-
-
Spása zvířat
Jan Houkal
-
Pamatuji
si jednu starou příhodu
z
mládí. Bylo mi tak čtrnáct nebo patnáct
roků, když jsem jednou o letních prázdninách podnikl výlet s jedním ze svých
vrstevníků. Jak to bývá hovořili jsme cestou o mnoha různých a jistě
nesmírně důležitých věcech. Už si ani nepamatuji, jak jsme se k tomu dostali,
ale najednou jsme začali hovořit o otázkách, zda a proč existuje Bůh, jaký
je smysl našeho života a podobně. Jisté je, že nás to asi docela zaujalo,
protože toto téma vydrželo po téměř celý zbytek výletu. Ještě dnes si
vybavuji, jak jsem se snažil svého kamaráda přesvědčit, že Bůh určitě je a
že jedině víra dává lidskému životu smysl. Snažil jsem se to dokázat mnoha
různými způsoby, kterých jsem tehdy byl schopen. Jedním z nich bylo i to, že
jsem poukazoval na velikost rozdílu mezi lidmi a zvířaty: člověk má rozum,
může se rozhodovat, umí mít rád, je duchovní a má duši, vyvíjí se během
dějin světa, zkrátka a dobře je zcela jedinečný, zatímco zvířeti není možné
z toho všeho přiznat vůbec nic. Takový rozdíl nemůže být pouhým výsledkem
nějakého evolučního vývoje, ale ukazuje na zvláštní Boží péči, a tedy na
jeho existenci, ale také na to, že člověka, a jedině jeho, po smrti čeká
věčný život, zatímco zvířata zemřou navěky. Když jsem si myslel, jak pěkně
jsem to všechno svému souputníkovi vysvětlil, zeptal se mne (a jeho otázku
si dodnes, myslím, pamatuji docela přesně): „A jak tohle všechno můžeš vědět?
Jak si tím, co říkáš, můžeš být tak jistý? Vždyť my přece o životě zvířat
nevíme skoro nic, třeba ho mají ještě bohatší než my, jenomže nám o něm nic
neříkají. Vždyť se podívej třeba na takovou srnku, do jejích očí. Co ty
víš,
co
se
děje
v
srdci srnky
a
jaký mají srnky život!" Už
si vůbec nepamatuji, co jsem tenkrát odpověděl, ale otázka mého kamaráda mne
provází dodnes.
-
-
On totiž není zdaleka jediný,
kdo si takové otázky klade. V dnešní době, kdy se problémy spojené s
ekologií zdají být stále ožehavější, jsou mnozí, kteří se ptají podobně. I
když tato otázka, jak uvidíme, není zdaleka nová je dnes pokládána přece jen
s větší intenzitou. Všichni dobře víme, že zaznívají otázky typu, zda je
člověk v přírodě jediný, kdo si zaslouží zvláštní péči, zda veškerá živá
příroda jej obklopující je jen pouhopouhým nástrojem k jeho pohodlnému
životu, zda smí bez hranic využívat veškerou živou i neživou přírodu, nebo
co jsou vlastně všechna zvířata, která žijí kolem nás, co s nimi bude po
jejich smrti, jaká jsou jejich práva a zda vůbec nějaká taková existují, a
mnohé podobné otázky. Probíhají diskuse, vznikají hnutí, často se objevují
extrémní a jednostranná řešení. Jsou však také mnozí, kteří se snaží k těmto
otázkám hlouběji vyjádřit z hlediska svých oborů, ať už přírodovědeckého
nebo filosofického charakteru. Bohužel se ale zdá, že právě teologie, která
by jistě mohla (a měla) k těmto problémům mnoho říci, příliš prostoru těmto
otázkám nedává. Samozřejmě, jak v katolické tak i v protestantské teologii
existuje a je rozpracovávána teologie stvoření, přesto však se zdá, že často
zůstává jen na zcela obecné rovině vztahu člověka ke stvoření jako takovému.
K naší konkrétní otázce, jak to je po smrti se zvířaty, se opravdu příliš
nevyjadřuje.
-
Cílem našeho zamyšlení
pochopitelně nemohou být odpovědi na všechny otázky týkající se zvířat, ale
jen pokus odpovědět na otázku: „Co bude se zvířaty po jejich smrti, je
možné hovořit o jejich.
