V roce 1821 namaloval berlínský malíř Karl Begas rodinný portrét plný pohody: starostlivý otec, matka s ruční prací, čtyři dcery a dva synové, z nichž jeden drží na klíně malého psíka. Jeho vzezření dává tušit, že se nehodí k zahánění zlodějů ani k lovu. Patří zcela nepochybně mezi členy rodiny.
NÁKLONNOST
I KRUTOST
Vztah,
který poutá člověka k domácím zvířatům - psům, ptákům (ikonografické
prameny dokládají od časů biedermeieru existenci ptačí klece snad v každém
příbytku) a později kočkám - se během století prohlubuje: o zvířatech
patřících k rodině se mluví ve společnosti, ve škole, píše se o nich v
dopisech i slohových úlohách. Psi mají vlastní identitu, nosí obojky se jménem
svým, případně jménem svého chovatele. Dámy je chovají na klíně,
uhynou-li, jsou oplakáváni a pohřbíváni na zahradě, později na psích hřbitovech.
Na začátku 19. století se člověk soustředil na vnější vzhled domácích
zvířat: jsou šlechtěna podle estetických nebo praktických kritérií, v
jejich světě se objevují označení rasa
a čistokrevnost. Od druhé
poloviny 19. století se pro psy (a také hovězí dobytek či koně) vedou
plemenné knihy. Prohlubující
se sympatie k psům se odrážejí v moderních encyklopediích - jednatřicetisvazková
La grande encyclópédie, vycházející
v nakladatelství Lamiraux od roku 1885, věnuje psovi celých sedmnáct stran:
podrobně se zabývá jeho vývojem, anatomií, popisuje existující psí rasy,
několik stránek věnuje výcviku loveckého psa či významu psa v armádě.
Totéž platí pro Brockhause i pro obě
nejstarší české encyklopedie - v roce 1867 šestý díl Slovníku
naučného oprávněně konstatuje, že jest
pes jediné zvíře, které
sledovalo člověka do všech končin
světa, a že není živočicha hodnějšího přátelství, lásky a vážnosti
lidské. Ottův slovník naučný dodává, že žádný
kmen lidstva není tak chudý, aby neměl aspoň psa za soudruha své bídy, a
uzavírá: ...osud psa byl všude a za všech dob rozdílný: tu dostávalo se mu
pocty až královské a pomníků, byl hýčkán, stavěny mu nákladné psince,
jinde jest opovrženým pariou, bývá jen kopán, bit, nejhoršími odpadky živen.
A
přece slouží vždy s oddaností
tklivou a nezištnou.
Slovo „pes" ztrácí postupně pejorativní zabarvení, přestává být
nadávkou - navzdory tomu, že se nadále užívají některá úsloví
reflektující nevalnou kvalitu psího života: „uhoněný jako pes",
„psí život", případně „čas, že by psa nevyhnal".
Příchylnost psa k vlastní „smečce", jeho věrnost, oddanost, ale i
hravost ho předurčují stát se průvodcem dětských her, nadšeným kumpánem
klukovských dobrodružství, předmětem svérázné a někdy poněkud trýznivé
péče holčiček - zkuste vozit jiné zvíře v kočárku! Jistě, zvíře není
hračka, ale moudří rodiče už v 19. věku věděli, že péčí o psa (kočku,
ptáka či rybičky) se dítě učí zodpovědnosti. Po celé 19. století se
pes objevuje v dopisech a kresbách dětí a adolescentů, průvodcem dětství
zůstává i v pamětech dospělých. To neštěstí, když se zaběhne - devítiletou
Zdenku Braunerovou žene k psaní potřeba sdělit tuto tragickou zprávu
jmenovkyni Havlíčkové do Německého Brodu. Uběhlo pár dní a nadešel důvod
k odeslání radostné zprávy o návratu ztracence, zprávy korunované sdělením:
To ona
ví, že já mám Šotečka ráda, a když ho hoši tlučou a já se o něj zastávám,
vždy mi říkají Hundsmutter... Německé
nelichotivé označení užité v českém textu bylo v roce 1867 patrně běžným
označením (malých) chovatelek; vždyť už třináctiletá Gabriela ze
Schwarzenbergu se proti němu ohradila ve francouzsky psaném dopise z října
roku 1838: Mimochodem,
pane kapitáne, jsem velmi uražená, protože jsi mě nazval Hundsmutter,
jestli to uděláš ještě jednou, nazvu tě Hundsvater, protože kdo tolik
plakal, když Fasel utekl? Jméno psa Fasela spolu se jmény dalších
čtyřnožců (vedle psů i koní) se objevuje takřka v každém z dopisů,
které si temperamentní Gabriela se svým bratrem, budoucím Karlem III. ze
Schwarzenbergu, v letech 1837-1842 vyměnila. Pes
byl jak předmětem dětské náklonnosti, tak terčem dětské krutosti.
