Dnes
byla tři kázání, pan Adam Trčka včera večer sem přijel a přinesl od
starýho pána pěknýho psíčka, zapsal si ig. března 1633 do deníku nejvyšší
purkrabí Adam mladší z Valdštejna. Rytmus jeho dnů u panovnického dvora ve
Vídni ostatně určovaly především drobné příhody.
Důležitost těchto událostí se vytrácela s nadcházejícím večerem, aby
byla hned následující den přehlušena jiným příběhem, významným opět
jen po těch několik hodin, po něž se Valdštejn účastnil bohoslužby,
stoloval s přáteli, sledoval veřejné popravy, krátil si čas lovem, stýskal
si na bolesti zubů či na stále se zhoršující dnu, anebo se naopak upřímně
radoval z roztomilého štěněte či třeba ušlechtilého koně, jehož dostal
darem od jiného šlechtice. Zpravidla jen zdálky dotvářel jeho prožívání
každodennosti ozvuk "velkých" dějinných událostí. Válka, která až mnohem později
vstoupila do učebnic jako třicetiletá, trvala s kratšími či delšími přestávkami
již patnáctý rok - a pisatel deníku, jenž věrně sloužil již třetímu císaři
z habsburské dynastie, si zákonitě všímal i dění celoevropského dosahu.
O měsíc dříve, než se zmínil o psíčkovi, jehož mu věnoval hrabě Trčka,
psal o chystaném pohřbu svého syna Pertolta, který padl v listopadu roku
1632 v bitvě císařských se Švédy u Liitzenu. O několik dní později si
povšiml střetu mezi saskou armádou pod velením Jana Jiřího Aldringera a švédskými
oddíly vedenými Janem Banérem. Do jeho deníků se promítl i čilý
diplomatický ruch u dvora císaře Ferdinanda II. Vždyť Adam mladší z Valdštejna,
stojící jakožto nejvyšší purkrabí v čele české zemské vlády, a nacházející
se tak ve svých třiašedesáti letech na vrcholu kariéry, nemohl ignorovat
politické dění a věnovat se jen příjemným událostem všedních dnů, i
když by tak - zvláště s přibývajícími léty a zhoršujícím se zdravotním
stavem - mnohdy rád učinil.
Ani Adam Erdman Trčka z Lípy,
druhý aktér výše zmíněné epizody s pěkným psíčkem, nepatřil k bezvýznamným
mužům oné hektické doby. Jeho už tak zámožná rodina závratným způsobem
zbohatla - zvláště přičiněním Adamovy rázné matky Marie Magdalény - na
pobělohorských konfiskacích. Adamův otec Jan Rudolf, onen v zápise zmiňovaný
starý pán, však patřil už za časů Rudolfa II. k předním českým
aristokratům, oplývajícím kromě majetku i společenskou prestiží. Mladý
Trčka se rozhodl pro vojenskou kariéru; mimo to se oženil s dcerou vlivného
Karla z Harrachu, a stal se tak švagrem samotného vévody z Fry'dlantu,
generalissima Albrechta z Valdštejna.
V jedné drobné příhodě se tak protly osudy dvou mužů, kteří spoluutvářeli
české dějiny pobělohorských let. Pročítáme-li deníky, paměti či
dopisy šlechticů ze 16. a 17. století, stále zřetelněji před námi vyvstává
právě bezprostřední prolínání "velkých" a "malých"
dějin, ona samozřejmá provázanost mezi světem vysoké politiky a dvorské
diplomacie a světem individuálních zálib a všednodenních starostí i
radostí. Nejde přitom o pouhou shodu okolností, plynoucí z narůstajícího
množství takzvaných ego-dokumentů, pramenů umožňujících vhled do
soukromého světa těch, kteří je vytvořili. Mnohem spíše se jedná o důsledek
stále silněji se projevujících specifických osobnostních rysů mnoha lidí;
nikoli náhodou hovořil německý historik Richard van Dülmen o epoše raného
novověku jako o době objevení individuality. A tak se ve šlechtických denících
či v korespondenci projevují pisatelé jako osoby lépe či hůře ovládající
své emoce, jako lidé pociťující sympatie či antipatie ke svému okolí,
jako starostliví manželé a otcové rodin, jako pozorní hostitelé a dobří
společníci všech návštěv, jež pozvali do svého domu, jako vyznavači oblíbených
společenských kratochvílí včetně hazardních her, a v neposlední řadě
jako milovníci zvířat, nejčastěji koní a psů.