-
1. Zvíře - spása - nesmrtelnost
-
2. Zvířata
v
biblické
tradici, 2.1. Zvířata jako taková, 2.2. Zvířata jako nástroj Božích plánů,
2.3. Zvířata jako součást dějin spásy
-
3. Zvířata v tradici křest'anského myšlení,
3.1.
Zvířata ve
filosofické reflexi, 3.2. Zvířata v teologické reflexi
-
4. Spása zvířat?, 4.1. Zvířata, mající „dech života", 4.2. Zvířata a jejich
konečný úděl
-
- Výňatky:
-
2.3. Zvířata jako součást
dějin spásy
-
-
Zvířata,
jak jsou představena v Písmu, nejsou jen pouhou pomocí člověku a nástroji
Božích úradků, ale i sama jsou předmětem Boží péče, jsou určitou součástí
smlouvy, kterou Bůh uzavřel
-
s člověkem, a tím také součástí dějin spásy. Je jasné, že
jsou zmiňována také v souvislosti s konečným uskutečněním těchto dějin. Jsou
přítomna v prorockých viděních Božího království (srov. Iz
11,6-9),
dostávají od Boha dokonce slib, že i
s
nimi uzavře smlouvu věčnou (srov.
Oz 2,20), a jsou také přítomna na začátku uskutečnění těchto zaslíbení, kdy
divoká zvířata jsou s Kristem na poušti a neubližují mu (srov. Mk 1,13).
Nyní spolu s člověkem a celým tvorstvem sténají a trpí a očekávají
vysvobození z porušení, až se zjeví sláva Božích synů (srov. Řím 8,19-22) a
až celý svět bude plně usmířen a obnoven v Kristu (srov. 2Kor 5>19;
Kol 1,20). Tehdy, ač některá divoká zvířata budou mít ještě svůj úkol při
konečném Božím soudu (srov. Zj 9,3-10;19,17-18.21), se také divoká a
nebezpečná zvířata stanou pokojnými (srov. Iz 65,25). Pak už budou nová
nebesa a nová země (srov. Zj 21,1).
-
-
3.1.
Zvířata ve filosofické reflexi
-
-
Ačkoli dědictví antické
filosofie vzhledem k našemu tématu je relativně bohaté (již v antice se
vedly diskuse velmi blízké těm dnešním: co je zvíře, zda má nesmrtelnou duši,
zda je objektem etického jednání člověka, zda a nakolik je dovoleno zvířata
využívat, jíst jejich maso a podobně), je jasné, že na pozdější filosofickou
reflexi, podobně jako na celé filosofické a teologické myšlení Západu, měla
od vrcholného středověku naprosto nejzáadnější vliv
aristotelská metafyzická koncepce. Ta mimo jiné jasně definovala
zvíře a položila jasný rozdíl mezi zvířetem a člověkem. Zatímco zvíře je
pouhou živou bytostí obdařenou smysly a schopností pohybu, člověk je k tomu
bytostí rozumnou a společenskou. Zatímco zvíře má pouze vegetativní a
smyslové schopnosti, a tudíž žádnou schopnost jednat duchovně, rozumně a
morálně, a proto žádnou nesmrtelnou duši, člověk oproti zvířeti má všechny
tyto schopnosti, a tedy i nesmrtelnou duši. V tom je právě - podle
Aristotela - jeho lidská velikost, která ho od zvířat zřetelně odlišuje.
Tato koncepce zvířete pak provázela filosofické myšlení po celý zbytek
středověku, ale protože téma zvíře rozhodně nepatřilo k nejzásadnějším
tématům, nebyla nijak zvlášť promýšlena.
-
-
Až
na začátku novověku se zvíře znovu dostává do zájmu filosofie. V této době
už nemohla zůstat bez povšimnutí karteziánská koncepce, která nevidí ve
zvířeti nic jiného než „živý stroj“;
René Descartes (v souladu se svým
filosofickým systémem) nepřipisuje zvířatům schopnost komunikace, žádnou res
cogitans (která odpovídá naší lidské „duši"), což znamená, že zvířata jsou
pouze res extensa, tedy pouhá „věc". To rozpoutalo velkou filosofickou
debatu, která v různé intenzitě provázela filosofii po několik následných
století a vlastně provází dodnes, kdy předmětem reflexe se nestalo jen pouhé
pojetí zvířat jako takových, ale i jednání člověka vůči nim a celé přírodě.
