Argument z restaurace Nedávno jsem byl v restauraci se dvěma svými kamarádkami, Aishou a Carol. Carol si objednala hamburger. Naše
setkání nakonec skončilo hádkou mezi Carol a Aishou ohledně toho, zda je
morální jíst maso. Jejich hádka vypadala nějak takto: Carol:
Mňam, ten hamburger je výtečný! Aisha:
Ale
to je odporné! Carol, vždyť to byla živá, vnímající bytost, která
byla usmrcena jen proto, aby sis mohla pochutnat na karbanátku,který umleli z
jejích svalů a dalších částí těla. Vždyť je to
hrozná škoda. Carol:
Ale já
mám maso moc ráda. Proč bych ho neměla jíst, když mi chutná? Aisha:
Protože to
je špatné, Carol. Je
špatné zabít živou bytost, která by
mohla žít jen proto, aby sis mohla pochutnat na jejím mase. Mohla sis
místo toho dát vegetariánský jako já. Je stejně dobrý. Carol
pokračovala v jídle
a Aisha ji upřeně
pozorovala. Na první pohled bylo vidět, že se jí to nelíbí. Carol po
chvilce došla trpělivost, že se na ni Aisha takhle dívá, a začala vysvětlovat,
že jíst maso není nic špatného. První
argument Carol: Myslí si to
všichni, tak to
musí být v
pořádku. Tady
je první argument, který
Carol přednesla. Carol:
Podívej, Aisho. Většina Lidí
bude souhlasit se mnou,
a ne s
tebou. Lidé si nemyslí, že by bylo něco obzvlášť špatného na tom jíst
maso. Nemají z toho žádný špatný pocit. Kdyby opravdu bylo něco špatného
na tom jíst maso, pak by ti lidé měli špatný pocit, ne? Takže na tom nic
špatného být nemůže. Aishu
to však nepřesvědčilo.
Aisha:
Souhlasím s tím, že většina Lidí v této zemi nepovažuje za špatné
zabíjet
zvířata jen proto, abychom si mohli pochutnávat na jejich mase. Ale jen proto,
že je jich většina, nemusejí mít ještě pravdu. Nakonec není tomu tak dávno,
co si lidé v mnoha zemích mysleli, že otroctví je morálně přijatelné. Měli
za to, že jisté rasy lidí jsou podřadné a že my ostatní můžeme tyto
lidi využívat jako otroky. Dnes ale víme, že otroctví bylo velmi špatné.
Takže to většina
se jednoduše mýlíla
v tom, co
je dobré a co špatné.
Stejně tak se většina může mýlit v tom, zda je morální jíst maso. V tomto souhlasím s Aishou. To, že většina lidí vnímá zabíjení zvířat pro jídlo jako něco, co je zcela v pořádku, ještě neznamená, že to skutečně v pořádku je. Možná se jednou - řekněme za dvě stě let - ohlédneme a zděsíme se, jak jsme to s těmi zvířaty zacházeli, stejně jako nás dnes pobuřuje otroctví. Možná zjistíme, že to, co většina z nás považovala za morálně přijatelné, bylo ve skutečnosti velice špatné. Druhý
argument
Carol: Jíst maso je přirozené. Carol
se ovšem nevzdala a přišla
s druhým argumentem. Carol:
Podívej, Aisho, jíst maso je pro nás přece přirozené. Jsme uzpůsobeni k
tomu, abychom ho jedli. Na
to Carol otevřela ústa
a ukázala na dva
ostré špičáky. Carol:
Vidíš tyhle dva zuby? To jsou špičáky a jsou určené k trhání masa. Mají
je všichni masožravci. Takže jen dělám to,
co je přirozené. Ale
Aishe to stále nepřipadalo jako dostatečný důvod, proč nebýt vegetariánem. Aisha:
No a co? Co má být,
že jíst maso nám přijde přirozené? To
přece ještě neznamená, že to
je správné, nebo snad ano? Mnoho věcí, které nám přijdou přirozené,
je ve skutečnosti morálně špatných. Co vraždění a
zabíjení? Zdá se, že takové chování je pro lidi taky docela přirozené,
ale to ještě neznamená, že je morálně přijatelné. Jíst maso nepotřebujeme.
