|
Stala jsem se
vegetariánkou díky empatii. V deseti letech jsem si uvědomila spojení
mezi tím, co mám na talíři a zvířaty, z kterých to jídlo pocházelo. Když
jsem v obchodě uviděla syrové hovězí karbanátky, uvědomila jsem si, že
jsou rudé a nechutné, protože jsou vyrobené z masa. Bylo to moje
oblíbené jídlo, a teď jsem jím byla znechucena. Někdy v té době jsem
shlédla televizní reklamu, kde se přes obrazovku kolébalo načechrané
kuřátko směrem k upečenému tělu dospělého krocana. Kuřátko píplo,
"Mami?" Nejsem si jistá, jestli ta reklama měla být tragická nebo
komická (nebo možná oboje?) a pořád nevím, co prodávala, ale byla to
jedna z věcí, která přispěla k tomu, že jsem si vytvořila empatické
spojení. Oběd je maso, maso je zvíře. Cítila jsem
ztrátu osamělého kuřete a bolest zvířete, které se stalo hrozným rudým
karbanátkem, a rozhodla jsem se, že od toho okamžiku budu vegetariánkou.
Nejsem zdaleka sama, kdo uvádí empatii jako motivaci závazku být
vegetariánem, empatie ale primárně vzbuzuje starost o ostatní lidi.
Empatie je schopnost zakusit pocity druhého, ne jen vidět věci z jeho
perspektivy, ale pociťovat z jejich perspektivy. Náš moderní koncept
empatie je velmi podobný konceptu "sympatie" Davida Huma —
"vcítění se", která je nezbytné k tomu, aby lidstvo prosperovalo.
Empatii se často připisuje inspirace ke každodennímu nápomocnému jednání
i velkým altruistickým činům. Je snadné vidět, jak by schopnost cítit
emoce dalších lidí byla u jednotlivců selektována evolucí; ti, kteří
jsou zapojeni v recipročním altruismu s větší pravděpodobností počnou a
vychovají zdravé potomky.
Zdá se, že prožitek empatie je výsledkem aktivace "zrcadlových
neuronů" v mozku. Dr. Christian Keysers studoval lidi, kteří
mají vysoké skóre v "testu kvocientu empatie" a zjistil, že jejich mozky
mají "obzvláště aktivní systémy zrcadlových neuronů". V review v
Nature
Neuroscience vědci, které vedl Jamil Zaki a Kevin Ochoner rozdělili
empatii na tři stupně:
...První stupeň je "zažívání sdílení" neboli pociťování emocí druhého, jako
kdyby byly vaše vlastní- pocit vystrašení, když jsou druzí vystrašení.
Štěstí, když jsou šťastní…
...Druhý stupeň je
"‘mentalizace", neboli vědomé zvažování těchto stavů a jejich zdrojů a
snaha jim porozumět…
...Poslední stupeň je prosociální zájem, neboli
být motivován jednat
- například chtít oslovit někoho, kdo má bolesti.
Je to jednoduchá a intuitivně přitažlivá definice. Vysvětluje propojení
mezi uvědoměním, že ostatní trpí a jednáním za účelem zmírnění utrpení.
Víme, že trpí, a víme, že na jejich utrpení "záleží", protože to také
cítíme — nebo přinejmenším dočasně získáme záblesk toho pocitu. Nikdo by
nemohl přemluvit mé desetileté já, že to načechrané kuřátko nebylo
zmatené, vystrašené, truchlící po své matce. Cítila jsem tyto pocity,
když jsem reklamu sledovala a důkaz plynoucí ze zkušenosti byl tak
přesvědčivý, že mě to přinutilo změnit svůj život. Mnoho veganů a
vegetariánů má vyprávění podobné tomuto. Když čtu o lidech popisujících
své rostoucí povědomí o otázkách zvířat, často uvádí empatii jako
primární motivaci a všimla jsem si, že lidé často pletou nebo slučují
termíny "etika", "emoce", "empatie" a "morálka", jako kdyby byly
zaměnitelné nebo na sobě závisely.
