|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když vidím na netu ty strašlivé výjevy z Koreje, jak ti lidé zacházejí se zvířaty, ať tu všeobecnou lhostejnost k pocitům, k utrpení zvířat nebo přímo sadistické potěšení z týrání, často přemýšlím, co je to společnost. (když jsem to poprvé viděla, měla jsem z toho doslova šok) Prohlížím si Korejce na fotkách, v televizi a nevidím žádné divochy, primitivní obličeje, ani bídou zničené lidi, kteří už nemají sílu na nějaký luxus soucitu. Vidím moderně oblečené lidi, kteří žijí v rozvinuté zemi, obklopeni nejnovějšími technickými vymoženostmi, mnozí z nich navíc vyznávají buddhismus, o kterém panuje na Západě mínění, že je soucitný ke všem cítícím bytostem. Tak kde se bere tamní všeobecná bezcitnost? Mohla bych podobně psát o Číně, Vietnamu, Kambodži.. ale tady by se jistě někdo snažil omlouvat to chudobou, nevzdělaností, zaostalostí vesničanů, komunismem, maoismem, tvrdým režimem. Tento článek je taková úvaha, kde toho víc chybí než je. Četla jsem cestopisy, knihy Koreanistů, ale relevantnější pro mě byly blogy lidí, kteří se odstěhovali do Koreje, zvířata jim nejsou lhostejná a píšou o tom zajímavé postřehy bez přikrašlování.
Jižní Korea
je územím, kde na rozloze o trochu větší, než má Česká republika,
žije téměř padesátimilionový národ. Skok, který její obyvatelé
učinili v posledních šesti desetiletích, je jedním z nejvýraznějších
v celé Asii. Z chudé zemědělské země se stala vyspělou ekonomikou.
Mnohé zvyky si však Korejci ponechali. I ty strašlivé. Naučit se
soucítění potřebuje určitý historický vývoj. I Evropě dlouho trvalo,
než zavrhla mučení lidí a ochrana zvířat není v praxi nijak
ohromující. „Sympatie za hranice lidskosti, to jest
vlídnost k zvířatům, je, jak známo, jedna z posledních morálních
vlastností, kterých člověk nabyl. Tato vlastnost chybí skoro úplně
nejníže stojícím lidským rasám, a stupeň jejího vývoje označuje
cestu, kterou individuum vykonalo ze svého divokého prastavu“.
Tento výrok norského spisovatele, lékaře a lidumila Axela Muntheho
zní dnes nekorektně, ba rasisticky, ale je pravda, že přírodní
(dříve primitivní národy) jsou k zvířatům velmi kruté a technicky
vyspělá Korea je nejenom ke vztahu nejen k zvířatům ještě velmi
archaická
společnost.
Náboženství
Buddhismus
přišel do Koreje ve 4.století. Do té doby byl
tradičním korejským náboženstvím
šamanismus.
Korejci buddhismus výrazně přetvořili k svému obrazu, nese
název
Tongbulgyo.
S
nástupem
konfucianismu
(1390) se společnost se stala velice patriarchální, žena měla velmi
podřadnou a podřízenou roli. V 18. století se z
Číny
do Koreje dostalo křesťanství,
které v posledních desetiletích velmi prudce roste. (na rozdíl od
Japonska, kde se moc nechytá) Nedávno přijet do Koreje
papež František
a vítaly ho velké davy. Korejští ochránci
zvířat dokonce prosili papeže, aby domluvil katolickým duchovním,
kteří mají psí maso velmi oblíbené (častěji než buddhističtí mniši?)
