Samhain se svátku říkalo až do 16. století, pak vznikl zkrácením výrazu All-hallow-evening - Dne všech svatých - Halloween. Zatímco v našich krajích vzpomínáme na zesnulé zapálením svíčky na hrobech, v anglosaských dávají svíčku do vydlabané dýně. Svátek Všech svatých 1.listopadu je vzpomínka na zemřelé, kteří již dosáhli věčné blaženosti (nebe). Dušičky 2.listopadu jsou proti tomu vzpomínkou na ty, kteří této blaženosti zatím nedošli (duše v očistci). V římskokatolickém kalendáři najdeme u 2. listopadu název Vzpomínka na všechny věrné zesnulé. Protestanti, kteří nevěří v očistec, tento den označují jako Památka zesnulých. Život je plný zármutku. Smrt a ztráta jsou nerozluční společníci tělesné existence. Mají zvířata myšlenky a pocity spojené s koncem života? Vědomí vlastní smrtelnosti je věcí, která nás, kromě jiných, činí lidskými, ale možná je to zároveň aspekt života, který s mnoha ostatními živočichy sdílíme. Nikdo z nás doopravdy neví, co se s lidmi a jinými živými bytostmi děje, když zemřou. Jen jedna věc je jasná, všichni jsme smrtelní, smrti nikdo neunikne.
Síla paměti a předvídavosti dává podle Beckera a jiných filosofů lidským bytostem postavení ve vesmíru, jež je zároveň vznešené i tragické. Náš skvělý intelekt nám umožňuje pohlížet za přítomný okamžik a uvažovat v perspektivě nekonečných časových úseků do minulosti i budoucnosti. Anglický katolický prozaik Graham Greene napsal: „Zvířata neznají co je zoufalství." Odpovědět mu lze odkazem na na jednu příhodu. Na sklonku jednoho obzvlášť krvavého dne projížděl mladý Bonaparte - tehdy vrchní velitel italské armády - bitevním polem, ze kterého nestačili odnést raněné, umírající a padlé. Na jednom z nehybných těl ležel pes. Zřejmě se snažil svého pána zahřát a přivést k životu. Naříkal, kňučel a vyl. Na jeho žalostný nářek si Napoleon vzpomíná ještě po dvaceti letech jako vyhnanec na Sv. Heleně: "Bylo to za krásného měsíčního svitu a v hluboké noční samotě. Zpod šatu jednoho padlého se vynořil pes, vrhl se k nám a s bolestným kňučením hned zase utíkal zpátky. Střídavě olizoval tvář svého mrtvého pána a zase znovu běhal k nám, jako by žádal pomoc i pomstu zároveň. Snad to způsobila ona chvíle, to místo, hodina, sama ta věc nebo co já vím, jisto však je, že na mě nikdy na bitevních polích neudělalo nic tak hluboký dojem. Bezděky jsem se zastavil a výjev pozoroval. Ten padlý muž má možná v táboře či ve své rotě přátele, pomyslel jsem si, a najednou zde leží všemi opuštěn, zůstal u něho jen pes! Jak poučnou lekci tu nabízela příroda prostřednictvím zvířete... ! Co je člověk! A jak tajemné jsou cesty jeho vznětů! Bez pohnutí jsem vedl bitvy, které měly rozhodnout o osudech celé armády, nelítostným pohledem jsem sledoval tažení, v nichž zahynulo množství našich lidí. A najednou mne rozruší, najednou mne dojme žalostný nářek psa! Klečet v tu chvíli přede mnou nepřítel, jistě bych byl k němu milosrdnější než jindy. Pochopil jsem tehdy Achilla, který vrátil Hektorovo tělo plačícímu Priamovi."
D. J. Schubert, který se dobře seznámil se slony, když pracoval u mírových sborů v západní Africe, jednou narazil na sloní rodinu shromážděnou kolem padlého mláděte. Po dlouhých hodinách, kdy se pokoušeli mláděti pomoci na nohy, starší sloni nakonec pohřbili mrtvolku pod hlínou, trávou a listím. Členové rodiny poté pokračovali v držení hlídky, pohupujíce svými ohromnými těly a utěšujíce jeden druhého. Proplétali si vzájemně choboty a jejich citlivými konci se vzájemně dotýkali úst jako při polibku. „Právě jsem byl svědkem sloního pohřbu," říká Schubert. Dobrovolník mírových sborů později oné noci nemohl spát. Cítil se zoufale opuštěný a myslí mu probíhaly výkřiky, které si vyměnila matka se svým nemocným umírajícím mládětem. Kdo by mohl pochybovat o tom, že i slonům bylo těžko? Vědomí smrti je tím, co činí lidský život tak hořkosladce palčivým, a je to právě toto vědomí, říkají lidé jako Becker, jež nás odlišuje od všech ostatních tvorů. Vědomí vlastní smrtelnosti je tím, co nás činí spirituálními bytostmi. Kde nacházíme víru a sílu k životu, když víme, že nás čeká smrt? Co dává smysl a cíl našim dnům, víme-li, že naše dny brzy dojdou svého konce? Naše odpovědi se mohou lišit, ale nikdo takové otázky nemůže ignorovat. Jsou to otázky duchovní a jsou neoddiskutovatelnou součástí lidského bytí. Avšak je Homo sapiens jediným druhem, který má vědomí smrti? Existuje mnoho důkazů pro to, že v tomto ohledu nejsme jediní.
Výběr z literatury
„V prvních dnech osvobození došlo v našem životě k události, která mnou tak pohnula, že by tomu nikdo nevěřil. Byla to smrt naší kočky Moury. Pocítil jsem se sjednocen s veškerým tvorstvem, které čeká na své vykoupení. Než Moura zemřela, dovlekla se ještě do Lýdiiny ložnice (Lýdie na tom byla v té době už také špatně) a vyskočila na postel, aby jí dala poslední sbohem. Bylo to hluboce dojemné. Pláču málokdy; ale tehdy mi tekly hořké slzy. Smrt toho milého božího tvora byla pro mě zkušeností smrti jako takové, smrti milovaných bytostí. Kéž se jí dostane věčného života, prosil jsem za svou kočku, za ni i za sebe. Ještě dlouho poté jsem nebyl s to o ní ani promluvit, pořád jsem ji viděl stočenou u mě na klíně. S Mouřinou smrtí přede mnou vyvstala otázka nesmrtelnosti v konkrétní podobě."
Franz Werfel, Óda na trpící zvířata (německo-česko-židovský spisovatel, 1890-1945):
|
|
|
|
|
|
|
.