|
-
Otevřený dopis papeži
-
korida, fiesty....
-
-
-
Dopis duchovního správce
papeži Benediktu XVI.
-
Jeho Svatost
Papež Benedikt XVI.,Vatikán
-
V Českém Brodě o památce
Panny Marie Bolestné, 15. září 2010
-
-
Svatý
otče
-
blíží se Světový den mládeže 2011 ve Španělsku, jehož se
zúčastníte také Vy. V této souvislosti bych chtěl
upozornit na problém, který už mnoho let znepokojuje
všechny, kteří soucítí se stvořením, zvláště se zvířaty.
Jedná se o existenci perverzní zábavy, která je velmi
rozšířená ve Španělsku, tzv. “koridy”. Tato krutost
páchaná na Božích tvorech je v naprostém rozporu
s křesťanským chápáním člověka, stvořeného k obrazu
Božímu, protože Bůh miluje všechno, co stvořil a nade
vším, co stvořil, se slitovává. Z křesťanského hlediska
je nutno rozhodně odsoudit toto jednání. Je nezbytné
pozvednout hlas zvenčí, protože oni nevědí, co činí a
chlubí se tím, za co by se měli stydět. Tento můj dopis
zajisté není nějaký ojedinělý hlas. Určitě jste takových
kritických hlasů obdržel mnoho, např. dopis hnutí
“Spisovatelé za práva zvířat” českého PEN Klubu, který
byl zaslán Vašemu předchůdci 12. března 1996.
-
Svatý otče, žádám Vás, abyste se rozhodně vyslovil proti
této krutosti. Žádám Vás důrazně, abyste prohlásil
jakoukoli účast křesťanů na této perverzitě za jednání
těžce hříšné. Máte příležitost stát se prvním papežem,
který se jasně vyjádří pro zákaz této zvrácenosti. Mnozí
čekají na Váš hlas. Nemějte strach ztratit přízeň
zvrácených lidí zvrácené kultury, kteří tak jako tak
jsou duchovně mrtví. Vy, a také celá církev, můžete
naopak získat sympatie mnohých, také nekřesťanů.
Tento můj dopis nepovažujte za důvěrný.
-
V úctě
-
Rev. RNDr. Matúš Kocian
PhD., kněz Kristův (ZDROJ)
-
Býčí zápasy jsou kromě Španělska běžné v
Portugalsku, Mexiku, Kolumbii, Venezuele, Ekvádoru a
Peru, ale jsou také populární v jižní
Francii. V celém Španělsku existuje více než 400
arén, s kapacitou od jednoho tisíce do dvaceti tisíc
diváků. Každý týden se tisíce Španělů a turistů nahrnou
do nejbližší Plaza de Toro. Odhaduje se, že v samotném
Španělsku je v býčích zápasech a fiestách
zabito víc než 40.000 býků.
První oficiálně zaznamenané býčí zápasy se konaly roku
1133 u příležitosti uctění korunovace Alfonsa VIII. S
objevením Ameriky se tradice dostala za oceán. První
koridy v Novém Španělsku se konaly 24. června 1526 u
příležitosti oslavy návratu Hernána Cortéze z Hondurasu.
Roku 1567, během vlády Filipa II., na základě zděšení
papežského majestátu nad okázalým masakrem býčích
slavností, zakázal
papež Pius V. koridu praktikovat.
Trestem za porušení tohoto nařízení (nikdy nebyl
uplatněn) byla exkomunikace.
-
De
Salute Gregis papeže Pia V, listopad 1567
-
Pius, biskup,
služebník služebníkův Božích, pro stálou připomínku záležitostí
týkajících se bezpečí stádce našeho Pána svěřeného božským řízením do
naší starostlivosti:
-
-
V souladu s tím,
jak nás nutí náš pastýřský úřad, pečlivě to zvažujíce, toužíme uchovati
veškerou věrnost tohoto stádce nikoli pouze před nebezpečími těla, ale
též před věčnou zkázou duše.
