Lidé provádějící
bolestivé pokusy nejsou nutně sadisté nebo lidé psychopatických povah, většinou
jsou to zcela normální lidé, vlídní k dětem a třeba i zvířecím
miláčkům. Co způsobuje, že to mohou dělat? Sociolog
Fred Katz říká:
Jak
se vůbec mohou takové věci stát? Jak to, že lidé, kteří nejsou sadisty,
tráví své dny tím, že u opic vyvolávají celoživotní deprese, psy zabíjejí
horkem nebo u koček vytvářejí závislost na droze? Jak si potom mohou jen
tak sundat své bílé pláště, umýt si ruce a jít domů na večeři? Jak
mohou daňoví poplatníci dovolit, aby se jejich peníze utrácely za takové
pokusy? Jak to, že lidé protestují proti bezpráví, diskriminaci a útlaku všech
druhů bez ohledu na to, jak daleko se odehrávají, zatímco ignorují krutost,
která se prováděla -a stále se provádí – v jejich vlastních zemích? Odpověd'
na tyto otázky leží v samozřejmém přijímání druhové
nadřazenosti. Tolerujeme krutost páchanou na příslušnících jiného
druhu, která by nás ovšem rozzuřila, kdyby se prováděla na nás samých.
Druhová nadřazenost dovoluje vědcům, aby se na zvířata, která používají
při pokusech, dívali jenom jako na vybavení, laboratorní pomůcky spíše než
jako na živé bytosti schopné cítit utrpení. V žádostech o granty u vládních
grantových agentur se zvířata skutečně uvádějí pod položkou „potřeby",
spolu se zkumavkami nebo nahrávacím zařízením. Spolu s obecným přístupem druhové nadřazenosti, který sdílí vědci s ostatními občany, působí ještě zvláštní faktory, které rovněž pomáhají uskutečňovat pokusy. Především jde o obrovskou úctu, kterou lidé stále chovají vůči vědcům. Ačkoliv jsme si v důsledku pokroku ve vývoji nukleárních zbraní a v postupu znečištění životního prostředí uvědomili, že věda a technologie nemusejí být tak prospěšné, jak se na první pohled zdají, většina lidí má posvátnou hrůzu z člověka v bílém plášti a s doktorským titulem. Ve známé sérii pokusů předvedl harvardský psycholog Stanley Milgram, že obyčejní lidé poslechnou příkazy vědce v bílém plášti a dávají „elektrické šoky" ( které nejsou ovšem skutečné ) lidem jako trest, když správně neodpoví na otázku, a to i poté, kdy trestaný člověk křičí a předstírá, že má velké bolesti.
Jestliže
se toto může stát, když účastníci
věří, že způsobují
bolest lidem, o kolik snazší musí být pro
studenty zapomenout na výčitky svědomí, když jim profesor přikáže, aby
prováděli pokusy na zvířatech.
Je to „indoktrinace" studentů, je postupný proces, který začíná
pitvou žáby při hodině biologie na základní škole. Když se budoucí lékaři,
psychologové nebo veterináři dostanou na univerzitu a zjistí, že proto, aby
dokončili studium, ke kterému se rozhodli, musí experimentovat s živými zvířaty,
je pro ně těžké to odmítnout, zejména pokud vědí, že tyto pokusy jsou běžnou
praxí. Studenti, kteří odmítnou pokusy provádět, nemají možnost dané předměty
dokončit a často musí předčasně svá studia ukončit. Hodně
odhaluje svědectví Rogera Ulricha, bývalého
experimentátora, který unikl před tradiční výukou a nyní přiznává, že
způsoboval „léta mučení" zvířatům, od krys po opice. V roce 1977
se v časopise Monitor, který
vydává Americká psychologická asociace, objevilo, že experimenty zabývající
se agresivitou, které prováděl Ulrich, byly označeny podvýborem kongresu za
nehumánní výzkum. K překvapení antivivisekcionistů, kteří ho
kritizovali, a bezpochyby i editora Monitoru,
Ulrich odepsal, že ho kritika „povzbudila", a dodal: Svůj výzkum jsem původně zahájil z touhy pochopit a pomoci vyřešit problém lidské agresivity, ale později jsem zjistil, že výsledky mé práce další výzkum neospravedlňují. Místo toho jsem začal přemýšlet, jestli snad nejsou finanční odměna, profesionální prestiž, příležitost cestovat a tak dále rozhodujícími faktory a jestli nejsme my, příslušníci vědecké komunity (za podpory byrokratického a legislativního systému), sami součástí tohoto problému.
