Pes
je jedinečná odchylka v přirozeném řádu panujícím mezi predátory a
jejich kořistí.
Ne
všechny kultury si uvědomují pravou hodnotu psů. Některé si přestaly vážit
toho, co v nich mají, pro jiné je
pes zase bídným otrokem, nečistým zvířetem, někde dokonce pouhým
zdrojem potravy a kulinářských zážitků. V Koreji dítě dostane
roztomilé štěňátko na hraní, když pes vyroste a dítěti se omrzí, bez lítosti
se vyhodí z domu, prodá na trhu na maso nebo si rodina psa uvaří k obědu. Další
v něm vidí hračku na mazlení, kterou je potřeba hýčkat a rozmazlovat. Jiní
by se rádi zasadili o to, aby pes jako živočišný druh vymřel a to ve jménu
péče o blaho zvířat či bezpečí lidí
a hygieny veřejných prostranství. Pes,
v podstatě domestikovaný vlk, byl prvním tvorem, s nímž lidé vytvořili důvěrné
svazky, které byly intenzivní na obou stranách. S žádným jiným zvířetem
nevytvořil tak důvěrné pouto; pouze pes, zdá se, dokáže číst
naše myšlenky a „reagovat na nejjemnější změny našeho výrazu či nálady".
Němečtí cvičitelé psů používají výraz Gefühlsinn (cit či smysl pro
pocity) k vyjádření skutečnosti, že psi dokáží vycítit každou změnu
naší nálady. Pes
je, dá se říct, naprogramován na soužití s člověkem. Dává přednost
člověku před svým druhem. Můj pes mi rozumí, prohlašují svorně
"pejskaři". Nejnovější výzkumy jim dávají za pravdu. Pes je
nejstarším domácím zvířetem a za tisíciletí soužití s člověkem si
vyvinul jedinečnou schopnost chápat pokyny svého pána. Pes
je mistr v chápání člověka.Názorně to prokázal americký antropolog
Brian Hare z americké Harvardovy university. Štěňata excelovala v chápaní
pokynů a hravě strčila v této "disciplíně" do kapsy stejně stará
vlčí mláďata. Trumfla dokonce i opice. Pes je v tomhle směru opravdu hvězda,"
komentuje výsledky Hareho pokusů americký etolog Peter Marler z University of
California. "Ukazuje se, jakou děláme chybu, když si myslíme, že to,
co neumějí opice, nezvládne žádné jiné zvíře." Psům je mistrovství
v chápání lidských gest vrozené. Dokážou "číst" pokyny člověka
už v útlém věku a navíc bez ohledu na to, jestli vyrůstali mezi lidmi
anebo strávili život v psí smečce. Pes
dokáže vycítit blížící se smrt. Pes Scamp ze sanatoria v Cantonu ve státě
Ohio dokáže vycítit, když se blíží smrt některého z pacientů. Během tří
let, co v sanatoriu žije, předpověděl už přes čtyřicet úmrtí. Scampova
majitelka Deidre Huthová říká, že její knírač vždy spustí poplach, když
některý z pacientů stojí na prahu smrti. „Buď začne štěkat, nebo pobíhá
po pokoji,“ řekla
Asi
má sotva cenu ptát se, proč máme psy rádi, neboť odpověď je všem zřejmá:
protože oni milují nás, a to bezvýhradně. Bez ohledu na to, jak s nimi zacházíme,
co jim provádíme, jak málo pozornosti jim věnujeme, dychtí potěšit nás,
dychtí být v naší společnosti.