SVĚT KONÍ Mohlo by se zdát, že všechny zmíněné charakteristiky nabízejí velmi
konvenční obraz raně novověkého šlechtice, nikterak se nevymykající rysům
typickým pro většinu příslušníků vyšších vrstev 16. a 17. století.
Holdování zájmům, jež sdílela početná skupina lidí ve stejném společenském
postavení, však nikterak nevylučovalo uspokojení těch nejindividuálnějších
potřeb, jež pociťoval jednotlivec. Distancování se od převládajícího
proudu se rovněž občas objevovalo - a vyhraněné individuality je neváhaly
otevřeně projevit. Českobratrský aristokrat Karel starší ze Žerotína
odpověděl roku 1601 s lehkým despektem na dopis, v němž jej jiný šlechtic
žádal o vcelku běžnou laskavost - totiž o zaslání smečky chrtů: Pokud
jde o chrty, pokusím se je opatřit od svých přátel, protože já sám, jak víte,
o honbu nestojím a stěží by se u mne našli. Byl-li Žerotín v otázce
vztahu předbělohorských šlechticů k lovu a k loveckým psům příslovečnou
výjimkou potvrzující pravidlo, pak Adam mladší z Valdštejna představoval
jeho pravý opak. Právě na Valdštejnově příkladě lze výstižně
ilustrovat převládající vztah zámožného aristokrata ke koním a psům, k
nimž - jakožto vášnivý lovec - přistupoval s mimořádným zaujetím, již
však pro něj v nemenší míře představovali i součást okázalé veřejné
sebeprezentace vlastní osoby před šlechtickou společností. Dlužno
předeslat, že zejména Valdštejnova vášeň pro koně mohla být stejně dobře
výrazem jeho individuálních zájmů jako důsledkem profesionální
deformace. Adam mladší z Valdštejna totiž po jistou dobu působil u dvora
Rudolfa II. jako štolmistr; dohled nad císařskými stájemi včetně nakupování
nových koní patřičně reprezentativního vzhledu a původu tak patřil k
jeho běžným povinnostem. Někteří z koní, kteří pronikli až do zápisů
ve Valdštejnových denících, se však razantně vymkli z anonymní masy těch,
o jejichž koupi či prodeji se císařský štolmistr zmínil. Valdštejn měl
totiž ve zvyku dávat svým oblíbencům jména. Když mu v březnu roku
pošel oblíbený kůň Hubero, neopomněl si to poznamenat do deníku. Učinil
tak se stejnou stručností a samozřejmostí, s jakou psal o úmrtích příbuzných
či přátel; koně zkrátka patřili do mikrosvěta jeho všedních dnů stejně
neodmyslitelně jako lidé. Valdštejn, zdatný lovec a vynikající jezdec, jim
věnoval nápadnou pozornost a péči i dávno poté, co převzal jeho někdejší
povinnosti císařského štolmistra jiný šlechtic, zatímco on sám nezadržitelně
stoupal v hierarchii zemských úřadů. Lze se jen dohadovat, jaké pohnutky vedly k volbě těch koňských jmen, jež
Valdštejn zachytil ve svých denících. Kromě zmíněného Hubera se zde
objevuje například kůň jménem Páv, Černín, ale také Nedvěd. Právě
ten se stal spoluúčastníkem epizody, jež měla pro jeho pána značný význam.
Dnes jsem kůň, slove Nedvěd, na Rosicích před svou slečnou tumloval,
poznamenal si Valdštejn o průběhu jednoho z listopadových dnů roku 1614. Úsporný
zápis se vztahuje k období, kdy si tehdy čerstvě ovdovělý čtyřiačtyřicetiletý
šlechtic vyhlédl nevěstu, teprve čtrnáctiletou Johanku Emílii ze Žerotína,
která v té době pobývala na zámku v Rosicích u svého poručníka Karla
staršího ze Žerotína. Adam svou vyvolenou navštěvoval, vodil ji na
divadelní představení a předváděl se před ní v sedle; sbližování s
mladičkou šlechtičnou zjevně dopadlo úspěšně, neboť počátkemm následujícího
roku si ji Valdštejn nejen vedl k oltáři, ale poté s ní prožil dlouhé a
vesměs šťastné roky. Jezdecké umění urozeného muže v nejlepších
letech se tak stávalo - a to zdaleka nejen ve Valdštejnově případě - příležitostí
k upoutání pozornosti vyhlédnuté ženy a k rozvinutí vznikajícího vztahu.
