|
Vegan Strategist: Souhlasili všichni abolicionisté
s politickými kampaněmi?
Wlodek Gogloza: Ne. Především
Garrisoniáni byli vůči jakékoli formě vlády nepřátelští a pokládali
politickou angažovanost za jak neužitečnou, tak za nemorální. Namísto toho
propagovali odloučení, např. odtržení severních svobodných států od US.
Titulka v Liberatoru, což byly hlavní noviny Garrisoniánů, obsahovala známý
slogan "Žádná unie s otrokáři". To byl očividně extrémně kontroverzní
postoj, který nemohl přilákat širší podporu.
Garrisoniáni byli ale také zapojeni do pragmatičtějších snah – pomáhali
založit nesegregované školy, kostely, knihovny a úspěšně vedli kampaňproti
segregaci v dostavnících, vlacích a parnících.
Co zdržení se produktů otroctví? Považovali to
abolicionisté 19. století za jednoznačný morální základ a opravdový test
oddanosti věci, jak to naznačuje Gary Francione?
Wlodek Gogloza:Ustanovení AASS povzbuzovala své členy v tom, aby
preferovali produkty svobodné práce, ale neznamenalo to, že abolicionisté
považovali abstenci za morální imperativ.
Abstence byla poprvé jako taktika využita britskými abolicionisty na konci
18. století. Využívali k bojkotu minimalistického "přístupu klíčové dírky"
tak, že své snahy zaměřili na několik pečlivě vybraných produktů. Tím, že
bojkotovali cukr a rum ze Západní Indie (Karibské ostrovy) produkovaný
otroky, chtěli vytvořit ekonomický tlak na průmysl závislý na otrocích a
nakonec učinit otroctví nevýdělečným. Ekonomického cíle nebylo dosaženo, ale
bojkot pomohl k založení masového hnutí zanícených abolicionistů, kteří
nakonec otroctví v Británii přivedli ke konci.
Ačkoli byli američtí abolicionisté inspirováni britským příkladem, zvolili
si radikálnější cestu. Od počátku ve 30. letech 19. století založili desítky
organizací, které propagovaly zdržet se všech produktů otroků. Také otevřeli
přes 50 "obchodů svobodné výroby", které prodávaly výlučně produkty
nevyužívající práci otroků. Mnoho z nich ovšem fungovalo jen krátce.
Jakou sílu abstence získala mezi širší veřejností v
US?
Wlodek Gogloza: Nikdy to nepřilákalo masu následovníků, dokonce
ani mezi těmi, kteří měli protiotrocké smýšlení. Kompletní vyhýbání se
produktům otrocké práce bylo mnohem náročnější, než jen bojkotování cukru
nebo rumu (což dělali Briti). Nabídka svobodné produkce nebyla dostatečná k
uspokojení ani té nejmenší poptávky a obchody svobodné produkce si musely
často poradit s nedostatkem zboží. A také kvalita produktů byla obvykle
nízká, zatímco ceny příliš vysoké pro většinu bělochů a téměř všechny
svobodné černochy.
V konečném důsledku výlučná závislost na svobodné produkci vyžadovala tolik
oddanosti věci, že jen ti nejangažovanější abolicionisté v tom mohli
pokračovat, často na úkor dalších aktivit proti otroctví.
Zní to velmi podobně, jako v dnešním veganském hnutí, dopad a efektivnost
osobní čistoty byli předmětem debaty.
Wlodek Gogloza:Přesně. Paralela jde ještě hlouběji. Abstence se ve
skutečnosti stala hlavní otázkou sporu uvnitř abolicionistického hnutí.
Garrisoniáni, kteří na začátku podporovali svobodnou produkci, ji později
začali kritizovat. Uvědomili si, že v praxi abstence odkláněla energii od
boje proti otroctví, protože přesunula ohnisko zájmu od aktivismu k osobní
morálce.
Analýza dokumentů a letáků, které produkovali zastánci abstence, odhaluje
rostoucí zaměření abstencionistů na osobní čistotu a na "vědomí upřímnosti a
konzistence, zachování čistých rukou", na to "nedružit se s tvůrci
nespravedlnosti".
Tato posedlost "čistýma rukama" se mimochodem ukázala jako hlavní problém
pro vlastníky obchodů svobodné produkce, kteří museli neustále ujišťovat své
klienty, že produkty, které prodávají, jsou bez otrocké práce.
To všechno zní dost povědomě…
Wlodek Gogloza:To ano, že. Nakonec se bohorovnost "abstencionistů"
stala nesnesitelnou i pro hluboce věřící abolicionisty, kteří jako Garrison
usilovali o svatost ve svých vlastních soukromých životech. Ke konci 40. let
prakticky všechny hlavní postavy hnutí proti otroctví byli proti “abstenci”,
jakožto hlavní taktice, která měla přinést změnu. Výsledkem bylo to, že
abstencionismus v 50. letech byl asociován téměř výlučně s malou frakcí
kvakerů.
