-
Domácí
mazlíčkové
-
Představa Indů o tom, jaká
zvířata se hodí k držení doma, se od té naší poněkud liší.
Zatímco chov kuřat, kachen, holubů a prasat je spojován s nejnižšími
kastami, je chov pávů, papoušků, jelenů, koní a slonů asociován s aristokracií.
Vlastnit některé z těchto zvířat se považuje za cosi vznešeného,
a je lhostejné, bydlí-li majitel papouška třeba ve slumu. Papoušci jsou
navíc oblíbenými věštebnými ptáky.
Věštění probíhá tak, že papoušek, zpravidla alexandr, je vypuštěn
z klece, kde zobákem vybírá buďto z karet, nebo z jiných
předmětů vyložených před klecí. Ptakopravec k jeho výběru
poskytuje výklad, přičemž věštebné umění tohoto typu provozují opět
příslušníci nejnižších kast.
-
- Vztah ke kočkám a psům je v Indii značně rezervovaný, chovat je
doma nepřipadá v úvahu, kromě „pozápadněných“
rodin ovšem. Hinduismus má vždy navíc po ruce nějaký mytologický příběh
či poučku z Manuova zákoníku, kterým zaštiťuje nějaké poměrně
logické hygienické pravidlo či pouhou štítivost. V jižní Indii
kupříkladu odpor ke kočkám zdůvodňuje příběh o tom, že když se někdo
mazlí s kočkou nebo si ji jen hladí, a kočce přitom vypadne byť
jen jediný chlup, dá se tento hřích odčinit pouze tak, že dotyčný
obdaruje nějakého chudého bráhmana stejně velkou kočkou ze zlata. Bráhman
za to provede speciální obřady k rituálnímu očištění dotyčného.
Přestože neexistuje žádný záznam o tom, že by podobnou „očistu“
někdo podstoupil, je to přinejmenším pádný argument, proč se kočce
zdaleka vyhnout. Ve venkovských oblastech celé Indie se navíc traduje pověra
o tom, že kočky přenášejí záškrt.
-
-
Vztah ke psům mají Indové, kromě psy hojně chovajícího kmenového
obyvatelstva a na opačném konci škály stojících muslimů, ambivalentní.
Pouliční psi mají svá teritoria, většinou jich několik obývá jednu
ulici, což se děje s tichým svolením jejích lidských obyvatel,
kteří psům nosí kuchyňské odpadky a často je mají i pojmenované.
Tito psi nepatří jedné konkrétní rodině, jsou živým inventářem té
které ulice a jejich občasné krmení připomíná nejspíš tak naše sypání
ptákům do krmítek v zimě. Doma by však žádný pravověrný
hinduista psa nesnesl a i představa mazlení se s ním se mu oškliví.
Když se některému ze psů obývajících tu kterou ulici narodí nežádoucí
vrh štěňat, neexistuje, aby je někdo šel třeba utopit. Odnesou se za město,
kde je sice jejich šance na přežití mizivá, ale jakás takás stále je
(trochu to připomíná pohádku o Plaváčkovi).
-
- K
domácích mazlíčků v našem slova smyslu chovají hinduisté snad jen
rybičky, zpěvné ptáky a papoušky. K indické domácnosti neodmyslitelně
patří volně žijící synantropní gekoni (ti jsou ostatně typičtí pro
celou jihovýchodní Asii - vzpomeňme si na Konstantina Biebla a jeho ještěrku
"toké"). Nikdo je nepřikrmuje, jsou živi jednak z hmyzu, který
si naloví, jednak z drobečků a zbytků lidských potravin, které si
obratně najdou. Váže se k nim nesčetné množství pořekadel, pověr a
znamení, podle kontextu dobrých i špatných. Vzhledem k tomu, že čas od
času ze stropu a stěn, po kterých běhají, spadnou, existuje v jižní
Indii propracovaný kánon toho, co znamená, když gekon spadne na tu
kterou část lidského těla či ten který předmět. V severní Indii se
spokojují s ponaučením, že spadne-li na člověka gekon, je třeba se jít
vykoupat. Na celém subkontinentu nicméně platí, že zabít domácího
gekona je obzvláště neblahý počin, přinášející smůlu již v této
inkarnaci.
