|
V Guardianu byl nedávno publikovaný článek
Johna Graye, který upozorňoval na zvětšující se propast mezi dvěma
myšlenkovými školami:
1) mezi ortodoxií podporovanou
Stevenem
Pinkerem, Peterem Singerem a dalšími, kteří tvrdí, že
lidské násilí a války jsou na ústupu.
2) a pohledem Johna Graye, který
přesvědčení, že jsme vykonali významný morální pokrok, považuje za
zbožné přání, které je jednoduše mylné.
Tak jak to tedy je? Točíme se stále ve
spirále násilí nebo míříme k pokojnému soužití?
Ani jedno, ani druhé ale zřejmě od každého trochu.
|
|
|
|
|
|
|
Steven Pinker
z Harvardu je experimentální psycholog,
kognitivní vědec, lingvista a také popularizátor psychologie. V knize
Lepší andělé naší přirozenosti: Proč je násilí na ústupu hájí názor,
že celosvětový ústup násilí je nejvýznamnějším a zároveň nejméně
doceňovaným procesem v dějinách lidského rodu. Dle Pinkera lidský rod
dokázal, že je možné se ze začarovaného kruhu násilí a odplaty vymanit a
dokazuje to daty.
John Gray
(neplést s autorem příruček Muži jsou z Marsu...) je profesorem
moderního evropského myšlení na London School of Economics. Bývá nazýván
„filosofem pesimismu“. Jeho kniha Kacířství
nese vypovídající podtitul Eseje proti pokroku a jiným iluzím.
Gray neposkytuje žádné pozitivní alternativy. Na západní kulturou i
s jejími kořeny – od starého Řecka přes křesťanství až po moderní
myšlení má podle mého mínění (S.K.) obzvláště spadeno. Vidí lidskou
historii nikoli jako vzestupnou spirálu vedoucí do vysněného lepšího
světa, ale jako nekonečný cyklus krocení ničivých lidských instinktů. |
|
|
|
|
|
|
Relativně nedávno došlo v oblasti sociální spravedlnosti k obrovskému
posunu. Společnost je celkově stále méně a méně shovívavá vůči
předsudkům, diskriminaci a násilí založeném na rase, pohlaví, sexuální
orientaci nebo dokonce druhu. Ilustrativní je množství knih a filmů,
které se věnují sociální spravedlnosti (...)
Narůstající pozornost se také věnuje tomu,
jak do rámce sociální spravedlnosti zapadají zvířata.
V rozsáhlém průzkumu veřejného mínění, které v
roce 2014 vedla agentura Humane Research Council byla mezi šesti
sledovanými oblastmi ochrana zvířat hodnocena nejlépe,
následována oblastmi zahrnujícími ochranu
životního prostředí, občanské svobody a práva LGBT. Mezi lety 2005 a
2014 se počet osob, které se silně staví za ochranu zvířat, přibližně
zdvojnásobil. Průzkum ukázal, že narůstající počet osob má obavy jak o
blaho lidí, tak i zvířat a ne výlučně jen o jednu ze skupin. Právníci před soud přivádějí
případy, aby zvířatům přiřknuly základní práva.
Přesto však vidíme více a více systematického násilí. Pohled přes růžové
brýle nezmenší utrpení, které způsobují masové zločiny, využívání hladu
a znásilnění jako nástrojů války, nebo industrializovaná krutost ke
zvířatům v průmyslových farmách, laboratořích i jinde…. Terorismus a extrémní formy
násilí ve světě stále setrvávají. Na průmyslových farmách, laboratořích,
chovných zřízeních a zábavním průmyslu se každý rok drží, týrá, zabíjí
miliardy zvířat....
Gray k tomu poznamenává:
"Na představě, že válka je neřest "zaostalých" lidí je něco odpudivě
absurdního. Zničení některých nejvyvinutějších civilizací, které
existovaly, války které pustošily jihovýchodní Asii ve druhé světové
válce a následujících dekádách byly prací koloniálních mocností. Jednou
z příčin genocidy ve Rwandě byla segregace populace způsobená německým a
belgickým imperialismem. Nekončící válka v Kongu byla poháněna západní
poptávkou po přírodním bohatství země. Pokud násilí v rozvinutých
společnostech ubylo, jeden z důvodů může být ten, že ho exportovaly."
Mohli bychom si myslet, že myšlenka lidských práv je nová, ale tak tomu
není. Stejně tak není nová myšlenka práv zvířat. V roce 539 př. n. l.
Kýros Veliký, první král starověké Persie vstoupil do starého města
Babylónu a vydal světově první listinu lidských práv, která požadovala rasovou a náboženskou rovnost a konec otroctví.
Současná listina lidských práv - Všeobecná deklarace lidských práv -
byla přijata až roku 1948.
Jen několik století po tom, kdy Kýros Veliký propustil ve starobylé
Persii otroky a ustanovil náboženskou a rasovou rovnost, psal
Theofrastos žák a následovník Aristotelovy filosofické školy psal o důležitosti chovat se ke zvířatům
spravedlivě. A nebyl sám. Některé z nejstarších námitek vůči využívání
zvířat k jídlu nebo na experimenty se nacházejí ve starověkých spisech.
Na počátku prvního milénia argumentoval novoplatonický filosof Porfyrios
proti zacházení se zvířaty, jako by to byly pouhé objekty k našemu
užití.
Ve skutečnosti neupadáme do
záhuby, ani stále nestoupáme k zářným zítřkům - tak jako se to nestalo
atické společnosti Záleží na našich každodenních volbám a
rozhodnutích, kam se dostaneme.
V mnoha směrech je náš svět menší, než svět Kýrose, Porfyra nebo
Theofrasta. Technicky jsme pokročili netušeným způsobem. Nyní je čase
srovnat tempo
morálního pokroku lidstva s vědeckým pokrokem. |
|
|
|
|
|