Gastronauti pojídají živé chobotnice, lidskou placentu i
plody
Na hranici
rozkoše a hnusu
|
|
|
Tykadla
sledují, jak se pojídá tělo
Ben
Raisher pozoruje chobotnici, jak jí obřími nůžkami stříhají chapadla, a ta
se pak na jeho talíři svíjejí v sezamovém oleji jako hromada rozpůlených
žížal. Hbitě je chytne hůlkami a kroutící se živé maso za chvíli klouže jeho
krkem. Osmadvacetiletý Raisher se usmívá.
Přesně to ho přivedlo do klubu pro gastro dobrodruhy, jedné ze skupin
rozesetých od New Yorku po San Francisco, které se zaměřují na exotická a
bizarní jídla. Napsala to agentura AP. Podle záškubů tykadel a klepet to
vypadá, že hlava sleduje, jak je pojídáno tělo. Lahodné? Asi ne. O to ale
moc
nejde. "Nudné jídlo je otravné," říká mezi sousty osmadvacetiletý Raisher.
|
|
|
O
zpravodaj klubu Gastronautů má zájem více
než 300 lidí
a takřka 50 se zúčastnilo středečního setkání v korejské restauraci v
newyorském Queensu, kde gastro válečníci ochutnali živou chobotnici se
sašimi z humra vykuchaného zaživa a předloženého na salátovém lůžku před
svým masitým trupem. (Ve většině zemí nemají bezobratlí žádnou právní
ochranu proti týrání. Přitom např. chobotnice jsou velmi inteligentní
tvorové.)
Některé
kluby připravují jen pokrmy z hmyzu a jiné prozkoumávají nejzazší
možnosti stravování, jako je Sanfranciský klub gastro zážitků, který
nedávno zorganizoval ochutnávku lidské placenty (večeře ale musela být
zrušena kvůli pravděpodobnému nadměrnému vystavení se formaldehydu).
Federální prokuratura v kalifornské Santa Monice zase obžalovala
šéfkuchaře suši restaurace podezřelého z přípravy masa ohrožených druhů
velryb.
|
|
|
Doba nudného stravování končí
Pro Jennu
Volcheffovou, cukrářku, která chodí mezi Gastronauty, je to příležitost,
jak ochutnat jídlo jiných kultur, "aniž bych jela do cizí země, což
každý měsíc nebo občas každý rok prostě nemůžu." Podle
redaktorky webu epicurious.com Tanyi Wenmanové Steelové je touha
cestovat jedním
z důvodů, proč zážitkové stolování tolik získává na
oblibě. Američané cestují na stále odlehlejší místa a nové
jídlo ochutnávají přímo u zdroje, řekla.
I když někteří lidé chtějí neobvyklým jídlem jen rozšířit své obzory,
jiní podle redaktorky časopisu Food & Wine Kate Kraderové hledají místo
nudných kousků autentickou chuť. "Jídlo bez nápadu jedí řidiči kamionů,"
poznamenala.
|
|
|
Naše celebrity se předhánějí se svými
kulinářskými zážitky: Režisér
David Ondříček:
"Naposled mě osud zavál na Island, kde jsem byl velmi příjemně překvapen,
nečekal jsem žádné zázraky. Až se to stydím říct, ale ochutnal jsem třeba
delfína, velrybu, a dokonce i koňské maso z těch jejich malých koníků".
Miroslav Macek kontruje: "Jedl jsem medvědí tlapy a pil hada" |
|
|
-
-
Etikou se nezabýváme
"Nejsem tu od toho, abych rozhodoval, jestli je to správné nebo špatné,"
řekl Emanuel z Denverského zážitkově-stravovacího klubu. "Jak se jinak dostanete k
této součásti kultury?"
Takzvaný labužnický kanibalismus byl rozšířen na různých místech světa a
ve společnostech s různou civilizační a kulturní úrovní. Existoval jak u
primitivních společností, tak i ve společnostech na svou dobu velmi
vyspělých.
Ve starověké a středověké Číně existovaly kuchařské
recepty na přípravu jídel z lidského masa.
Praxe kanibalismu se stala nedílnou součástí čínské kultury.
A zdá se, že tyto praktiky dosud zcela nevymizely.
|
|
|
Podle Hongkongského týdeníku Next
reportér zjistil, že se
mrtvolky novorozenců a zárodky dětí staly v Číně nejnovějším doplňkem
pro zdraví a krásu. Nejen, že je placenta považována za prostředek pro
krásu, ale potracené plody jsou často vyhledávanou pochoutkou. V Kung-tungu
je po gurmánských tělesných částech velká poptávka a dají se dokonce
zakoupit prostřednictvím nemocnic. Reportéry stopy této formy
kanibalismu přivedly až do provincie Liao-ning.
Přestože si lidé mohou části lidských
těl finančně dovolit, stále jsou na ně pořadníky a ti se správnými
kontakty mohou dostat lidské části „nejvyšší kvality“, což znamená více
vyvinuté plody. Mužský plod je považován za „prvotřídní kus“.
