V
posledních měsících se v tisku
a jiných médiích hromadily smutné zprávy ze Západních Čech o nálezech
mrtvých psů (viz také ZDE): Čerstvé ostatky psů se
povalovaly na skládce u Komorního Dvora u Františkových Lázní.
Jednalo o čtyři hlavy, jednu spodní čelist a další zbytky, jako chlupy, kůže
a packy. Byl to už druhý nález
na tomto místě v krátké době. Na lebkách ještě visely zbytky kůže….
Jiného
zabitého a napůl staženého psa našla úřednice domažlické radnice se strážníky.
Tělíčko leželo u stánků, které provozují Vietnamci, proti čerpací
stanici Pinka v Havlovicích na Domažlicku. Pes měl roztříštěné temeno
hlavy a na levé straně krku bodnořeznou ránu. Zřejmě ho někdo vykrvil. Měl
také částečně odstraněnou srst z oblasti břicha a zad. Policisté
zastihli na místě nálezu pouze jediného Vietnamce….
Na Karla
Bobála z tachovské záchranné stanice se obrátila s žádostí o pomoc
místostarostka Přimdy. Situace v Přimdě byla následující: místní
Vietnamci měli v držení cca 20 psů, kteří se neustále obměňovali.
Podezření na to, že je prodávají do „restaurací“, bylo podpořeno
i stížnostmi sousedů, kteří opakovaně poukazovali na to, že se
psi velmi často střídají a že s nimi Vietnamci zacházejí velmi
krutým způsobem – bijí je holemi apod. Prodej do restaurací se však
prokázat nepodařilo. Neutěšená situace psů se však musela urychleně řešit. Skrytou kamerou se podařilo natočit
Vietnamce, jak zacházejí se psy. Na základě toho je kontaktoval K. Bobál
a Vietnamci mu psy vydali dobrovolně – dohodli se na jakési formě
odkoupení. Následně bylo zjištěno, že Vietnamci neměli psy ani
registrované ani očkované. K. Bobál na ně podal trestní oznámení.
Odebrané psy potom rozvezl do útulků.
Nejvíce
se těmito případy zabýval regionální tisk deníku.cz, viz také článek: Opravdu
jsme lhostejní? (Nataša Šmatová): "Hnus
a odpor. Pocity, které ve mě vyvolaly opětovné nálezy zbytků psů. Ne
proto, že bych nikdy neviděla mrtvé zvíře, ani proto, že v naší kultuře
je pes společníkem člověka a ne jateční zvíře. Prostě proto, že je někomu
naprosto lhostejné, kam zbytky odhodí a kdo je najde. Prostě proto, že mezi
lidmi koluje mnoho informací o způsobu zabíjení psů. Prostě proto,
že na jedné straně se ochránci přírody snaží zachraňovat týrané psy a
na straně druhé nikdo není ochoten dosvědčit, byť o tom ví, jak umírají
psi, jejichž zbytky se pak objeví někde na skládce. Jasně, jedná se jen o
zvířata. Jen o zvířata? Mlčeli byste i v případě, že byste se stali svědkem
jiného, horšího, činu"? Konzumaci masa lidského pomocníka a přítele-psa v Číně musíme chápat v souvislostech. Historie Číny je silně spjata s fenoménem kanibalismu. Lidské maso se v Číně jedlo odpradávna především ze tří důvodů: Jako výraz nenávisti a pomsty - čínští válečníci jedli své poražené nepřátele, dále to bylo z důvodů gurmánských a části lidského těla se používaly jako léčebné prostředky v tradiční čínské medicíně a používají se dodnes. (potracené plody, dokonce mrtvolky novorozenců a zárodky dětí se staly v Číně nejnovějším doplňkem pro zdraví a krásu. V Číně jedí novorozence, uvádějí zprávy z Hongkongu). Lidské maso se jedlo také z nouze a hladu v době hladomorů. „V jedné starověké čínské kuchařské knize je popisována příprava několika druhů sekané z lidského masa, která se podává buď jemně dietně připravená se zeleninou, nebo v bujonu, či jako kotletky s kostí a šťávou, vždy dobře osolené a okořeněné různými aromatickými přísadami. Za vlády dynastie Sung ve 12. století n.l. bylo v oblibě u dvora zvláště ragú a bílé libové maso zpod kůže, vařené nejprve v páře a potom grilované. Používalo se zejména maso zabitých nepřátelských vojáků. Čínští gurmáni si zvláště pochutnávali na malých dětech a k jejich pečenému masu obvykle přikusovali černý chléb. Ještě v roce 1901 patřily k vybraným pochoutkám gurmánů na Formose (Tchaj-wanu) (lidská) játra, ledviny, srdce a chodidla.Tyto speciality se podávaly porcované na malé kousky v polévce, připravené z dlouhých morkových kostí obětí“. Hogg, Garry, Kanibalové a jejich oběti, Praha 1995, přeložil a doslov napsal známý český antropolog RNDr. Josef Wolf. V (nejen) starověkých čínských kuchařských knihách jsou recepty na přípravu lidského masa. Na dvoře císaře Š´ Chua (333-349) se jedlo maso mladých dívek. Na zlatých podnosech se servírovaly useknuté hlavy otrokyň a hostům u stolu se sbíhaly sliny. Také Marco Polo o 1000 let později popisuje kanibalismus v Číně. Ještě v 19. století nebylo zvláštností, že čínští kati jedli srdce a mozky popravených. Nebo je prodávali na do restaurací. Čínští vojáci rozmístěni na Tchajwanu před čínsko-japonskou válkou (1894-1895) jedli maso domorodých Tchajwanců místo vepřového, běžně se prodávalo na trhu. Kanibalismus byl hojně rozšířen i za kulturní revoluce: „Jedly se jakékoliv části těla, včetně srdce, masa, jater, ledvin, ramen, chodidel a šlach. Lidská těla byla vařena nejrůznějšími způsoby, včetně vaření, dušení v páře, smažení, pečení a grilování... Lidé pili tvrdý alkohol nebo víno a při pojídání lidského masa hráli hry. V největším rozmachu tohoto období byla jídla z lidských těl nabízena dokonce v jídelnách nejvyšších vládních organizací v Revolucionářském odboru kraje Wuxan“. Zdroj ZDE.
