Buddhismus a práva zvířat Japonský obraz: Buddha na smrtelném loži obklopen zvířaty, která truchlila nad jeho odchodem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Osvobození
zvířat bylo původně přijato a vyučováno církevními vůdci, mezi které
patřili džina Mahavíra (džinismus) a Buddha v Indii, pozdější proroci v
Izraeli (konkrétně Izaiáš, Jeremiáš, Ámos, Hosea a Micah) a Pythágoras v
Řecku. Katolická církev potlačovala myšlenku ochrany zvířat v Evropě
zhruba od roku 300 našeho letopočtu až do protestantské revoluce, kdy ji
protestantští duchovní, zejména v Anglii, obnovili, přičemž kladli důraz
na dobré zacházení se zvířaty. Hlavní
proudy judaismu a křesťanství, včetně katolické církve, dnes filozofii
dobrého zacházení se zvířaty všeobecně podporují. Hinduismus a
buddhismus hlásají myšlenku osvobození zvířat již 2500 let, či alespoň
něco, co je jí velmi blízké. Nebo se o to přinejmenším teoreticky snaží,
třebaže v praxi jsou jejich snahy tragicky rozporuplné a vratké.
CV: Ve Velkém soucítění píšete, prý Buddha učil, „že
nemůžeme dosáhnout svého vlastního štěstí, dokud nejsme připraveni obětovat
je v zájmu štěstí druhých“. Mohl byste to rozvést, prosím?
CV: Uvědomoval si Buddha, jak sobecky si lidé ospravedlňují
porážení zvířat pro maso a jejich obětování? Norm
Phelps:
Myslím, že si to musel uvědomovat. Jeho odmítavý postoj, vyjádřený
především v učení Máhájána, je natolik empatický (empatie – schopnost
vcítění se) a kategorický, že zjevně vylučuje jakékoli výmluvy pro požívání
masa či obětování zvířat.
Norm
Phelps:
Určitě by tomu tak být mohlo. Musíme se nestále vracet a žít stále
znovu, dokud nakonec neprožijeme své životy správně. Existuje jeden starý
buddhistický vtip, že Ježíš řekl: „Musíte se znovu narodit.“ Na což
Buddha dodal: „A zas a znovu, a znovu.“ Reinkarnace je srdcem buddhistické
víry a praxe. Má být brána doslovně. Když se někdo narodí v jednom životě
jako lidská bytost, může být v příštím životě slepicí nebo krávou a
naopak. A ano, jedním z principů fungování karmy je, že když například někdo
zabíjí vepře, může se narodit znovu jako vepř určený na porážku. CV:
Co je to „Buddha-princip“? A mají jej i zvířata
nebo pouze lidské bytosti?“ Norm
Phelps:
„Buddha-princip“ (Buddha-dhátu) je skutečná podstata vědomí každé
živé bytosti. A poněvadž je to v podstatě čiré vědomí, představuje
potenciál každého z nás stát se dokonale osvíceným Buddhou (proto se tomu
říká Buddha-princip). Z našeho hlediska jej lze chápat jako funkční
ekvivalent židovsko-křesťansko-muslimské duše, třebaže z ontologických důvodů,
které nemají nic společného s tím, o čem tady mluvíme, by bylo nebezpečné
zacházet v tomto srovnání příliš daleko. Naš
Buddha-princip je schopen porozumět nejzažší povaze reality, která je před
námi běžně skryta karmickými zatemněními, jež halí naši mysl. Cílem
praktikování buddhismu je odstranit tyto stíny a temná místa, tak abychom
mohli přímo vnímat pravou podstatu reality, a tudíž dosáhnout osvícení
(nirvány). Je to právě náš Buddha-princip, který reinkarnuje z jednoho těla
do druhého. Až zemřu, nebude to přesně Norm Phelps, kdo se znovu narodí,
ale Buddha-princip, čiré vědomí, které obývalo tělo Norma Phelpse předtím,
než zemřel. V závislosti na karmě, kterou jsem nashromáždil v tomto životě
a v životech předchozích, se mohu já (tj. můj Buddha-princip) opětovně
narodit v těle čehokoli od bohaté a zdravé lidské bytosti žijící v
pohodlí a bezpečí, až k žížale. Buddha-princip je tudíž stejný u každé
živé bytosti bez ohledu na druh. Pro buddhismus nejsou zvířata jako my. ONA
JSOU MY.