Jest pravdou, že ohavný zvyk
soubojů, ďáblem vynalezených, kterýžto krvavou smrtí těla může
zapříčiniti zkázu duší, byl zakázán nařízením Tridentského koncilu, leč
přesto dosud v mnoha zemích a na různých místech převeliké množství
mužův neustává utkávati se s býky a s jinou divou zvěří, a to jak
veřejně tak i v soukromých představeních, aby předváděli svou vlastní
sílu a odvahu, čímž lidé docházejí smrti, zlámaných údů a nebezpečenství
svých duše.
Pročež my, ohledně těchto představení, při nichž
býci a divá zvěř štvána jest v cirku neb na fóru v rozporu s křesťanskou
povinností a milosrdenstvím, toužíce by tato krvavá a pochybná
předvádění spíše ďáblův než mužův zrušena byla, a přejíce si učinit
opatření ku spáse duší nakolik jen nám lze s pomocí Boží, na všechny a
na každého jednotlivého křesťanského vládce v jakémkoliv postavení, ať
církevním či světském, říšském, královském neb v kterémkoliv jiném
jakkoliv zvaném, stejně tak i veškerému lidu a zemím (přejíce si, by
tyto příkazy byly provždy vyhlášeny naším výnosem pod hrozbou
exkomunikace a prokletí s následkem trestu), zakázat a nedopouštět
umožnění ve svých provinciích, státech, zemích neb městech i jiných
místech představení tohoto druhu, kdež jest dráždění býkův a jiné divoké
zvěře.
Zakazujeme vojákům i všem ostatním osobám, opěšalým neb
na oři, opovažovat se zápasiti s býky či jinými šelmami ve výše
uvedených představeních. I pokud kdokoliv z nich přitom dojde smrti své,
budiž mu odepřen křesťanský pohřeb.
Podobně zakazujeme
duchovním, řádným i laickým, kteříž obdrželi úřadu v Církvi nebo jsou
vysvěceni, přítomnost na těchto představeních pod trestem exkomunikace.
Jakož i veškeré dluhy, závazky a sázky, jimiž se kterákoliv osoba
zavázala, nechť z univerzit či kolejí, s odkazem na býčí zápasy tohoto
druhu, byť sama předpokládajíc v nesprávné představě, že koná ku cti
svatých, nebo jakýchkoliv církevních výročí neb slavností, jež by měly
býti slaveny a ctěny zbožnou chválou, duchovní radostí a slovy
pobožnosti, vše takové, nechť už sjednané v minulosti, současnosti nebo
budoucnosti, zcela zakazujeme a anulujeme, jakož i vyhlašujeme a
prohlašujeme provždy, že jsou neplatnými a bez účinku.
Vynášíme
svůj příkaz všem knížatům, hodnostářům, baronům a všem, kteříž obdrželi
hodnost ve Svaté Římské Církvi, pod trestem odnětí postavení, jež sami
drží v Římské Církvi, ale i všem ostatním křesťanským knížatům a zemským
pánům, jimž naše příkazy jsou dány, nabádáme je v Pánu, a nařizujeme,
vzhledem k našemu svatému právu na poslušnost, by jej u vážnosti a úctě
k Božímu jménu nejstarostlivěji ctili a zachovávali ve svých panstvích a
zemích, chápajíce, že získají nejbohatší odměnu od Boha samého za
takovéto dobré počínání.
-
-
A našim ctihodným
bratřím napříč světem, otcům, vrchním, arcibiskupům, biskupům a ostatním
místním služebníkům, na základě našeho svatého práva na poslušnost, u
vážnosti vědomí Božího soudu a hrozby věčného zatracení, přikazujeme, by
tento náš výnos zveřejňovali, jak jen je to možné, ve svých zemích a
diecézích.
-
Bc.
