Podle předpovědí se celosvětová spotřeba masa do roku 2020 zdvojnásobí.
Přesto panuje v Evropě a Severní Americe stále větší znepokojení z etiky
způsobu, jakým jsou maso a vajíčka produkovány. Spotřeba telecího masa
ostře poklesla, když vešlo ve všeobecnou známost, že v zájmu produkce
takzvaného „bílého telecího“ – které je ve skutečnosti světle růžové
– jsou novorozená telata oddělována od matek, úmyslně je u nich vyvolávána
chudokrevnost, je jim odepíráno krmivo a jsou držena v tak úzkých stáních,
že nemohou chodit ani otáčet se. Nemoc
šílených krav šokovala v Evropě řadu lidí, a to nejen proto, že rozbila
obraz hovězího masa jako bezpečné a zdravé potravy, ale i proto, že se lidé
dozvěděli, že tuto chorobu způsobuje krmení skotu mozky a nervovými tkáněmi
ovcí. Lidé, kteří naivně věřili, že krávy pasou trávu, náhle
zjistili, že ustájený hovězí dobytek lze krmit prakticky čímkoliv od obilí
přes krmivo pro ryby a kuřecí podestýlku (včetně kuřecího trusu) až po
odpad z jatek. Obavy
ze způsobu, jakým nakládáme se zemědělskými zvířaty, se ani zdaleka
neomezují na malé procento lidí, kteří jsou vegetariány, či dokonce
vegany – lidmi, kteří nejedí žádné živočišné produkty. Navzdory silným
etickým argumentům ve prospěch vegetariánství zatím nejde o většinový
postoj. Běžnější je názor, že jsme oprávněni jíst maso, zajistíme-li
zvířatům před porážkou slušný život. Problémem,
který s Jimem Masonem popisujeme ve své čerstvé knize Jak jíme , je
skutečnost, že průmyslové zemědělství upírá zvířatům byť i jen
minimálně slušný život. Desetimiliardy dnes „produkovaných“ kuřat se
nikdy nedostanou ven. Jsou chována tak, aby měla masožravé choutky a co
nejrychleji získávala na váze, a poté chována v drůbežárnách s
kapacitou více než 20 000 kusů. Koncentrace čpavku z nahromaděného trusu
ve vzduchu štípe do očí a pálí na plicích. Kuřata jsou porážena pouhých
45 dní po vylíhnutí, přičemž jejich nezralé kosti již v té době sotva
unesou váhu jejich těla. Některá se zhroutí, a protože nedosáhnou na
potravu či na vodu, záhy uhynou – jejich osud je pro ekonomiku drůbežárny
jako celku nepodstatný. Ještě
horší podmínky mají nosnice, které jsou napěchované do tak malých drátěných
klecí, že i kdyby se v jedné kleci nacházela jen jediná, nedokázala by
roztáhnout křídla. Ve skutečnosti se přitom v kleci mačkají nejméně čtyři
a často ještě více. Za tak stěsnaných podmínek dominantní a agresivní
kusy s velkou pravděpodobností uklovou slabší slepice k smrti. Aby tomu
chovatelé zabránili, opalují všem ptákům zobáky rozžhavenou čepelí.
Slepičí zobák je plný nervové tkáně – koneckonců jde o hlavní prostředek
kontaktu slepice s okolím –, ale ptákům při tomto zákroku není podáváno
žádné anestetikum nebo analgetikum, které by zmírnilo jejich bolest. Prasata
jsou možná nejinteligentnější a nejcitlivější ze všech zvířat, která
běžně pojídáme. Při shánění potravy v odlehlé vesnici dokážou tuto
inteligenci uplatňovat a zkoumat své proměnlivé prostředí. Než březí
prasnice vrhne selata, vybuduje ze stébel, lístků a větviček pohodlné a
bezpečné hnízdo. V
dnešních továrních farmách jsou však březí prasnice chovány v bednách
tak úzkých, že se nemohou otočit, ba ani učinit více než jeden krok dopředu
či dozadu. Leží na holém betonu bez slámy či jakékoliv jiné formy podestýlky.
Selata jsou matce co nejrychleji odebrána, aby mohla prasnice rychle znovu otěhotnět,
ale přitom až do porážky nikdy neopustí vepřín. Obhájci
těchto produkčních metod argumentují tím, že jde o politováníhodnou, ale
nezbytnou reakci na poptávku stále lidnatější populace po jídle. Na druhé
straně: pokud uvězníme zvířata do továrních farem, musíme pro ně pěstovat
potraviny. Většinu energie z těchto potravin přitom zvířata spálí pouze
k dýchání a udržování tělesné teploty, takže nakonec získáme jen
drobný zlomek – ne více než třetinu, a někdy dokonce pouhou desetinu –
z hodnoty potravin, jimiž je krmíme. Naproti tomu pasoucí se krávy požírají
jídlo, které lidé nedokážou strávit, což znamená, že zvyšují množství
potravin dostupných lidem. Je tragédií, že země jako Čína a Indie s rostoucí prosperitou kopírují západní metody a zavírají zvířata do obrovských průmyslových farem, kde mají zajišťovat více masa a vajec pro stále početnější střední třídu. V případě pokračování tohoto trendu bude výsledkem utrpení zvířat v ještě větším měřítku, než jaké dnes existuje na Západě, a také větší ekologické škody a nárůst srdečních onemocnění a rakovin zažívacího traktu. Kromě toho půjde o hrubě neefektivní činnost. Jako spotřebitelé máme ve své moci – a je to i naše morální povinnost – odmítnout chovné metody, které jsou kruté ke zvířatům a špatné pro nás.
Peter
Singer je profesorem bioetiky na Princetonské univerzitě. Jeho
poslední kniha, kterou napsal s Jimem Masonem, nese název
The
Way We Eat: Why Our Food Choices Matter (Jak jíme: proč na volbě jídla
záleží).
|