|
||||||||||||
|
||||||||||||
Zrada člověka
Reklamní idylka Zatímco lidé požívají neomezenou nadvládu nade všemi ostatními tvory, zvířata – a to zvláště zvířata hospodářská – nemají v dnešní době prakticky žádnou možnost ovlivnit své životní podmínky. Jsou zcela závislá na našem dobrodiní. Pečujeme-li o ně s ohledem na jejich základní potřeby, bezpečí a blaho, vyvine se mezi zvířetem a člověkem vztah vzájemné důvěry. Nedílnou složkou každého vztahu založeného na důvěře je tudíž ohleduplné, humánní zacházení a starost o dobro druhého. Zvířata coby vnímavá a emocemi nadaná stvoření žijí v důvěře, že se o ně budeme starat, že jim zajistíme bezpečí a poskytneme tu nejlepší péči během celého jejich života. Krmíme-li je, napájíme, ošetřujeme v nemoci a zmírňujeme jejich bolest, vytvoří se mezi člověkem a zvířetem důvěrný vztah, který je často doslova ohromující. Tato důvěra může vést k oddanosti tak hluboké, že ji můžeme nazvat láskou. Má-li však člověk
skrytý záměr zvíře nakonec zabít, je ono posvátné pouto důvěry navždy
zničeno. Tak velké zneužití důvěry jedince, jehož prospěch a samotný
život je plně na člověku závislý, nelze nazvat jinak než zradou – neboť
čím větší je závislost jedince na pomoci a péči druhých, tím větší je
míra jeho důvěry; a čím silnější je pouto důvěry, tím větší je provinění
když tuto důvěru zneužijeme. Obzvláště hanebné je zneužití dětí,
mentálně postižených a nemohoucích či starých lidí; tito jedinci jsou
zcela závislí na péči těch, kteří jsou silnější a kteří mají větší
schopnosti, nadání a možnosti. Stejně tak je tomu v případě našeho
chování vůči zvířatům. Osud všech hospodářských zvířat, ať pocházejí z
velkých „továrních farem“ či malých hospodářství, je stejný; všem je
nakonec, dříve či později, vzato to nejcennější co mají – jejich život.
Protože zvířata jsou na nás tak závislá a v tak velké míře člověku
důvěřují, je násilné a ve většině případů doslova hrůzné ukončení jejich
života činem natolik hanebným, že jej nemůžeme nazvat jinak než „konečnou
zradou.“ Není sporu o tom, že lidé jsou v mnoha směrech obdařeni vyššími schopnostmi a nadáním než ostatní tvorové; jsou jedineční v jejich schopnosti ovlivňovat život a určovat osud prakticky všech ostatních tvorů na této planetě. Mají schopnost manipulovat přírodu a mimolidská stvoření, aby vyhovovala jejich potřebám, vytvářejíce tak s každým novým rokem stále lepší podmínky k většímu našemu pohodlí i pobavení. Naše privilegované postavení je nám dáno díky rozumovým schopnostem, které převyšují schopnosti všech ostatních tvorů. Toto vyšší nadání však neznamená nadvládu, jak tomu bylo v případě technologicky vyspělejších evropských kolonistů, kteří ovládli a vyhladili původní obyvatele domorodých civilizací v dobách evropského imperializmu. Zatímco zvířata často projevují chování jako je sobeckost či krutost, nejsou obdařena vyspělými rozumovými schopnostmi jako člověk; proto jejich chování nemůže být považováno za neetické. Člověk, který je nadán vyšším rozumem, má však vůči ostatním tvorům povinnost: čím větší je naše schopnost racionálního jednání, tím přísněji musíme posuzovat jakékoliv naše počínání a skutky. Jedině když jednáme eticky můžeme mluvit o naší vyšší intelektuální schopnosti. Zamyslíme-li se nad postavením člověka a svobodou volby ve všem jeho počínání, nemají naše rozhodnutí vést k tomu, abychom svým jednáním způsobovali co nejméně utrpení? Je na nás se rozhodnout. Máme možnost zvolit cestu, která
přináší prospěch nejen nám samým, ale i ostatním stvořením. Jedině potom
budeme moct mluvit o lidské nadřazenosti v pravém smyslu toho slova. Aby
člověk žil v souladu se svým svědomím, pak nestačí požadovat, aby bylo
se zvířaty jednáno lidsky a s ohledem na jejich potřeby během jejich
života; zármutek nad utrpením zvířat vede k nevyhnutelnému
rozhodnutí vzdát se vší účasti na jejich zabíjení v jakékoliv formě.