Jerome
K. Jerome v knize Lenivé myšlenky lenivého člověka napsal: A
ve chvíli, kdy zaboříme tvář do dlaní a přejeme si, abychom se nikdy
nebyli narodili, pes se neposadí vzpřímeně a nepodotýká, že jsme si to všechno
zavinili sami. Natož aby doufal, že to pro nás bude varováním. Ale nenápadně
se přiblíží a strká do nás hlavou... pohlíží na nás svýma velkýma
poctivýma očima a snaží se jimi říct: Ano, pořád máš ještě mě,
vždyť víš. Půjdeme světem společně a vždy budeme stát při sobě, mám
pravdu? Možná
je zde jiný důvod, proč tolik lidí miluje psy s tak vášnivým citem. Lidé,
z nichž se ponenáhlu stávají mizantropové, vysvětlují svůj odpor k druhým
lidem (mizantropie zřídkakdy zahrnuje mluvčího) poukazem na sobectví, na
skutečnost, že takové množství lidí se zdá být zaujato svými starostmi,
ponořeno do sebe, pohlceno záležitostmi, které se vztahují výlučně k nim
samotným. Narcismus se stal jedním z klíčových hodnotících výrazů pro
označení člověka ve 20. století. To je asi vcelku pravda. Někteří
lidé mají skutečně pozoruhodnou schopnost být neustále fascinováni
malichernostmi vlastního života, které ostatní považují za pochybné, ježto
tuto fascinaci vyhrazují svým životům.
Lidé
mají sklon utápět se ve svých vlastních narcistických zájmech a ztrácejí
pojem o světě kolem sebe. Nejen sebelítost, ale i sebezaujatost různých
podob nás neustále zaměstnává. Možná jedním z hlavních důvodů, proč
milujeme psy, je skutečnost, že nás odvádějí od této zaujatosti sami
sebou. Ve chvíli, kdy se naše myšlenky začnou motat v kruhu, my je nedokážeme
zastavit a uvažujeme, jakou strašlivou událost pro nás budoucnost chystá,
otevírají nám psi okno k potěšení z okamžiku. Procházka se psem znamená
vstoupit do světa bezprostřednosti. Náš pes se dívá na strom, pozoruje
veverku, je tady a nikde jinde…. Spousta lidí se zmiňuje o terapeutických
účincích, které procházka se psy má, jak je podněcující a současně
uklidňující. Láska:
převládající psí emoce Psi
dávají lásku najevo neustále. Psí schopnost milovat bezvýhradně a bez kolísání
nás fascinuje. Opravdu, mnoho lidí už jistě slyšelo o krutých nebo nedbalých pánech,
které jejich psi milovali bez ohledu na špatné zacházení. Schopnost psů
projevovat lásku je tak pověstná a rozvinutá, že se z ní stal málem další
smysl nebo orgán… Důvěrné
seznámení s druhým člověkem bývá mnohdy počátkem antipatie nebo dokonce
pohrdání. Láska mezi lidmi často nepřežije sblížení, ovšem s psí láskou
je to právě naopak. Sílí a prohlubuje se. I když se tato zvířata seznámí
se všemi našimi slabinami, věrolomností a nevlídností, oddaně nás milují
— a většina majitelů jim tento cit oplácí. Také my milujeme psy čím dál
více. Pouto mezi námi a jimi je pevnější a pevnější. Pouto
mezi psy může být tak silné, že někteří autoři hovoří o
zamilovanosti. Elizabeth Marshall Thomasová se dokonce zmiňuje o jakémsi
„manželství". Samozřejmě jde pouze o analogii, ale věrnost,
trvanlivost a intenzita citu skutečně do značné míry připomínají svazek
mezi lidmi. Odkud
tato láska pramení? Často se předpokládá, že oddanost zvířat je způsobena
skutečností, že lidé štěňatům a psům obstarávají potravu (podle jedné
teorie podobným způsobem vzniká vztah mezi dítětem a matkou). Jak prokázala
série experimentů, které v roce 1954 provedl A. J. Brodbeck, krmení nepředstavuje
nezbytnou součást rozvoje sociálního pouta. Jedna skupina štěňat dostávala
potravu od automatu a druhá od člověka. Člověkem krmená štěňata při
spatření experimentátora hlasitěji štěkala, ale to byl jediný podstatný
rozdíl mezi oběma skupinami. Zdá se tedy, že cit psa nezávisí na tom, co
mu poskytujeme, ani na jeho pochopení, že mu přinášíme potravu. Pes