Norm
Phelps:
Buď je to výmysl, nebo šlo o velmi rané Buddhovo učení, které ale
velmi brzy zavrhl. Podle historických záznamů jsou možné obě interpretace. Jde
o myšlenku, která velmi komplikuje stávající situaci, protože až příliš
mnoho novodobých buddhistů ji využívá k tomu, aby ospravedlnili požívání
masa zakoupeného v obchodě či restauraci. V Pálijském kánonu – písmech
théravádské školy buddhismu – se uvádí Buddhův citát, že když jeho
stoupenci žebrají svoje každodenní jídlo, mohou přijmout maso, pokud nemají
sebemenší důvod k podezření, že zvíře, z něhož maso pochází, bylo
zabito kvůli nim. Jenže v naší moderní tržní ekonomice je maso komerčně
poráženo pro každého, kdo si je koupí. Skutečnost, že zvířata jsou zabíjena,
dalo by se říci nahodile, bez předem určeného konkrétního účelu, a jakási
smysluplnost je nastolena až poté, co bylo zvíře zabito, je pouze manýrou
našeho tržního systému, která naprosto neovlivňuje morální rovnici.
Nedopouštějte se omylu, že když koupíte kus masa, můžete si to
ospravedlnit tím, že si řeknete: když už bylo zabito, tak ať je to aspoň
k něčemu užitečné. Ne, to vy jste zodpovědní za jeho zabití. To zvíře
bylo zabito kvůli vám. Dokonce i když věříte v takzvanou „výjimku žebrácké
misky“, neexistuje žádný rozumný způsob, jak by se tato myšlenka dala v
moderní době aplikovat na maso, které si koupíte v supermarketu nebo v
restauraci. CV:
Róši
Philip Kapleau hovoří ve své knize „Chránit vše živé: vegetariánství
z hlediska buddhismu“ o spoluvině konzumentů masa na vraždění zvířat.
Jak to vidíte vy? Norm
Phelps:
Naprosto s vámi souhlasím. Konzumenti masa a lidé, kteří se oblékají
do kůže, jsou jediným důvodem, proč masokombináty a jatka vůbec existují.
Jak řekl Buddha: „Kdyby nikdo nejedl maso, nikdo by nezabíjel zvířata.“ Mimochodem,
jak mnozí z našich čtenářů možná vědí, zesnulý Róši Kapleau byl
skutečným průkopníkem buddhistického vegetariánství ve Spojených státech.
I celá desetiletí od svého vzniku zůstává kniha Chránit vše živé základní
četbou pro každého, kdo se zajímá o práva zvířat a buddhismus. Jeho
dharmový dědic Sensei Bodhin Kjolhede, pokračuje v této tradici v
Rochesterském zenovém centrum, které Kapleau založil. CV: Buddhismus není náboženstvím tupého přijímání
nebo slepé víry. Buddha vyzýval své stoupence, aby nevěřili výlučně v
psaná slova moudrých mužů, nebo v pouhou autoritu některého z učitelů
nebo kněží, ale aby považovali za pravdivé cokoli, co odpovídá zdravému
rozumu a zkušenostem jedince. Mnohé z lidí, kteří bojují za práva zvířat,
to přitahuje k buddhismu. Proč tomu tak podle vás je?
Norm Phelps:
Pravděpodobně pro mnohé ze stejných důvodů, které k
buddhismu přitahovaly i mne. Jak jste správně poukázal, buddhismus nás vyzývá,
abychom srovnávali vše, čemu nás učí, se svými vlastními prožitky a
rozumem, místo abychom jej přijímali čistě jen na základě víry.
Buddhismus je rovněž velmi tolerantní, na soucítění založené náboženství,
které akceptuje jiná náboženství a odlišné názory. Neodsuzuje, není zatíženo
předsudky, a ve své snaze o nápravu chování klade důraz spíš na
povzbuzování než na kritiku.
Norm
Phelps:
Tak za prvé a především, abych dodal buddhistům odvahu přijmout za
svůj veganský způsob života a rozšířit jejich soucítění, které je jádrem
buddhistické etiky, na všechny živé bytosti. A za druhé, abych poskytl
oporu aktivistům za práva zvířat, kteří možná dostanou šanci zapojit se
do dialogu s buddhisty požívajícími maso.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|