-
-
Svéráznou kapitolou je chov zvířat určených k předvádění na ulicích
a zvířat cvičených k práci a lovu. K pouličním představením se
chovají nejčastěji různé druhy opic, kozy, promyky mungo a kobry. Představení
s opicemi v mnohém připomíná doby páně Brehmovy, oblečené opice
obvykle vystupují spolu s kozou, která jim slouží za "důstojnického
koně". Ať už opice "předstírají", že jsou rádžové
vracející se ke dvoru, generálové táhnoucí do války nebo hrdinní šermíři,
provádějí to vše s apatickou lhostejností, která jde dílem na vrub
toho, že jsou špatně živené a permanentně hladové, dílem je způsobena
tím, že jsou i během představení připoutány řetězem a jejich
majitel je částečně ovládá jako loutky.
-
- Fingované
zápasy promyky a kobry jsou tristním představením; kobry mívají
vytrhané jedové zuby a bývají ve špatné až předsmrtné kondici.
Promyka má obvykle pomyšlení pouze na to jak utéct. I ona se zpravidla
nachází v ubohém stavu, což je dvakrát smutné, uvědomíme-li si, že
tito živočichové mají silné pro-domestikační sklony a člověku se často
do domácnosti přímo vnutí. I zuřivá averze vůči hadům je jim ze
normálních okolností vlastní. Celý "zápas" je však pouze
mistrovským dílem krotitele (tímto povoláním se zaobírají lidé na
samém kastovním dně). Had se malátně vztyčuje ve své ošatce, hojně
popichován trapičovou hůlkou, promyka je pošťuchována směrem k
hadovi, kterého zpravidla ignoruje a na konci napjatého provazu pošilhává
po nejbližším přilehlém křoví; na obou zvířatech bývá až příliš
patrné, jak ráda by byla někde jinde, daleko od svého trýznitele.
-
-
Nejznámějším
indickým zvířetem cvičeným k lovu byl bezesporu gepard, přestože sláva
tohoto sportu patří minulosti. Gepardů ve volné přírodě rapidně ubývalo
od počátku dvacátého století; po sportovní stránce věci bylo
smrtelnou ranou této „zábavě“ indické získání nezávislosti v
roce 1947 a většinové vyvlastnění mahárádžovských majetků, neboť
gepardy k lovu chovali převážně právě mahárádžové. V přírodě
byl gepard v Indii navíc roku 1954 definitivně vyhuben, a protože
lovecký gepard musí být chycen už jako dospělý jedinec schopný
samostatného lovu a člověk jej této dovednosti není schopen v zajetí
naučit, zanikla tato odnož lovu i z tohoto důvodu. O něco méně známou
skutečností je výcvik vyder, kormoránů a pelikánů k lovu ryb. Nepatří
to mezi masově rozšířené aktivity a rozhodně neplatí, že by např.
každý bengálský rybář vlastnil ochočenou cvičenou vydru nebo kormorána.
Podobné práci se zvířaty se v Indii věnují pouze nejnižší kasty,
lidé mimo kastovní systém a kmenové obyvatelstvo. Lidé podobných kast
a profesí se v Indii mají obecně tendenci shlukovat na jednom místě,
tedy např. lidé podobného řemesla obývají celou čtvrť či ulici.
Nejinak je tomu v případě chovatelů a cvičitelů zvířat. Žijí
většinou v samostatné vesnici, nebo alespoň na nějakém odlehlejším místě,
protože jak jsme viděli výše, hinduisté vyššího kastovního zařazení
se kontaktu se živými zvířaty snaží pokud možno vystříhat a o
podobné sousedy je tedy pramalý zájem.