Takže v protikladu s tím, co někteří moderní animal rights abolicionisté
naznačují, hnutí abstence bylo velmi malé, nevýznamné a v rozporu s širším
hnutím proti otroctví.
Dokonce na protiotrokářských trzích nebyly všechny prodávané produkty ze
svobodné produkce. Abolicionisté ospravedlňovali koupi a prodej produktů
otrocké práce jejich oddaností otrocké věci. Jak William Lloyd Garrison
vysvětlil při jedné debatě s abstencionisty, "kdo jiný než abolicionista je
tak dobře oprávněn k tomu, aby mohl používat produkty dřiny otroků, v
jejichž prospěch pracuje".
Takže když bychom interpretovali komentáře Garrisona v kontextu moderních
debat o veganství, jeho přístup k abstenci by byl mnohem bližší pozici známé
jako “morální kompenzace”, než k Francionově "veganství jakožto morálního
imperativu".
Co znamená “morální kompenzace”?
Wlodek Gogloza:Je to myšlenka popularizovaná v komunitě
Efektivního altruismu Scottem Alexanderem ze Slate Star Codex.
Podstata tkví v tom, že můžete kompenzovat některé své "nedostatky" tak, že
vykonáte odpovídající dobrý skutek. Řekněme například, že pociťujete morální
povinnost být veganem, ale z nějakého důvodu se nemůžete plně zavázat k
veganství. Takže kompenzujete svou "závislost na mléčné čokoládě" příspěvkem
organizaci za práva zvířat, která pak příspěvek použije na kampaň zacílenou
na ukončení průmyslového chovu mléčných krav.
Všimněte si, že neříkám, že “morální kompenzace” je správný přístup; jen že
je blíž tomu, co s ohledem na abstenci obhajoval Garrison než “morální
základ”.
Co si jako vegan myslíte, poté co jste se podíval
na hnutí proti otroctví, že jsou hlavní myšlenky, které si z toho odnést?
Wlodek Gogloza: Nejdřív bych řekl, že byste měli nejprve skutečně
prostudovat hnutí, o kterém tvrdíte, že s ním sdílíte podobnost a od kterého
si berete rady. Americké abolicionistické hnutí nebylo monolitní. Sestávalo
z mnoha odlišných frakcí, které se téměř neustále střetávaly jak na
základních, tak na drobných otázkách týkajících se otroctví a emancipace.
Neexistovala jedna abolicionistická taktika. Garrisoniáni požívali jednu,
abstencionisté druhou a političtí nebo ústavní abolicionisté zase další.
Někdy frakce kooperovaly – například na petiční kampani, která byla nicméně
rychle umlčena přijetím zákona gag
rule americkým kongresem [ 01.02.1836 Kongres přijímá "gag rule", který
zakazuje projednávání peticí týkajících se otroctví, jejich publikaci a
projednávání v Kongresu.] – je ale nemístné
mluvit o abolicionistické strategii nebo taktice.
Za druhé, uvědomte si, fakt, že taktika v určitém bodě fungovala, neznamená
její univerzální aplikovatelnost. Američtí abolicionisté následovali velmi
pozorně kroky britského hnutí proti otroctví, a i když zkoušeli podobný
přístup, nebyli schopní napodobit z velice očividných důvodů britský úspěch.
US byly mnohem závislejší na otroctví než Británie, což znamenalo, že
američtí abolicionisté operovali v odlišném a mnohem náročnějším prostředí
než ti britští.
Také bychom neměli být přehnaně oddaní jedné taktice a měli bychom být
připraveni zaktualizovat naše metody. Americké hnutí proti otroctví bylo
lnulo původně k morálnímu přesvědčování, ale pak ho opustilo a
přesunulo se k institucionální změně. Podobná věc se stala v souvislosti s
abstencí. Když si abolicionisté uvědomili, že bídné výsledky bojkotu sotva
stály za to úsilí, většina se přesunula k jiné taktice.
V neposlední řadě bychom měli uznat limity inspirujících příběhů a
osobností. Hluboce obdivuji americké abolicionisty. Je těžké nebýt
inspirován jejich neuvěřitelnou odvahou, celoživotním závazkem záležitosti
otroctví a ryzí kuráží, která je nutná k napadení instituce, tak hluboce
vryté v sociálním, ekonomickém a politickém systému jejich země. Naši
hrdinové ale nebyli neomylní (například američtí abolicionisté byli extrémně
hašteřivá parta a mnoho z nich bylo zapojeno do hořkých a dlouhotrvajících
osobních sporů) a neměli bychom od nich očekávat, že nám poskytnou návod,
jak změnit svět, obzvláště takový, která je tak odlišný od toho jejich.
(Určitě si přečtěte knihu Henryho Mayera "All on fire. William Lloyd
Garrison and the Abolition of Slavery". Je to jedna z nejlepších biografií,
co jsem četl, a to se čtením živím.)
|
|