Pátý
argument
Carol:
Zvířata se požírají
navzájem.
Všichni
tři jsme si objednali zmrzlinu. Zatímco jsme si na ní pochutnávali, Carol se
pokusila na svou obranu vznést další argument. Carol:
Zvířata se taky navzájem požírají, ne? Kočky žerou myši a ptáky.
Tygři zase žerou antilopy a
lišky kuřata. Takže když se zvířata navzájem žerou, proč
bychom je nemohli jíst i my? Aisha:
Zvířata to jinak
neumí. Nedokáží rozeznat dobré od zlého. Nemají smysl pro to, co je morální,
a tak je není možné činit morálně odpovědná za to, co Mají, stejně
jako není možné činit morálně odpovědným novorozence. Ale my, dospělí
lidé, bychom měli být morálně odpovědní. Jíst maso je špatné. Jakmile
si to uvědomíme, měli bychom je přestat jíst. A pokud nepřestaneme, stávají
se z nás zlí lidé. Musím
přiznat, že teď jsem se kvůli tomu, že jsem jedl maso, cítil značně
provinile. A Carol na
tom byla stejně. Ale
skutečně bychom se měli cítit vinni? Měla Aisha právo nás takhle obvinit?
Nejsem si jistý, ovšem musím uznat, že její tvrzení zněla značně přesvědčivě. Jak
jsme se s Carol mohli
proti Aishe hájit? Proč je v pořádku zabíjet a jíst nelidská zvířata, a
nikoli zvířata lidská?
Záleží
na druhu Někteří
lidé tvrdí, že pokud jde o to, co je morálně přijatelné zabíjet a jíst,
záleží na živočišném druhu. Z morálního hlediska je špatné jíst příslušníky
lidského druhu, ovšem jíst členy jiných živočišných druhů špatné není. Ale
proč je špatné jíst členy lidského druhu, ale nikoli ostatních živočišných
druhů? Není to jen náš
předsudek? Lze toto tvrzení nějak ospravedlnit? Názor, že je morálně
špatné jíst příslušníky lidského druhu, ale jiné druhy nikoli, se někteří
pokoušejí vysvětlit tím, že lidé jako druh jsou inteligentnější a
emocionálně vyspělejší než jiné živočišné druhy. A i tehdy, pokud nějaká
konkrétní lidská bytost nebude náhodou stejně inteligentní nebo emocionálně
vyspělá jako my ostatní (například ta novorozeňata z Aishina příkladu),
přesto bude morálně špatné ji sníst. Bylo by to špatné, protože by náležela
k lidskému druhu a lidé jakožto druh jsou
mnohem inteligentnější a citově vyvinutější než ostatní živočišné
druhy. Na druhé straně, prasata obecně jsou poměrně hloupá a citově
nevyvinutá, proto je v pořádku je jíst. Případ
inteligentního prasete Představme
si, že bychom se setkali s prasetem, které by dokázalo mluvit a bylo by
podobné prasátkům z pohádky o Třech
čunících. Vím dobře, že žádná mluvící prasata neexistují, přesto
předpokládejme, že se nějakým zázrakem jedno takové narodilo. Toto
prase je naprostá výjimka. Je neuvěřitelně inteligentní, dokonce
inteligentnější než většina lidí. Též je schopno citového prožívání
jako my, lidé. Pouští
se s lidmi do filosofických debat o morálních problémech, píše poezii,
vypráví chytré vtipy, s nadšením si čte Shakespeara a chodí do divadla. Bylo
by morálně přijatelné
toto prase zabít a sníst
? Dosud jsme totiž nepřišli na žádný důvod, proč by to mělo být špatné,
jelikož toto prase patří k druhu, jehož normální
příslušníci jsou ve srovnání a lidmi poměrně hloupí a nevyvinutí.