Naděje ochránců zvířat, že by se František za zvířata jakkoliv
přimluvil, vyšla zase naprázdno.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z rozhovoru s koreanistou Vladimírem Tichonovem „Efektivní společnost“, který vyšel v časopise Nový Prostor č. 441/2014. Vladimír Tichonov: „Velmi rozšířené je domácí násilí. Jihokorejská armáda představuje velmi násilné prostředí, kde často docházelo k bití a šikaně, a i když v ní už dnes není tolik fyzického násilí, to psychické je tu velmi intenzivní. Lidé se po službě vracejí do života otřesení, a když zakládají rodiny, velmi často v nich uplatňují své zvyky z vojny. Běžné je bití dětí, nejen doma, ale i ve školách jsou časté tělesné tresty. Statistiky říkají, že bití partnerem přinejmenším jednou v životě zakusila polovina žen. Jižní Korea je velmi, velmi násilná společnost.. Bývala to extrémně netolerantní země. Hodně se to zlepšilo, i když Jižní Korea třeba stále neuznává manželství gayů a leseb. Taky už aspoň na vysokých školách nebijí studenty (smích).“ Nový Prostor: O korejském vzdělávacím systému se říká, že patří k nejefektivnějším a nejlepším na světě. Vladimír Tichonov: Záleží na tom, co myslíte efektivitou. Pokud vám jde o změnu člověka na robota schopného memorovat se spoustu matematických vzorců, pak ano, je to velmi efektivní systém. Musíte se to naučit, nebo uvidíte, zač je toho loket – když se vám například zhoršují známky, může se vám lehko stát, že vás učitel zbije. V některých městech jsou tělesné tresty zakázány, ale v jiných ne a existuje řada případů, kdy studenti na následky tělesných trestů zemřeli. Korejské děti pokládají školní docházku za mučení a mnohé se prostě bojí o život. Jižní Korea má snad vůbec nejkompetitivnější vzdělávací systém na světě, velmi tvrdé přijímací zkoušky na univerzity, a pokud se nedostanete ne jednu ze tří nejlepších univerzit, váš život v podstatě skončil, protože nikdy nepokročíte v kariéře. Mnozí studenti tomu rozumějí, takže když zjistí, že se tam nikdy nedostanou, spáchají sebevraždu. Mluvíme přitom o stovkách lidí. Tak nevím, jestli se tomu dá říkat efektivní systém. Z tohoto hlediska byl nejspíš velmi efektivní i Stalin". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dobrou ilustraci korejské mentality mohou být i korejské filmy: Film režiséra Kim Ki-Duka Jaro, léto, podzim, zima ... a jaro je plný lyrických a meditativních obrazů. Ke konci filmu malý chlape strká kamen do tlamy ulovené rybky a dává ji zpět do vody, ryba nemůže plavat. Pak udělá totéž s chycenou žábou a hadem. Chlapec dřepí na břehu a směje se. V mnoha verzích, například v britské, německé, americké tyto scény chybí. Koncová sekvence filmu byla též vystřižena ještě před hodnocením poroty na FF v Cannes. Ve filmu Ostrov od téhož režiséra je žába stahovaná za živa z kůže a znetvořena ryba, sám režisér se v jakémsi rozhovoru pro média přiznal, že mučil psa. O korejských filmech: "Příval bolesti je příliš silný... Pravidelně trpí i zvířata, nevinní tvorové, kteří se stávají objekty lidského sadismu a umírají zaživa pod ranami holí (ubíjení psů v Adresátu neznámém), jsou ořezávány nožem a pouštěny zpět do přirozeného prostředí (rybolov v Ostrově), mučeny elektrickými šoky (Ostrov), uvazovány ke kameni (Jaro, léto, podzim, zima a... jaro), případně různě přebarvovány a trápeny, aniž by k tomu původce jejich bolesti vedl nějaký racionální důvod“.
otázka: V
korejské kinematografii se vyskytuje
hodně násilí. Kde se bere? otázka: Proč jsou ty snímky vůči obyvatelům Koreje tak nekompromisní? "Korejci jsou vzteklý národ plný vášní," vysvětluje Kim Ki-duk. "Až budou hodnější, budu točit i hodnější filmy." (jh)
Zvířata v Koreji jsou předmětem
nepředstavitelné legalizované krutosti. Relativně nedávné případ: v
lednu 2011 vláda rozhodla kvůli vypuknutí ohnisek slintavky a
kulhavky
zaživa
(!)
