-
AKTA F
- Měl bych jíst maso?
-
-
Stephen
Law
- 1.část
V osmi kapitolách osobitého
úvodu do filosofie dokazuje bývalý pošťák, dnes vyučující na Londýnské
univerzitě, že nejpodstatnější pro ty, jež chtějí nejobecnější vědu
pochopit, je samostatné myšlení, nikoliv znalost správných odpovědí.
„Hlavně mějte na paměti, že ve filozofii je nejdůležitější myslet
samostatně. “
První příběh knihy je například o cestovateli, kterého
si chtějí upéci lidojedi. Skoro se mu podaří zastavit je, protože jim vysvětlí,
že živí tvorové se jíst nemají. Ale když jedna divoška objeví v jeho
batohu hovězí sendvič, tak on na otázku: Proč je špatné jíst lidská zvířata,
zatímco ta nelidská se jíst mohou? Neumí odpovědět. Prostě to tak je.
Copak to nechápete? Lidojedi to nechápou, tak ho zabijí a snědí.....
Akta F s podtitulem Filozofie pro záškoláky
(Argo,
2005)
-
Měl
bych jíst maso?
- Příběh cestovatele Errola
- Errol
byl cestovatel. Rád se
plavil po širých mořích a
objevoval nové země.
-
- Na
jedné ze svých cest na sever, nedaleko země věčného ledu, objevil malý
hornatý ostrov, celý zarostlý lesem. Rozhodl se zanechat posádku na lodi a
vydal se k ostrovu sám v malém člunu.
-
- Na
cestu si vzal zásoby: limonádu a
sendviče.
-
- Té
noci přespal v houpací síti zavěšené mezi dvěma vzrostlými borovicemi na
pobřeží.
-
- Druhého
dne zrána se vydal do hloubi lesa. Ušel zhruba hodinu, když uviděl první známky
lidského života. V lese byly mýtiny a vypálená místa, která vypadala jako
někdejší ohniště. To
Errola velice zaujalo. Říkal si, že má
před sebou důkaz existence dosud nepoznaného kmene. Nakonec
po několika hodinách chůze dorazil na větší mýtinu. A zde, přímo uprostřed,
zahlédl tři podivně oblečené lidi.
-
- Tři neznámí měli na
sobě fialové vesty a zvláštní červené klobouky ve tvaru obrácených trojúhelníků.
Stáli tiše a
pozorně si ho
prohlíželi.
Jako kdyby na něj čekali.
-
- Errol pozdvihl v přátelském
gestu ruku. Tři cizinci se vzápětí začali vzrušeně dohadovat a Errol ke
svému velkému údivu zjistil, že jim rozumí, neboť hovořili jazykem celkem
podobným tomu, kterým se mluvilo na nedalekém ostrově a který znal.
-
- Zděsil se, když
po chvilce pochopil, co plánují.
-
„Vypadá
hezky. Je takový velký. Toho bude dost pro
všechny."
-
„Ano, takové pevné
svaly. Určitě bude chutnat dobře."
-
„Ale
já bych chtěl mozek. Vždycky mám mozeček
nejraději. Ten je z celého těla to nejlepší."
-
"No
dobře, vezmeš si mozek. Tak jdeme na to,
ne?"
-
Ti tři neznámí byli
kanibalové, tedy lidé, kteří pojídají jiné lidi. Vydali
se směrem k
Errolovi. Teprve ted' Errol uviděl, že
si s
sebou nesou palice, nože a
provazy.
-
Pokusil
se utéct,
ale oni
byli rychlejší. Když se probral z bezvědomí, visel nahý na dlouhém rožni
za ruce a nohy jako sele. Pod ním byla
narovnaná polena a dříví na podpal.
-
-
Vypadalo
to, že se
rozhodli si jej upéct.
-
-
Errol otočil hlavou,
aby
se
lépe rozhlédl. Všude kolem byla
spousta těch podivně oblečených lidí. Tiše na něj zírali a někteří z
nich se olizovali.