Je to příslušník druhu prase. Přesto
by zcela jistě bylo špatné toto konkrétní prase sníst. Vlastně mám
dojem, že by toto prase bylo osobou, byť by nebylo osobou lidskou. A zabít a
sníst nějakou osobu by bylo zcela jistě špatné. Nuže, stojím před následujícím
problémem. Pokud je morálně přijatelné jíst zvířata, která jsou příslušníky
druhů, jejichž normální nové jsou poměrně neinteligentní atd.,
pak by mělo být morálně přijatelné zabít a sníst i toto prase. Ale
je evidentní, že zabít a
sníst to prase
by morálně přijatelné
nebylo. Jsme
bigotní? Někteří
filosofové tvrdí, že mnoho z nás se dopouští diskriminace druhů neboli
tzv. „speciesmu". Diskriminace druhů se tak trochu
podobá diskriminaci pohlavní (sexismus) nebo rasové (rasisismus) a je příkladem
bigotnosti: nezdůvodněného předsudku vůči těm , kteří jsou odlišní. Ostatní
živočišné druhy diskriminujeme různými způsoby: také tím, že zastáváme
názor, podle kterého je morálně přijatelné zabít a jíst tyto jiné živočišné
druhy, leč nikoli příslušníky našeho vlastního druhu. Takovouto diskriminaci ostatních živočišných
druhů ovšem nelze ničím ospravedlnit. Je nemorální a nespravedlivá.
Speciesmus je stejně morálně nepřijatelný jako sexismus nebo rasismus.
Stejně jako dnes víme, že sexismus a rasismus jsou špatné, tak jednoho dne
snad dojdeme k názoru, že i speciesmus je špatný. Alespoň
takto argumentují někteří filosofové. Mají pravdu? Co si o
tom myslíte vy?
Omluva,
že n
vlastně
o nic nejde... „ Někteří
lidé namítají, že vegetariáni dělají z mouchy velblouda. Podívejte se
na svět kolem nás. Lidé jsou mučeni a zabíjeni denně, děti jsou
nuceny dřít dlouhé hodiny v příšerných podmínkách za pár drobných. Některé
dokonce trpí hladem. Na světě je tolik strašlivých morálních
nespravedlností, které přímo volají po tom, abychom jim věnovali
pozornost. A dokonce i když připustíme, že zabíjet zvířata kvůli masu je
morálně špatné, je to jen jedno zlo z mnoha. Není tedy od „morálních"
vegetariánů úzkoprsé zaměřovat se jen na jeden konkrétní problém? To
je ale dle mého soudu velmi ubohá námitka proti „morálním" vegetariánům,
protože mnozí z nich se přirozeně zajímají i o ostatní výše zmíněné
problémy. To, že se člověk zabývá jedním problémem, ještě neznamená,
že mu nedělají starosti problémy ostatní. Lidé,
co takto argumentují, vlastně jen hledají výmluvu, když říkají: „No
dobře, dělám něco špatného, ale podívej na všechny ty další špatnosti,
které lidi páchají. V porovnání
s nimi je to,
že jím maso, docela prkotina, ne?" Jistě, pokud by toto byla přijatelná
obhajoba, podobným způsobem by šla obhájit řada nejrůznější zločinů:
od krádeže knihy až po vraždu. Jak byste se dívali na někoho, kdo by spáchanou
vraždu omlouval slovy: „Vždyť to byla jen jedna malá vraždička! Nic víc!
Každý rok se jich stávají tisíce!" Možná
lepším způsobem, jak si omlouvat to, že jíme maso, je prohlásit, že v
porovnání s jinými nemorálními činy zabíjení zvířat i jídlu stojí ve
škále špatných věcí ještě poměrně nízko. Některé věci
jsou špatnější než jiné. Na samém vrcholu pomyslné stupnice
je vražda tisíců nebo milionů lidí, čehož se dopustili takoví lidé
jako Hitler nebo Pol Pot. O něco níže je úmyslné zabití jednoho člověka,
že níže zabití z nedbalosti či hlouposti (například když někoho jedeme
opilí v autě). Ještě menším zlem je to, když někomu ukradneme celoživotní
úspory. Pak bude následovat krádež sladkostí v obchodě a úplně nejníže
bude to, když si z něčího stromu utrhneme bez dovolení jablko. Na této škále
je pak konzumace masa a celkem nízko,
nebo ne? Dokonce i když připustíme, že zabíjet ostatní zvířata jen
proto, abychom si mohli pochutnat na jejich , je špatné, určitě to přece
není zas tak špatné. Není
vlastně celý ten poprask kolem zneužívání a trápení zvířat docela urážlivý?