-
-
Indie má nejdelší tradici na světě v chovu pracovních slonů a již ve
starověku bylo na to téma sepsáno několik příruček. Podrobně popisují,
jak slona chytit, ochočit, vycvičit a zacházet s ním a detailně se, s
typickou indickou snahou po rozčlenění, rozkastování a zaškatulkování
rozepisují o rozmanitých sloních typech a k čemu se ten který slon hodí
a k čemu naopak nikoli. Lov na slona, resp. jejich chytání do pastí a následné
krocení je neobyčejně krutý proces; jde v podstatě o kombinaci vyhladovění
zvířete zkombinované s fyzickým mučením a neustálým drážděním,
aby slon nemohl usnout, což je kombinace, která by zdolala - a také
pravidelně zdolá - i slona, takže z divokého těžkotonážníka je záhy
s trochou nadsázky krotký beránek. Zde je třeba říci, že se jedná o
obdobnou techniku jako při krocení gepardů a jakýchkoli jiných zvířat
chycených v dospělosti a neděje se tomu tak pouze v Indii, ale i v
ostatních částech světa, kde lidé loví a následně krotí a k lovu
pro člověka cvičí volně žijící živočichy. Michail Prišvin např.
popisuje obdobnou kazuistiku s orly v Rusku. K obraně Indů musím
konstatovat, že přes počáteční krutý postup se se slony už ochočenými
(také proto, aby podávali co nejlepší pracovní výkony) zachází
neskonale lépe; smějí pracovat pouze určitý počet hodin denně, jsou
pravidelně krmeni a koupáni a mají i jakési prázdniny.
-
Zvíře mezi Indií a Británií
Jednou
z věcí, která na Indii odnepaměti udivovala, byla její schopnost ve
velkém absorbovat rozmanité cizí vlivy a "přemlít" si je po
svém, ať už šlo o zařazení Ježíše Krista do hinduistického
pantheonu, přejímání nových výdobytků materiální kultury nebo jiné
aspekty života příchozích „cizáků“. Anglické intervence do všech
sfér indického života se nevyhnula ani fauně, přičemž britský přístup
ke zvířatům se od indických značně lišil a navíc se v průběhu
koloniálního panství v Indii ještě dále vyvíjel. Přelomové
bylo v tomto smyslu především devatenácté století a první
polovina století dvacátého – stavění velkých naturhistorických muzeí,
jež v Evropě a Anglii zažívalo svůj boom, se nevyhnulo ani koloniím;
pro muzejnické a trofejní účely se masově lovily všechny druhy zvěře.
V případě, že nějakého zvířete rapidně ubylo a začalo hrozit,
že bude vyhubeno, byla taktika následující: Mnohá muzea i soukromníci
chtěli alespoň ještě několik exemplářů vzácného živočicha, a tak
místo, aby se jeho lov zmírnil či zastavil, ještě se v posledních
fázích zintenzívnil. Je třeba si uvědomit, že „tradice“ kompletního
vyhubení nějakého běžného druhu je evropskou záležitostí, kterou za
sebou Evropané zanechávali všude, kam se vrtli, ať už to byl případ
amerických bizonů, či celé řady jiných živočichů na různých místech
planety. Lovení pro muzejní sbírky představovalo při tomto systematickém
vybíjení pouze kapku v moři; v případě indické fauny byla
nejzkázonosnější opatření z roku 1874, přijatá Brity údajně především
pro bezpečí indického obyvatelstva. Šlo o odměny vypsané za každou
zabitou „nebezpečnou šelmu“ (tygři, lvi, gepardi, leopardi, vlci,
medvědi pyskatí, atd.) a jedovatého hada, ušetřeni nezůstali ani „škůdci
úrody“ (antilopy nílgau, divoká prasata).
Připočteme-li
ještě sportovní lov, není divu, že stavy zvěře v Indii povážlivě
klesaly. Jak se k těmto postupům stavělo indické obyvatelstvo? Jak
už to tak při jeho početnosti a rozmanitosti bývá, různě. Příslušníci
kmenů a nízkých kast často vítali možnost relativně snadného výdělku
a přičinlivě nosili určeným britským úředníkům rozmanité zabité
živočichy; nutno dodat, že brzy přišli na to, že zoologické znalosti
oněch úředníků jsou chabé, čehož hojně zneužívali a nosili kožky
živočichů dávno zabitých či vydávali šakaly za vlky, za které byla
cena za kus vyšší. V některých oblastech navíc vesničanům náboženské
a kulturní předsudky zabíjet živočichy nedovolily. Kupříkladu
pastevci v okolí Madrásu věřili, že když si vlk nebo divoký pes
vezme některou z jejich ovcí, bude zbytek stáda chráněný a v bezpečí,
a proto vlky odmítali zabíjet. V Bengálsku se zase obyvatelé děsili
představy, že by měli zabíjet tygry – ve venkovských oblastech Bengálska
se lidé dodnes bojí tohoto živočicha i označit jeho pravým jménem a
je nazýván kryptonymy. Považují jej za pána džungle a věří, že by
se za každý pokus o napadení krutě pomstil.
