-
Indie
- ráj a peklo zvířat?
-
-
- Není
náhodou, že se o Indii mluví jako o zemi mnoha rozporů. Nejméně za
jeden z nich ale nenese vinu ona sama. Onen rozpor vzniká totiž spíše
v mysli Evropana, který „zemi posvátných krav“ navštíví. Očekává,
že uvidí, jak je ledaskteré zvíře uctíváno málem jako božstvo, a k těm
ostatním že se národ vegetariánů chová alespoň s respektem. Když
pak takový Evropan do skutečné
Indie dorazí, bývá
nejeden „milovník pejsků a kočiček“ zděšen. Ulice měst připomínají
devatenácté století nejen po hygienické a sociální stránce, ale také
zmučenými tažnými koni a mulami a jedním specifikem - na kost vychrtlými
všudypřítomnými krávami a psy. Evropan, co „má rád zvířátka“,
je zdrcen, cítí se podveden, chce se vrátit domů. Kdyby si nechal stav věcí
osvětlit libovolným Indem, dozvěděl by se, zřejmě ke svému úžasu,
že je vše v pořádku, stejně jako bylo dřív - v souladu s hinduistickým
řádem všehomíra. Zvířatům v Indii nikdo
neubližuje. Ale
už chápání pojmů jako dobro a zlo, čistý a nečistý, utrpení a blaženost
je tam bytostně jiné. To že přístup tamních lidí k živočišstvu
bude rovněž jiný je pochopitelně více než nasnadě.
-
-
-
Ačkoli
by Indii ještě dnes přívlastku „země posvátných krav“ nezbavila
snad ani epidemie BSE, představují si Indové zmíněné „neubližování“
spíše jako „nečinění“. To se pochopitelně s evropskou představou
neubližování poněkud míjí. Hinduista se především snaží si nezašpinit
karmu eventuálním zabitím. Krávu nikdo neudeří, natož aby ji „zavraždil“.
K evropské péči a zodpovědnosti za zvíře to má ale velice daleko.
Evropan žasne, neboť je zvyklý být pánem nad životem a smrtí živočichů,
svěřených mu do péče. Jak může Ind „chovat“ krávu, když jí
neposkytuje krmení a nechá ji, aby se živila odpadky na ulici? Co je to
za mizerného hospodáře?
-
-
Když
byl v roce 1890 britskými místovládci v Indii přijat zákon o
prevenci krutostí páchaných na zvířatech, vzbudilo to všeobecný
podiv. Podobné opatření se běžnému Angličanovi pro „perlu v koruně
impéria“, jak se Indii přezdívalo, jevilo jako něco nepotřebného
a nepatřičného. Indie byla proslulá jako kolébka buddhismu a džinismu,
dvou náboženství, hlásajících mírný přístup k živým tvorům.
Jak mohla koloniální britská vláda, tradičně zaujatá proti jakýmkoli
zbytečným zákonodárným opatřením, považovat za nutné chránit živočichy
před příslušníky tak mírného národa?
-
- Indie
je zemí nábožensky různorodou, avšak nejvíce vyznavačů má
hinduismus. Jeho pantheon se zdánlivě hemží nespočetnými zvířaty. Je
tu Ganéša, božstvo se sloní
hlavou a lidským tělem, opičí bůh Hanumán
- pomocník boha Rámy, či četná
zvířecí vtělení boha Višnua. Při
bližším ohledání zjistíme, že tito „živočichové“ toho se svými
reálnými zvířecími protějšky mají společného ještě méně, než
zvířecí hrdinové bajek. V mýtech o jejich původu se dozvíme, že
jsou z rodu božského, vílího či pololidského a o žádné skutečné
zbožnění zvířat zde ve skutečnosti nejde. Jsou to nicméně právě
tito položivočichové v roli božstev, ke kterým hinduista vzhlíží.
-
-
Světovou
veřejnost nedávno pobouřila kasuistika o nařízení radních jednoho západoindického
města. Ti se rozhodli vyřešit problém bezprizorních pouličních krav
tak, že je odvezli do thárské pouště, kde zvířata postupně pomalu
pomřela žízní. Z našeho úhlu pohledu řešení velice kruté; představa
vleklého utrpení nás děsí nade vše (Ne náhodou dnes většina euro
– amerických domácích mazlíčků končí život veterinářovou smrtící
injekcí.) Hinduista kolem sebe má lidského i zvířecího utrpení tolik,
že je nevnímá jako precedens, ale jako normální součást světaběhu.
My takhle samozřejmě zase vnímáme ránu z milosti a smrtící
injekce, což naopak Indové chápou jako rouhačské hraní si na demiurgy.
Zvířata pro ně nejsou nesamostatné lidstvu podřízené bytosti, ale
samostatné entity, jejichž bytí a nebytí je třeba brát smrtelně vážně.
Nemilovanou tchýni přeci také není možné jen tak „utratit“. To ale
neznamená, že jí nemůžeme udělat ze života peklo, že ano?