Můžeme se docela dobře živit vegetariánskou stravou, což znamená, že
bychom maso jíst neměli. To, co děláš ty, je špatné. Myslím,
že i zde má Aisha pravdu: to, že jíst maso nám přijde přirozené, ještě
neznamená, že je to morálně přijatelné. Někteří
lidé by možná argumentovali takto: nejenom že je konzumace masa pro nás přirozená,
ale vegetariánství je zdraví škodlivé. Ve skutečnosti však nevíme, zda
to je vůbec pravda. Na světě žijí miliony vegetariánů: džinisté,
buddhisté i hinduisté nejedí maso, a přitom jsou naprosto zdraví. Tak či onak, i kdyby byla pravda, že
maso jíst potřebujeme, abychom se udrželi ve špičkové kondici, rozhodně
ho nepotřebujeme jíst tolik, kolik ho jíme. A dokonce i pokud je pro dokonalé
zdraví jíst maso občas nutné, ještě to neznamená, že bychom maso skutečně
jíst měli. Mohli bychom namísto toho vyvinout nějaké náhražky: tablety,
jež budou obsahovat látky, které nám chybí a které jsou obsaženy v
mase. Ale i kdyby takové tablety nebylo možné vyrobit, přesto by to ještě
neznamenalo, že jíst maso je morálně přijatelné. Možná bychom se mohli
smířit s tím, že budeme o něco méně zdraví. Třeba by
to byla cena, kterou bychom platili za to,
že činíme dobrou věc. Ale, jak říkám, není vůbec jisté,
že být vegetariánem je méně zdravé než jíst maso. Třetí
argument
Carol: Zvířata se chovají
pro maso. Carol
seděla a chvíli
jedla mlčky. Zcela jistě si nemyslela, že dělá něco špatného, a tak
zkusila třetí argument. Carol:
Aisho, tobě jde o
živé bytosti s vědomím,
že? Aisha:
Ano, myslím si, že je špatné úmyslně
zabít živého tvora, který je na světě rád, jen proto, že si chceme
pochutnat na jeho mase. Carol:
Ale toto zvíře, které zde jím, bylo
vykrmeno kvůli masu. Narodilo se jen díky tomu, že je chovají pro maso Aisha:
Hm, uznávám, že to je pravda. Carol:
My, kteří jíme maso, jsme tomuto zvířeti dali život, takže jsme mu
jistým způsobem prokázali laskavost. Pravda, jeho život jsme pak předčasně
ukončili, a to jen proto, abychom je mohli sníst. Ale
i tak by
toto zvíře nežilo, kdybychom nejedli maso. Tudíž když se to vezme z
téhle stránky, chovat zvířata na maso je vlastně dobré, a nikoli špatné. Aisha:
Ne, nemáš pravdu. Podívej, představ
si, že existují nějací Marťané a ti se živí jako chovatelé. Chovají
lidi. Navíc jsou to docela ohleduplní hospodáři, a tak chovají lidi na
planetě Zemi, kde mohou žít šťastný, plnohodnotný život. A stejně jako
krávy na pastvě ani tito lidé si neuvědomují, že jsou produktem nějakého
chovu. Carol:
A proč
nás ti Marťané
chovají? Aisha:
Aby nás mohli jíst! Víš, že se občas
stává, že nějaký člověk zmizí? Tihle lidé byli uneseni a snědeni Marťany.
Marťané sem přilétají v létajících talířích pro maso úplně stejně,
jako my jezdíme autem do supermarketu. A takový Marťan má ze všeho nejradši,
když se po úmorném dni může zakousnout do hezky šťavnatého hamburgeru.
Carol:
No fuj, to je
fakt nechutné! To nemůžeš aspoň počkat, až dojím? Aisha:
Takže tohle ti přijde nechutné, jo? Carol:
Ano, to
ano. Aisha: Tak se podívej na sebe. Jíš zvíře, které bylo chováno a zabito jen proto, aby sis na něm mohla pochutnat v žemli. V mém příběhu nás Marťané chovají taky jen na maso. Takže co je špatného na tom, že nás jí? Čtvrtý
argument
Carol:
Zvířata jsou hloupá.
Carol:
No dobře. Uznávám, že samotná skutečnost, že zvířata jsou chována
pro maso, ještě neznamená, že je v pořádku je jíst. Ale zvířata
nejsou jako my. Jsou
míň inteligentní. Nemají pocity, jako máme my. Nemají
povědomí o tom, co
je správné a co špatné.
A proto je můžeme zabíjet
a jíst. Co si myslíte o
tomto argumentu? Je v pořádku jíst zvířata jen proto, že nejsou tak
inteligentní jako my, že jejich city a pocity nejsou na takové výši, že
nemají povědomí o tom, co je dobré a co špatné apod.? Aisha s
tím zcela zásadně nesouhlasila.
Aisha:
Takže podle tebe je v pořádku jíst bytosti, které jsou méně inteligentní
než my? Je v pořádku jíst bytosti, které nemají stejné pocity a city
jako my? Carol:
Ano. Aisha:
Tak dobře, předpokládejme, že by
z důvodu jisté záhadné nemoci bylo mnoho novorozeňat jiných než
my ostatní. Nebyla by
tak inteligentní jako my,
jejich inteligence by
byla na úrovni chytrých zvířat, třeba prasat. Tyto děti by si
nedokázaly osvojit jazyk. Stejně jako prasata by cítily pouze radost nebo
smutek, byly by bud' rozrušené nebo klidné a podobně, ovšem nebyly by
schopny složitějších emocí, třeba být hrdé na novou práci. Ostatně ani
by netušily, co práce
je. Stejně tak by neměly
povědomí o tom, co
je dobré a co špatné. Carol:
Chudáčci malincí. Aisha:
No, nemusíš
jich zas tak litovat. Tyhle děti by
byly normdln6 zdravé a štastné.
