-
PSÍ SPOLEČNÍCI
-
Jestliže se v případě koní v raně novověkých pramenech poměrně
často setkáváme s jedinci, které jejich majitelé pojmenovali a symbolicky
je tak vyčlenili z anonymní masy užitkových zvířat, v případě psů
je tentýž jev méně častý. Majestátní kůň, schopný nést svého
pána do bitvy či jej - zraněného - v rozhodující chvíli včasným
únikem do bezpečí zachránit, zjevně stál v pomyslné hierarchii zvířecích
společníků lidí mnohem výše než pes, ktery majitele nanejvýš
doprovázel na lov či sloužil majitelce jako domácí mazlíček. A přesto
se právě v průběhu 16. a 17. století nejen koně, ale zejména psi
objevují stále častěji na obrazech. Nejde však jen o žánrové lovecké
scény; výrazný je totiž výskyt psů i na podobiznách šlechticů a
šlechtičen. Zatímco jezdecké portréty zpravidla zachycují aristokrata,
státníka či vojevůdce na blíže neurčeném a stereotypně pojednaném
vzpínajícím se oři, vyobrazení urozeného muže či ženy společně se
psem má takřka vždy komornější atmosféru, z níž je mnohem více
patrná individualita portrétované osoby.
-
- Na
obraze z roku 1566 je tak kupříkladu zachycen tehdy čtrnáctiletý korunní
princ Rudolf
Habsburský,
pozdější císař Rudolf
II., společně s mohutným psem. Obrovité, avšak dobrácky vyhlížející
zvíře pokorně sedí po boku stojícího chlapce, jehož pravá ruka spočívá
na hlavě psa a zlehka svírá jedno z jeho uší. Odlišná a poněkud méně
důvěrná atmosféra panuje na známém portrétu Polyxeny z Pernštejna.
Elegantní dáma s hrdě vztyčenou hlavou s tmavými vyčesanými vlasy a
ve světlých šatech stojí vedle křesla, jehož se pouze zlehka dotýká
levou rukou a na němž leží malý psík s pěstěnou lesklou srstí.
Pejsek tentokrát působí spíše jako módní doplněk své majitelky než
jako oblíbený společník šlechtičny, která — jakožto mladá vdova
po Vilémovi z Rožmberka — prožila dlouhá léta v osamění, než se
znovu provdala za Zdeňka Vojtěcha Popela z Lobkovic.
-
-
Byly to právě pocity osamělosti, které přiváděly především šlechtičny
k rozhodnutí opatřit si domácího mazlíčka, jehož společnost by jim
ukrátila dlouhou chvíli. V tomto ohledu se pocity a počínání osamělých
lidí raného novověku nikterak neliší od prožitků lidí dnešních dnů.
Urozená dáma, trávící své dny na venkovském šlechtickém sídle v
odloučení od manžela, jehož držely povinnosti u panovnického dvora, či
třeba od syna, který se vypravil do ciziny na kavalírskou cestu, si však
nemusela nutně opatřit pouze přítulného psíka. Neprovdaná a bezdětná
sestra Jáchyma z Hradce Magdaléna si roku 1556 objednala v Praze papoušky.
Velmi se těšila na den, kdy jí konečně budou doručeni na zámek v Jindřichově
Hradci, kde trvale pobývala; dokonce vzkazovala svému bratrovi, aby je
sluha, který je měl přivézt z Prahy, pěkně nesl a nezmařil.
- Zdá
se však zřejmé, že nejčastějším společníkem šlechticů a šlechtičen
raného novověku zůstávali především psi. Byla jim často prokazována
mimořádná láska a péče — dokonce natolik, že se zhýčkanost a
rozmazlenost mnohých psů stávala terčem kritiky. Již zmíněný Kryštof
Harant se sice během své cesty po východním Středomoří opakovaně
pohoršoval nad zvyky místních lidí, zvláště nad jejich těsným soužitím
s užitkovými zvířaty, ale když později vzpomínal, jak mnozí z nich
jedí se svými velbloudy doslova z jednoho talíře, jedním dechem dodal,
že někteří jeho krajané stejným způsobem hýčkají své psy. Když
chtěl tentýž cestovatel vystihnout ubohé poměry, v nichž žilo tamější
domorodé obyvatelstvo, prohlásil, že vpravdě u nuzného člověka u nás
mají se psi lépeji, ano chrtům neb vohaříkům při dvořích úpravněji
tluč a kusy chleba se dávají, nežli těm lidem, a kdyby takovou pesskou
našich psů stravu měli, za pankéty (hostiny — pozn. M. K.) by
sobě to pokládali.