-
-
Potom k němu přistoupila
jedna žena s nožem v ruce.
-
- „Počkat!" vykřikl
Errol.
-
Všichni
hlasitě vydechli. Překvapilo je, že Errol umí jejich jazyk.
-
„Prosím,
nejezte mě."
-
„Proč
bychom tě neměli jíst?" zeptala se žena s nožem.
-
„Protože
se
to nemá. Copak to
nechápete?"
-
„Ne,
nechápu. Proč by
se to nemělo?"
-
„Vždyť
vy mě jíst nemusíte. Všichni vypadáte dobře živení. Vezměte si k jídlu
něco jiného. Kořínky, obilí, nějakou drůbež nebo cokoli."
-
„Ale
my rádi jíme lidi. Chutnají totiž skvěle!
Proč bychom neměli jíst lidi?"
-
„Proč
se
tedy
potom nejíte navzájem?"
-
„Protože
nikdo z nás přece nechce umřít. A
tak bude lepší, když sníme
tebe."
-
„Ale já taky nechci
umřít! Jsem přece živý tvor a na světě se mi líbí! To nechápete? Je špatné
mě zabít jen proto, abyste si na mě mohli pochutnat."
-
Někteří
z přihlížejících souhlasně pokyvovali.
-
„Třeba
má pravdu, prohodil jeden z nich.“
-
-
Errolovi
už se zdálo, že se mu je daří přesvědčit. Jenže potom se žena s nožem
sehnula, sáhla do batohu a vytáhla láhev limonády a papírový sáček, ze
kterého vypadl napůl snědený sendvič.
-
„Co
je tohle?"
-
,,No,
to
je můj
oběd."
-
„Co
to
je?"
-
„Sendvič.
Hovězí sendvič."
-
„Ale
to hovězí přece pochází z
nějakého živého tvora, ne?"
-
,,No...
ano, myslím, že ano."
-
„Byl
to živý tvor.
Líbilo se
mu na světě a
taky nechtěl umřít. Přesto ho
zabili, aby sis ty mohl pochutnat na jeho
mase."
-
-
Errolovi
už bylo jasné, kam míří.
-
„Ano,
ale to bylo
jen zvíře. Jíst zvířata je v pořádku. Ale
lidi ne. Lidé jsou jiní."
-
„Ale
i lidé jsou zvířata. Proč je špatné
jíst lidská zvířata, zatímco ta nelidská se jíst mohou?"
-
„Prostě
to tak je.
Copak to nechápete?"
-
Nechápali:
„Ne, nerozumíme tomu. Vysvětli nám to
prosím."
-
-
Errol
potřeboval nějaký důvod, jímž by vysvětlil, proč jíst krávu je v pořádku,
ale zabít a sníst člověka v pořádku není. Jenže víte co? Errol na žádný
důvod nepřišel. Tak ho
zabili a
snědli.
A když ho snědli, začali se probírat jeho věcmi. Našli pár velice dobrých
větrových bonbónů v čokoládě. Seděli kolem ohniště, jedli bonbóny a
povídali si.
-
-
Velká
otázka
-
- Kanibalové
položili Errolovi tuto otázku: Proč je špatné zabíjet a jíst lidské
bytosti, ale ostatní bytosti nikoli?
-
- Přirozeně
mnoho lidí bude souhlasit s Errolem, že ačkoli je velmi špatné zabíjet a jíst
lidské bytosti, zabíjet a jíst jiné živočišné druhy vůbec nic špatného
není.
-
- Jsou ovšem i lidé,
kteří věří, že je-li špatné jíst a zabíjet lidské bytosti, pak musí
být špatné zabíjet a jíst i bytosti nelidské. Tito lidé by namítli, že
je vždy špatné zabít jen proto, abychom si na něčem mohli pochutnat, a to
bez ohledu na to, o jakého tvora se jedná.
-
- Já osobně maso jím.
Ale je to skutečně správné? Nedělám něco, co je z morálního hlediska špatné?
