Kam nás přivádí zjištění, že zvířata vedou emocionální život?
Musíme změnit náš vztah k nim? Máme k nim nějaké závazky? Dá se nějak
ospravedlnit testování výrobků určených lidem na zvířatech? Je
experimentování na zvířatech etické? Můžeme je zneužívat pro naše potřeby?
Zabíjet je proto, abychom se mohli živit jejich masem, zdobit se a odívat do
jejich kůží a kožešin? Měli bychom přestat pojídat zvířata, jež vedou
složitý společenský život, jsou schopna citových vztahů se svými druhy
a bezmezně milují svá mláďata?
Lidé
se často chovají, jako by to, co se nám podobá, zasluhovalo mnohem větší
respekt než to, co nám podobné není. Tímto způsobem lze ostatně částečně
popsat, ne-li vysvětlit rasismus. Muži se chovají k jiným mužům lépe než
k ženám, což vychází z
jejich názoru, že ženy nejsou stejné jako oni.
Spousta takových takzvaných odlišností je jen zástěrkou pro obhajobu čehokoli,
co chce dominantní síla prosadit.
Základní
myšlenkou se zdá to, že jestliže nějaký tvor necítí bolest stejně jako
lidská bytost, je dovoleno jej zraňovat. Přestože to není nezbytně pravda,
tato iluze odlišnosti je živena a udržována z obavy, že kdybychom
konstatovali podobnost, zavazovalo by nás to k respektu, či snad dokonce k uznání
rovnoprávnosti. To platí především v případě, kdy se jedná o utrpení,
bolest, smutek a lítost. Nechceme tyto věci působit ostatním, protože víme,
jaké to je, něco takového prožívat. Nikdo neobhajuje utrpení jako takové.
Ale
co tedy
pokusy
se
zvířaty?
Argumenty pro se točí kolem jejich užitečnosti - jejich značný užitek
ospravedlňuje nepříliš velké utrpení. Příznačný je nevyslovený předpoklad
větší důležitosti těch, kdo mají z celé věci prospěch (vědci pracující
pro kosmetické a farmaceutické společnosti provádějící pokusy na králících),
ve srovnání s menším významem těch, kteří pro tento prospěch musejí být
obětováni. Vědec provádějící pokusy na zvířatech bude přesvědčivě tvrdit,
že zvířata netrpí stejně jako lidé. Jinak by
se totiž přiznal k páchání
krutosti. Ovšem experimentování na lidech bez jejich souhlasu také nikdo
neobhajuje (alespoň dnes již ne), ačkoli by bylo eticky stejně
ospravedlnitelné vzhledem k velkému prospěchu, jejž by přineslo ostatním.
Zvířata trpí. Můžeme, měli bychom měřit jejich utrpení a srovnávat je
s naším? Je-li stejné jako naše, jak v tom můžeme pokračovat? Jak napsal
Rousseau ve svém díle Rozprava o původu
nerovnosti z roku 1755: „Zdá se, že jestliže jsem povinen neubližovat
žádnému tvoru jako já, není to proto, že jde o rozumného tvora, ale
bytost cítící." Ale proč by vlastně k ospravedlnění utrpení zvířat
mělo stačit vysvětlení, že se liší od utrpení lidského? Nač však všechna
tato srovnávání? Nestačí snad skutečnost, že jednoduše trpí? ….
Často
se říká, že kdyby byla jatka postavena ze skla, z většiny lidí by se
stali vegetariáni. Kdyby široká veřejnost věděla, co se odehrává uvnitř
pokusných laboratoří, hned by je nechala zrušit. Nicméně takový příměr
není přesný. Jatka nevidíme, protože lidé je jednoduše vidět nechtějí.
Každý
ví,
co
se
tam uvnitř
děje, nikdo
se
s tím
ale
nechce
setkat. Většina lidí
neví,
co se
děje se zvířaty během pokusů. Na jatka se můžeme přijít podívat.
Laboratoře, kde jsou prováděny pokusy na zvířatech, nejsou veřejnosti přístupné.
Zřejmě ti, kdo konají tyto pokusy, vědí, že by pak jejich práce mohla být
zastavena, kdyby se to, co dělají, dozvěděli třeba i jen jiní vědci. Snad
se za svou práci stydí.
Zvířata
laboratořích
trpí. Kdokoli je slyšel naříkat, plakat
a
křičet,
to
ví. Vědci
to
považují
jen za jejich běžné hlasové projevy.
Descartes
stále přežívá.
Nikdo
nepředpokládá, že
by
prase chtělo
zemřít. Kdyby mohlo, jatkám
by
se vyhnulo.
Cítí touhu žít a bolest ze smutku, že bude zabito, stejnou měrou jako lidé.
Jediný rozdíl spočívá v tom, že to nemůže říci slovy. Nářek prasat
na jatkách je příšerný. Lidé říkají, že zní jako nářek lidský.
Prasata tak dávají najevo svůj hrozný strach. Nedávno mladý býček při
cestě na jatka začal panikařit, když se dostal na takovou vzdálenost od
jatek, že slyšel nářek ostatních zvířat. Dal se na útěk městem jako vězeň
odsouzený k trestu smrti. Jeho náhle probuzená touha po svobodě všechny
zarazila, i řidiče karavanu smrti: je správné posílat na smrt tvora, jenž
tak hrozně moc touží po životě? Možná alespoň on mohl být ušetřen.
Ale
co
ti
ostatní?
Cítí
to
samé?
Jestliže má být odpor respektován, znamená to pak, že nám nedostatek
odporu dává právo zabíjet?
