PRAHA
(ČIA)
- Ústřední
komise pro ochranu zvířat (ÚKOZ) vyzvala otevřeným dopisem veřejnost,
zájmové ochranářské organizace, prodejce zboží a sdělovací prostředky,
aby rozvinuli kampaň a poučili spotřebitele o praktikách, které souvisejí
s prodejem napodobenin zvířat, hraček, kožešnické bižuterie, koberečků
z kožek, kožichů a dalších výrobků, vyrobených z kůže nebo srsti koček
a psů. Informoval o tom jako o závěru plenárního zasedání ÚKOZ místopředseda
Komise Jiří Dousek.
"Získávání
kůží a kožek pro výrobu uvedených výrobků je spojeno s krutým způsobem
zabíjení psů a koček v asijských zemích, odkud je většina surovin nebo
konečných výrobků dovážena. Způsoby usmrcování uvedených zvířat jsou
převážně velice drastické, pro evropskou kulturu nepřijatelné, a dochází
při nich k týrání. Zvířata jsou usmrcována často pomalu, velmi bolestivě,
a dokonce je z nich kůže často stahována zaživa," uvádí se v dopisu,
který má ČIA k dispozici. Spotřebitel
přitom podle Douska nemůže vědět, jaké utrpení výrobě takových výrobků
předcházelo. "Je paradoxem, že většinu napodobenin zvířat, zejména
psů a koček, si kupují lidé, kteří k nim mají velice pozitivní
vztah," konstatoval Dousek. Zájem spotřebitelů o tyto výrobky nicméně
podle ÚKOZ vede k dalším požadavkům na suroviny, a tím i k dalšímu týrání
zvířat. Nejvhodnější prevencí je podle Komise přitom osvěta spotřebitele,
ze které vyplyne snížení zájmu o uvedené zboží. Znění otevřeného
dopisu plně podporuje podle svého mluvčího Josefa Dubna také Státní
veterinární správa ČR. Při svém
rozhodnutí se ÚKOZ opřela především o drastická zjištění, která zveřejnila
v roce 1998 nevládní organizace Humánní
společnost Spojených států (HSUS) . "Utrpení psů a koček
v Číně se nedá popsat. Do smrti na to nezapomenu," prohlásil
viceprezident HSUS Rick Swain po víc než rok trvajícím pátrání, během něhož
se členům organizace podařilo dostat na několik psích a kočičích farem v
Číně.
Hlavně
kožešinu celou Zdokumentovali
stahování psů z kůže zaživa. Dalším "oblíbeným" způsobem
jejich zabíjení je probodnutí třísel - poté se nechají pomalu vykrvácet.
Kočky bývají zavěšeny na provaz a potom se jim hadicí do krku lije voda
tak dlouho, dokud se neutopí. "Způsoby
usmrcování zvířat jsou převážně velice drastické, pro evropskou kulturu
nepřijatelné, a dochází při nich k týrání. Zvířata jsou často usmrcována
pomalu, velmi bolestivě," stojí ve stanovisku ÚKOZu. Důvodem takových
praktik je snaha, aby kožešina zvířat zůstala neporušená. Kůže
z Číny a i z dalších asijských zemí, například
Thajska a Filipín, jsou
pak vyváženy do světa, podle HSUS hlavně do USA a Evropy. Využívají se k
výrobě kabátů, přikrývek, zdravotnických a ortopedických pomůcek, čalounění
do automobilů, příručních tašek, klobouků, golfových i pracovních
rukavic, ale i třeba bubnů a dalších hudebních nástrojů. Z psí a kočičí
kůže se také sestavují malé suvenýry a figurky, které často připomínají
skutečná zvířata. Reportáže
z Číny přiměly zákonodárce Spojených států, aby prodej výrobků z kůží
domácích zvířat omezili. Podobně se legislativci zachovali i v Itálii.
Nevládní organizace v čele s HSUS se nyní snaží k zákazu prodeje a dovozu
psích a kočičích kůží přimět Evropskou
unii. "Pokud se Česká republika stane členem
Evropské unie, zhodnotíme u vás situaci, zkontaktujeme nevládní organizace
a rozhodneme se, zda se pokusíme přimět zákonodárce k omezením i u vás,"
napsala EkoListu Betsy Dribben z HSUS k možné iniciativě své organizace v naší
republice. Kočky
pro armádu Povinnost
označovat kožešinový výrobek druhem kožešiny žádný zákon v České
republice neukládá, podle Libora Dupala ze Sdružení
českých spotřebitelů se však kožešiny
obvykle označují. Platí to prý zejména u dražších výrobků. Výrobky z
psů a koček jsou ale určeny nejspíš plebejcům, protože srozumitelné označení
v naprosté většině případů nenesou. Spotřebitelé tak nemají šanci
zjistit, co si vlastně kupují. K
dostání všude V obchodním
domě Centrum v Brně se prodávají kožichy ze psů a koček už několik let.
Výrobky z "korejského psa" jdou prý slušně na odbyt. V obchodním
domě Kotva v Praze se prodávají ledvinové pásy z koček. Podle Wágnerové
je jejich dodavatelem český výrobce Votava z Brtnice u
Jihlavy, kůže jsou
dováženy z Číny. Figurky kožešinových zvířat prodávají hlavně stánkaři.
"Ti většinou tvrdí, že figurky jsou z králičí kožešiny,"
popisuje své zkušenosti Inka Wágnerová.
Právě
upomínkové předměty a hračky jsou ÚKOZu trnem v oku. Často totiž připomínají
ta zvířata, která kvůli jejich výrobě trpěla. "Vtíravé aranžmá
skleněných oček, reálná barevnost a příjemný pocit při pohlazení skutečné
přírodní srsti vede k tomu, že lidé, kteří jakékoliv utrpení zvířat
odmítají, si tato "zvířátka" kupují," konstatuje Jiří
Dousek z komise na ochranu zvířat. Státní veterinární správa stanovisko
ÚKOZu plně podporuje. "Jde o otřesnou záležitost, kterou je obtížné
obhajovat," říká mluvčí správy Josef Duben ke způsobu získávání
psích a kočičích kožešin. "Podle platných mezinárodních dohod je
velice obtížné obchod s kočičími a psími kůžemi omezit. Proto je především
na spotřebitelích, aby uvedené zboží nekupovali," apeluje Jiří
Dousek z ÚKOZu. Článek
je převzat z tištěného EkoListu,
č. 5/2003. Jan Stejskal Odkazy:
|