Korida
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Utrpení býka z pohledu etologa
Příčiny utrpení: vyčerpání, stres, bolest. Vyčerpání býka je základem všech aktivit byčích zápasů. Jasně vidět to může být ve fiestách jako "vaquillas" or "encierros" (běh s býky), kde jsou zvířata nucena běžet bez přestávky, ale další dobrý příklad skýtá v býčí aréna, kde se provádí Course Camarguaise. V tomto stylu je býk konstantně drážděn „běžci“, kteří drží ruční kovový nástroj a snaží se uříznout šňůry uvázané mezi rohy. Po nějaké době vidíme býka s vyplazeným jazykem, zdvihajícího hlavu méně a méně, což jsou vše jasné indikátory vyčerpání, způsobeného dlouhým během. Hovězí dobytek obecně nemá kvůli své hmotnosti fyzickou výdrž, což vysvětluje, proč jejich přirození predátoři, jako například vlci, zakládají svůj lov na jejich vyčerpání. Často můžeme slyšet býky a krávy v této situaci vokalizovat. Mnoho trpících zvířat neprojevuje bolest jasným způsobem, který pochopíme, protože vyjádření utrpení má hlavní biologickou funkci pouze když mluvíme o sociálních druzích, kde bolest jednoho individua může být sdělena ostatním, umožňuje jim se dovědět jaké situaci se mají vyhnout aniž by museli sami tu zkušenost zakusit. V případě primátů výraz obličeje ostatní informuje o utrpení, protože většina primátů je sociálních ( v případě lidí je to pláč). Ten kdo pozoruje býky na louce si může všimnout, že mezi sebou vytvářejí vztahy (navzájem se rozpoznávají, hrají si, bojují, vyhýbají se, vyhledávají se), což znamená, že se spolu jen jednoduše nepasou na jednom místě. Mezi býky a krávami probíhá komunikace o špatných zkušenostech, a v tomto případě má především podobu vokalizace. Býci vokalizující při býčích zápasech tak nečiní bez důvodu, ale volají ve skutečnosti své druhy, aby jim dali vědět, že se tam děje něco špatného. Tato volání mohou mít podobu „volání o pomoc“ nebo jednoduše „varování před nebezpečím“ a pouze detailní studie mohou vyjasnit jejich přesný význam, ale není zde pochyb, že se vztahují k nepříznivým situacím a tudíž nám potvrzují existenci utrpení (stejným způsobem jako slyšet někoho plakat nebo křičet strachem).
Někdy je býk za rohy přivázán ke stropu nákladního auta a tímto způsobem transportován na dlouhou vzdálenost do býčí arény. V této situaci se býk nemůže po dlouhou dobu hýbat, ani podrbat, mimo tato fyzická omezení může být mezi stresory přidána také vysoká teplota. Kdo pozoroval býky na louce ví, že často odpočívají ve stínu, což naznačuje že jsou citliví na vysoké teploty a pokud mohou, tak se jím vyhnou. V případě nebezpečí se stádo shlukuje a za pomocí rohů se snaží predátora od útoku odradit. V prostoru, kde býci čekají na vstup do arény, se zvířata chovají podobně jako stádo v ohrožení. Pokud jsou stále spolu (nakonec jsou ale odděleni), jsou blízko sebe a navzájem si kryjí záda a sledují všechny směry, fixovaní na možný zdroj nebezpečí a na to, zda ho mohou identifikovat (což často nemohou, to vytváří další napětí). Býci jsou po stresujícím transportu a čekání vehnáni do arény. Jsou v nepřetržitém stavu pohotovosti, přičemž nejsou schopni pochopit co se děje a tím pádem také neví co by měli nejlépe dělat. K jejich přesunu se používají ostrá špičatá kopí, pokud nereagují na verbální instrukce, což jim samozřejmě způsobí další stres. Není překvapující, že když vstoupí do arény bez svých společníků ze stáda (nebo chovatele se kterým si často vyvinou relativně přátelský vztah), jeví se odvážně a podrážděně, protože je to normální reakce vystresovaného zvířete, které náhle čelí aréně s množstvím křičících lidí bez možnosti ochrany. V aréně, zvláště když jsou býci provokováni muletou nebo verbálně, v případě španělského a portugalského stylu, zraňováni zbraněmi jako puya (španělský styl) nebo banderilly (oba styly) se chování býka ubírá dvěma směry: buď zkouší nepříznivé situaci utéct nebo, pokud není úniku, se snaží ji konfrontovat, což je nejčastější. Býčí arény jsou kruhovité a proto je pro býka nemožné najít roh, kde se může před útoky chránit a také neumí najít východ a pokusit se tak tudy utéci. Býk se nicméně někdy snaží v zoufalství přeskočit ohrazení, což se mu někdy podaří. V těchto případech lze pozorovat, jak je složité „přesvědčit“ býka, aby se vrátil do arény (což potvrzuje, že si skutečně uvědomují nebezpečí, kterému chtějí uniknout) a vrátí se pouze pokud jsou donuceni pomocí bolestivých podnětů (např. kovové trojzubce zabodávané do boku/slabin býků).