Cožpak vykořisťování a utrpení člověka není mnohem zásadnějším
problémem?
Jsme
stejně špatní jako otrokáři? Jak
dobrou výmluvou je ta, že vlastně o nic nejde? Většina vegetariánů by
řekla, že to moc dobrá výmluva není. A
teď si ukážeme proč. 'Možná, že za nějakých dvě stě let budou
lidé naprosto zděšeni tím, jak jsme se zvířaty zacházeli. Řeknou si třeba:
jak ti lidé tehdy nemohli vidět, že chovat miliardy a miliardy zvířat ročně
v barbarských podmínkách a pak je zabíjet kvůli masu, je něco naprosto zrůdného?
Jak to, že jim nedošlo, že dělají něco morálně špatného? Když
se dnes díváme na otroctví, jen stěží chápeme, jak je možné, že si
tehdy lidé neuvědomovali, že způsob, jímž zacházejí s jinými lidskými
bytostmi, je z morálního hlediska velmi špatný. Někteří z nich se svými
otroky zacházeli stejně jako se zvířaty, někdy dokonce ještě hůř. Bičovali
je, mučili a drželi je ve strašlivých podmínkách. Někteří otrokáři své
otroky při pokusu o útěk schválně zmrzačili. Jak je možné, že si tito otrokáři neuvědomovali špatnost svého chování vůči jiným lidským bytostem? Jenže oni si to opravdu neuvědomovali. Většina otrokářů se považovala za počestné a morální občany. A
tak jsme možná trochu jako oni. Možná jsme jen slepí k špatnosti, jíž
se dopouštíme. Jsme obklopeni lidmi, kteří se domnívají, že je v pořádku
zacházet se zvířaty tak, jak se k nim chováme, a tak jen obtížně můžeme
pochopit, že to, co děláme, je špatné. Pokoušel
jsem se vysvětlit, proč s nedůvěrou pohlížím na argument, že i když jíst
maso je špatné, není to zas tah špatné. Možná je to
opravdu velmi špatné. Možná jediný důvod, proč se nám to nezdá
špatné, je to, že většině ostatních lidí kolem nás na tom nic divného
nepřipadá. A
vlastně jsme se v našem zkoumání nedobrali žádného důvodu, proč
bychom se neměli domnívat, že zabíjení jiných živočišných druhů
pro maso není velice špatné. Ano, dosud jsme neviděli nic, na základě čeho
bychom se mohli domnívat, že to není stejně špatné jako zabíjet kvůli
masu lidi. Poslední
argument
Carol: Neměla by
Aisha být veqanka? Vraťme
se k debatě mezi Carol
a Aishou. Nabyl jsem dojmu, že Aisha má zatím v této debatě navrch. Ale
pak Carol přišla
s mnohem lepším
argumentem, který Aishu zarazil. Namítla toto: Carol:
To bylo ale skvělá zmrzlina.
Aisha:
Mňam. Já zmrzlinu miluju.
Carol:
Ale teď mi, Aisho, pověz: proč není z morálního špatné jíst ,zmrzlinu?
Vždyť ta se nakonec vyrábí z mléka a mléko pochází z krav. I sýr
pochází z krav. Ty sis dala sýr
ve svém cheesburgeru.
Aisha:
Ale kvůli tomu, aby bylo možné vyrobit zmrzlinu a sýr, se krávy nezabíjejí. Carol:
No dobře, ale nejsou někdy drženy v hrozných podmínkách?