pohřbít kolem
1,5 milionu prasat. Spolu s Čínou a Vietnamem je Jižní Korea jednou
ze tří zemí, které provozují
medvědí farmy na žluč. Žluč je
extrahován pomocí trubky nebo katétru a prodává se jako přísada do
čínské medicíny. Obecně přijímaná je záliba v pojídání
živých zvířat. Chobotnice, jak je
známo, jsou
velmi inteligentní, v Koreji je konzumují
za živa,
namočené do pálivé omáčky a milují, jak se jim k ústech nebo krku
pohybují chapadla nešťastného živočicha. Také je za živa vaří
v polévce. Někdy se musí hrnec zatížit pokličkou, protože se
chobotnice snaží dostat z horké lázně. Kočky
jsou považovány za obtěžující zvířata a proběhlo mnoho akcí na
vyhubení toulavých koček a to velice nehumánními prostředky. Zvířata
se utloukají zaživa v pytlích, zaživa se vaří ve velkých tlakových
nádobách, kde se vyrábí z koček populární „bylinná“ medicína
.
Korejci kočky tak
často nejedí jako psy. Hlavně se používají jako přísada elixírů proti
artritidě a neuralgii. Zákon na ochranu zvířat byl přijat až v roce 2007, je třeba říci, že starost o dobré životní podmínky zvířat, zákony proti týrání zvířat považují mnozí Korejci za nežádoucí import ze západu, který je cizí korejské kultuře. I první organizace na ochranu zvířat byly založeny Korejci infikovanými Západem, kteří pobývali nejčastěji v USA, Austrálii. Je myslím zbytečné podotýkat, že i v Koreji jsou lidé a přibývá jich, kteří jsou zhnuseni krutým zacházením se zvířaty a dělají proti tomu, co mohou. A je nemálo Evropanů, Američanů, kteří na krutosti ke zvířatům neshledávají větší problém a klidně si v Asii dají psa i živou chobotnici a pak se s tím chlubí na FB a podobně, mnozí Češi by podpořili u nás zřízení legálních vietnamská psích jatek atd....*
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Angličan, který se přiženil do Koreje na svém blogu píše (poznámka: bloger pochází z relativně civilizované země, kdyby přišel třeba z Rumunska, tolik by se v Koreji nepodivoval): „Způsob, jakým Korejci zachází se psy, docela přesně ilustruje korejskou etiku“. Dostát svým povinnostem je primární, a autora blogu zneklidňuje rigidnost tohoto postoje.
Podobně jako v Číně,
Japonsku korejský
společenský řád spočívá na rozlišování „uvnitř
a venku". Uvnitř je označení pro ty, kteří patří k sobě, tvoří
společně skupinu, tedy rodinu, školní třídu, podnikové společenství.
Venku stojí cizinci. Uvnitř skupiny platí pevná pravidla a jasné
povinnosti. Zatímco každá jednotlivá skupina je většinou vzájemně
poutána dlouhou životní loajalitou, uchovává si zároveň od cizí
skupiny pokud možno odstup. Sloužit vlastní skupině platí za
sociální ideál. Cizí skupině se nedluží nic, ta zůstává mimo a také
mimo normy. Zvířata pro Korejce stojí zcela mimo skupinu, ke kterým
mají nějaké povinnosti nebo ohledy.
Korejci obecně problémy s dialogem, nediskutují jsou zvyklí buď
nařizovat, nebo poslouchat příkazy.
