemůžeme ještě vyvozovat nic o jeho intelektuálních nebo morálních
vlastnostech. A
právě v
tom jsou rasismus
a
sexismus
špatné.
Existence
individuálních rozdílností napříč rasami nebo pohlavími nám ovšem
neposkytuje žádnou obranu proti sofistickým odpůrcům rovnoprávnosti, kteří
říkají, že zájmy jednotlivců s IQ pod 100 si zaslouží méně pozornosti
než zájmy těch, jejichž IQ je nad 100. V takové společnosti by třeba IQ
pod stanovenou hranicí učinilo z jedněch otroky druhých. Oč by pak byla
hierarchická společnost tohoto druhu lepší než ta, která je založena na
diskriminaci podle rasy nebo sexu? Spojujeme-li však morální princip rovnoprávnosti
s faktickou rovností různých ras nebo různého pohlaví, braných jako
celek, náš odpor k rasismu a sexismu nám už neposkytuje žádný důvod,
abychom proti tomuto nerovnostářství protestovali. Je
tu ještě něco důležitého, proč bychom neměli stavět svůj nesouhlas s
rasismem a sexismem na jakémkoliv druhu faktické rovnosti, i když jde jen o
omezené případy, uvádějící, že rozdíly ve vlastnostech a schopnostech
mezi jednotlivými rasami a pohlavími existují. Nemáme totiž žádnou záruku,
že se ony vlastnosti a schopnosti, pokud jde o rasu nebo pohlaví, vyskytují
opravdu rovnoměrně. Bylo
by ovšem nebezpečné stavět boj proti rasismu a sexismu na víře, že všechny
důležité rozdíly mají svůj původ jen ve vnějších činitelích. Oponent
rasismu s tímto přístupem by nebyl schopen se vyhnout přiznání - prokáže-li
se, že rozdíly ve schopnostech mají i nějaké genetické příčiny -, že
rasismus by byl určitým způsobem obhájitelný.
Místo
toho bychom měli jasně ukázat, že požadavek rovnosti nezáleží na
inteligenci, morálních vlastnostech, fyzické síle nebo jiných faktech. Myšlenka
rovnosti je ideou morální a ne trváním na důkazech. Tvrzení, že faktický
rozdíl ve schopnostech dvou lidí opravňuje k jakémukoliv rozdílu v míře
pozornosti, kterou věnujeme jejich potřebám a zájmům, nemá žádné logické
opodstatnění. Princip rovnosti lidských bytostí není popisem aktuální rovnosti mezi lidmi, je spíše
receptem, jak bychom měli s lidskými bytostmi jednat. Jeremy
Bentham, zakladatel utilitární školy usilující o reformu morální
filozofie, zahrnul esenciální základ morální rovnosti do svého systému
etiky slovy: „Každému patří jeden hlas a nikomu nepatří víc než
jeden." Jinými slovy je třeba brát v úvahu zájmy každé bytosti
jakkoliv postižené a dát jim stejnou váhu jako zájmům kterékoliv jiné
bytosti. Utilitarista
Henry Sidgwick později napsal: „Dobro kteréhokoliv jedince je neméně důležité,
z hlediska vesmíru (smím-li to tak říci), než dobro kohokoliv jiného."
Je
to právě uplatnění principu rovnosti, že se zajímáme o druhé a jsme
ochotni pokládat jejich zájmy za nezávislé na tom, jací jsou a jaké
schopnosti mají. Počítat se zájmy bytosti, ať jsou tyto jakékoli - musí být
podle zásady rovnosti rozšířen na všechny bytosti, černé nebo bílé, muže
nebo ženy, lidi nebo ostatní živé tvory.
Thomas
Jefferson, který byl zodpovědný za zformulování zásad rovnosti
lidí v Americké deklaraci nezávislosti, tento aspekt viděl: Bud'te si jist,
že žádná živá bytost si nepřeje víc než já vidět naprosté vyvrácení
pochyb, jimž jsem i já podléhal, vyjádřených stupněm chápání daného
jim přírodou, a poznat, že jsme si rovni..., ale ať už je stupeň jejich
talentu(černochů) jakýkoliv, není měřítkem jejich práv. Ačkoli byl sir
Isaac Newton nadřazen ostatním svou schopností porozumět, nebyl pro to pánem
majetku nebo osob jiných lidí. Je
naprosto jasné, že základní námitky proti rasismu a sexismu, vyslovené
Thomasem Jeffersonem, je možné plně aplikovat na druhovou
nadřazenost. Neopravňuje-li vyšší stupeň inteligence využívat
druhého pro své cíle, jak může opravňovat lidi, aby vykořisťovali k
stejným účelům ostatní živočichy? Mnoho filozofů
a spisovatelů přijalo zásadu rovného přístupu k ostatním jako základní
morální princip, avšak mála z nich pochopilo, že tento princip se vztahuje
i na příslušníky jiného druhu živých bytostí než na své vlastní.