Jiná situace panovala mezi nejvyššími vrstvami indické společnosti.
Spolu s tím, jak se stavy lovné zvěře, především velkých šelem,
snižovaly, přijali posléze Britové nová opatření, která povolovala
lovit pouze lidem s jakousi obdobou lovecké licence. Ta byla kromě
Britů přidělována ještě probritsky naladěným rádžům; naopak
zakazovala lov kmenovému obyvatelstvu, které většinou žilo v horách
a na lovu bylo existenčně závislé. Kmenové obyvatelstvo se tak leckde
dostávalo až na samou hranici hladovění, přičemž Britové ještě zdůrazňovali,
jak oni na rozdíl od příslušníků kmenů loví sofistikovaně (tedy puškou
a s tím, že zvíře je v optimálním případě na místě mrtvé)
a nepoužívají pomůcky jako oka nebo pasti, ve kterých zvířata hynou
dlouhou a bolestivou smrtí. Skutečnost, že kmeny loví narozdíl od Britů
tyto živočichy pro svou obživu a ne z pouhého rozmaru a ze sportu,
je nevzrušovala, naopak: svou motivaci viděli jako ušlechtilou, na rozdíl
od té „přízemní“ indické. Teprve ve dvacátých letech 20. století
se situace obrátila a začaly se ozývat hlasy pro nutnost zachování a
ochrany rychle mizející fauny. Mnoho sportovních lovců z britských
řad, ale také několik indických rádžů, se stalo z náruživých
lovců průkopníky nejen v ochraně, ale také např. ve fotografování
indické divoké fauny. Pro živočichy jako byl gepard však nastal tento
bod obratu už příliš pozdě.
Zajímavé
je vidět, co z britského vztahu k živočichům přetrvalo v Indii
dodnes. O tom, jak zvláštní je to amalgám, se evropský pozorovatel asi
nejrychleji přesvědčí návštěvou některého z velkých, Brity
založených muzeí. Klima není uchovávání přírodnin (vycpaniny zvířat,
sušené rostliny) nakloněno právě nejlépe, ale nikdo se s ním ani
nesnaží příliš bojovat, ani na původních sbírkách něco měnit nebo
nedej bože tyto expozice zrušit. Že vystavovaní živočichové, především
savci a ptáci, jsou po stu a více letech strávených v expozici v dezolátním
stavu, si každý snadno představí; rostliny na tom ostatně nejsou o
mnoho lépe – ve většině případů vypadají podobně, jako dejme tomu
zavařenina z druhé světové války. Zůstaly i exponáty, které člověku atmosféru oné doby přiblíží nejvýmluvněji – muzea sloužila mimo
jiné k tomu, ukazovat kuriózní a nevídané jevy, podobně jako třeba
pojízdná freak show. A tak kupříkladu v kalkatském
naturhistorickém muzeu ještě můžeme spatřit osminohé kůzle ve
formaldehydu a rozmanitě malformované lidské féty, kteréžto podívané
se v Evropě přesunuly na oddělení patologie či alespoň
specializovaná muzea s nulovou publicitou a` la Hlavův patologický
ústav. Myšlenka muzeí se Indům zalíbila natolik, že obdobné instituce
začali zakládat sami i v menších městech. Ať už je vystavováno
cokoliv, jde o neobyčejně nesourodé expozice; v případě zvířat
se například pod vágním názvem „Ptačí ráj“ skrývá opelichaný
vycpaný tygr napůl sežraný moly, několik vycpaných ptáků, sbírka
plastového ovoce a několik živých slepic a kachen.
Cílem těchto řádků
v žádném případě nebylo poukázat na to, že se Indové k živočichům
chovají podivně či krutě. Stejně nepochopitelná či krutá se ostatně
mohla jevit i opatření Britů. Vypovídá to pouze o tom, z čeho
vznikají nepochopení při střetu dvou kultur s naprosto odlišným
duchovním zázemím.
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|