Kromě stresu, vyčerpání a zranění způsobených bodci, býk nakonec čelí poslední ráně - meči matadora, který často způsobí býkovi těžká vnitřní zranění a prodlouží býkovu agónii. Podle mimiky býka to může každý, i když není etolog, snadno interpretovat jako těžké utrpení. Chování býka prozrazuje ještě víc. Býk se snaží jít k okraji kruhu, kde naposledy marně hledá východ, chce se pokusit o útěk nebo se před útoky alespoň krýt. Někdy se dokonce přiblíží k toreadorovi, jako by u něj hledal pomoc a slitování".
V souvislosti s bolestí, kterou býci prožívají, se všichni
odborníci (z oborů lékařství, veterinárního lékařství a etologie)
shodují na následujícím: Bolest je obranný mechanismus, který umožňuje živé
bytosti únik, když její
Na základě studie provedené v roce 1999 na devadesáti býcích v 94% případech se pikador netrefí správně a může způsobit zlomeniny "trnové apofýzy, zlomeniny žeber a krvácení, které mohou být infiltrovány do medularního kanálu". Průměrná hloubka každé rány kopí je mezi 18-20 cm, a celková ztráta krve kolem 2,5 litrů. "Banderillas" (špičaté hroty) produkují více zranění, bolesti a vyčerpání. "Estocada" nebo smrtelná rána pokud se povede, pak nastává smrt rychle, nicméně tomu tak častěji není.
Býčí zápasy:
Násilí je násilí, bez ohledu na oběti, na nichž se uplatňuje. Ti, kteří si zvykli na týrání se stávají necitliví k utrpení obecně. Býčí zápasy vyvolávají necitlivost a absenci empatie u diváků. Dokonce velký příznivec koridy Ernest Hemingway příznává tento negativní psychologický dopad. Španělsko zrušilo 65 roků starou vyhlášku zakazující dětem mladším 14 účast na býčích zápasech. Studie demonstrují, že děti, které navštěvují býčí zápasy trpí psychologickými poruchami a jsou více náchylné k agresivnímu chování.
„Vlastní ráz posvícení se zde v kraji odnepaměti odbýval v radovánkách, v pečení koláčů a také v obětech, jejichž pozůstatkem bývalo stínání kohouta a shazování kozla. Po stětí kohouta se vraceli venkované do hostince, kde prý pili a hodovali jako v neděli. Tento zvyk se konal před takzvanou zlatou, neboli krásnou či pěknou hodinkou, to jest druhý den v pondělí po posvícení. Na trůn ovšem v 18. století přišel císař Josef II. a okamžitě se pustil do boje se všemi zažitými tradicemi. Rozhodl se nejen změnit způsob slavení posvícení, ale přikázal také omezit jejich počet“. „Na Valašsku chasa vodívala ověnčeného berana, který byl v závěru původní podoby obchůzky obřadně sťat. Tento zvyk, i ubíjení kohouta, shazování kozla z věže nebo mlácení káčera, už počátkem devatenáctého století vrchnostenské úřady zakázaly“. (ZDROJ)
Krutou zábavu Pražanů popisuje cizí cestovatel v roce 1785: "Dnes jsem tu viděl štvanici. Po hudbě, jíž se říká turecká, dal hecmajstr znamení, načež vpustili zvířata; byl to vůl a dva psi. Po jedné straně amfiteátru stála slaměná loutka, dole připevněná olovem; na tu se vůl obořil a propíchl ji svými rohy. Psi však nebohému zvířeti rozervali uši, přičemž vůl hrozně řval. Při této strašné podívané jsem slyšel, jak diváci spustili obecný jásot. Po odklizení vola či býka se v ohradě ještě objevil divoký vepř, tur a osel, ti však byli rovněž postupně usmýkáni. Také děvčata se tomu ze srdce smála."
Bohužel tak osvícené panovníky Španělé asi neměli. Naopak slávu koridy šíří dál, ujímá se nyní v Číně.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|