Don
Barnes, který prošel podobnou změnou myšlení ohledně své práce,
kdy ozařoval vycvičené opice pro Americké letectví,
nazval proces popisovaný Ulrichem „podmíněnou
etickou slepotou". Jinými slovy, stejně jako Ize krysu naučit,
aby zmáčkla knoflík, jestliže chce dostat potravu, lze naučit člověka,
kterému je odměnou profesionální prestiž, aby ignoroval etické otázky, jež
při experimentech na zvířatech vyvstanou. Jak říká
Barnes:
Byl
jsem klasickým případem toho, co jsem nazval „podmíněnou etickou
slepotou". Celý svůj život jsem byl odměňován za to, že jsem zneužíval
zvířata jako zdroj ke zdokonalení nebo pobavení lidí... Za mých šestnáct
let v laboratoři se o morálních a etických otázkách používání
laboratorních zvířat nehovořilo, ať při formálních či neformálních
schůzkách, než jsem na tento problém přišel během posledních dnů svého
působení jako vivisektor.
Nejsou
to jen samotní experimentátoři, kdo trpí podmíněnou
etickou slepotou. Výzkumné instituce někdy odpovídají kritikům
tím, že zaměstnávají veterináře, kteří se o zvířata starají. Taková
prohlášení mají sloužit k uklidnění, a to díky všeobecné představě,
že veterináři jsou lidé, kteří se o zvířata starají a nikdy by je
nenechali zbytečně trpět. Bohužel tomu tak není. Bezpochyby se mnoho
veterinářů rozhodlo studovat, protože se o zvířata starat chtěli, ale pro
takové lidi je nesmírně těžké projít studiem veterinárního lékařství,
aniž by se jejich citlivost k utrpení zvířat neotupila. Ti, kteří se
starají nejvíc, patrně studia nedokáží dokončit. Jeden bývalý student
veterinární medicíny napsal jedné organizaci usilující o práva zvířat:
Můj
celoživotní sen a ambice stát se zvěrolékařem se rozplynul po několika
traumatizujících zkušenostech se standardními experimentálními postupy
prováděnými nezaujatě mi instruktory při přípravném kurzu na naší státní
univerzitě. Bylo pro ně naprosto přijatelné použít a následně usmrtit všechna
zvířata, na kterých pokusy prováděli, což jsem považoval za neslučitelné
se svým morálním cítěním. Po četných rozepřích s těmito
vivisekcionisty jsem musel učinit pro mě osobně velice bolestné rozhodnutí
a zvolit se jiné povolání.
Jakmile
se experimentování na zvířatech stane v některém oboru uznávaným způsobem
výzkumu, začne se sám posilovat a je velice těžké se ho zbavit. K pokusům
na zvířatech nepatří pouze publikování a reklama,
ale také ceny a granty, které je financují. Návrh na nový
experiment se zvířaty vedení výzkumu podpoří, pokud v minulosti schválilo
i jiné pokusy. Nové metody, které nevyužívají zvířata, budou méně známé
a pravděpodobně nebudou tolik podporovány.