-
- PSI
MRZAČENÍ, PSI ROZMAZLOVANÍ
-
- Nejen
z Harantových vět, ale i z bezpočtu jiných dobových pramenů je jasné,
že chov psů nezůstal omezen na šlechtické či měšťanské prostředí.
I v domácnostech nezámožných venkovanů totiž nalezli psi své
neopomenutelné místo. Jejich přítomnost však měla v drtivé většině
případů čistě praktické důvody. Kromě hlídání domu před zloději
je jejich majitelé využívali především při pytlačení na panském.
Takové počínání sice vrchnosti tvrdě stíhaly, avšak vesměs bez valných
výsledků. Reakce na sebe nedala dlouho čekat: v druhé polovině 16.
století a první polovině 17. století se stále častěji objevují
vrchnostenské instrukce, které stanoví pro chov psů velmi drastické
podmínky. Každý pes
náležející poddanému směl sloužit pouze ke hlídání jeho obydlí před
případnými zloději. Aby jej majitel nemohl používat také k nedovolenému
lovu, musel být každý takový pes
preventivně zmrzačen. Jiří z Valdštejna roku 1566 ustanovil, aby každý
hospodář tak a nejinak to opatřil, a každému psu starému i mladému od
jedné nohy přední kus až po kůtek aby uťato byl. Obdobnou
instrukci vydal i Vilém z Rožmberka a mnozí další šlechtici, ale
poddaní si z podobných výnosů nedělali těžkou hlavu a se svými psy dál
vesele pytlačili v panských lesích.
-
- Některým vrchnostenským úředníkům však časem přece jen došla trpělivost.
Rožmberský kronikář Václav Březan popsal krvavá jatka, k nimž došlo
roku 1609. Služebníci Petra Voka z Rožmberka tehdy pochopili, že poddané
k dobrovolnému mrzačení psů nepřinutí, a ustanovili, aby byli všichni
psi z třeboňského panství v určený den přivedeni do Třeboně. Tam měl
krutou exekuci provést místní kat, ovšem za poplatek, vybíraný od každého
majitele psa. Většina rožmberských poddaných zareagovala velmi
pragmaticky a své psy nechala raději rovnou utratit, než aby za jejich
zmrzačení ještě zaplatila. A tak nimi porasovali zem, až ošklivo; někteří,
leckams zalezše, zcepeněli, napsal Václav Březan. Krvavá epizoda výmluvně
ilustruje velmi věcný a nesentimentální vztah prostých lidí raného
novověku ke psům. Obyčejní venkované zkrátka nechápali, proč by měli
živit zmrzačená, a tudíž neužitečná zvířata.
-
- Vztah
zámožných majitelů psů k jejich čtyřnohým oblíbencům se naproti
tomu mnohem více blížil postojům dnešních lidí. Měšťané a zvláště
šlechtici si mohli dovolit chovat nejen lovecké psy, ale i vyslovené domácí
mazlíčky, jejichž "praktická využitelnost" byla nulová —
pomineme-li ovšem emocionální kompenzaci, již poskytovali svým majitelům
(či spíše majitelkám). Byli to však především lovečtí psi, schopní
své pány doprovázet při nejobvyklejší šlechtické kratochvíli, a stát
se tak nedílnou součástí jejich individuálních zážitků, kteří následně
pronikali do šlechtických ego-dokumentů. Právě jejich osudy proto lze
na základě šlechtických deníků či dopisů občas rekonstruovat a docílit
přitom i určité kontinuity. Týká se to několika chrtů i již zmíněného
pěkného psíčka, jehož v březnu 1633 daroval Adam Erdman Trčka
z Lípy Adamovi mladšímu z Valdštejna. Druhý ze jmenovaných šlechticů
si totiž poznamenával do deníku i takové detaily, jakým bylo narození
štěňat, jež přivedla na svět právě chrtice červená, kterou
dostal darem od hraběte Trčky. Ta chrtice červená od pana Trčky se oštěnila
a má jich osm, zapsal si spokojený Valdštejn do deníku v červnu téhož
roku.