Vyvolání a odhalení empatie
Není divu, že obhájci zvířat tak silně spoléhají na dvě strategie
založené na empatii, aby zvýšili povědomí o utrpení zvířat. Snažíme se
vzbuzovat empatii tím, že ukazujeme obrázky nebo vyprávíme příběhy
mimo-lidských bytostí. Zaměřujeme se na jejich tváře; tak výmluvné, tak
podobné našim. Upozorňujeme na jejich prožívání; že mají rodiny,
preferují dobré jídlo a komfort. Ukazujeme lidem obrázky zvířat nebo jim
o nich vyprávíme, aby tak mohli skutečně pocítit hrůzu, když uvidí
obrázky jatek a další zneužívání zvířat. Záměrem je
vyvolat empatii (a možná rozhořčení
nebo vinu) a tato empatie má vyvolat změnu. Obhájci, kteří používají
tuto strategii, vidí malý záblesk empatie u svých posluchačů a doufají,
že ji rozvinou do síly tak mocné, že nebude možní ji ignorovat.
Další strategii související s empatií nazývám "odhalení
empatie". Tento přístup nepředpokládá, že posluchači mají
malé rezervy empatie, která musí být podpořena, ale že jí mají dost, ale
je bohužel "zablokovaná". Namísto toho, abychom se snažili empatii
vyvolat, doufáme, že posluchačům odhalíme, že spoustu empatie, kterou
disponují, ignorují nebo ji špatně směřují v důsledku kulturních
předsudků. Tato strategie často začne nalezením "společného základu" v
naší lásce k domácím mazlíčkům nebo ve sdíleném zděšení nad událostmi
jako smrt lva Cecila. Mám obrovskou sbírku fotek mých koček, kterou ráda
při takové příležitosti ukazuji. Když se shodneme na tom, jak jsou mé
kočky rozkošné a jak trošku méně rozkošní (ale pořád velmi pěkní) jsou
jejich domácí mazlíčci, pokusím se o svůj závěrečný trik: doufám, že
když poukážu na to, jak podobná jsou naše milovaná zvířata těm, které
jíme a zneužíváme, vyvolám poznání-Aha! Takže vám na zvířatech záleží… můžu vám koupit sójové latté?
Mnoho z nás započalo cestu k veganství díky empatii. Dává smysl, že se
snažíme používat ten samý nástroj, který fungoval u nás k přesvědčení
ne-veganů, aby se vydali stejnou cestou, a nedá se popřít, že to u mnoha
lidí funguje. Četba některých op-eds (opozičních názorů) sociálního
psychologa Paula Blooma (součást výzkumu pro jeho novu knihu na téma
limitů a nástrah empatie) mě navedla k přezkoumání užitečnosti empatie
jakožto motivace k morálnímu chování a tudíž jako nástroje pro veganskou
advokacii.
Vegetariánem díky empatii, veganem z rozumu
Ačkoli empatii přičítám přechod mého desetiletého já k vegetariánství,
nebyla to empatie, která mě mezi dvaceti a třiceti učinila vegankou.
Zvířecí produkty jako mléko, vajíčka, kosmetika, prostředky pro
domácnost a dokonce kůže (ano, byla jsem ten typ "vegetariánů") neměly
dostatečně přímé spojení se zvířaty, aby vyprovokovaly empatii. Zdálo se
to příliš abstraktní, příliš vzdálené, příliš teoretické. Uměla jsem si
představit šťastné slepice a krávy s radostí dávající vejce a mléko
výměnou za pohodlný chlév a svěží pastvu. Protože jsem si uměla
představit "humánní" farmaření, tak jsem to také dělala. Měla jsem vágní
představu, že konzumace těchto produktů by mohla ubližovat, ale dál jsem
to nezkoumala, protože jsem to nechtěla vědět. Obávala jsem se, co by mě
ty vědomosti donutily udělat: vzdát se mých oblíbených jídel.
V tomto věku jsem se posouvala ke skepticismu a ateismu. Kognitivní
disonanci, kterou jsem pociťovala ohledně konzumace zvířecích produktů,
zvýšilo narůstající povědomí o kognitivních zkresleních a můj rostoucí
závazek k racionálnímu bádání. Když se mé skeptické bádání proměnilo ve
výmluvy, proč jíst zvířecí produkty, byla jsem šokovaná, když jsem
uviděla své vlastní pokrytectví… a jak jsem ho jednou uviděla, nemohla
jsem to vrátit zpět. Abych mohla být rozumnou konzistentní osobou,
kterou jsem chtěla být, musela jsem změnit své chování.