Křest'anství, které se v Koreji bouřlivě rozmáhá, a které hlásá v
každém člověku vidět bratra, se ukazuje v tomto ohledu pravděpodobně
jako nejdůležitějsí přínos západní kultury. Bohužel, v soucitu se
zvířaty křesťanství Korejce moc nekultivuje. 'Na Západě, jsou pokrytci, jí ovce, prasata, slepice, jeleny, krávy, kachny a další, ale psa postavili mimo. Korea, Čína, Vietnam a se na to dívají jinak, prostě mají jinou kulturu. Kdo může říct, že jedení psa je špatné? Je to stejné jako jíst jakékoli jiné zvíře.' Autor blogu k tomu píše: "Částečně se mohu souhlasit, s tím pokrytectvím to může být pravda, ale některé skutečnosti jsou ignorovány: Mez psy a lidmi existuje zvláštní a silné poutu už tisíce let. Jsem velký fanoušek psů; jsou tak loajální a tak opravdoví, mohou lidi naučit hodně o životě. Je smutné vidět, jak psi vítají své majitele, a to i když s nimi zachází špatně, ale to je duch psa, věčného optimisty... Na jedení psů je skutečně něco znepokojujícího a myslím si, že intuitivní znechucení, které z toho mnozí mají, je odůvodnitelné, ospravedlnitelné. Říkám to, i když současně souhlasím s tím, jak mnozí mluví o pokrytectví konzumace jiných zvířat a o tom, jak s nimi zacházíme (skutečně si myslím, že průmyslové farmaření je jedna z nejnechutnějších věcí, které si lze představit), ale doufám, že teď chápete, proč si myslím, že je obzvláště hrozné jíst psy. Protože koneckonců, když se nezmůžete k soucitu se psy, jakou pak mají naději ostatní zvířata? Problém s přístupem ke psům předznamenává bezcitnost Korejců ke všem zvířatům. Není to tak, že objektem lásky - v USA jsou psi a v Koreji například jeleni - Ne, pro většinu Korejců jsou všechna zvířata mimo oblast jejich zájmu, péče, soucitu (to platí zejména u starší generace)... Strýc mého tchána míval po několik let dva psy jindo (tradiční korejské plemene). Zřídkakdy, jestli vůbec, byli puštěni z krátkého řetězu, kde byli přivázáni u domu, za každého počasí (v Koreji v zimě mohou být velké mrazy). Mladší pes by nadšený, když k němu někdo přišel, toužil po pozornosti, ale starší pes už byl zlomený a rezignovaný. Je to smutné a ještě smutnější je, že když jsem přišel k těm příbuzným na večeři před pár měsíci, psi už tam tam nebyli, oba byli prodáni do obchodu na psí maso. Udělali by to stejně s domácím mazlíčkem lidé na Západě? Existuje samozřejmě mnoho případů týrání, zanedbávání psů, to se ale jedná o individuální případy narušených jedinců nebo přístup jistých sociálních skupin. V případě mých korejských příbuzných se jedná v každém ohledu o typickou spořádanou korejskou rodinu. Je jasné, že jde o kulturní postoj a ne do exces jednotlivců. Učil jsem velké množství studentů, kteří měli doma psy, a řekli mi o tom, jak je jejich rodiče prodali na maso".
(možná ještě doplním...
)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
...Bylo tuhé a chuť byla překvapivě nevýrazná. Taková lojovitá… Kdybych nevěděl, že jím psa, nepoznal bych to... Psí maso můžete kromě Číny ochutnat v řadě zemí jihovýchodní Asie: ve Vietnamu, Laosu, Kambodži, na Filipínách… Nejde o běžnou potravinu, ale o výjimečnou lahůdku. Na talířích nekončí zaběhlí domácí mazlíčci [Lež], ale speciální „masná“ plemena, která jsou chována na psích farmách.[Lež]...
Konzumaci psího masa
doprovází řada pověr… Psi prý bývají před smrtí krutě mučeni. Jsou
pověšeni za krk a pomalu umláceni k smrti, páleni propanbutanovým
hořákem a stahováni zaživa, aby se u nich uvolnil adrenalin a další
stresové hormony. Jedině takhle „upravené“ maso má prý léčivé účinky.
Zvířata, která jsem fotil na „psích jatkách“ v Kantonu, byla ale čistě
podříznuta [Viděl to? Ale už samotné podřezání bez omráčení není vůbec
O.K. ] V některých asijských zemích už navíc platí zákony proti týrání
zvířat, podle nichž musejí být psi rychle a bezbolestně usmrceni
elektrickým proudem". [Zákony na ochranu zvířat v Číně, Kambodži,
Vietnamu...?!! Rychle a bezbolestně?] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|