Klukovina, zábava, projev hněvu, nebo sadistická zvrácenost? Doklad
setrvalosti ostrého předělu mezi humanitou a animalitou,
obtížné překročitelnosti hranice mezi podstatou člověka a zvířete?
Bratři Braunerovi, budoucí advokát Vladimír a budoucí chemik Bohuslav, bijící
s „chlapskou" drsností psa Šotka (jinak celou rodinou milovaného - vždyť
i vážený poslanec František Brauner zdravil z Vídně celý zvěřinec) - nebyli výjimkou. Zdá se, že Jan Herben,
jeden ze zakladatelů realistické strany, jen nerad vzpomínal, kterak s ostatními
kluky na kvetoucí švestce oběsili psíka jménem Čokrle, a protože dlouho
neumíral, dotloukli ho kamením
a zahrabali do hlíny. Týrání zvířat provází celé toto století
vítězící techniky, jako ostatně století další. Dostává se mu společenského
odsouzení, což dokládají rozhořčené zápisy učitelů v třídních
knihách či školních kronikách. Dětská
krutost ve vztahu ke zvířatům má být vymýcena důsledným pedagogickým působením,
případně též odvoláním na nařízení
našeho nejmilostivějšího zeměpána dne 20.
dubna
I854, v říšském zákoníku č. 96, jež trýznění zvířat
zapovídalo.
ČLEN
RODINY Rozpor
mezi přáním snad každého dítěte vlastnit psa a racionálním kalkulem
rodičů, majících na mysli obligátní procházky, péči vyžadující peníze,
srst v koberci či omáčkách a další nevýhody chovu, má nadčasovou
platnost. Existoval v předminulém století, nicméně - opět stejně jako
dnes - byly rodiny, kde psa-člena rodiny respektovali i dospělí. Člověk
nemusel být zrovna čtenářem Jeremyho Benthama, aby cítil, že pocit štěstí,
který mu jeho pes dává, patří do kategorie dobra. Zralí, rozumní, ba
slavní lidé se zaplétali do osidel citové angažovanosti vůči neužitečnému
tvoru přinášejícímu „pouhou" radost. Jeho odchod býval malou
rodinnou tragédií: Trapný den a skutečný
bol o psa Vořecha, který byl u pohodného zastřelen, zapsala si do deníku
13. ledna 1896 Sofie Podlipská, spisovatelka, emancipistka
a několikanásobná babička. Pláču
o něj jak o člověka a moje Ludmila je všecka uchvácena. Skrýváme ten žal
před dětmi. Měli jsme toho psa právě deset let.
On nás miloval. jak dívaly se
ty jeho oči na nás. jak byl mé Ludmile oddán, jak zbožňoval ty děti.
Ne, není hříchem splácet takovou náklonnost a oplakávat takovou jiskru lásky.
Dodejme, že v rodině Podlipských, respektive Vrchlických, byla psům
prokazována potřebná úcta a „panu Vórovi", jak byl Vořech oslovován,
náležel o Štědrém večeru párek, zavěšený na dolní větev vánoční
jedličky. Kolik
takových Vórů" v Praze žilo, těžko říci. Zdá se,
že hodně, a do konce
století jich přibývalo. Urbanizace člověka vykořenila, vzdálila ho přírodě.