Moje veganství bylo výsledkem závazku k rozumu v kombinaci se zájmem o
utrpení druhých. Nemusela jsem cítit hrůzu zvířat zneužívaných pro mléko
nebo vejce (pořád jsem ještě neviděla Pozemšťany (Earthlings) — díky
bohu). Jenom jsem spojila své nové znalosti se svým znechucením z
působení zbytečného utrpení. Zvířata trpěla, aby produkovala věci, které
jsem jedla a já jsem nemohla vydržet duševní nepohodlí pramenící z
vědomí pokrytectví. Pokud jsem si chtěla uchovat respekt k důkazům a
morální starost o utrpení zvířat, musela jsem se stát vegankou. Je to,
jako bych přeskočila první stupeň, který popisují Zaki a Oscher a přešla
jsem rovnou na úroveň "mentalizace" a "jednání".
Co jsem charakterizovala jako "zájem o utrpení druhých" je to, co Paul
Bloom nazývá "soucit" a co ostatní
výzkumníci nazývají "kognitivní empatie".
Na rozdíl od afektivní nebo emocionální empatie, kognitivní empatie je
více podobná Teorii mysli — schopnosti chápat perspektivu někoho jiného
bez nutnosti zažívat jejich pocity. Kognitivní empatie je základem
mnoho etických teorií.
Ačkoli někteří filozofové jako Iain King navrhují empatii jako "esenci"
morality, většina etických filozofů argumentuje pro morální rámec
založený na svobodě, rovnosti a na tom, co Bloom a mnoho buddhistů
nazývá "soucit". V Thinker’s Guide to Understanding the Foundations of
Ethical Reasoning Richard Paul definuje etiku
jako "soubor konceptů a principů, které nás
vedou při určování, které chování pomáhá nebo škodí cítícím tvorům".
Důvod, proč máme starost o cítící tvory, není ten, že zažíváme jejich
emoce, ale to, že uznáváme, že na jejich pocitech záleží — jim
samotným.
Chyby v empatii
Filozofové mohou shledat logický základ pro svůj morální rámec mnohem
solidnější než emocionální impuls, a když debatujeme s akademiky nebo
píšeme práce jako veganští obhájci, může se nám tento pohled zdát
vhodnější. Jistě ale v našem každodenním životě, u těch z nás, co žijí
v nevědomosti či částečné nevědomosti - život, slouží empatie jako užitečná
heuristika (řešení problému spíš založené na pocitech, intuici) pro
vycházení s ostatními a pro formování našeho jednání. Ne?
Ne, říká Bloom. Empatie je, jako mnoho instinktivních adaptací
neohrabaná "záplata" v našich mozcích, která zajišťuje, že přežijeme a
předáme naše geny. Dělá chyby a založit náš morální kodex nebo
každodenní chování na něčem tak nahodilém a nespolehlivém je odsouzené
působit problémy.
Po léta jsem živila více empatie k plyšové kachně, která se mnou byla od
narození než k opravdovým ptákům, kteří byli zneužíváni kvůli produkci
vajec, které jsem bez rozmýšlení jedla. Když jsem jako teenagerka
ztratila batoh s hračkou uvnitř, představovala jsem si zážitky své
hračky tak živě, že jsem měla noční můry. Představila jsem si, že ji
vytáhnou z batohu a vyhodí do příkopu, možná ji pošlapou kolemjdoucí
nebo stráví věčnost sama zavřená někde ve ztrátách a nálezech, kde ji
nikdo nevyzvedne. Moje zoufalství ze ztráty bylo jen z části smutkem ze
ztráty, byla to především obava o pocity, které jsem si představovala,
že moje hračka zažívá. Dokonce teď v dospělosti při opětovném líčení
tohoto příběhu cítím tu dětskou úzkost z toho, co se stalo mému věrnému
látkovému společníkovi. To je příklad toho, jak zkreslená a iracionální
může empatie být. Neřekla bych svému náctiletému já, že je špatné cítit
empatii vůči neživé věci - nejsem si jistá, zda pocity mohou být
"špatné" - ale pokud bych na základě této empatie formulovala morálního
rozhodnutí nebo ji použila k vytvoření etického rámce, který by
privilegoval plyšové hračky nad opravdová zvířata… no, to bych v klidu
nazvala špatným.