Petr Kotrla v diplomové práci píše:
"Lidé však ve velké míře papežský dekret ignorovali. Jakkoli totiž
bylo toto rozhodnutí uplatňováno při oficiálních příležitostech a zejména ve
velkých městech, v odlehlejších částech země a především na vesnicích
zakořenily slavnosti spojené s býky během předchozích staletí natolik, že se
lidé odmítali podrobit a opustit své oblíbené tradice pod nátlakem vyšší
moci. Situace byla natolik neúnosná, že hned přímý následovník Pia V. na
papežském trůnu Řehoř VIII. původní
dekret stáhl a zákaz korid přestal platit. Učinil tak i na základě rad
spisovatele Fraye Luise Leóna, který řekl, že býčí zápasy již jsou v krvi
obyvatel Španělska. A nelze je vymýtit, aniž by to neznamenalo velmi vážné
konsekvence ...." ( moje pozn: a to dodnes.
Oficiální církevní politika je "neutrální", i
když někdy kněží dávají požehnaní matadorům, někteří biskupové se
dokonce účastnili býčích zápasů jako aktéři. Papež zarytě mlčí, na dopisy,
prosby, protesty ochránců zvířat neodpovídá.)
-
Byčí zápasy stále populární
"...Během týdne, který jsem v tomto poměrně zapadlém koutě Španělska (Roa)
strávil, jsem totiž nenarazil na nikoho, kdo by nebyl absolutním ctitelem
tradice a fanouškem koridy. Lépe řečeno, kdo by s ní měl alespoň v určitém
ohledu problém.
Zde se zcela přirozeně a názorně ukazovalo, jak hluboké mají býčí slavnosti
v určitých částech země kořeny, jak samozřejmé je její udržování a jak pevná
je její pozice v celospolečenském měřítku. Slavností se účastnilo doslova
celé město, bez rozdílu věku, pohlaví nebo sociální příslušnosti. A stejně
tak vypadala skladba publika v býčí aréně. Bylo zcela běžné vidět v ochozech
amfiteátru rodiny s malými dětmi, mnohdy ještě v kočárku, kterak se celé
odpoledne společně baví sledováním krvavé podívané, při níž je zabito
několik zvířat.
Právě tyto výjevy nejlépe vystihovaly spojitost fenoménu býčích zápasů s
kulturou národa. Fiesta byla pro všechny vrcholem roku. A býčí zápasy
vrcholem fiesty. Nikdo tady nepřemýšlel nad etickými nebo morálními principy
otázky týrání zvířat v souvislosti s koridou. Na to není prostor, když je
člověk od útlého věku stavěn před živý obraz typického rituálu, který je
prezentován jako něco ne špatného, ale zcela běžného. Navíc v pozitivním
smyslu výjimečného, něčeho, na co je třeba být hrdý."
"Býčí zápasy jsou kamenem úrazu pro humanizaci člověka," mexický
spisovatel Eduardo del Rio
-
Souvislost
jistě existuje mezi býčími zápasy a krvavými ukrutnostmi za
španělské občanské války.
Pojď se podívat na krev, jak teče po ulicích!
Pojď se podívat na krev, jak teče po ulicích! Pojď se podívat
na krev, jak teče po ulicích!
(Pablo Neruda)
Na rozdíl od "ignorantských cizinců", kteří považují
koridu za pouhý "sport", ji španělští znalci a nadšenci vidí jako
skutečné umění, bohatou alegorii a vznešené metafyzické drama.
Obhájci koridy tvrdí, že býčí zápasy jsou umění, postavené na "umění
zabíjet", "estetickém šoku", jsou spojené s ideologií “vlastenectví”.
Korida si přivlastňuje symboly, kterými se chce ospravedlnit. Používá
výrazy rituál, krása, umělecká hodnota, umělecká svoboda, radost.
Španělský básník Garcia Lorca
nazýval býčí zápasy španělským "autentickým náboženským dramatem", které
zahrnuje kuráž a konfrontaci se smrtí.
Pro matadora Curro Seguru jsou býčí zápasy alegorií "boje mezi životem a
smrtí".