nemiluje automat, od něhož získává krmení, ale je schopen lásky k člověku,
který mu nikdy žádné jídlo nedal. Existují
podrobné záznamy o silné mezidruhové lásce — o psech, kteří truchlí
nad smrtí svých majitelů tak, že ohrožují vlastní život nebo dokonce zemřou,
protože odmítají přijímat potravu. Uveďme například psa jménem Hačiko,
akita inu z Tokia, jenž deset let čekal na železniční stanici na zesnulého
pána. Neztrácel naději, nebo šlo o soukromý smuteční rituál? Jaké myšlenky
a pocity měl františkánský Bobby který prožil na hrobě svého pána čtrnáct
let? I když nám psí emoce mohou připadat povědomé, patří do jiného vesmíru. V jistém smyslu již pes není opravdovým zvířetem. Na druhé straně se však jeho psí mozek nemůže rovnat našemu mozku primáta, a tak je jednou provždy odsouzen k tomu, abychom ho mylně hodnotili. Snažíme se poměřovat jeho inteligenci svými vlastními schopnostmi, což nelze. Pes neumí číst ani psát. Vyjadřuje se pohyby těla a očí. Nepoužívá nástroje. Je tak věrný, vnímavý a trpělivý, že se to vymyká našemu chápání. Sdílí s námi celou paletu emocí; dokáže vzlykat hrůzou či lítostí a usmívat se, když má dobrou náladu. Toho, co máme společného, je víc než věcí, v nichž se od sebe lišíme. A podobnost našeho myšlení i cítění je taková, že pes a člověk si mohou dokonale rozumět a při vykonávání složitých úkolů konat jako jedna bytost. Pes a jeho lidský společník si dokážou jediným pohledem sdělit jemné a složité emoce a významy, což nade vši pochybnost dokazuje, že nás toho víc spojuje než dělí. Prokázalo se, že přátelství mezi psem a člověkem může být stejně silné nebo dokonce ještě silnější než mezi mnohými lidmi.
O
věrnosti a hrdinství Na
památníku před soudní budovou v Missouri je zaznamenán jeden z nejdojemnějších
výroků o věrné psí lásce. Pronesl jej v devatenáctém století pozdější
senátor George Graham Vest, když před soudem zastupoval svého souseda, kterému
jiný muž zabil psa:
Podle
Oxfordského slovníku angličtiny slovo věrný znamená „spolehlivý v závazcích
povinnosti, lásky apod." Věrnost v pravém smyslu slova se zdá být těsněji
spojena s láskou než s povinností. Pes je věrný neboli loajální nikoli
proto, že mu to velí povinnost, ale protože miluje. Pes se chová loajálně
k jiným psům, tedy ke své vlastní rodině, smečce. Tato věrnost může nabýt
těžko uvěřitelných, a přece prokázaných rozměrů. Již
jedna z prvních knih o psech, Kratochvíle gentlemanů od Richarda Blomea z
roku 1686, podává důkazy o psí věrnosti: „Španělé jsou od přírody láskyplní
a předčí všechna ostatní stvoření, neboť v horku ani v zimě, za mokra
ani za sucha, ve dne ani v noci neopustí svého pána. Ví se o mnoha úžasných
vztazích, zaznamenaných váženými a spolehlivými autory, o pozoruhodných náklonnostech,
které psi chovali jak k mrtvým, tak k živým pánům." Z
nějakého důvodu se člověk stal součástí světa psích smeček, a právě
kvůli tomu jsou nám psi věrní. Lidé, kteří s jejich oddaností nemají
bezprostřední zkušenost, ji obvykle podceňují jako pouhý stádní instinkt
nebo instinktivní chování a pomíjejí její podobnost loajalitě mezi příslušníky
našeho druhu. Pokud
by psí věrnost byla čistě mechanická, jakýsi instinkt lásky k ochránci,
pak by psi jistě neměli problémy se změnou majitele. Přesto je známo, jak
dlouho psům trvá, než svou oddanost zaměří na jiného člověka. Občas k
tomu vůbec nedojde. V
Rozhovoru psů španělského romanopisce Cervantese z roku 1599 Berganza říká:
„Dobře vím o psech tak milujících, že se vrhli do hrobu k mrtvým tělům
svých pánů; jiní stáli na hrobech a ani na okamžik se z nich nevzdálili,
dobrovolně pošli hladem, neboť odmítali žrádlo, jež jim bylo přineseno."