-
-
- LIDSKÉ
OSUDY, ZVÍŘECÍ PŘÍBĚHY
-
- Drobné radosti všedních dnů, jež zpestřovaly Valdštejnův pobyt u císařského
dvora ve Vídni, se i nadále úzce prolínaly s jeho slabostí pro lovecké
psy a ušlechtilé koně. Adam psal velmi často o lovech pořádaných
samotným panovníkem, jichž se zúčastnil a při nichž mnohdy vynikli právě
jeho chrti. Zato mladý hrabě Trčka se ze stránek jeho deníků postupně
vytratil. Valdštejn se o něm znovu zmínil až v prosinci roku 1633; tehdy
už on sám pobýval opět v Praze a povšiml si tažení čtyř regimentů
pod Trčkovým velením do chrudimského a čáslavského kraje přes hlavní
město. Začínající zima zákonitě znamenala útlum vojenských operací,
stávala se však vítanou příležitostí k o to čilejšímu společenskému
životu, jemuž se Adam mladší z Valdštejna nikdy nevyhýbal. Snad v
nadcházejících týdnech ještě stihl přivítat ve svém pražském sídle
Adama Trčku či jeho otce Jana Rudolfa, který patřil k Valdštejnovým
celoživotním přátelům.
-
- Záhy
poté však Valdštejnovou soukromou idylou otřásla tragédie evropského
dosahu. Když byl 25. února 1634 zavražděn v Chebu sesazený
generalissimus Albrecht z Valdštejna, znamenalo to těžkou psychickou ránu
i následnou majetkovou újmu pro ty jeho příbuzné, kteří s ním udržovali
dobré vztahy, Adama mladšího z Valdštejna nevyjímaje. Dramatický pád
císařského vojevůdce nezůstal bez následků ani pro hraběte Trčku,
který po jeho boku setrval až do trpkého konce. Trčka nalezl smrt spolu
s posledními Valdštejnovými věrnými při hostině na chebském hradě.
Pro úplnost dodejme, že svou kůži neprodal lacino; ze všech obětí
chebské tragédie se bránil nejzuřivěji, nejdéle a nejúčinněji.
-
- Adam
mladší z Valdštejna se pozvolna vzpamatovával z otřesu, jaký mu chebské
drama přivodilo. I on sám se ostatně blížil ke konci své pozemské
pouti; bylo mu čtyřiašedesát a měl před sebou poslední čtyři roky
života. Tragický konec frýdlantského vévody Albrechta měl sice pro
Adamovu rodinu neblahý ekonomický dopad, ale jeho společenským postavením
neotřásl; Valdštejn zastával až do své smrti úřad nejvyššího
purkrabího a stejně čile jako po celý předchozí život se stýkal s
ostatními příslušníky šlechtické elity. A ještě v jednom směru zůstával
jeho život i nadále stejný — Adam neztrácel zájem o krásné koně
ani o lovecké psy. V jeho stájích se rodila hříbata a v kotcích
vyhrazených oblíbeným chrtům přicházela na svět štěňata bez ohledu
na to, kdo zrovna vítězil na evropských bojištích a jaká diplomatická
jednání právě probíhala u evropských panovnických dvorů.
- Stárnoucí
šlechtic tak prožíval — stejně jako většina jeho současníků —
svůj "malý" individuální příběh, plynule se prolínající
s "velkými" dějinami, jejichž aktérem rovněž byl. Začteme-li
se však dnes do stránek Valdštejnova deníku, neosloví nás jeho zážitky
zkušeného politika a diplomata o nic více než Adamova upřímná radost
nad narozením osmi štěňat chrtice červené od pana Trčky.
-
-
-
- Marie
Koldinská (nar. 1971) působí v Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR a přednáší
na FF UK. Je spolueditorkou Deníku rudolfinského dvořana Adama mladšího
z Valdštejna (Praha 1997) a spoluautorkou několika popularizačních
knih. Nejnověji publikovala monografii Každodennost renesančního
aristokrata (Praha — Litomyšl 2001) a biografii Kryštof Harant z
Polžic a Bezdružic. Cesta intelektuála k popravišti (Praha —
Litomyšl 2004).
-
- LITERATURA:
-
- R.
van Dülmen, Die Entdeckung des Individuums 1500—1800, Frankfurt am
Main 1997; H. Kholová, Historie psího rodu, Praha 1987; M. Koldinská
— P. Maťa (eds.), Deník rudolfinského dvořana. Adam mladší z Valdštejna
1602—1633, Praha 1997; J. Pánek (ed.), Václav Březan, Životy
posledních Rožmberků, I—II, Praha 1985; S. Teuscher, "Hunde am
Fürstenhof. Köter und 'edle Wind' als Medien sozialer Beziehungen vom 14.
bis 16. Jahrhundert", Historische Anthropologie
-
-
|
|
|
|
|
|
|