Norbert Elias ve slavném díle „O civilizačním procesu" dokládá, že podstatou civilizace " je tendence potlačit jednoduché pudové reakce a krutost. V evropském novověku se rodilo hnutí duše, kterému říkáme svědomí a soucit. Zároveň rostl pocit nechutnosti a trapnosti. Významného pojmu práh „znechuceni" se používá mimo jiné v souvislosti s tím, jak se při podávání jídla zachází s masem: V historii stolování zanikala zvyklost prezentovat a porcovat před zraky stolovníků celé zvíře nebo jeho velkou část, která zřejmě hověla loveckým atavismům. Jak to známe z barokních olejomaleb, na slavnostní stůl kdysi patřilo zvíře v co nejúplnější naturalistické podobě. Postupně se zjemňující cítění však přestalo tuto demonstraci oceňovat, a naopak chtělo skutečný původ masitých jídel vytěsňovat a maskovat. Později bylo také stále nepřijatelnější jíst zvířata, která dělala člověku společnost a pomáhala mu. V tomto kontextu se nemůžeme divit, že ve společnostech, kde stejný civilizační proces neproběhl, se běžné jí psí maso a kruté zacházení se zvířaty na veřejnosti je normální a akceptované. V Evropě bylo určité násilí, tak jako řada jiných věcí, jichž jsme se naučili děsit a štítit, odstraněno z našeho zorného pole spíše než vymýceno.
Ze stránek klubu Hanoi: "Existence dalších, možná ještě více šokujících restaurací zůstává turistům většinou utajena, protože speciality v nich nabízené nepatří, narozdíl od psího masa, k běžným vietnamským pokrmům. Jedná se o restaurace připravující hadí maso, speciality z koček, z opic, z veverek... Ve Vietnamu se jí prostě všechno, je to součástí místní kultury a tradic".
Záměrné mučení Co asijskou kuchyni, kromě pestrosti masných ingrediencí, hlavně odlišuje od české - je to záliba v pojídání vaření a živých zvířat. A jak třeba probíhá celý proces výroby korejského kočičího tonika? Koyangi soju, jak je výsledný produkt nazýván, začíná vhozením živé kočky do vroucí vody velkých tlakových hrnců. Vaří se dál s bylinami, kořením a jinými přísadami. Věří se, že koyangi soju zázračně léčí široké spektrum onemocnění od artritidy až po neuralgii. Maso mučených zvířat plné vyplavených hormonů rádi používají čínští a korejští muži na posílení organismu, zlepšení nálady, proti depresím. Psí maso je vůbec spíš mužská záležitost. Psi se kvůli „léčebným“ účinkům masa záměrně mučí v Číně i Koreji. Jaká je situace v tomto směru ve Vietnamu nevím, ale prý se to tam (aspoň běžně) nedělá. Z webu znám především fotky transportu zvířat (kachen, psů, prasat) na motorkách na trh, kde jsou namačkaná, polomrtvá v klecích. Ta nejhorší videa a fotky na netu pocházejí ovšem z Číny a Koreje. Vivisekce v hadích restauracích ve Vietnamu je nicméně běžná. Vietnamci věří, „ že když stojí v práci či v životě nějaká překážka a činí jakousi smůlu, pojídání psů neštěstí vyřeší a vyčistí. Proto si zajdou na psí večeři hlavně páni, a to příležitostně, někdo jednou za měsíc, někdo jednou za rok, někdo jednou za celý život". Nicméně fámy o tom, že Vietnamci se se psy opravdu "nemazlí", mezi lidmi kolují, viz článek redaktorky Šmatové v deniku.cz. Lidé viděli leccos, svědčit nechtějí. (viz dále i výpověd Z. Horáčkové z Ligy na ochranu zvířat). A MVDr. Markéta Pacltová v televizním pořadu Na vlastní oči, dne 27.08.2008: „Já jako silně pochybuju, že způsob jakým oni je usmrcují je humánní, protože některý ty zvířata nejdřív opařej a pak je teda usmrtí…to víme z těch psů, kteří se našli na té skládce na Komorní Hůrce, ty byli spařený“.