Pokud se domnívám, že je špatné zabíjet a jíst lidské bytosti (a já
si skutečně myslím, že to špatné je), ale že v případě ostatních živočišných
druhů je to v pořádku, pak bych asi měl uvést nějaký rozdíl mezi lidskými
bytostmi a zvířaty, který by ospravedlňoval, proč k nim přistupuji tak
odlišně.
-
-
Ale
v čem tento rozdíl spočívá? To
je má velká otázka pro
tuto kapitolu. A právě na tuto otázku
nedokázal Errol odpovědět.
-
-
Vegetariáni
-
-
Jak
jsem již řekl, na světě je mnoho lidí, kteří jsou přesvědčeni, že je
špatné zabít jakéhokoli živého tvora jen proto, abychom jej mohli sníst.
Mnozí z těchto lidí jsou vegetariáni. Jedí jen zeleninu, ovoce, oříšky,
obiloviny a podobné věci včetně několika dalších zvířecích produktů,
jako je mléko, sýr nebo vajíčka.
-
-
Někteří jdou ještě
dále: nejí ani nepoužívají žádné produkty ze zvířat. Dokonce nenosí
ani boty z kůže. Tito lidé se
nazývají vegani.
-
-
Jiné
důvody pro vegetariánství
-
-
Ne
všichni vegetariáni se vzdali masa proto, že zabíjet zvířata kvůli jídlu
považují z morálního hlediska za špatné. Existují i jiné důvody, proč
se lidé stávají vegetariány.
-
-
Tady
je jeden z
nich. Mnoho
lidí si představuje, že v drůbežárně to vypadá nějak takhle:
-
-
Ale
většina drůbeže je ve skutečnosti odchovávána v podmínkách, které
vypadají spíš takto:
-
Takovému
druhu odchovu se někdy říká velkochov, neboť spočívá v hromadné
produkci zvířat, jež se skoro ničím neliší od sériové výroby automobilů.
-
-
Kuřata odchovaná
v takovýchto podmínkách za svůj život ani nezahlédnou denní světlo.
Nikdy neuvidí strom. Za celý svůj život vidí jen tisíce jiných kuřat
kolem sebe. To připadá mnoha vegetariánům jako značně krutý a nepěkný
způsob zacházení s jinými živými bytostmi. Namítají rovněž, že i s
ostatními druhy zvířat se ve velkochovu zachází dost zle.
-
-
A
tak máme další důvod, kterým vegetariáni vysvětlují, proč nejí maso.
Tvrdí, že už jen zabíjení zvířat kvůli masu může být z morálního
hlediska špatné, a chovat je v tak krutých a barbarských podmínkách, jak
to činíme my, je špatné dvojnásob. Neměli bychom to
dělat.
-
-
Nicméně v této
kapitole se chci zaměřit výhradně na následující argument: Z morálního
hlediska je špatné zabít zvíře jen proto, abychom si na něm mohli
pochutnat. Ty, kteří se vzdali masa přinejmenším i kvůli tomuto důvodu,
budu nazývat „morálními" vegetariány. Nyní si trochu vyjasněme, co
vegetariánům vadí a co nikoli.
-
-
Případ
lovkyně Zoe
-
- Většinu
masa, které jíme, produkují farmy a velkochovy. Ale je i několik výjimek.
- Toto
je Zoe, drsná a lstivá lovkyně žijící v lesích.
-
-
Zoe
jí jen maso ze zvěře, kterou sama zastřelila. Loví výhradně vysokou. V
lesích, kde žije, je jí spousty. Zoe se vždy snaží, aby zvíře zabila co
nejrychleji a pokud možno bezbolestně. Zvíře nikdy netrpí. Navíc střílí
jen dospělá zvířata, která za sebou mají celkem dlouhý a šťastný život.
-
-
Dělá
Zoe něco špatného?