Všechno
to
šlo pochopitelně ruku
v
ruce
s
rostoucí kritikou samotného antropocentrismu
a
racionalismu. A už od samotného začátku
novověku se začínají množit hlasy, že vinu na takovém pojetí světa>
které nemá dostatečnou úctu ke zbytku stvoření, nese právě křesfanství. Mezi
velké filosofické „nepřátele" zvířat bychom mohli vedle Descarta počítat
zejména
Immanuela Kanta, pro kterého zvířata
neměla žádnou mravní relevanci, nebo
Johanna Gottlieba Fichteho, který je
považoval za svrchované vlastnictví člověka." Mezi „obránci" zvířat pak
vynikli zejména
August Comte, který obvinil metafyziku,
že ona vytvořila naše nesprávné pojetí zvířete tím, že stanovila tak příkrý
rozdíl mezi ním a člověkem," dále
Arthur Schopenhauer,
který velice silně kritizoval karteziánské a kantovské pojetí zvířete jako „věci"
a zavedl pojem etiky soucitu se zvířaty"- (proto je jeho pojetí považováno
za základ moderní ochrany zvířat"),
Friedrich Nietzsche,
který zvířata nazýval ve srovnání s člověkem „šíastnými bytostmi"," nebo pak
představitelé filosofie života či
Albert Schweitzer
se svou „naukou
úcty k životu".
-
-
-
3.2. Zvířata v teologické
reflexi
-
-
Zdá se, že pro Otce" téma zvíře jako takové nemělo velký
význam." To ale neznamená, že by na zvířata úplně zapomněli; naopak, často
se objevují v jejich kázáních nebo v asketických a morálních pojednáních
jako ta, která mají být obdivována jako krásné a dobré Boží dílo a která
slouží jako příklad pro člověka, neboť jejich chování mezi sebou je mnohdy
lepší než chování lidí a jejich věrnost, poslušnost, pracovitost a další
dobré vlastnosti jsou pro člověka příkladem. Ačkoli byla zvířata takto
ceněna a spatřována jako Boží stvoření, s nimiž má i Bůh své plány, přesto
byla považována za naprosté služebníky člověka a jeho chování k nim nemělo
víceméně žádnou mravní hodnotu. Zvíře, jak můžeme číst například u Augustina,
je možno beze všeho zabít, neboť bylo stvořeno jako úplný služebník člověka.
Člověk je jeho vlastníkem a má nad ním tuto moc.
-
-
Ani
ve vrcholném středověku se zvíře netěší zvláštního teologickému zájmu.
Teologická reflexe se spokojí s pouhým přijetím aristotelského pojetí, což
jen posílí vědomí, že kromě toho, že zvířatům by se nemělo ubližovat
zbytečně, protože jsou obdařena smysly, a tudíž cítí, je jinak člověk jejich
svrchovaným pánem a jeho jednání vůči nim nemá významnou mravní hodnotu.
Podobné smýšlení, jaké jsme viděli už u Augustina, najdeme i u
Tomáše Akvinského a jiných scholastických
autorů. Téměř jedinou, ale zato slavnou výjimku představuje ve středověku
František z Assisi,
známý svou něžnou láskou ke stvoření, který nazýval zvířata svými „bratřími
a sestrami" a obdivoval je spolu s celým stvořením. Ačkoli František nebyl
teolog
-
ve vlastním slova smyslu, jeho vliv především na křesťanskou
spiritualitu je nesporný.
-
-
Jakákoli zásadnější
teologická reflexe, která by měla širší dopad a vešla ve všeobecnou známost
(aspoň v oblasti katolické teologie), chybí i ve stoletích následujících. Je
docela zajímavé, že relativně živá filosofická debata do oblasti teologie
nijak zvlášť nezasáhla.