Tento příklad se může zdát směšný, my ale děláme podobně iracionální
etické volby založené na empatických reakcích jako jedinci i jako
společnosti. Ačkoli naštěstí nikdo s mým náctiletým já nekonzultuje své
empatické reakce na předpokládané utrpení plyšové hračky, aby činil
politická rozhodnutí, děláme důležitá rozhodnutí na základě empatických
rozmarů dospělých. Jedním příkladem je vliv výpovědí obětí v soudních
líčeních. Oběť, se kterou sympatizujeme, může povzbudit soud k vydání
tvrdšího trestu než oběť, se kterou necítíme žádné empatické spojení.
Zdá se nějak "spravedlivé", aby oběť "měla slovo" při soudu s pachateli,
ale opravdu věříme, by se mělo vůči násilníkovi přistupovat shovívavě,
pokud osoba, kterou znásilnil, je méně emocionálně přesvědčivá?
Empatie byla z části evolučně selektována, protože rozvíjí
vnitro-skupinovou loajalitu. Stále má tuto funkci. Lidé spolehlivě
empatizují s lidmi (nebo plyšovými hračkami), které znají nebo kteří
jsou jim podobní. To se ukazuje ve výrazné empatické preferenci pro naši
vlastní rasu. Další kognitivní zkreslení nás nutí empatizovat více s
lidmi, kteří jsou mladí, atraktivní a okouzlující. Tato často
neprozkoumaná zkreslení vedou k rozvoji diskriminující společnosti a
právního systému.
Lidé také dělají empatické chyby, když přispívají charitě. Pokud
předpokládáme, že účelem přispění charitě je pomoci zmírnit utrpení
druhých, pak bychom předpokládali, že lidé budou přispívat charitám,
které nabízejí za příspěvek největší zmírnění utrpení. A přesto lidé
nepřispívají nejefektivnějším charitám; přispívají těm, které
nejefektivněji apelují na jejich empatii. Celé hnutí "Efektivního
altruismu" se vzniklo aby řešilo tento problém a pokusilo se
podpořit altruistické dárce, aby "dělali nejvíce dobra, co mohou" tím,
že přispějí nejefektivnějším charitám. Peter Singer popisuje efektivní
altruisty, kteří se nepochybně inspirovali jeho vlastní oblastí etiky
utilitarianismu:
Efektivní altruisté pocítí touhu pomoci identifikovatelnému dítěti
jejich vlastního národa, regionu nebo etnické skupiny, ale pak se sami
zeptají, zda je to ta nejlepší věc, co mohou udělat… nepodlehnou
čemukoli, co jim silněji zahraje na city. Přispějí tam, kde zapříčiní
nejvíce dobra, vezmou-li v potaz schopnosti, čas a peníze, které mají.
Pro ty z nás, kdo máme starost o utrpení zvířat, a jsme schopni peněžně
přispět, hodnotí zvířecí charity podle jejich efektivity Animal Charity
Evaluators a nabádá lidi, aby přispěli těm, kdo konávají nejvíce dobra.
Efektivní altruisti často zjistí, že se rozhodují kontraintuitivně. Vy
možná také, když zvážíte, že čas věnovaný dobrovolničení v lokálním
zvířecím útulku - a pomoc několika zvířatům - by mohl být lépe využit k
vydělávání peněz, které darované správné charitě, by mohly zachránit
tisíce.
Jako vegani nemusíme prozkoumávat literaturu sociální psychologie,
rozjímat nad naším právním systémem nebo analyzovat charitativní sektor,
abychom viděli, jak škodlivé může být spoléhat se na empatii. Empatie
nás vede k tomu, že straníme zvířatům, která považujeme za součást naší
skupiny ("ingroup") — ceníme si běžných druhů domácích zvířat a těch,
která jsou mazlivá, roztomilá nebo přítulná. Když mluvíme s nevegany o
krávách, kuřatech nebo chobotnicích, odvádíme je dál a dál od zvířat, se
kterými přirozeně empatizují. Zdá se jim absurdní, když po nich žádáme,
aby "projevili zájem" o tato zvířata, protože chápeme "zájem" jako
výsledek empatie a pokud naše taktika vyvolání nebo odhalení empatie
selže, často zjistíme, že jsme rozčílení a zoufalí.
|
|