Jeremy Bentham byl jedním z mála těch, kteří tak učinili. Ve futorologické
stati, napsané v době, kdy Francouzi osvobodili své černé otroky, zatímco
v britských koloniích se s nimi i nadále zacházelo asi tak, jak dnes zacházíme
se zvířaty, Bentham
napsal: Možná přijde
den, kdy zbytek všech živých tvorů získá tato práva, která by jim neměla
být nikdy odepírána rukou tyranie. Francouzi již přišli na to, že černá
barva kůže není důvodem, aby lidská bytost byla ponechána napospas vrtochům
mučitele. Možná, že jednou přijde i den, kdy uznáme,že
počet nohou, ochlupenost kůže nebo zakončení os sacrum
nedostačují jako důvody k tomu,
abychom nechali citlivou bytost propadnout stejnému osudu. Co jiného
by
mohlo vytyčit tuto nepřekonatelnou
čáru? Je to snad schopnost rozumně myslet, nebo schopnost mluvit? Dospělý kůň
nebo pes je ale nesrovnatelně rozumnější a jako zvíře společensky schopnější,
než je třeba nemluvně den, týden nebo měsíc staré. Předpokládejme, že
by
tomu bylo naopak, jaký
by
to mělo smysl? Otázkou není, zda
dokáží myslet,
ani zda dokáží mluvit,
ale zda jsou schopni trpět. Schopnost trpět považuje Bentham v této stati za schopnost charakteristickou pro všechno živé, dávající živým tvorům právo na stejnou pozornost. Schopnost trpět - nebo přesněji řečeno - prožívat utrpení anebo radost či štěstí - je jen další charakteristikou jako schopnost řeči či smysl pro vyšší matematiku. Bentham neříká, že ti, kteří se snaží stanovit tuto „nepřekonatelnou čáru" za určující pro to, zda by měly být zájmy určitého tvora brány v potaz, si dovolili chybnou charakteristiku. Vyslovením myšlenky, že musíme chápat zájmy všech živých bytostí podle schopnosti trpět nebo se radovat, Bentham nevylučuje úvahy o oprávněnosti zájmů ostatních živočichů, jak to činí ti, kteří proto za dělicí čáru považují schopnost rozumně myslet nebo mluvit. Schopnost
trpět nebo se radovat je
nezbytnou podmínkou pro náš zájem, podmínkou,
kterou musíme splnit dříve, než můžeme o zájmech smysluplným způsobem
mluvit. Bylo by nesmyslné říkat, zda je či není v zájmu kamene, aby ho školák
odkopl z cesty. Kámen nemá své zájmy, protože nemůže trpět. Nic, co v
tom můžeme udělat, pravděpodobně nezpůsobí změnu v jeho blahu. Schopnost
trpět nebo mít radost je nicméně nejen nezbytná, ale i dostačující pro
to, abychom mohli říci, že bytost má zájmy - absolutně minimálním zájmem
je netrpět. Myš, například, má svůj zájem - nebýt odkopnuta z cesty,
protože bude trpět, jestliže se tak stane. Ačkoliv
ve stati, kterou jsem citoval, mluví Bentham o „právech", jde tu spíš
o rovnost než o práva. V jiné pasáži Bentham popisuje proslulým způsobem
„přirozená práva" jako „nesmysl" a „přirozená a nezadatelná
práva" jako „nabubřelý nesmysl". O morálních právech mluví
jako o nejkratší cestě jak dospět k ochraně, kterou by morálně měli lidé
i zvířata mít, ale skutečná váha morálního argumentu nespočívá v
tvrzení o existenci práva, protože ono musí být na oplátku ospravedlňováno
na základě schopností trpět a radovat se. Tímto způsobem můžeme zdůvodňovat
rovnost zvířat, aniž bychom se zaplétali do filozofických disputací o
podstatě práva. Některým
filozofům dalo hodně práce vyvrátit argumentaci knihy Petra Singra a nepodařilo
se jim uvést takové důkazy, které by prokázaly, že zvířata žádná práva
nemají. Uváděli, že k tomu, aby živočichové práva měli, musí být svéprávní,
musí být členy nějaké komunity, musí být schopni respektovat práva druhých
nebo mít smysl pro spravedlnost. Tyto požadavky jsou v případu osvobození
zvířat irelevantní. Právnický jazyk se hodí pro politická jednání.
Jestliže
nějaká bytost trpí a my si toho nevšímáme, neexistuje pro takový postoj
žádné morální ospravedlnění. Nezáleží na tom, jaký je původ této
bytosti, zásada rovnosti vyžaduje, aby toto utrpení bylo chápáno stejně
jako utrpení kterékoliv jiné bytosti, pokud je vůbec možné nějaká přibližná
srovnání dělat. Není-li bytost schopna utrpení nebo prožívání radosti
či štěstí, není tu už nic, s čím bychom mohli počítat. Hranice vnímání
je tedy jediná obhájitelná hranice zájmů u ostatních. Stanovit tuto
hranici na základě jiných charakteristik, jako třeba inteligence nebo
schopnosti myslet, by znamenalo stanovit ji na základech velice kontroverzních.
Proč už si potom nezvolit nějakou jinou charakteristiku, třeba barvu kůže? Rasisté porušují zásadu rovnosti tím, že kladou větší váhu na zájmy členů své vlastní rasy tam, kde dochází k rozporu mezi jejich vlastními zájmy a zájmy jiné rasy. Sexisté porušují zásadu rovnosti ve prospěch zájmů svého vlastního pohlaví. Stejně tak lidé druhově nadřazení dovolují, aby zájmy příslušníků jiných druhů byly podrobeny zájmům jejich vlastního druhu. Model je stejný v každém případě. podle knihy Peter Singer: Osvobození zvířat
|