-
-
Přestože stále lze souhlasit
s lapidárním konstatováním, že „v dogmatice 20. století má zvíře pouze
stínovou existenci", není už možno tvrdit, že by současná teologie k tomuto
tématu zcela mlčela. Téma zvíře se stává součástí stále více rozpracovávané
teologie stvoření, kdy se ve světle velkých ekologických problémů
současnosti a s vědomím výtky, že křesťanství je jejich spoluviníkem,
promýšlí nově a hlouběji biblické chápání panství člověka nad světem a jeho
spravování (můžeme hovořit dokonce o určité formě „ekologické teologie"). V
těchto souvislosech i ve světle pokročilejšího přírodovědeckého poznání už
není chování člověka vůči zvířatům oproštěno od veškeré mravní hodnoty.
Zejména v oblasti bioetiky se hovoří o legitimitě nebo nelegitimitě pokusů
na zvířatech a zvířatům začínají být přiznávána určitá práva. Zvířata se
dokonce stávají výslovným předmětem liturgické činnosti církve, neboť i ona
mohou být příjemci liturgického požehnání. Vyjádření magisteria je ovšem
velice málo a i ta, co byla vyslovena, se zabývají především mravními
problémy souvisejícími s bioetikou," a nikoli otázkou, kdo to vlastně
zvířata z teologického pohledu jsou a jaký je jejich úděl po smrti. Zdá se,
že to je také důvodem a zároveň důsledkem toho, že vlastní dogmatická
pojednání o těchto otázkách skutečně chybí.
-
-
-
4.2. Zvířata a jejich
konečný úděl
-
-
Východiskem
k této závěrečné úvaze je biblická vize konečného stavu světa a celého
stvoření. Písmo tento stav, který nastane druhým příchodem Krista ve slávě (srov.
Mt 24,30), popisuje (a tento popis pro nás zůstane vždy normativním, protože
svědectví Božího slova je jediným svědectvím, jež o věcech, které ještě
nenastaly, můžeme vůbec mít) jako obnovení všeho v Kristu (srov. 2Kor 5,17;
Zj 21,5), kdy nastanou nová nebesa a nová země (srov. Zj 21,1), ve kterých
bude přebývat pokoj a spravedlnost (srov. 2Petr
3,13),
kdy už nebude ani smrt, ani nářek, ani
bolest (srov. Zj 21,4). Tehdy se člověk bude už navěky radovat se svým
Pánem (srov. 1Sol 4,17), protože přijde plnost a člověk jej uvidí tváří v
tvář (srov. 1Kor 13,12). Proto není divu, že po tomto stavu, kdy celé
lidstvo s výjimkou těch, kteří se nechají svést (srov. Zj
20,15),
bude obnoveno (srov. 2Kor
5,19), člověk touží (srov. Řím 8,23) a dychtivě jej očekává (srov. 2Petr
3,12).
-
-
Ale, jak jsme už konečně
viděli v rozboru biblické tradice, netouží po něm sám, touží po něm a ve
sténání k němu spěje i celé tvorstvo (srov. Řím 8,19-21). V onen den plnosti
nebude totiž definitivně obnoven pouze člověk, ale celé stvoření (srov. Řím
8,22), pokoj nebude nastolen pouze mezi člověkem a Bohem (srov. Řím 5,1) a
mezi lidmi navzájem (srov. Ef 2,16-17), ale také mezi Bohem, člověkem a
celým stvořením (srov. Ef 1,10; Kol 1,20), jehož nejzřejmější součástí jsou
právě zvířata (srov. Job 5,23). Bude
to
pokoj, který obejme celý svět
(srov. Iz 6C,12). Tak teprve budou vypadat ona nová země a nová nebesa
Kristova království pokoje. A jak by v nich mohla chybět zvíř-ata,
která jsou přece po člověku nejzářnějším Božím dílem na zemi (srov. 21
8,7-8)?
-
-
Vždyť i jejich pomíjivost je
důsledkem hříchu člověka, kvůli kterému vstoupila smrt do nitra celého
stvoření (srov. Gn 3,17; Oz 4,3) a zasáhla i ostatní živé tvory - zvířata.A
jestliže smrt, která je důsledkem lidského hříchu (srov. Gn 3,19; Řím 5,12;
Mor 14,21), byla Kristovou smrtí za hříchy světa (srov. 1Petr 2,24) ve svém
jádru už přemožena (srov. 1Kor 14,20-22; Zj 12,10) a při Kristově druhém
slavném příchodu bude zničena definitivně (srov. 1Kor 14,26; 15,54-55),
takže se tak člověku otevře možnost vstoupit (plně) do nebe (srov. Jan
14,2-3; Sk 7,55), není přece možné, aby to nemělo důsledky také pro ty,
které smrt postihla spolu s člověkem, a to navíc bez jejich vlastní viny.
