|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Můj přítel sociopat
Psychologové měří empatii pomocí série šedesáti otázek, aby získali kvocient empatie (Empathy Quotient), neboli EQ. EQ nám v současnosti slouží jako nejlepší přiblížení úrovně empatie subjektu. Lidé s autismem mají obecně v EQ testu podprůměrné skóre. Pokud podlehneme kulturnímu narativu, že lidé s nízkou empatií jsou strašní, pak jsme nuceni považovat lidi na autistickém spektru jako inherentně náchylné ke zlu — stanovisko, který nejsem ochotna zaujmout. Muži mají nižší skóre než ženy a znovu si myslím, že by bylo urážlivé a nepřesné usoudit, že jsou muži přirozeně obludnější než ženy. Pokud posílíme chybnou myšlenku, že můžete mít o někoho starost, jenom když s ním empatizujete, vidím, jak by to mohlo podpořit bezohledné chování u těch, kteří mají nízké EQ. Díky zkušenosti plynoucí z toho, že jsem se stala vegetariánkou v mladém věku, z mé přehnané empatické reakce na ztrátu plyšové hračky jako teenagerky a přemrštěného hodnocení empatie jako charakterového rysu jsem vždy usuzovala, že jsem "vysoce empatická" osoba. Udělala jsem si test EQ. Měla jsem na prvním pokusu skóre 40 a 42 na druhém. To je průměr. Byla jsem dychtivá zjistit skóre mých blízkých přátel a nebyla jsem překvapena jejich výsledky. Můj partner byl výrazně nad průměrem (na což mě připravily jeho emocionální reakce na filmy), zatímco další velmi blízký kamarád měl skóre dramaticky pod průměrem a napsal mi "no, asi jsem sociopat". Můj kamarád sociopat je ve skutečnosti jeden z nejlepších lidí, co znám
a jako mnoho skvělých lidí, které znám, je teď veganem. Byla jsem
vegankou pár let, než jsem se s ním začala bavit o veganství a na
začátku jsem zkoušela obvyklé strategie vyvolávající nebo odhalující
empatii. Poslouchal moje popisy a souhlasil, že chov hospodářských
zvířat je hrozný průmysl, ale nestaral se o to natolik, aby změnil své
chování. Až když jsem přistoupila k naší konverzaci z více racionální
stránky, začal téma sám prozkoumávat a nakonec se rozhodl stát veganem.
Když teď mluví o svém veganství, často řekne, že "nemiluje" zvířata (asi
je to způsob, jak se vyhnout pozvánkám na azyly hospodářských zvířat nebo
žádostem na pohlídání psa), ale uznává, že jsou schopna prožívat
utrpení. Uznává, že utrpení je univerzálně špatné a že ho chce působit
tak málo, jak to jen jde. Je jako současný Jeremy Betham, který je
autorem často opakovaného citátu: Otázkou není, mohou myslet? ani Mohou mluvit? ale, Mohou trpět? Možná, že odpověď lidem, kteří říkají, že se o utrpení zvířat
nezajímají, je rozebrat, co myslí tím "starat se/ zajímat se". Pokud tím
myslí, že nemohou empatizovat se zvířaty, pak je zde možná něco, co
můžeme dělat namísto toho, abychom je nutili projevovat pocity, které
nemají nebo jim ukazovali, že se ohledně svých pocitů mýlí nebo to s
nimi vzdali a dali jim negativní nálepku. Můžeme redefinovat "starání
se/ zajímání se" jako něco, co nevyžaduje emoční motivaci. Jak Dave D. z Pythagorean Crank říká: Může se to zdát jako malý rozdíl, ale je důležitý. Jestliže umíme odložit náš instinktivní emocionální smysl, jak se někdo cítí a namísto toho se ho zeptáme, jsme lépe připraveni pomoci. Jak autor Kevin D. Williamson poukazuje v článku nazvaném ‘Against Empathy’ for The National Review: "Hlavní problém chudých a nezaměstnaných není nedostatek lidí schopných je politovat — jejich problémem je nedostatek peněz, nedostatek práce, nedostatek prodejných dovedností, nedostatek ekonomického růstu atd." Hlavní problém zvířat není nedostatek lidí, kteří je politují. Je to skutečnost, že velká většina lidí ráda deleguje jiné, aby za ně vykonala špinavou práci.
Alternativy
empatie Co kromě empatie řídí naše morální volby? Bloom cituje Stevena Pinkera, který má pár návrhů: "Za pokles násilí můžeme v jisté míře vděčit rozšíření empatie… ale také také tvrdším, nesentimentálním věcem jako opatrnost, rozum, férovost, sebekontrola, normy tabu a koncepce lidských práv." Pinker to ukazuje na příkladu jako je násilí vůči lidem. Pramenem pro uplatňování jmenovaných dovedností a norem je naše uznání, že ostatní jsou lidé jako my. Naše kultura zabraňuje uznání, že naši zvířecí společníci jsou cítíci bytosti, což následně usnadňuje a ospravedlňuje naše chování k mimolidským zvířatům. Když lidé uznají, že zvířata jsou vědomá a cítící, budou možná motivováni použít "opatrnost, rozum, férovost, sebekontrolu", když zvažují jejich zájmy. Mnoha lidem, kteří "se prostě nezajímají" o utrpení zvířat mohou scházet empirické znalosti, spíše než empatie. Bloom používá termín "soucit" k popsání kognitivní empatie; termín zřejmě inspirovaný jeho zkušeností s buddhismem. V podcastu se Samem Harrisem diskutují o ‘metta bhavana’, buddhistické praxi se kterou jsem obeznámena. "Metta bhavana" znamená "meditace milující laskavost" ("loving-kindness mediatation"). Metta bhavana je meditace o pěti stupních v průběhu kterých se zaměřujete první na sebe, pak na přítele, pak na známé, pak na osobu, která vám není sympatická, pak na celý svět a všechny žijící bytosti. Na každém stupni uznáte, že oni, stejně jako vy, chtějí být šťastní a ušetřeni utrpení a vy doufáte, že dosáhnou těchto cílů. Nesnažíte se (tuto chybu jsem na začátku praxe udělala) zažívat jejich zkušenost - jinými slovy, vciťovat se- jen jednoduše uznáváte a rozšiřujete soucit. Jednoduše řečeno: máte zájem. Praxe není vhodné slovo pro tento druh meditace, protože je to dovednost, která se musí naučit. Nakonec se stane zvykem a, buddhisté doufají, bude formovat vaše jednání, pronikat do každodenního života a časem změní svět k lepšímu. Existují předběžné důkazy, že soucit může být rozvíjen praktikami jako Metta bhavana, a jsou zde zřejmě další strategie pro zvýšení soucitu nebo kognitivní empatie, které nebyly ještě prozkoumány.
Empatie pro lidi s nízkým EQ Pokud bude naše obhajoba založena na povzbuzování lidí k tomu, aby jednali na základě empatie, budeme při střetu s někým, komu empatie schází nuceni se vzdát… Nechci se vzdávat. Myslím si, že v zájmu vytvoření silných filosofických argumentů a pro efektivní obhajobu se potřebujeme zaměřit na povzbuzení lidí k tomu, aby si vyvinuli nebo přijali etické kodexy, které jsou konzistentní a racionální. Můžeme je založit na naší znalosti nepopiratelné schopnosti zvířat trpět. Můžeme podporovat praxi starosti o zvířata, bez "vciťování se" do nich. |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Jedení masa a racionalita: Richard Dawkins a Sam Harris | |||||||||
Fotky, obrázky: www.sofinearteditions.com www.ecodaily.org a Facebook |