Lidská potřeba se cítit nad zvířaty nadřazeně je
evidentní ve slovech picadora Carmela Perez Arevala, který popisuje
akt zabití býka jako " pocit neskonalého štěstí a velikosti".
V románech jako Smrt odpoledne
Enest Hemingway popularizoval býčí zápasy pro
světovou veřejnost a nekriticky přijal absurdní španělskou
romantizaci koridy. Pro Hemingwaye býčí zápasy ztělesňovaly zdatnost,
umění a odvahu. Hemingway viděl býčí zápasy "jako jediné umění, při
kterém je umělec ve smrtelném ohrožení".
Mluvil o "emocionální a spirituální intenzitě a čisté
klasické kráse, která může být vytvořena člověkem, zvířetem a kouskem
červené látky pověšené na tyči". Když kopí propíchne zvířecí tělo a
červená krev teče do písku nebo trávy, estetický proces se prohloubí;
krev je krása a krása je krev.
Toto
fašisoidní adorování násilí, smrti, krve
překračuje všechny politické ideologie a stranické linie
jakožto obecná porucha
lidského druhu.
Je to očividná kontradikce, že napříč Španělskem trička a zboží
vykreslují býka jako krásné a vznešené zvíře, protože jeho majestátní
vlastnosti jsou přesně to, co musí lidé dobýt a zdolat. Pokud je býk tak
mocný a silný, o kolik silnější pak musí být člověk, když může
přemoci tuto ohromnou sílu? Obrázky pro turisty zobrazují býka běžícího
skrze rudou kápi elegantně oblečeného matadora, ale nikdy nezpodobňují
krev. Vylepšené formy evokují velké drama, jsou to ovšem opovrženíhodné
lži a propaganda. Očividně je předváděn speciesismus, který redukuje
zvířata na nic než zdroje pro lidské využití a evokuje stejnou
zdiskreditovanou logiku stojící za každou formou diskriminace člověka
vůči člověku.
Býci jsou tu proto, aby byli býci a ne cíle lidského
násilí.
Humanita je ve velkém nebezpečí, když nedokáže rozeznat
barbarství od umění, brutalitu od kultury.
Býčí zápasy jsou ubohou
hrou
dominance,
kde narušení jedinci manifestují silný komplex méněcennosti a snaží se
demonstrovat svoji sílu a nadřazenost zvířetem.
Býčí zápasy propagují temná
zákoutí lidské duše, ukazují komplexní souhru mezi agresivními
biologickými touhami a regresivními kulturními vlivy. Pokud je býčí
zápas "uměleckou formou", tak je jí i rituální kultovní zabití. Jestli
je býčí zápas "autentickým náboženským dramatem", může jím být válka a
genocida. Samotný termín "býčí zápas" je zkreslený, protože to není ani
"zápas" ani " sport". Vysílený, zmrzačený, dezorientovaný býk bez
možnosti úniku má svůj osud zpečetěný už od začátku.
V posledních 45 letech byli ve Španělsku v
aréně zabiti 4 muži, ale zemřelo 134 000 býků.
Býk
je zabit, i když "vyhraje".
Tolik tedy k Hemingwayově ginem nasáklém,
pseudometafyzickém přemítání, že "toto odpoledne nastane smrt, bude to
člověk nebo zvíře?"
V porovnání s býčími zápasy ve 20. a 30. letech 20.
století je dnešní korida ubohou karikaturou, nic víc než turistické
představení. Jako laciná simulakra, skutečnou realitou zůstává
barbarství, ostrost čepelí, agónie a smrt býků a degradace lidského
ducha.