Ze současnosti pochází tato zpráva: „Před lety se Benův chovatel Allen
Ransone z Kalifornie po telefonu dozvěděl o novofundlandském psu jehož
majitelé se rozváděli. Zuřící manžel trval na tom, že dostane psa, protože
manželce připadly děti, ale později zvíře odložil do Newf Rescue, útulku
pro novofundlanďany bez domova. Pes se rozhodl zemřít. Přestal se hýbat a
ani nezdvihl hlavu, aby se nažral." Dne
20. října 1991 zachvátil zuřivý požár pahorky nad Berkeley a Oaklandem v
Kalifornii, zabil dvacet šest lidí, zničil tři tisíce domů a zahubil nebo
vyhnal z domova pět tisíc domácích zvířat. Dudley, dvanáctiletý bývalý
nalezenec Virginie Smithové, odmítl opustit tělo své paní, která se
udusila kouřem. Záchranáři se ho pokusili vzít s sebou, ale on „stál
jako socha zapuštěná do země. Tahali ho, postrkovali a přemlouvali, ale
Dudley se ani nepohnul." Lidé neměli mnoho času a sami již začínali být
v nebezpečí, a tak psa nakonec odvlékli. Srst měl ožehnutou a tlapky ošklivě
popálené. Odvezli ho do nemocnice pro psy a kočky v Berkeley, ale přestože
přežil, upadl ze žalu nad ztrátou Virginie Smithové do hluboké deprese. Pro
psy je věrnost touha být s milovanými, být na místě, kam patří. Například
tento příběh z 18. března 1996: „Věrný pes celou noc tiše hlídkoval u
díry v místě, kde se jeho pán propadl tenkým ledem a utopil ve studené vodě
rybníka, řekl policista reportérovi Boston Heraldu. ,Ta fena ani nehlesla,
popsala marbleheadská inspektorka Marion Keatingová bezmocnou reakci zvířete.
,Jenom tam seděla a dívala se.' Tříletá fena zlatého retrívra Jasmíne ,s
napětím sledovala naše počínání, pouze se pozorně dívala,' dodal poručík
Robert Coyne." Mnoho
lidí zná příběh akita inu jménem Hačiko (v Japonsku oněm natočili úspěšný
film) jehož majitelem byl profesor z tokijské univerzity. Tento pes se stal národním
hrdinou. Hačiko byl zvyklý čekat na svého pána každý večer u vlaku, aby
roztržitého pedagoga odvedl z nádraží domů. Jednoho chladného dne
profesor nevystoupil. Pes nemohl vědět, že zemřel a již nikdy vlakem nepřijede.
I když Hačiko našel nový domov u profesorových přátel, deset let se večer
co večer vracel na nádraží Šibuja a marně čekal na pána. Poté, co ve věku
dvanácti let umřel, byla na tomto místě odhalena jeho socha. Vláda vyhlásila
den smutku a celé plemeno za národní poklad. Školákům byl vyprávěn jeho
příběh, aby posiloval jejich loajalitu. Psi jsou mostem, který vede lidi k soucitu i s ostatními zvířaty, s dobytkem i s divokými zvířaty. Skrze psy se lidé dozvědí, že i zvířata mají city a zaslouží si respekt a soucit. Není náhoda, že v zemích, kde se psy opovrhuje, nebo kde se běžně zabíjí kvůli masu, je chování ke zvířatům velmi kruté.
|
|
|
|
|
|