- Nejbližší příbuzní
-
- Roger Fouts, S.T.
Mills:
Nejbližší příbuzní, Co jsem se dozvěděl od šimpanzů
o nás
-
-
Mluv,
a já tě pokřtím.
Kardinál Polignac k šimpanzovi, počátkem 18. století
Šimpanzi jsou v zásadě lidé. Tak by se nadneseně dala shrnout základní myšlenka
knihy profesora psychologie Rogera Foutse "Nejbližší příbuzní".
Tento autor získal své bohaté zkušenosti třicetiletou výukou, či spíše
třicetiletou spoluprací se slavnou šimpanzicí Washoe a jejími příbuznými,
které učil znakový jazyk pro hluchoněmé.
Jeho výzkum přinesl mnoho zásadních a mnohdy překvapivých poznatků. Poukázal
např. na pochybnost mnohých tvrzení slavného lingvisty Noama
Chomskeho, který
se mimo jiné domníval, že mentální "jazykový orgán" pro osvojení
si jazyka je unikátním lidským znakem.
Výzkumy Rogera Foutse však naznačují, že šimpanzi používající znakovou
řeč využívají stejných kognitivních schopností jako lidé používající
mluvený jazyk. Fouts také ukázal, že šimpanzi se znakový jazyk velmi lehce
učí imitací, zatímco velmi špatně podmiňováním, což je v přímém
rozporu s behavioristickými teoriemi (F.B. Skinner tvrdil, že děti se učí
jazyk díky rodičovskému povzbuzování, tedy podmiňováním). Fascinující
je zjištění, že šimpanzi jsou sami schopni naučené znaky smysluplně a
podle pravidel kombinovat (syntax) a dokonce sami vytvářejí pojmenování pro
předměty, se kterými se dříve nesetkali. Šimpanzi nalezli zalíbení i v
malování a svá díla také pojmenovávali.
„Druhý den, 9. března, ve 4 hodiny odpoledne Sekvoja (mládě Washoe) umřel…
Nejvíc ze všeho jsem se děsil, že budu muset Washoe oznámit, co se stalo.
Šel jsem k ní druhý den ráno. Jakmile mě uviděla, zvedla obočí a ptala
se posuňkem MIMI? Podržela ho dál, aby otázku zdůraznila. Naklonil jsem se
k ní s veškerým soucitem, jaký jsem mohl tváří vyjádřit, udělal jsem
stejný znak, jako bych v náručí choval děťátko, a pak jsem obě ruce
nastavil před sebe, levou dlaní dolů, pravou nahoru. Potom jsem velmi pomalu
ruce přetočil, abych naznačil smrt: MIMI MRTVÉ, MIMI PRYČ, MIMI KONEC.
Washoe spustila obě ruce, v nichž chovala imaginární děťátko, do klína.
Zalezla si do kouta a odvrátila pohled. Oči měla vyhaslé. Chvíli jsem u ní
poseděl, a pak jsem si uvědomil, že nic víc už nemůžu říct ani udělat.
Po tři dni po synáčkově smrti mě každé ráno vítala stejnou otázkou:
MIMI? A já jí pokaždé odpovídal jako předtím: MIMI MRTVÉ. Stáhla se do
kouta, vysedávala tam a odmítala s námi komunikovat…. Z toho, jak Washoe přestala
posuňkovat a držela se stranou, jsem také vycítil, že chápe nezvratnost
Sekvojovy smrti. Ale šimpanzi se podle všeho stejně jako lidé nemohou se
smrtí jen tak smířit. Když se mě Washoe denně ptala na Sekvoju, bylo to něco
podobného, jako když si nechceme připustit náhlou ztrátu milovaného člověka.
Připadalo mi, jako by říkala: A víš naprosto jistě, že umřel? Není aspoň
nějaký cípek naděje, kterého bych se mohla přidržet?"