Býčí
zápasy jsou příkladem toho, co autor Jim Mason (An
Unnatural Order:
Why We Are Destroying the Planet and Each)
nazývá "misothery"-
lidská nenávist a opovržení k zvířatům. Nutkavá
potřeba lidského druhu dokazovat svoje nekonečně vyšší, vyspělejší
postavení, radikálně odlišné od všech ostatních druhů právě takto, je
tragická. Tento obecně lidský jev dovedli Španělé až k "umělecké formě“.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
Kruté fiesty
Ay, desdichada España!. ¡País de negruras,
fuego y horror!. ¡Apoteosis de imbecilidad dirigida por curas lujuriosos,
toreros, chulos, prostitutas sin alma, ladrones de frac e ignorantes de
fe!... " Nešťastné Španělsko země temnoty, ohně a zatracení...Garcia Lorca
Býčí zápasy jsou pouze jednou z
forem ritualizovaného týrání
zvířat. V
zemích, kde probíhají býčí zápasy, ale i v dalších zemích, jako Brazílie,
Panama a Nikaragua, se odehrává tisíce fiest (festivalů), kde jsou býci a
další zvířata mučena anebo zabíjena, často k poctě svatého patrona a
s požehnáním místního katolického kněze.
Během celého roku se ve Španělsku koná deset až dvacet tisíc fiest, každé
město a vesnice oslavuje svého vlastního patrona. Fiesta může být
sekulární či náboženské povahy. Fiesty jsou nejpopulárnější během
náboženských svátků, a to zejména během Velikonoční týdne – bez námitek ze
strany katolické církve. Velmi oblíbené jsou fiesty 4. října na svátek sv.
Františka Assisi nebo 17. ledna na svátek Antonia, španělského
patrona zvířat, které jsou spojené se soutěží, kde se sekají hlavy kuřatům a pod.
Neslavně proslula fiesta ve Manganeses
de la Polyorosa, kde vesničané házeli kozla z kostelní věže. Pokud
kozel přežil, byl utopen v městské fontáně. V obci Villanueve de la Vera
zase v opilecké hodokvasu táhnou osla do ulic a přemění ho
v krvavou kaši.
Oběťmi krutý fiest jsou
však především býci, krávy a telata. Zvířata jsou týrána místními
obyvateli (a také turisty) různým způsoby. Několik příkladů:
Becerrada amateur :
"býčí zápas", kde jsou býci mladší než 3 roky týráni exaltovaným davem.
Mladá zvířata bijí, kopají, tahají za ocas a bodají různými zbraněmi. Tyto
události se odehrávají v obcích jako Algamesí (Valencie, Španělsko). Mladí
býci jsou v tomto městě mučeni až k smrti.
Corraleja
(Kolumbie)
: býk je v aréně nebo stadionu týrán davem především opilých lidí. Často se
vyskytnou nehody a lidé jsou zraněni (a někdy zemřou). K provokaci býka
lidé užívají všemožné objekty jako např. deštníky.
Encierros
(v Katalánsku a Valencii: Correbous): býčí běh, kde je několik býků hnáno ulicemi davem lidí (někdy na koních, jako ve Francii). Nejznámější
příklad je běh býků v
Pamploně
(Navarra, Španělsko), kde jsou každý rok v
červenci býci běží městem do arény, aby byli večer během koridy zabiti.
Dochází k zranění lidí.
Během
encierros mohou být užiti mladí i dospělí býci (novillos or becerros).
Toro de Agua
(v Katalánsku a Valencii: Bous al Mar), Dénie: býci jsou naháněni do vody a
vlečeni ven pořád dokola, dokud nezkolabují vyčerpáním. Zvířata často zemřou
utopením, srdečním záchvatem nebo jinou příčinou.
Toro de Cuerda/Toro Ensogado/Toro Enmaromado:
"býk na laně". Býk je vlečen dlouhém laně přivázaném k rohům, hlavě,
nebo krku ulicemi naplněnými rozvášněným davem . Publikum býky různými způsoby zneužívá.
Nakonec je býk zastřelen, nebo ubodán k smrti. Tento druh událostí je
organizován v obc v Beas de Segura (Andalusie, Španělsko).