Byly by schopny prožít
dlouhý a šťastný
život. Jak bychom s nimi
podle tebe měli zacházet? Carol:
Asi bychom jim měli věnovat spoustu péče a pozornosti. Patrně
bychom zaměstnati lidi, kteří by jim pomáhali, a oni žili maximálně plným
životem. Aisha: Ale proč bychom je nemohli zabít a sníst? Nakonec vždyť jsi sama říkala,
že jíst zvířata je v pořádku, poněvadž jsou méně inteligentní a
vyvinutá než my. Ale tyhle Lidské bytosti by na tom byly stejně, tak proč
bychom je nemohli zabíjet a jíst? Carol
byla tou představou znechucena. Vlastně více než znechucena. Najednou
jí došlo, že by z morálního hlediska bylo špatné je zabíjet a jíst. Problém byl ale v tom, že Carol jen těžko
dokázala najít argument, jímž by vysvětlila, že zabíjet a jíst tyto
lidské bytosti by bylo morálně špatné, když je morálně v pořádku zabíjet
a jíst zvířata. Vždyť tyto lidské bytosti by nebyly o nic inteligentnější
nebo vyvinutější než zvířata. Carol:
Podívej, Aisho. Je prostě fakt, že Lidé jsou důležitější než zvířata.
Naše potřeby a tužby
musíme upřednostňovat. Tak to
prostě je. Lidské bytosti jsou důležitější než zvířata.
Aisha:
Ale proč
jsou důležitější, Carol?
Neuvedla jsi jediný důvod, proč by
se na zvířata neměly brát stejné morální ohledy jako na nás, Lidská
zvířata. A pokud nedokážeš vysvětlit, proč nezasluhují stejné ohledy,
pak je tvé tvrzení prostě jen předsudkem. Zdá se mi, že trpíš určitým
předsudkem proti nelidským zvířatům tak, jako někteří Lidé trpí předsudky
vůči ženám nebo vůči jiným Lidským rasám. Carol
se ošívala. Představa, že by trpěla nějakými předsudky, se jí vůbec
nezamlouvala. Aisha:
Tak či onak, dokonce i kdyby byla pravda, že Lidská zvířata jsou důležitější,
nikterak by nás to neospravedlňovalo zabíjet a jíst jiné druhy zvířat.
Neznamená to, že se k nim můžeme chovat, jak se nám zlíbí. Neznamená to,
že je pro nás morálně přijatelné je zabíjet jen proto, že nám chutná jejich maso. Carol
se teď
cítila provinile. A
já taky. Právě jsem totiž také dojedl hamburger. Svědomí mne začalo
tížit. Podobně jako Carol, ani já jsem dříve neuvažoval o tom, zda je morální
jíst maso. Říkal jsem si, že Aisha se asi mýlí, když říká, že jíst
maso je nemorální, ale proč se mýlí, to jsem si nedokázal vysvětlit. Domácí
mazlíčci Tak
jsem začal přemýšlet o domácích mazlíčcích. Carol má psa, velmi
roztomilého pejska jménem Tygr. Pes
je zvíře jako každé jiné. Přesto by Carol byla
naprosto zděšená představou, že bychom mohli Tygra zabít a sníst. Ostatně
Tygrovo zdraví Carol stálo hodně
peněz. Jednou například spolknul plastový uzávěr od pera a veterinář mu
ho musel z žaludku vyjmout operativně, což stálo Carol celé jmění. Pomyšlení
na to, že by Tygr mohl zemřít, Carol nahánělo hrůzu. Když Tygra
operovali, museli jsme za ní
s Aishou jít a utěšovat
ji. Naštěstí Tygr zákrok přežil a teď je zdravý jak řípa. Pes
je velice inteligentní a citově
vyvinuté zvíře. Ale zcela zjevně není o nic inteligentnější ani emotivně
vyvinutější než takové prase - nebo alespoň to tvrdí moji známí, kteří
měli doma prase. Prasata jsou podle všeho velice chytrá přítulná zvířata,
a některé druhy prasat jsou dokonce skvělými domácími mazlíčky. V některých zemích, například v
Číně, lidé běžně jedí psy. Jedí je stejně, jako my
jíme prasata. A proč
ne? Skutečně tu není žádný rozdíl, snad jen ten, že pes nám připadá
roztomilejší. Musel jsem se v duchu ptát, jak by
Carol reagovala, kdyby se dozvěděla, že to, co právě snědla, byl její
Tygr. Nepochybně by cítila, že zabít a sníst Tygra bylo z morálního
hlediska špatné. Proč ale pak nebylo špatné zabít a snít krávu, na níž
si právě pochutnala? Pak jsem si ale řekl, že se jí radši nebudu ptát, proč bychom neměli Tygra sníst.
|