Takto
na stránkách klubu Hanoi popsala jedna žena
svůj zážitek z Vietnamu:
Dočetla
jsem se, že v severním Vietnamu
lidé jedí psy víc, oproti jižnímu, který je více buddhistický. Je ironií,
že Asie přestože je ovlivněná buddhismem, tolik propadla psímu masu, včetně
buddhistických mnichů. Ne úplně všude. Bhútánci
(Bhútán je buddhistické království v Himaláji)
jako buddhisté věří, že psi jsou
dobří lidé, jimž při reinkarnaci jen těsně unikl návrat v člověčí
podobě. Pouliční psi vypadají blahobytně a nikdo si je nedovolí
nakopnout, natož sníst. Buddha výslovně zakázal
zabít psa. Podobně tomu bylo v Tibetu.
Buddhisté
různých buddhistických škol se přou, zda-li Buddha zcela zakázal jíst
maso. Buddha
nicméně popisuje chování svých přívrženců takto: „Zabíjení živých
zavrhnul, zabíjení živých se vzdálil: bez hole, bez meče, citlivý, plný
účasti, žije láskou ke každé živé bytosti, soucitem.“ Dále,
když například zemřel mnich na uštknutí hadem, Buddha doporučoval ostatním
mnichům, aby k hadům přechovávali stále soucitné a míruplné myšlenky (mettá).
Přímo o konzumaci masa se vyjadřoval následovně: „Jestliže se my snažíme
uniknout utrpení, proč bychom je měli způsobovat jiným?… Jak může bhikšu,
jenž doufá, že osvobodí druhé, žít z masa jiných cítících bytostí?“
"Pes
není mezi
„jatečnými zvířaty“ v našich předpisech ani v předpisech
jiných států EU uveden. Navíc v EU platí směrnice, která
zakazuje ze psů a koček získávat kůže nebo jiné produkty pro výrobu spotřebního
zboží, a takové zboží se nesmí ani vyrábět, ani dovážet": Josef
Duben, tisk. mluvčí SVS ČR. Jenže zákon má pěknou díru: Když
si psa doma pěkně vykrmíte, zabijete a sníte, není to podle české
legislativy, pokud ho nebudete týrat, žádný trestný čin. Bylo by dobré,
aby v České republice jako např. v USA platil výslovný
zákaz zabíjení psů pro maso. Také v některých asijských zemích
je psí maso zakázané, např. na
Tchajwanu.
Nataša Šmatová, chebsky.denik.cz, 22.7.2008
22. dubna 2000 se v Pekingu ve Výzkumném ústavu sochařství konala soukromá výstava šesti umělců. Umělci používali jako materiály lidské a zvířecí mrtvoly. Sun Yuan a Peng Yu prováděly performaci “infuze mrtvoly siamských dvojčat s vlastní krví”. Peng Yu měla sólo vystoupení "krmení dětské mrtvolky olejem z lidského tuku". Samotní umělci říkají, že cílem bylo vytvořit postoj skutečného "vědeckého přístupu ke světu". Tvrdí, že mrtvý člověk není lidská bytost a říkají, že použití mrtvol v umění je stejně obhajitelné jako jejich používání v rámci vědy a že jejich práce může pomoci "zlomit pouta společenského tabu". Kurátor výstavy Li Xiantang obhajoval použití mrtvol tím, že se tak „rozšiřuje pojem umění a vede ho do nového území“. Dodal, že se Čína liší od Západu, východní nauky nekladou tolik důrazu na morálku a to umožňuje čínským umělcům větší svobodu. Další čínský performer Zhu Yu nastínil kanibalské téma: „Jedna z otázek, která nás nejvíce dráždí, zní: proč nemůže člověk sníst člověka". Nezůstal jen u slov.... Na třetím šanghajském Bienále představil svou etudu Eating people. Byla sestavena z fotografií, kde Zhu Yu podle vlastních slov vaří a konzumace lidský plod, který vzal ze zdravotní školy. Zhu Yu k činu říká: „Žádné náboženství kanibalismus nezakazuje. Ukažte mi zemi, v níž je zákon, který by něco podobného zakazoval? Je to prostě morálka. Ale co je morálka? Není to prostě něco, co člověk čas od času mění, podle svých aktuálních potřeb? Využil jsem prostoru mezi morálkou a zákonem. Na tom je založena má práce.“ Zhu Yuova performance „Pojídání lidí“ byla patřila do série projektů s názvem „Posedlost zraněním“. Byla součástí širšího fenoménu „šokového umění“ v současné Číně, v jehož rámci umělci běžně pracují se zvířecími či lidskými mrtvolami. V rámci projektu „Posedlosti zraněním“ si Zhu Yu vyřízl kus kůže a našil si na místo kus vepřového.
|
|
|
|
|
|
|