To
všechno jsou důvody, proč není pro lidi mimo univerzity vždycky jednoduché
porozumět zdůvodnění výzkumu, který se provádí pod univerzitním
patronátem. Původně možná učenci a výzkumníci začali řešit nejdůležitější
problémy a nenechali se ovlivňovat jinými ohledy. Není pochyb, že někteří
jsou tímto zájmem motivováni doposud. Ovšem až příliš často zabředne
akademický výzkum do malicherných a nedůležitých detailů, protože velké
otázky se již studovaly
a buď byly vyřešeny, nebo se prokázalo, že jsou příliš obtížné. Proto
se vědci odvracejí od „zoraných" polí výzkumu k novým oblastem, ve
kterých bude jakékoliv zjištění nové, i když možná vzdálené od základního
problému. Jak jsme viděli, pro výzkumníky není neobvyklé připustit, že
podobné pokusy se už mnohokrát prováděly, ale bez této či tamté malé
obměny; a nejčastějším závěrem vědecké publikace je prohlášení, že
„je nutný další výzkum". Když čteme zprávy o pokusech, které způsobují bolest a zřejmě ani nebyly navrženy tak, aby přinesly opravdu důležité výsledky, nejprve si myslíme, že se při nich musí odehrávat něco víc, než čemu my sami rozumíme - že vědci mají určitě lepší důvody než ty, o kterých vypovídají jejich zprávy. Když tyto experimenty popisuji lidem nebo je přímo cituji ze zpráv, které publikovali sami vědci, nejčastější reakcí jsou rozpaky a skepticismus. Pokud se ovšem problémem zabýváme podrobněji, velmi často zjistíme, že co se zdá triviální na povrchu, ve skutečnosti také triviální je. Vědci to také někdy neoficiálně přiznávají. H. F. Harlow byl dvanáct let redaktorem Journal of Comparative and Physiological Psychology (Časopis komparativní a fyziologické psychologie), časopisu, ve kterém vyšlo více zpráv o bolestivých pokusech na zvířatech než v jakémkoliv jiném. Harlow napůl pobaveně uvedl, že na konci tohoto období měl přečteno 2 500 rukopisů k vydání, a napsal, že „většina pokusů nestála za provedení a získané údaje nemá cenu publikovat".
To
by nás
ale
nemělo překvapit. Vědci, dokonce i psychologové, lékaři
a biologové, jsou lidé, a jako takoví se nechají ovlivnit stejně jako
kdokoliv jiný. Jsou rádi, když v kariéře postupují, jsou povyšováni, když
se čte jejich práce, a ostatní kolegové o ní diskutují. Publikování prací
ve vhodných časopisech je důležitým prvkem při profesním postupu a zvyšování
prestiže. To se odehrává v každém oboru, ve filozofii nebo v historii,
stejně jako v psychologii nebo v medicíně, což je plně pochopitelné a nemá
cenu to kritizovat. Filozofové a historici, kteří publikují, aby si vylepšili
vyhlídky na postup, nezpůsobují žádnou škodu, snad jen plýtvají papírem
a obtěžují své kolegy; ovšem ti, jejichž práce zahrnuje pokusy se zvířaty,
mohou způsobovat těžké bolesti a dlouhotrvající utrpení.
Jejich
práce by proto měla podléhat mnohem přísnějším pravidlům týkajících
se jejich nezbytnosti.
Podle Whitea je „zahrnutí zvířete do našeho etického systému filozoficky zbytečné a operativně nemožné". Jinými slovy se White v tom, co zvířatům dělá, necítí být omezen žádnými etickými ohledy. Nemělo by tedy překvapit, že další reportér, který s ním dělal rozhovor, zjistil, že je White „omezeními, ať už pocházejí od správy nemocnice nebo pojišťoven, rozezlen. Jsem elitář, říká. Věří, že lékaře by měli řídit jen lidé na jejich úrovni."
Dalším
aktivním oponentem vládních omezení je
David Baltimore, profesor
na Massachusettském institutu technologie a laureát Nobelovy ceny. V
projevu na celonárodní schůzi Americké asociace pro pokrok ve vědě
popisoval „dlouhé hodiny", které musel se svými kolegy strávit bojem
proti omezování výzkumu. Podstata Baltimoreova nesouhlasu s takovým omezováním
byla vyřčena již před několika lety, když se objevil v televizním
programu s harvardským
filozofem Robertem Nozickem
a jinými vědci. Nozick se vědců zeptal, jestli považují skutečnost, že
pokusy zabíjejí stovky zvířat, za důvod k jejich zastavení. Jeden z vědců
odpověděl: „O nikom takovém nevím." Nozick otázku zdůraznil: „Cožpak
se o zvířatech; vůbec neuvažuje?" V tomto okamžiku se do rozmluvy vložil
Baltimore a řekl, že pokusy na zvířatech vůbec nepovažuje za morální téma.
Lidé
jako
White
nebo
Baltimore mohou
být vynikající vědci, ale jejich názor na zvířata ukazuje, že jsou
filozofičtí nevzdělanci. Nevím ani o jednom profesionálním filozofovi současnosti,
který by souhlasil, že je „zbytečné" nebo „nemožné" zahrnout
zvířata do našeho etického systému nebo že experimenty na zvířatech
nevznášejí žádné morální otázky. Taková prohlášení
jsou ve filozofii srovnatelná s tvrzením, že Země je placatá. Prameny: P. Singer, Osvobození zvířat
|