-
Hospodářská
zvířata
-
Proslulý
zdrženlivý až adorační vztah Indů k hovězímu dobytku se zdaleka
netýká veškerého dobytka, ale pouze bílých kravek zebu a s nimi
spřízněných plemen. Nevztahuje se třeba na vodní buvoly, o kterých se
říká, že jsou jízdními zvířaty boha smrti a jsou proto považováni
za neblahé. Jako „tahouni“ jsou ale živeni mnohem lépe než vychrtlé
kravky zebu a také více dojí. Jejich mléko je navíc tučnější a výživnější.
Ke krávě se váže mnoho dojemných přísloví a pověr, z nichž
vyplývá, jak drahocenná bytost to je. Kupříkladu když po něčí smrti
příbuzní darují krávu chudému bráhmanovi (příslušník nejvyšší
kasty), smažou tímto darovacím aktem všechny hříchy které za svého
života dotyčný spáchal. Jeho duši tak pomohou k získání spásy.
Naproti tomu ruka umírajícího přivázaná k ocasu krávy zaručuje,
že kráva dotyčného dovede „z temnoty tohoto světa ke světlu, ze
smrti k nesmrtelnosti“.
-
Vysvětlení,
proč je právě kráva posvátná, je velice nesnadné. Krávy byly kdysi
podstatnou součástí majetku polokočovných Árjů, předků dnešních
Indů. Poskytovaly jim mléko a máslo a když už je eventuálně zabili,
tak kůži a rohy. V jejich polokočovné existenci to byla jediná
jistota, že nezahynou hladem – ostatně kočovné kmeny v Africe si
ze stejných důvodů drží dobytek dodnes. Lze soudit, že krávy nebyly
zabíjeny bez pádného důvodu. Takovým pádným důvodem mohla být třeba
oběť bohům. Maso z ní ovšem jedli lidé; potraviny se tímto způsobem
obětují v Indii doposud. Ve védách, nejstarších indických
textech, se o krávě mluví jako o té, jež nemá být zabíjena. Zabita
ale v žádném případě neznamená, že nemůže být obětována
bohům! Ve staré Indii bylo hovězí maso předkládáno váženým a vzácným
hostům. Manuův zákoník výslovně uvádí, že zabití k oběti není
zabití. Tyto pružné předpisy ale časem zrigidněly a kráva by se proto
dnes neměla zabíjet za žádných okolností.
-
Dojde-li
k rituálnímu znečištění, měla by pomoci konzumace směsi takzvaných
pěti nektarů – kravské moči, trusu, mléka, másla a jogurtu. Zemře-li
býk, dočká se dokonce někdy pohřbu se všemi poctami, což je při cenách
dřeva v dnešní odlesněné Indii skutečně velkorysé gesto. Kráva
– samice je považována za vtělenou podobu vlídného aspektu ženského
principu. Z jejího lůna se údajně rodí veškerý život. Je
dokonce ztotožňována s „Matkou Indií“ – jak Indové své zemi přezdívají.
Odhadovaných 300 milionů vtělených „vlídných aspektů“ bloumá
subkontinentem a po několika letech života umírá předčasně na zanesení
zažívacího traktu neúnosným množstvím neorganických odpadků a střevní
zástavu jako jeho důsledek.
Vztah
k ostatním domácím zvířatům je poněkud problematický. Bráhmanské
špičky považují za nečistou drůbež, a to ze stejných důvodů, z jakých
považují za nečisté psy. Důvodem jejich znechucení je, že se jak psi
tak drůbež často živí exkrementy. Drůbež v Indii ale také bývá
asociována s muslimy, což ke zlepšení jejího kreditu v bráhmanských
očích právě nepřispívá. Ostatní kasty ji nicméně běžně konzumují.
U hinduistického i kmenového
obyvatelstva (jde o jakési indické aboriginy) je zvykem, že péče o drůbež
je výhradně ženskou záležitostí. Peníze, které žena utrží jejím
prodejem anebo prodejem vajec si může ponechat pro vlastní potřeby. Poněkud
skličující je způsob, jak je drůbež prodávána. Přeražením nohou
se z ní stává jakási živá konzerva; případně se několik
slepic sváže za nohy k sobě do jednoho svazku jako ředkvičky a ve
výhni slunečního žáru takto čekají i několik dní na svého
konzumenta.
Jedení vepřového masa v žádných hinduistických písmech zakázáno
není, v celé Indii je ale chov prasat a jejich eventuální průmyslové
zpracování v rukou lidí na socioekonomickém dně (nejnižší
kasty, kmenové obyvatelstvo a stále existující takzvaní nedotknutelní).
Ti však nemají prostředky k jejich řádnému krmení ani ustájení.
Zvířata tak pobíhají volně, jako v Indii ostatně všechna ostatní
hospodářská zvířata. Živí se tím, co najdou v odpadcích, případně
podobně jako psi a drůbež, což je zpětně jen další důvod, proč má
mnoho hinduistů k vepřovému masu averzi.
-
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|