Toro de Fuego/Toro Embolado
(v Katalánsku a Valencii: Bou Embolat): "ohnivý býk". K rohům býka je
upevněno kovové zařízení (dříve to bylo ještě horší - bez kovového zařízení), s kouleni dehtu/téru nebo jiného hořlavého materiálu, který je zapálen. Býk zpanikaří a začne
utíkat, čímž oheň ještě víc rozhoří. Někdy vesničané vetřou
na krk a hlavu býka
bláto, ale to ne vždy zabrání těžkým popáleninám býka. "Ohniví
býci" jsou zakázáni v mnoha regionech Španělska, ale přesto jsou běžní v průběhu fiest
v mnoha vesnicích regionu Valencie a Medinaceli (Soria,
Castilla y León). V tomto regionu probíhají soutěže mezi týmy o
to, kdo zapálí oheň rychleji. Po "zábavě" bývají někdy býci zabiti.
Toros de Pueblo:
fiesty, které se odehrávají v
Ekvádoru, především v regionu Riobamba. V
jakémsi druhu býčí arény je k zádům býka připevněna (přišita k býčí kůži) červená látka (colcha), která obsahuje nějaké peníze.
Dav nadšených bojovníků s býky se je snaží získat. Býk nebývá zabit.
Vaquillas:
krávy jsou jedna za druhou vypuštěny do ulic a zneužívány různými způsoby
velkým davem. Někdy je užita býčí aréna se speciálně zbudovanými místy pro
ukrytí lidí. Po nějaké době jsou krávy vráceny do náklaďáku, odkud byly
vypuštěny. Tyto události jsou velmi
časté v malých vesnicích ve Španělském regionu Aragón.
Embalse de Toros
(Tlacotalpan,Mexiko): několik býků a krav je nuceno vypít velké množství
alkoholu, musí přeplavat hlubokou řeku. Jakmile dorazí na břeh, jsou honěni
a mučeni k smrti noži a dalšími zbraněmi.
Toro de Coria
(Extremadura, Španělsko): ve španělském mětě Coria (Extremadura) je býk
vpuštěn do arény s železnými svislými mřížemi, za kterými se schovávají diváci. Ti
pomocí foukaček zraňují býky papírovými šipkami s hřebíkem uvnitř. Tyto
šipky často končí na nejcitlivějších místech býka, jako v očích, nose a
varlatech. Často jsou do těla zvířat také zapíchnuty banderilly. Následně je
býk zastřelen, nebo ubodán k smrti.
Toro de la Vega
(Tordesillas, Španělsko): Býk je honěn stovkami peších mužů a muži na koni,
zatímco je bodán dlouhými lancetami a dalšími zbraněmi dokud nezkolabuje.
Když leží na zemi, osoba, která mu dá "fatální" úder má oprávnění k
trofeji: ocasu a/nebo varlatům. Po tomto je zvíře zbaveno utrpení.
Yawar Fiesta
(or Toropukyai, Peru): Fiesta organizovaná
v andském regionu
Peru.
Kondor (největší dravý pták na světě) je přivázán ke hřbetu býka a to tak,
že provazy se provlečou pod kůži býka. Kondor, reprezentuje domorodé
kultury, býk reprezentuje španělské kolonisty, následuje krvavý masakr...
V dalších zemích, jako
Brazílie a Nikaragua
jsou býci týrání dalšími způsoby. Například v Brazílii je organizován známý
festival
Farra do Boi
jsou býci zabíjeni všemi možnými hroznými způsoby. Podle brazilského práva
je mučení zvířat při festivalu zakázané, ale lidé si to nechtějí nechat
vzít.
V zemích jako
Indie, Keňa, Korea a Japonsko
jsou jsou oblíbené zápasy mezi býky nebo hřebci. Zvířata jsou často
"připravena" před bojem (jde o peníze, sázky…).
Španělská korida se zalíbila turistům z východní Asie tak, že v
Číně a dalších zemích v oblasti rostou
arény.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|