V neposlední řadě bylo prostředkem nonverbální komunikace; vždyť jak dát
lépe a důrazněji najevo dívce o třicet let mladší svou skvělou fyzickou
kondici než suverénním ovládnutím bujného a nepoddajného koně?
S
KONĚM NA LOVU I VE VÁLCE
Jestliže předvádění se v sedle před vyvolenou dámou provázelo nejedny šlechtické
námluvy, pak do vztahů mezi muži vstupovali koně jakožto prostředek či záminka
jejich vzájemných kontaktů ještě mnohem častěji. V dopisech raně novověkých
šlechticů se to jen hemží zmínkami o darování ušlechtilého koně z dobrého
chovu; podobnou funkci častého a oblíbeného daru mají rovněž lovečtí
psi, popřípadě celé smečky. Šlo o milou a vítanou pozornost, která nejen
zvyšovala společenský lesk obdarovaného, ale měla i praktické využití při
lovu. Někteří aristokraté byli ochotni utratit za krásného koně závratné
sumy; jiní si ještě po letech stýskali, pokud se jim nepodařilo zakoupit
koně, který je nadchl. Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic byl při své
cestě po Egyptě roku 1598 uchvácen nádherou arabských koní, které spatřil
na trhu v Káhiře. Byli prý vysocí, vytáhlí, silní, subtilní a srsti
lesknaté, tak žeby stěžkem pěknější namalovati mohl; ovšem pak jsou
rychlí, k tomu dobří a cvičení, že by nad ty tuším pěknějších a lepších
na světě býti nemohlo. V té době u sebe Harant už neměl dostatek peněz,
a musel tedy vysněného "Araba" oželet. Ještě deset let poté však
vzpomínal na mimořádný zážitek, který pro něj setkání s fascinujícími
zvířaty znamenalo.
Důležitost dobře vycvičeného
koně měla velmi brzy ještě vzrůst. Ve dvacátých, třicátých a čtyřicátých
letech 17. století, kdy se válka pro mnohé šlechtice stala přinejmenším
stejně častou příležitostí ke vsednutí na koně jako pro generaci jejich
otců lov, se dobře ovladatelný kůň stával nepostradatelným pomocníkem,
na němž mnohdy záviselo zdraví i život jeho pána. Šlechtici napříč
bojující Evropou si velmi důrazně uvědomovali, že je nezbytné mít
spolehlivého koně, který se nesplaší při prvním výstřelu. Když se roku
1632 v bitvě u saského Liitzenu střetli císařští vedení Albrechtem z
Valdštejna se Švédy vedenými králem Gustavem Adolfem, byli pod oběma vojevůdci
zabiti i jejich koně. Zatímco švédský král nalezl v bitvě smrt, Valdštejn
vyvázl pouze se zraněním. Mrtvé koně obou válečníků však čekal
pozoruhodně stejný osud. Statný kůň Gustava Adolfa byl pietně dopraven zpět
do Švédska, následně vycpán a je dodnes k vidění v komorní zbrojnici ve
Stockholmu, zatímco jeho subtilnější kolega, který nesl do bitvy Albrechta
z Valdštejna, je dnes vystaven v chebském muzeu. Zřejmě je totožný s koněm,
o něm: psal Valdštejn už o šest let dříve jednom dopise; označoval ho
jako Amor mio (Má láska). Smutný konec obou zvířat nebyl ničím výjimečným;
traduje se, že pod velitelem císařských kyrysníků Ottaviem Piccolominim
padlo právě u Lůtzenu hned sedm koní.
Oč vyšší byla úmrtnost koní ve velkých bitvách třicetileté války, o
to více si jich jejich majitelé cenili. Vždyť i Valdštejnovo rozhodnutí
nechat si padlého koně vycpat a zachovat tak natrvalo jeho památku
korespondovalo s jinými činy císařského generalissima následujícími
bezprostředně po osudové bitvě. Zatímco dezertéři od Lůtzenu skončili
na popravišti mečem Jana I Mydláře, padlé včetně proslulého generála
Pappenheima či Albrechtova příbuzného Pertolta z Valdštejna čekaly pompézní
pohřební obřady s vojenskými poctami a jejich památka byla zvěčněna v
podobě nákladných náhrobků. Generalissimův vycpaný Amor mio byl tehdy umístěn
ve Valdštejnském paláci v Praze, aby tak zůstal svému pánovi nablízku i
po smrti - jako trvalá připomínka věrnosti a oddanosti.
|