Foutsovy výzkumy ukázaly, že šimpanzi jsou schopni kategorického myšlení
a generalizace (např. termín "strom" dokáží použít nejen pro
pojmenování konkrétního druhu stromu, podle kterého se termín
"strom" naučili, ale i pro další druhy stromů), což byly do té
doby schopnosti přisuzované pouze člověku. Terrace
(knížka šimpanz Nim)
kritizoval Foutsovy výzkumy - domníval se, že posuňkování šimpanzů je
optický klam a vysvětloval ho jako výsledek podvědomého ovlivňování šimpanzů
experimentátorem, který svými pohyby nechtěně naznačuje, jak má pokusný
šimpanz správně reagovat.
Roger Fouts Terraceovy výtky vyvrátil prostým pokusem: nechal šimpanze o
samotě v místnosti a natáčel jejich chování skrytou kamerou. Nejenže se
šimpanzi domlouvali v nepřítomnosti výzkumníka, posuňkovali dokonce ještě
intenzivněji, než v jeho přítomnosti! Tím Fouts jasně ukázal neplatnost
tvrzení kritiků. Jeho závěry podporují i zjištění, že šimpanzi si
"povídají" (posuňkují) sami pro sebe, když nemají žádný
kontakt s jinými šimpanzi či člověkem, navíc se mláďata učí znaky od
svých rodičů, aniž by je k tomu rodiče museli nějak nutit. Lehkost, s
jakou se šimpanzi v zajetí naučili znakovému jazyku, je vysvětlitelná zjištěním,
že šimpanzi se domlouvají gesty i ve volné přírodě. Asi nejzajímavějším
tématem knihy je vznik lidské řeči. Fouts se domnívá, že používání
gest našimi předky vedlo k rozvoji mozkových center v levé hemisféře, která
dnes slouží i u lidí jak k ovládání jazyka, tak k ovládání jemných
pohybů při gestikulaci.
JAN ZRZAVÝ( časopis Vesmír ) : „Přiznám se, že dosud jsem znal tento výzkum jenom
z doslechu a neměl ani tušení, jak komplikovaná a sofistikovaná je šimpanzí
psychika, která byla touto metodou odhalena. Měl jsem jakési tušení, že
lidé se od šimpanzů neliší vůbec ničím - je-li genetická shoda lidí a
šimpanzů přibližně 98,5 % (tedy větší než shoda dvou středoevropských
druhů budníčků), bylo by hodně divné, kdyby lidé a šimpanzi nebyli úplně
stejní ve všem všudy. Je ale přece jen něco jiného vyvozovat své přesvědčení
z procent genetické shody, anebo to prostě uvidět. Lze-li šimpanzům vyprávět
pohádky, strašit je (nepřítomným) ČERNÝM PSEM, pozorovat, jak se vždycky
na podzim začnou těšit na Vánoce (= BONBON STROM) a jak jim je líto, když
jejich ošetřovatelce zemře dítě, pak zdůrazňovat zvláštní a
"kvalitativně" odlišnou podstatu člověka už není jenom nabubřelý,
ale především nesmyslný žvást. A naopak zvířatům, alespoň některým,
nejlépe porozumíme, budeme-li je vnímat antropomorfně. Zvířata jsou hloupí
lidé, nikoliv stroje“.
Šimpanzi, používaní v některých laboratořích, jsou velmi citlivé a
inteligentní společenské bytosti. Propast mezi lidmi a šimpanzi, popř. dalšími
"němými" tvory není ani zdaleka tak hluboká a nepřekročitelná,
jak se moderní věda domnívá. Jde spíše o kontinuum.
Právě Fouts a někteří další dokázali, že tradiční přírodověda i
lingvistika se velmi mýlí, vydělují-li zvířata oproti lidem jako neschopná
používání jazyka a symbolů. Šimpanzi jsou zjevně schopni symbolů spontánně
používat (a dělají to v omezené míře i v přírodě), vázat je do vět,
vymýšlet si nové či dokonce pomocí symbolů lhát.
Kniha však není pouze o tomto výzkumu a schopnostech šimpanzů komunikovat s
lidmi či mezi sebou. Je také o současné vědě, dopouštějící mnohdy
zbytečných krutostí na pokusných zvířatech.
