Jméno
ANDREW LINZEY je tak pevně spojené s křesťanským hnutím za zvířecí práva,
že se objeví kdekoli jsou nějaké akce na obranu zvířat. Jeho
mise, někteří křesťané tomu říkají revoluční mise, je měnit postoje
křesťanů ke zvířatům. Ve své knize ANIMAL THEOLOGY (1994) se Linzey jako křesťan vyznává ze své
“flustrace bolesti a smutku“ z utrpení "nejslabších“ ze všech –
zvířat. Kniha je založená na sérii přednášek o zvířecích právech na
Oxfordské univerzitě.
Centrální
motiv knihy:
Lidská
nadvláda nad zvířaty se potřebuje řídit vzorem Krista - nadvláda se má
projevit službou. Podle některých
lidí je Bůh tak malý, že je schopný se zajímat jenom o jednu část svého
stvoření – o lidi - a ne o celé své stvoření. Podobně bývá úzký náhled
některých lidí na lásku, jde milovat lidi nebo zvířata, ne obojí. Křesťané
často upadnou do mravní malosti, když dojde k diskusím o zvířatech, jako
by se Bůh staral jen o jeden z milionů druhů.Toto nás přivádí k určitému
druhu modlářství, zbožštění lidstva.
Během
své historie projevilo křesťanství málo soucitu ke zvířatům. Popíralo,
že zvířata mají svou vlastní hodnotu, mysl, duši.Tato tradice však plně
nevysvětluje proč i v současnosti je křesťanství lhostejné k potřebám
zvířat. Důvodem je myslím humanismus: náboženský a světský
humanismus. Tímto já nepoukazuji na lidi, kteří nevěří v Boha. Nemyslím
tím ani lidi, kteří jsou zastánci lidského štěstí, důstojnosti, práv,
jako samozřejmě i já. Myslím tím humanismus definovaný jako sebezbožnění,
„náboženství lidstva“, které zahrnuje starověkou představu, že
„ člověk je mírou všeho .“ Od
tohoto pohledu, je jen krátký krok k víře, že „ člověk je pánem všech
věcí“, že lidské zájmy jsou absolutní, a že zvířata nejsou stvořena
pro slávu Boží, ale pro nás. Výsledkem
zbožštění lidstva je toto: zvířata jsou naše prostředky, zvířata jsou
naše potrava, zvířata jsou naše nástroje. Zvířata jsou prostředky k
lidským cílům. Znamená to lidskou nadvládu a kontrolu nad celou zemí. Někteří
z nás sledují výsledky takových závěrů s hrůzou, vidí, že působí
velkou duchovní krizi v dnešním světě. V určitém
smyslu je to vina křesťanů. Oni dovolili, aby se biblické texty, zvláště
první kapitola Genesis interpretovaly tak, aby podporovaly, ne-li vyžadovaly
lidskou despocii. Potřebujeme pojetí sebe ve světě ne jako vládnoucího druhu, ale jako těch,
co slouží celému stvoření. Musíme opustit názor, že zvířata byla stvořena
kvůli nám, aby nám sloužila, ale že my jsme byli povoláni k službě
ostatním tvorům. Genesis 2: 15 - Ráj byl stvořen krásný, plný života,
lidé byli pověřeni o správcovstvím. Filosof
Hazlitt napsal: “Člověk je jediný druh, který se může smát nebo
plakat, protože jedině člověk vidí rozdíl mezi tím co je a co by mělo být.“
Toto je další příklad toho, že lidé nárokují příliš mnoho pro sebe,
aniž by od sebe hodně vyžadovali.
My jsme
druh, který je zodpovědný za globální zahradu. Vzhledem k naší
technologii, držíme zemi ve svých rukou.
Spolu
se změnou pohledu na sebe, musíme změnit pohled na zvířata a přiznat:
Zvířata
mají právo být zvířata…mají právo žít v prostředí, které jim
dal Bůh . Měli
bychom už přestat mluvit obecně o úctě a respektu. Musíme zkoumat náš
vlastní životní styl: Jestliže chodíte do cirkusu a do Zoo, najděte si
jinou zábavu, jestliže se podílíte na intenzivním hospodaření, pracujte
na změnách systému tuhého vězení, jestliže se zabýváte experimenty na
zvířatech, hledejte alternativy, a vy co stále jíte maso, zanechejte toho. Tato
mravní výzva připadá nejtěžší těm, co se považují za ochránce přírody.
Ale je obtížné vidět starost o divoká zvířata a ekologii a zároveň nemít
žádnou ohleduplnost k zvířatům v kleci, k pokusným zvířatům, k zvířatům
na jatkách. Na závěr
znovu připomínám vizi, kde lev leží vedle jehněte. Pro ty, kterým se toto
zdá příliš vizionářské a extrémní, připomínám žalm : “ Tam, kde
není žádná vize, lidé zahynou. Bůh,
který je lhostejný k utrpení nevinných nemůže být křesťanský Bůh. Náboženství,
které nás znecitliví k utrpení, nemůže být křesťanské náboženství. Nemůže
být dost zdůrazněno, že obraz Boha výlučně zaujatého záchranou lidí a
lhostejného k utrpení nečlověčího stvoření se stal zdrojem mravního
zoufalství. Teologický
pohled na zvířata je velice odlišný od jiných filozofických, často
ateistických pozic. Bůh je stvořitel všeho živého, lidí i zvířat. Bůh
není - a nemůže být - nepřátelský nebo lhostejný k tomu, co stvořil.
Pojetí práv zvířat je založeno na tom, že Bůh požaduje, abychom se
zvířaty zacházeli s respektem, jakožto božím stvořením. Já říkám -
zvířata mají - práva ( práva od Boha), protože je Bůh miluje a cení si
jich. Znamená to tedy, že zvířata mají kvůli svému božskému původu
svou nesnižitelnou hodnotu. Z tohoto pohledu když mluvíme o právech zvířat,
neděláme nic víc, než uznáváme práva tvůrce. Práva
pak nejsou věc, která vynaleznou a udělí lidé podle svého uvážení, ale
práva jsou objektivně daná - mají být objevená a uznána. Hnutí práv zvířat
je založeno na základním poznání, že zvířata nejsou druh zboží,
prostředky, nástroje nebo objekty, ale že zvířata mají svou vlastní
hodnotu. Musíme si uvědomovat, že svět stvoření kolem nás není náš svět,
ale boží svět. Zvířata nepatří nám, ale Bohu. Proč je
tak špatné odepřít kuřatům zkladní požadavky jejich přirozenosti jako
je volný pohyb? Jeden
biskup v Anglii nedávno přirovnal velkochovy k zvířecímu Aschwitzu.
Omezovat slepice v bateriových klecích je více než mravní zločin, je to známka
odmítání rozpoznat Boží záměry s přírodou a jeho zalíbení v tom co
stvořil. Není jasnějšího
rouhání před Bohem, než takové perverzní zacházení s Jeho
stvořením.. Křesťanský argument pro vegetariánství je jednoduchý: zvířata patří Bohu. Jejich zbytečné zabíjení je hřích. Křesťané to tak často nechápou. Křesťané se stavěli a staví záporně k vegetariánství částečně z teologických, kulturních a i ekonomických důvodů.
|