My
víme,
co kráva
chce: kráva chce žít. Kráva se nechce v žádném případě stát obětí.
To, že by se kráva sama nabídla a chtěla se stát naší potravou, je pohádka. Jestliže lidé nechtějí způsobit bolest jiným lidem, je to jistě
proto,
že i u ostatních předpokládají pocity
bolesti. Není to proto, že ostatní lidé mohou myslet, ani protože to
jsou rozumní tvorové a mohou mluvit, jejich fyzické hranice respektujeme
proto, že cítí. Cítí bolest, ponížení, lítost a jiné emoce, možná i
takové, jaké jsme sami ještě neměli možnost poznat. Nechceme působit
utrpení. Jestliže, jak věřím, zvířata cítí bolest a smutek a všechny
ostatní emoce, nesmíme tyto pocity při našem chování k nim ignorovat. Medvěd
se nepustí do komponování Beethovenovy Deváté
symfonie, ale to neudělá ani náš soused. Nic nám proto nedává právo
provádět pokusy s takovým medvědem, lovit ho pro naši zábavu anebo jím
nasytit náš hlad.
Moderní
filozofové se snaží být poněkud otevřenější než biologové vůči úvahám
o emocích zvířat a rovněž se více prosazují v boji za práva zvířat.
Filozofové jako Mary Midgleyová a Brigid Brophyová
v Anglii, Peter Singer v
Austrálii a Tom Regan a Bernard Rollin ve Spojených státech, ti všichni
zastávají názor, že zvířata jsou schopna cítit složité emoce.
Peter Singer ve svém díle Animal
Liberation (Osvobození zvířat) zřetelně navazujícím na Benthamův
utilitarismus devatenáctého století tvrdí, že tvorové, kteří jsou
schopni cítit bolest, si zasluhují, aby před ní byli uchráněni. Zejména
pak před pokusy a necitelným přístupem zemědělců. Závěr je ten, že vnímavost
- schopnost uvědomovat si prožitky a zkušenosti - žádá Tom Regan v díle The
Case forAnimal Rights (Za práva zvířat)
jde
ještě dál a zastává se jejich práv jakožto tvorů „schopných být
subjekty života". Každé zvíře použité při jakémkoli pokusu v kterékoli
laboratoři má svůj vlastní životní příběh. Cítí silné emoce, miluje,
nenávidí a je oddáno jiným tvorům svého druhu. Je subjektem, nikoli
objektem, a proto mu ubližujeme, chováme-li se k němu jako k předmětu. Máme
právo tyto tvory odtrhnout od jejich druhů a zavřít je do sterilního, nevlídného
aseptického prostředí, kde jsou mučena, mrzačena a nakonec ničena ve jménu
čehokoli, co pro nás ve skutečnosti ani vždy nemusí být užitečné? Nemáme-li
právo, činíme tak jen z titulu moci?
Může
být těžké představit si citový vesmír jedinců jiného druhu, ale není
to nemožné. Pozorné čmuchání našeho psa je známkou toho, že něco cítí
a reaguje na něco, co my nejsme schopni vnímat. Jeho schopnost porozumět
informacím nám nedostupným je více než působivá. Jeho náhlé změny nálady
jsou pozoruhodné. Víme, že jsme v blízkosti něčeho, co se od nás velmi
liší, co je však hodno respektu. Jedním z nejčastějších pocitů, který
lidé zakoušejí v přítomnosti jiného druhu, je úcta a bázeň.
Je nepochybné, že zvířata vytvářejí dlouhotrvající přátelství,
mají strach z toho, že budou lovena, přejí si být v bezpečí, touží po
svých partnerech, chrání a starají se o svá mlád'ata, jež bezmezně
milují. Jak
by
řekl
Tom
Regan,
jsou subjektem života stejně jako
my.
Přestože
živočichové nepíší autobiografie, jak je chápou lidé, jejich životy
mohou být sepsány. Jsou to jak individua, tak členové skupin, mají
spletité historie, jež se odehrávají ve skutečném světě a znají velké
množství složitých emocionálních stavů. Cítí po
celý
svůj život přesně jako my. „Jestliže jsem se něčemu během svého pobytu mezi slony naučil,
píše vědec Douglas Chadwick: pak
je to míra, v jaké jsme si blízcí a příbuzní. Teplo jejich rodin rozehřívá
i mne samotného. Jejich schopnost těšit se z věcí kolem vzbuzuje radost i
ve mně. Jejich schopnost učit se a chápat věci je pro mne neustálým
objevováním. Jestliže člověk tyto kvality při´pohledu na slony nevidí,
pak je to jen proto, že on či ona je zkrátka vidět nechce".
Osvobození od využívání a zneužívání lidstvem by mělo patřit
k základním právům všech živých tvorů. Zvířata tu nejsou proto,
abychom do nich píchali injekce a dělali na nich pokusy, připoutávali je,
rozdělovali je, uspávali je a působili jím bolest. Nedávno byl citován výrok
Johna Lillyho, jednoho z prvních vědců,
který se věnoval studiu delfínů: „Již nadále s delfíny pracovat nebudu, protože nechci řídit koncentrační
tábor pro vysoce vyvinuté tvory." Živočichové jsou stejně jako lidé
ohroženým druhem na ohrožené planetě, a my jsme ti, kdo ohrožují jak je,
tak i sebe samotné. Jsou to nevinní trpitelé strádající v pekle, jež jsme
jim připravili. Jsme jim dlužni přinejmenším to, abychom jim přestali
ubližovat. Když už nic jiného, alespoň bychom je mohli nechat na pokoji.
|