Aisha:
Nevím, možná, že ano.
Carol:
Podívej. Dokonce i když se o ně dobře starají, krávy musejí mít přece
nejprve telata, aby mohly dávat mléko. Aisha:
Myslím, že tak to je.
Carol:
A co se
potom stane s těmi
telaty? Zhruba polovina z nich
ale bude samčího
pohlaví, a ti se jaksi
dojit nedají.
Aisha:
Ehm, to máš pravdu.
Carol:
Takže je zabijí, ne? Musejí, jinak by
se sem býci ani nevešli. Aisha:
Ehm, ehm, asi je to tak.
Carol:
No vidíš, a ty mi tu dáváš kázání
kvůli tomu, že jím hamburger. Přitom jen díky tomu, že jsem si data
hamburger, sis ty mohla pochutnat na své
zmrzlině a dát si cheesburger. Jsi
pokrytec! Taky se vsadím, že máš kožené boty, nebo ne?
Aisha:
Ano. Carol:
A odkud se asi
vzala ta kůže? Další mrtvé zvíře. Takže vidíš, jsi za smrt těch zvířat
stejně odpovědná jako já, a to i přesto, že nejíš maso. Je
pravda, že mají-li krávy dávat mléko, musejí mít aspoň jednou za rok
tele. Asi jen čtvrtina takto narozených telat je určena k mléčné výrobě,
ostatní jdou na porážku. A dokonce i ty krávy, které dávají mléko, bývají
ve stáří 3 až 7 let poraženy (přitom by se dožily mnohem delšího věku).
Takže i produkce mléka si zcela nepochybně vyžaduje smrt mnoha zvířat. Argument,
s nímž přišla Carol, na mne udělal velký dojem: pokud by Aisha skutečně
byla přesvědčena, že zabíjet zvířata je nemorální, pak by se podle všeho
musela vzdát mléka, sýra i zmrzliny. A stejně tak by měla přestat nosit kožené
věci a namísto kožených bot si koupit boty z umělých materiálů nebo látky. Jak
jsem podotkl na začátku této kapitoly, skutečně existují lidé - říká
se jim vegani - kteří opravdu jdou až takhle daleko. Odmítají veškeré zvířecí
produkty. Kdyby Aisha byla přesvědčena o svých tvrzeních, pak by se z ní
jednoho dne stal vegan. Aisha se však nikdy veganem nestala. Dodnes nosí kožené
boty, pije mléko a jí sýr, vajíčka i zmrzlinu. Přesto
Carol dokázala jedině to, že Aisha je svým způsobem pokrytec. Dokázala
jen, že je-li špatné zabíjet zvířata kvůli masu, pak je rovněž špatné
zabíjet je kvůli mléku, vejcím, kůži apod. Carol, a to si uvědomme, nedokázala,
že by bylo morálně přijatelné zabíjet a jíst jiné živočišné druhy.
Neposkytla nám jediný argument, na jehož základě bychom se mohli domnívat,
že zabíjet zvířata kvůli produkci masa, mléka, vajec a kůže není z morálního
hlediska velmi špatné.
Měl
bych jíst maso? Pokusil
jsem se podívat na argumenty pro a proti vegetariánství a veganství co
nejnezaujatěji. Nesnažil jsem se vás zviklat na jednu nebo druhou stranu.
Chci, abyste se nad uvedenými argumenty pozorně zamysleli a dospěli k
vlastnímu rozhodnutí. Já sám maso jím, i když se přiznám, že morální argumenty proti konzumaci masa mi přijdou velice přesvědčivé. Je-li morálně přijatelné zabíjet a jíst jiné druhy zvířat jen proto, že nám chutná jejich maso, pak proč je to ale přijatelné? Jestliže nedokážeme ospravedlnit to, že s jinými druhy zacházíme odlišně než s druhem vlastním, pak se podle všeho dopouštíme speciesmu.
|
|
|
|