-
-
Pravda,
zvířata, která Zoe loví, nevyrostla v krutých podmínkách a na rozdíl od
drůbeže ve velkochovech v mládí netrpěla. Tím odpadá jeden morální důvod
proti jejich zabíjení.
-
-
Ale „morální"
vegetarián by namítl, že Zoe přesto dělá cosi, co je z morálního
hlediska špatné. Argumentoval by, že je vždy špatné úmyslně ukončit život
nějaké živé bytosti, která má vědomí a která je na světě ráda, jen
proto, aby si někdo jiný mohl pochutnat na jejím mase.
-
-
Případ
Harryho autonehody
-
-
A
co tento.případ? Harry je pozorný řidič.
Ale jedné noci měl nehodu. Vracel se domů a
po cestě nechtěně srazil a
zabil srnce. Nemohl nic dělat, srnec mu
prostě z ničeho nic skočil pod vůz.
-
- Bylo
by v pořádku,
kdyby Harry
tohoto srnce snědl? Vždyť nakonec zvíře
nebylo zabito úmyslně.
-
-
Ti
vegetariáni, kteří nejí maso jen proto, že je podle nich špatné zabíjet
zvířata kvůli masu, by vlastně proti tomu, aby Harry srnce snědl, nemohli
nic namítat. Možná by jim přišlo líto, že Harry toho srnce srazil, ale
rozhodně by nemohli tvrdit, že Harry udělal něco morálně špatného. Harry
nezabil jelena úmyslně proto, aby jej mohl sníst. Byla
to
nehoda.
-
-
Proto je dobré mít
na paměti, že „morální" vegetariáni nemusejí nutně tvrdit, že
je vždy morálně špatné jíst maso.
-
-
Kanibalové
z donucení
-
-
Asi
bychom se všichni shodli, že jednoho živočicha je špatné zabíjet kvůli
masu, a tím živočichem je člověk. Téměř nikdo nepovažuje za morálně
přijatelné zabíjet lidi kvůli masu (tedy samozřejmě s výjimkou těch
kanibalů, kteří snědli Errola).
-
-
Nicméně si myslím,
že většina z nás by považovala za přijatelné jíst lidské maso, kdyby
daná osoba zahynula při nehodě a člověk se musel rozhodnout, zda sní lidské
maso nebo zemře hlady. I k takovým situacím někdy dochází.
-
- Před
několika lety došlo k leteckému neštěstí vysoko v Andách.
-
-
Ti,
kteří katastrofu přežili, zůstali uvězněni na vysoké hoře, obklopeni sněhem
a ledem, daleko od jakékoli civilizace. Pomoc stále nepřicházela. Po chvíli
jim došlo i to
málo jídla, co měli, a
začali hladovět. Kdyby nejedli, zemřeli
by.
-
-
A
tak začali jíst
maso lidí, kteří pád letadla nepřežili. Jen tak se jim podařilo zůstat naživu. Že
se k něčemu takovému museli uchýlit, bylo pěkně odporné. Ale
nemyslím, že by
to bylo špatné z
morálního
hlediska. Samozřejmě nic by proti tomu nemusel namítat ani „morální"
vegetarián. (Mimochodem, slyšel jsem, že lidské maso chutná trochu jako kuřecí
a že nejlepší je předloktí).
-
-
Nuže, probrali
jsme otázku kanibalismu, proč je špatné zabíjet a jíst lidi, ale nikoli
ostatní živé tvory. Rovněž jsme se podívali na „morální" vegetariány,
kteří tvrdí, že je vždy špatné úmyslně zabít živého tvora, který je
schopen si užívat života, jen proto, abychom jej mohli sníst.
-
-
Mají „morální"
vegetariáni pravdu? Nejsem si úplně jist. Musím přiznat, že se mi jen
velice těžce vysvětluje, proč není z morálního hlediska špatné zabíjet
a jíst ostatní živé tvory, když zabít a sníst člověka morálně špatné
je.
-
- Podívejme
se nyní na některé argumenty, jimiž se konzumování masa obhajuje.
-
-
2.část
|
|
|
|