Reportér pozoroval ženu, která porcovala mužský plod a připravovala
polévku z placenty. V průběhu se dokonce snažila všechny uklidnit slovy:
„Nebojte se, je to jen maso vyššího zvířete.“ 22. března 2003 policie v Ping-janu v provincii Kuang-si
zajistili 28 holčiček pašovaných v náklaďáku z Jü-lin v Kuang-si do Chou-čou
v provincii Ah-chuej. Nejstaršímu dítěti byly jen tři měsíce. Děti byly
sbaleny v taškách po třech až čtyřech a řada z nich na pokraji smrti –
žádné z nich si rodiče nevyzvedli. Ráno 9. října 2004 člověk probírající
odpadky na okraji města Ťiou-čchuan v oblasti Su-čou, našel znetvořené
děti v popelnici. Byly tam dvě hlavičky, dvě tělíčka, čtyři ruce a šest
nohou. Podle vyšetřování nebyly mrtvolky víc než týden staré a
znetvořené byly po uvaření.
Přestože má Čína zákony, které zakazují pojídání lidských plodů, kvůli
politice jednoho dítěte dochází k mnoha nuceným potratům i zabíjení
novorozeňat, čímž jsou vytvářeny příležitosti pro výskyt těchto praktik
(?).
|
|
|
Na třetím
šanghajském Bienále byla v roce 2000 představena etuda
Eating people od perfomera
Zhu Yu,
žijícího v Pekingu. Jeho práce zapadá do vlny extrémních a
diskutabilních děl objevujících se v soudobém čínském umění. Byla
sestavena z fotografií, kde Zhu Yu podle vlastních slov vaří a
konzumace lidský plod, který vzal ze zdravotní
školy. "Hledal jsem nějakou normu, která by zakazovala sníst člověka,"
říká Yu. "Náboženství kanibalismus
nezakazuje. Zkoumal jsem tedy prostor, který existuje mezi morálkou a
zákonem." Televize Channel 4 předvedla tuto podívanou
roku 2003 v noci v rámci pořadu Beijing Swings - Pekingský rytmus. Původ plodu
vyšetřovala FBI i Scotland Yard. |
|
|
-
-
Kulturní normy se mění
Novinář Ivan Brezina v článku se v Lidových novinách má pro gastronauty
pochopení. Sám si dal v Kantonu si dal obědu psa. “Kdybych nevěděl, že jím psa, nepoznal bych
to… Dopřáváte si řízky, tlačenku, kapra nebo pečené kuře? Pak nemáte na
morální pohoršení právo. Soudit mě může jen důsledný vegetarián… Češi si
žárlivě střeží své „jedinečné“ olomoucké syrečky, karlovarské oplatky
nebo jihočeskou nivu a snaží se pro ně v Bruselu získat status „chráněné
zeměpisné označení“. Čím se od nich ale vlastně liší korejské psí
speciality?.. Proti pojídání psů můžete mít celou řadu nejrůznějších
námitek. Že je to nezdravé? Pokud je maso dobře propečené nebo uvařené,
je asi stejně riskantní jako kterýkoli jiný živočišný protein…. Že se to
v Evropě nedělá, protože psy považujeme za přátele člověka? To je jen
tenká „kulturní vrstva“, která při jakémkoli zhoršení ekonomických
poměrů bere rychle za své. Že to bylo za války? Kulturní normy se mění”.
(Během války z evropských ulic mizeli psi a za hladomoru na Ukrajině
se prodávalo na trhu dětské maso).
|
|
|
Brezina pokračuje: "Čína měla před Západem celá staletí civilizační náskok. Posuzovat Asii
evropskými měřítky je nesmysl, který kulturní antropologové nazývají
„hříchem etnocentrismu“.
(Ve starověké a středověké Číně přece existovaly kuchařské recepty na přípravu
jídel z lidského masa). "Jsou snad naše kulinářské zvyky
jediné správné?
Jak bychom se tvářili, kdyby nám muslimové chtěli zakázat pojídání
„nečistých“ vepřů a hinduisté konzumování „posvátných“ krav?
Etnocentrismus tedy vlastně není nic jiného než převlečený rasismus,"
říká Brezina. (A jak by se hinduisté tvářili, kdybychom jim v Indii
zabíjeli a jedli posvátné krávy?..) |
|
|
-
-
Co
je vlastně komu do toho?
-
-
"Co
je vlastně komu do toho?
Ta otázka je velmi provokativní, protože odhaluje meze naší tolerance k
lidem z jiných kultur, s jinými hodnotami a jiným přístupem ke světu.
Žádné racionální zdůvodnění zákazu konzumace psího masa neexistuje a na
emoce musíme zapomenout. Jestli jíst, nebo nejíst psy by měla zůstat
stejně svobodná volba jako možnost zapálit si všude tam, kde kouřením
nikoho neohrožujete. Nebo snad chcete žít v uniformním světě, v němž vám
někdo bude diktovat, co si smíte dát k obědu?" pokračuje Brezina
Josef Klíma v LN: "Multikulturalisté si klade otázku, zda rostoucí asijská komunita netrpí
tím, že u nás nemůže legálně provozovat něco, co je u nich doma naprosto
normální. Prý bychom neměli tak útlocitně lpět na našich konzervativních
názorech a víc se otevřít světu. Toto tabu není ještě prolomeno. Většina
stále trvá na tom, že když je někdo někde na návštěvě, má se přizpůsobit
pravidlům a zvykům hostitelské země. Ale červíček je už zaset a vrtá
úspěšně…"
|
|
|
|
|
|