Zvíře v bytě mu pomohlo vrátit se trochu zpět, vložit alespoň kousek něčeho
živého mezi stále vyšší a šedivější zdi domů. Člověk
technického 19. věku se nadále definoval duší, rozumem, jazykem, kulturou,
ale antropozoologické odlišení člověka a zvířete, všechna ona odlišení
specifikující humanitu jako by v případě
psa ztrácela zřetelnost. Hranice mezi zvířaty a lidskými bytostmi se v
antropologii, sociologii, zemědělství, psychologii a řadě dalších oborů
lidské činnosti notně posunula. S jistou nadsázkou lze říci, že mezi člověkem
a psem došlo k jakési konfuzi rolí:
pes-člen městské domácnosti neloví, nedohledává, neslídí, aby pomohl
lidem získat potravu, ale je krmen zbytky jídel, které „ulovili" a
„vyslídili" jeho páni. Obydlí nehlídá, ale spolu s chovateli „obývá";
jeho štěkání, zahánějící nevítaného hosta, se v městském bytě stává
nežádoucím. Časovou strukturu člověčího dne spoluurčuje psí venčení.
Ve století, jež pochopilo obsah slova hygiena, je pes v bytě, který má zářit
čistotou, tak trochu paradoxem. Jak se s novým pojetím domácí čistoty
snese bláto přinášené na tlapkách, pravidelné línání, štěněčí loužičky
či drobná havěť, parazitující tu a tam v psím kožiše a nezříkající
se případné migrace na ostatní členy domácnosti? Shovívavost vůči těmto
jevům (a snaha po nápravě) je z řádu tolerance k rámusícím dětem,
klevetivé matce, despotickému otci, případně šňupajícímu dědečkovi, z
řádu láskyplné tolerance k členům rodiny. Předminulé
století tak zahájilo cestu k „polidštění" psa, akcentovalo
(oboustrannou) blahodárnost jeho soužití s člověkem, přineslo pochopení
pro materiální a citové investice do čtyřnohého tvora. Na konci (skutečně
na konci?) této cesty se objevila psí kosmetika, zdravotně nezávadné pelíšky,
elegantní či protiparazitní obojky a netísnící náhubky, nutričně vyvážené
granule, nezbytné vitaminy i úctyhodné sumy placené ve veterinárních
ordinacích, někdy se zoufalou nadějí, že pro chlupatého kamaráda
existuje možnost záchrany. A je
opravdu toto „polidštění" psa pouhým lidským rozmarem, libůstkou
bez užitku? Zdá se, že ne. Vždyť setření hranice mezi kategorií animalita
a humanita umožnilo odkrýt další dimenzi ve schopnostech psa. Je
jí pes-společník osamělých, pes-průvodce nevidomých či pes-terapeut duševně
nemocných.
Milena LENDEROVÁ (nar. 1947) je děkankou
Fakulty humanitních studií Univerzity Pardubice. V poslední době vydala
knihy: Khříchu i modlitbě (1999), Zdenka
Braunerová (2000), Chytila
patrola aneb prostituce za Rakouska i republiky (2002).
Nejnověji vyšla v nakladatelství Paseka kniha: Tragický
bál. život a smrt Pavliny ze Schroarzenbergu (2005). LITERATURA: J. S. Menšík, Dítě, zacházej dobře se zvířaty. Naučné a výstražné povídky proti trýznění zvířat, Jindřichův Hradec 1864 (?); A. Potůček, Útrpnost se zvířaty! Rada dítkám, jak mají nakládati se zvířaty Praha 1874; H. Ritvo, The Animal Estate: The English and the Other Creatures in The Victorian Age, Cambridge 1987; P. Šulc, Přítel zvířat. Vybrané povídky, bájky a básně ze života zvířat pro hodné dítky, Praha 1881 (?); E Valouch, Netrýzníš zvířátek. Slovo k naší mládeži, Tábor 1856.
|
|
|
|
|