Požadovat pro zvířata větší prostor, čerstvý vzduch, potravu a přístřeší,
a pak být spoluúčasten na jejich zabíjení je morálně rozporné. Nesoulad
mezi vnitřním hlasem svědomí a naší podporou zabíjení zvířat má vážné
důsledky i pro naše psychické zdraví. Mít odpor ke krutosti vůči
zvířatům a přitom mít účast na jejich zabíjení je prostě neslučitelné.
Reklamní idylka Mluvíme-li o jídle, je dobré se alespoň krátce zmínit o tom, jak se dané
zvíře dostalo na náš talíř. Díky vysoké spotřebě živočišných výrobků,
snaze o co nejvyšší efektivnost chovu zvířat a honbě za co největším
ziskem jsou prakticky všechna hospodářská zvířata v dnešní době chována
v obřích „továrních“ velkofarmách. Způsob chovu a zacházení se zvířaty
na těchto farmách a na jatkách je popsán ve vládních dokumentech a
předpisech samotného průmyslu živočišné výroby. Zde uvedený popis je
pouze krátkým přehledem standardních podmínek soudobého chovu
hospodářských zvířat. Březí prasnice jsou po většinu svého života vtěsnány do individuálních kovových klecí, ve kterých se nemohou otočit ani pohodlně lehnout. Dlouhodobé uvěznění za těchto podmínek vede u mnohých jedinců k těžkým psychickým poruchám a úplnému mentálnímu zhroucení. Po opakovaných umělých oplodňováních a porodech jsou prasnice po zhruba třech až pěti letech zcela vyčerpány a poslány na jatka. Prasata jsou kastrována a jsou jim usekávány ocásky a uštipovány zuby. Účelem těchto úkonů, prováděných bez umrtvení a utišení bolesti, je zabránit vzájemnému napadání a zraňování v přeplněných kotcích, kde tito tvorové prožívají svůj krátký život na betonových podlahách nebo kovových roštech. Selátka, která nerostou dostatečně rychle, jsou běžně zabíjena úderem hlavy o betonovou podlahu. Prasata jsou poslána na jatka po šesti měsících života; v přírodních podmínkách by se tato inteligentní a k člověku tak příchylná zvířata dožila deseti až dvanácti let. Cesta na jatka je pro krávy a prasata plná utrpení. Při nakládání jsou tito tvorové vystaveni častým krutostem zaměstnanců a při cestě samé, trvající někdy i několik dní, je jim odepřen odpočinek, krmivo a napojení. Mnozí z nich jsou během cesty zraněni nebo zemřou vyčerpáním, umrznutím či přehřátím vlivem extrémních podmínek počasí. Ač mají být před porážkou omráčena a v bezvědomí, zvířata jsou velmi často zabíjena, stahována z kůže a rozřezávána při plném vědomí. Není ekonomicky výhodné zastavit rychle se pohybující linku. Nosnice jsou většinou drženy za doslova neuvěřitelných podmínek natěsnány v bateriových klecích, kde je jim prakticky znemožněn jakýkoliv pohyb, natož protažení křídel. Jsou drženy takřka stále ve tmě a často o hladu za účelem vyšší produkce vajec. Aby se zabránilo vzájemným zraněním jsou nosnicím již v raném věku useknuty části zobáků. Jakmile snůška poklesne pod určité minimum, většinou mezi prvním a druhým rokem života, není ekonomicky výhodné je dále krmit a jsou poslány na jatka. Maso z jejich zmučených těl je většinou použito jako potrava pro psy a kočky. Kohoutci, kteří jsou nepotřební pro průmysl vajec, jsou hned po vylíhnutí zlikvidováni udušením v plastikových pytlích nebo rozemleti zaživa ve specielních drtičích. Slepice chované pro jejich maso jsou natěsnány ve velkých halách a
jejich zobáky též zčásti amputovány brzo po vylíhnutí. Díky značnému
nahromadění a genetické manipulaci často dochází ke zchromnutí jejich
pařátů a vlivem vysoké koncentrace čpavku ve vzduchu a nahromaděném
trusu k poškození plícní tkáně a kůže na prsou. Zchromnutí pařátů a
spáleniny na prsou jsou velmi bolestivé. Ač životnost slepic v
přirozených podmínkách je nejméně osm let, většina jich je poslána na
jatka během dvou měsíců. Díky velké rychlosti „konečného zpracování“
jsou mnohé z nich zabíjeny či vhazovány do vřelé vody při plném vědomí. Humánní zabíjení Je těžké pochopit, že mnozí lidé projevují starost o to, jak je s
hospodářskými zvířaty zacházeno a v jakých podmínkách žijí, přitom však
je neznepokojuje jejich usmrcování. Ve Spojených státech je trest smrti
povolen ve třiceti třech z celkových padesáti států, a to skoro výlučně
v případech, kdy obžalovaný se dopustil vraždy – zvláště když je
prokázána záměrnost činu, únos, znásilnění a jiné přitěžující okolnosti.