Roger Fouts by zřejmě u svého jazykového výzkumu zůstal, kdyby nespatřil
otřesné životní podmínky laboratorních šimpanzů a jiných zvířat. I v
nejlepších amerických laboratořích viděl tyto společenské bytosti zavřené
jednotlivě do klecí 1,5 x 1,5 metru či přímo kovových krabic, zešílevších
a pomalu umírajících na různé choroby:
„První zastávkou je místnost plná malých klecí, naskládaných od
podlahy až skoro ke stropu, z nichž každá obsahuje jednu opici. Mnohé z opiček
pobíhají v těsných kruzích kolem dokola, což je znamením těžkého
stresu. Jeden kotul veverovitý leží ve své kleci mrtvý. Jiný mlátí
hlavou o klec, další jsou nemocní a zvracejí. Některé opice se vyloženě
zmrzačily.
Vedlejší místnost je lemována jakýmisi ledničkami z nerez oceli. Přední
stěna každé ledničky má okénko z tlustého plexiskla. Když kamera najede
na jedno z těch okének, rozeznám uvnitř obrys dospělého šimpanze. Tabulka
na té ocelové bedně hlásí, že šimpanz číslo 1 164 byl infikován v únoru
1986. Je hermeticky zapečetěn v této nerezavějící „izolaci", z níž
se ven filtrují viry. Slyšíme hlasité bzučení ventilátoru; který vhání
vzduch do této uzavřené komory a odtamtud ven.
Žena zvedne závoru na ocelových dveřích izolace - a spatříme vnitřní
klec ze železných mříží. Šimpanz na otevřené dveře vůbec nereaguje.
Je schoulený uvnitř té sterilní kabiny a kývá se dopředu, dozadu, dopředu,
dozadu a pohybuje přitom pysky, jako by si něco mumlal. Podle všeho se úplně
pominul.
V další místnosti jsou po obou stranách podél stěn nastavěny ve dvou řadách
nad sebou menší izolační klece, asi 60 centimetrů široké a kolem metru
vysoké. S malými okénky vypadají jako velké mikrovlnné trouby. Už ted se
hrozím toho, co vím, že uvidím.
Žena otevře jednu z izolačních beden. Šimpanzovi uvnitř nemůže být víc
než čtyři roky. I on se komíhá ze strany na stranu. Ani na chvíli s tím kýváním
nepřestane, když návštěvnice nahlédne dovnitř. Zvíře má úplně prázdný
výraz, oči mrtvé. V těsné krabici se může sotva otočit. Trpí naprostým
otupením smyslů - ztratilo zrak, čich, hmat. Jediný zvuk je neustálé bzučení
ventilátoru.
Pak nám žena předvede dvě docela malá mláďata - jmenují se Kyle
a Erik -, která vybrali pro injekce viru HIV nebo hepatitidy a zavřeli do jedné
z izolačních ocelových škatulí. Oba samečkové byli natěsnáni už tři měsíce
v kleci velké asi jako větší koš pro přenášení koček…
Už dřív jsem viděl šimpanze ubytované v podmínkách připomínajících vězení,
dokonce i zavřené o samotě, ale zavírat lidoopy do ocelových beden? Vědci,
kteří zavedli tato strašná zařízení, vyloženě překročili hranici mezi
bádáním v zájmu pokroku medicíny a krutým, nevídaným mučením. Cožpak
jimi utrpení a strach na obličejích těch šimpanzů vůbec nepohne?“
Okamžitě se vrhl do boje za zlepšení životních podmínek a práv šimpanzů,
které považuje za prakticky stejné bytosti jako lidi. Za cenu ztráty kariéry,
opuštění vědecké komunity, se je snaží zachránit před biomedicínskými
pokusy. Spolu se známou Jane Goodalovou, která pozorovala šimpanze třicet
let v Africe, a různými organizacemi začíná působit na veřejnosti. Podává
žalobu na stát pro špatné podmínky v laboratořích, působí v organizaci
snažící se o uznání základních práv pro lidoopy v právním systému
USA. Jeho cílem je zabránit laboratorním pokusům nejdříve na šimpanzích
a pak i na dalších zvířatech.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|