-
-
Proto zvířata v dějinách
spásy, směřujících ke Kristu, měla vždy své místo. Vždyť měla své místo v
arše, kam vešlo všechno živé předurčené k záchraně - lidé a zvířata (srov.
Gn
6,19-20)
-,
a byla pak zahrnuta
do
smlouvy uzavřené
s
Noem (srov. Gn 9,8-10). Vždyť i zvířata
Izraele byla vysvobozena spolu s celým národem z egyptského otroctví (srov.
Ex 12,38) a
stala
se
pak součástí sinajské smlouvy. Právě proto,
že obě tyto události jsou předobrazem vykoupení v Kristu (první ukazuje
univerzalitu Božího díla spásy, zahrnující vše živé, druhá způsob: že
nástrojem této spásy se stane Boží lid, z něhož jako nejcennější výhonek
vyjde Spasitel) a protože zvířata jsou obou těchto událostí součástí, není
divu, že i proroci předpovídající konečnou spásu v Božím pokoji se
nezdráhají do tohoto pokoje zahrnout i zvířata (srov. Iz 11,6-9; 65,25) a že
divoká zvířata (už pokojně se chovající) jsou přítomna s Kristem na poušti,
kdy realizace konečné spásy začíná (srov. Mk 1,13). Je to konečně Bůh, kdo i
zvířatům slíbil, že s nimi uzavře věčnou smlouvu (srov.
Oz 2,20), a
Bůh své slovo drží (srov.
2Tim 2,13), nebof jeho zaslíbení jsou neodvolatelná (srov. Řím 11,29).
-
-
Zdá
se, že po všech předešlých úvahách (samozřejmě s vědomím, že se zde dotýkáme
tajemství věcí skrytých) můžeme uzavřít, že se smíme odvážit teologicky
hovořit o „spáse zvířat". Samozřejmě ne v plném smyslu, v jakém hovoříme o
spáse člověka, neboť jedinečnost člověka a jeho vztahu s Bohem musí být vždy zachována; pouze člověk, který se v
Kristu již stal a v eschatonu stane plně synem Božím (srov. Jan 1,12;1Jan
5,1), může být spasen ve vlastním slova smyslu, pouze člověk je ve vlastním
a plném smyslu capax Dei. U zvířat můžeme hovořit o spáse pouze ve smyslu
analogickém, totiž v tom smyslu, že můžeme být zcela oprávněně přesvědčeni,
že i pro ně -,,naše menší bratry a sestry" - bude v nebi místo, že i ona
dosáhnou vytouženého vysvobození z porušenosti. Podobu tohoto bytí v nebi
můžeme chápat tak, že budou, analogicky k ráji na úsvitu dějin, tvořit
prostředí zahrady nového nebeského Jeruzaléma, kde bude člověk žít a
procházet se se svým Bohem. Toto tvoření prostředí pro ně bude naplněním
jejich bytí, a tak radostnou blažeností.
-
-
Závěr
-
-
Pokud bych ještě někdy potkal
onoho přítele z dětství, určitě bych dnes s takovou jistotou netvrdil (a
vlastně bych to netvrdil vůbec), že rozdíl mezi zvířetem a člověkem je
jasným důkazem Boží existence. Je ,jasným dů kazem",
ale
ne samotné Boží
existence, ale
toho, kým člověk je
v
Božích očích. Jeho velikost a jedinečnost však ještě vůbec
nic neříká o tom, že by nebe mělo být jen pro něho. Je pro něho - stejně
jako celá země - pouze především. A tak, jako i na zemi mají své místo i ji
ní živí tvorové, zvířata, budou mít i své místo v nebi. A právě tato
skutečnost je mnohem větším „důkazem" Boží existence než její opak, protože
Bůh, který dokáže k sobě přitáhnout vše živé, aby našlo naplnění svého
života v jeho životě, a který se o vše živé už zde na zemi laskavě stará,
aby je k tomu připravil, je přece mnohem větší Bůh než ten, který by to
nedokázal.....
-
-
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|