To je důkazem toho, jak vysoko naše společnost oceňuje hodnotu lidského
života. Proč tedy hodnota života mimolidských stvoření není oceněna
stejnou měrou? Vždyť zvíře má stejnou vůli k životu jako člověk a jak
bylo dříve uvedeno, člověk i zvíře mají srovnatelnou míru vědomí, citů a
emocionálního nadání. Jsou skutečně natolik odlišní, že je beztrestné je
zabíjet? Pokládat zabití za nejhorší přestupek zákona není v naší společnosti omezeno pouze na lidi. Prakticky ve všech státech existují zákony, které chrání domácí zvířata, většinou psy a kočky, před krutostmi na nich spáchanými. Jak vysvětlila Cindy Machado, vedoucí oddělení ochrany zvířat proti krutosti při Marin Humane Society ve městě Novato v Kalifornii, stupeň provinění určuje míru trestu: „Nejvyšší tresty byly zvoleny v případech brutálního poranění zvířete nebo jeho zabití. Dle toho je daný skutek řešen jako přečin nebo zločin.“ K tomu dodala: „V případě, že zvíře zemře následkem hrubého zacházení nebo zanedbání péče, pak trest je přísnější.“ Zabití psa je tedy považováno za zločin, pro který můžete skončit v žaláři; když však zabijete stovky krav za den, dostanete za to zaplaceno. Hospodářská zvířata jsme tak vyloučili z okruhu našich základních morálních zásad a vyvážili výčitky svědomí kompromisem, dle kterého musíme s hospodářskými zvířaty dobře zacházet alespoň během jejich života. Je to první dobrý krok v našem nazírání na zvířata coby stvoření schopná trpět. Je ohromný nepoměr mezi požitkem, který prožíváme při pojídání masa, a
obětí, kterou zvíře muselo pro toto letmé potěšení přinést. Člověk získá
poměrně málo, zatímco zvíře musí obětovat vše, celý svůj život, pro
pouhou zálibu. A v tom je veliká nespravedlnost. Robert Grillo výmluvně
napsal ve své stati Free From Harm toto: „ ...i když zisk pro člověka je
tak nicotný a pro zvíře je to otázka života a smrti – tak jak tomu je
při pouhém uspokojení našich chuťových buněk – přesto prospěch člověka
zvítězí nad zájmem zvířete. A konáme tak zcela bezděčně, protože tomu
tak vždycky bylo a protože tak konat můžeme – aniž bychom o celé věci
vůbec přemýšleli z morálního hlediska.“ Idea být etickým spotřebitelem a zároveň soucitným konzumentem masa je vnitřně rozporná. To neznamená, že lidé požívající produkty odvozené ze zvířat by nebyli soucitní. Lidé mohou být nadmíru soucitní a schopni jednat morálně v mnoha oblastech denního života – v jejich vztahu k dětem, chudým lidem, životnímu prostředí či domácím miláčkům; přesto však si bez jakékoliv úvahy připraví k večeři kus masa. Byl jsem svědkem toho, jak někteří z mých přátel plakali nad ztrátou svého psa nebo kočky; neuronili však jedinou slzu pro zvíře, které v ten den pojídali a které prošlo daleko větším utrpením než jejich pes či kočka. Většina lidí má soucit s bezbranným tvorem a nepřejí si jeho smrt – avšak okno jejich soucitu je otevřeno pouze pro určitý druh. Otevřme ono okno dokořán a zahrňme hospodářská zvířata do okruhu našeho soucitu! Hospodářská zvířata mají stejnou schopnost trpět jako kterékoliv jiné zvíře a jsou hodna našeho zájmu stejně jako poraněný pták, který vypadl z hnízda, stejně jako hladový a opuštěný pes. Těmto zvířatům bychom pomohli, kdyby nám to bylo možné – proč tedy prasata, krávy či slepice jsou vyloučeni z okruhu našeho zájmu a soucitu? Jak jenom, při dobrém svědomí, můžeme mít účast na zabíjení, když to není nezbytné? Být příčinou usmrcení jiného tvora, aniž by to posloužilo našemu zdraví či naší Zemi, naopak aby bylo škodlivé pro přírodní prostředí a často pro nás samé, je prostě neslučitelné s příkazy etického života. |
||||||||||||