-
Andrew
Linzey versus Hugh F. Whittingstall
-
Měli
bychom být všichni vegetariány?
-
-
"Proč
bychom si neměli nárokovat morální autoritu zabíjet zvířata na jídlo na
základě toho, že jim nabízíme lepší životní úděl, než jaký by měla
bez naší pomoci?" ptá se redaktor seriálu
Rirrer
Cottage britské stanice Channel 4
Hugh
Fearnley-Whittingstall. „Protože nemáme právo uzurpovat a zabíjet
miliony cítících bytostí jakožto zdroje potravy, když můžeme zdravě a
spokojeně žít jako vegetariáni," odpovídá profesor
Andrew
Linzey, teolog působící na univerzitě v Oxfordu. Svou polemiku
rozvedli na stránkách říjnového čísla časopisu
The
Ecologist.
- Milý
Hughu,
- etické
vegetariánství staví na dvou hlavních myšlenkách. První je ta, že je
nesprávné zabíjet cítící zvířata, pokud to není nezbytné.
-
- Po staletí
lidé masitou stravu považovali za základ zdraví a v minulosti to snad v určitých
situacích platilo. A
možná to
nadále někde bez masité stravy
nejde. Ovšem ale už pro naše předky, nebo pro lidi, kteří žijí v odlehlých
končinách světa, platí cokoliv, maso už bezpochyby není nezbytné pro nás
ve Velké Británii.
-
To
by mělo být východiskem našich morálních
soudů. A pokud opravdu bude, zjistíme, že máme povinnost respektovat životy
ostatních cítících tvorů.
- Druhou
myšlenkou je, že není správné způsobovat zbytečně utrpení. Většina
lidí nemá námitky vůči zabíjení zvířat na jídlo, pokud tato zvířata
vedou přirozený život a za života i při porážce se s nimi slušně zachází.
Ovšem máme nadbytek důkazů, že tyto podmínky moderní chov nenaplňuje.
- Moderní
technologie chovu vedou k tělesnému i duševnímu strádání zvířat.
Intenzivní chovatelství často jde proti jejich přirozeným potřebám. K
tomu se přidává strádání při obchodování se zvířaty a při dálkové
přepravě.
- A
pak je tu samotná porážka. Nevěřím, že ten, kdo navštíví běžná
jatka, odejde s pocitem, že zvířata netrpí. Lidé si nejsou vědomi ceny
masité stravy, kterou zvířata splácí svým utrpením.
- Těm,
kteří opravdu věří, že zvířata by se měla jíst jen tehdy, pokud žila
přirozeným životem a netrpěla, nezbývá logicky nic jiného než se stát
vegetariány, nebo prokázat, že s jejich potravou bylo vždy zacházeno tímto
způsobem.
-
-
-
Milý
Andrew,
- prohřešky
moderního intenzivního chovu dobytka popisuješ správně. Ale v poslední větě
sám uvádíš alternativní strategii, díly které se nepřijatelné krutosti
můžeme postavit - tím, že podpoříme potraviny těch, kteří maso produkují
s lidskostí, extenzivně a s upřímným ohledem na blahobyt a
instinktivně cítěné potřeby chovaných zvířat. To je podle mne „úmluva
o dobrém chovu", která je po tisíce let základem vztahů mezi námi a
zvířaty.
- Lidé
si často neuvědomují, že zdomácnění zvířat nebylo náhlým zotročením,
ale postupně se vyvíjející symbiózou. Nejprve se určitá zvířata držela
poblíž tábořištích a žila ze zbytků a odpadků. Pak přišlo pastevectví
a pěstování krmných plodin s cílem zvířata udržet nablízku a vykrmit
je. Symbióza pak nabyla formy plného zdomácnění a lidé dobytek začali chránit
před dravci, pomáhat mu při vrhu mláďat a pečovat o jeho zdraví. Zdomácnělým
zvířatům se výborně dařilo a spolu s námi se řadí k nejúspěšnějším
živočišným druhům naší planety.
- Zásadní
věc však je, že si můžeme nárokovat morální autoritu zabíjet zvířata
na jídlo pouze na základě toho, že jim nabízíme lepší životní úděl,
než jaký by měla bez naší pomoci. A naprosto souhlasím, že dnešní
intenzivní chovy představují cynické a nepřijatelné porušení úmluvy o
dobrém chovu.
-
Protest
je tu zcela na místě. Ale pokud se
staneš vegetariánem, je to negativní protest, jako bys si prostě nad vším
myl ruce. Naopak pokud se masožravec řídí svým svědomím a vybírá maso výlučně
z extenzivních chovů s dobrou péčí o zvířata, hlasuje konstruktivně pro
obnovu úmluvy o dobrém chovu a zlepšení životních podmínek chovaných zvířat.
-
- Milý
Hughu,
- alternativní
strategii jsem žádnou neuvedl. Řekl jsem, že ti, kdo se skutečně chtějí
řídit principem, že bychom neměli zbytečně působit utrpení, měli by
prokázat, že s jejich potravou bylo ve všech fázích příslušně zacházeno.
To je takřka nemožné a rozhodně mnohem náročnější, než sám připouštíš.
- Říkáš,
že můžeme zvířata zabíjet na jídlo „pouze na základě toho, že jim
nabízíme lepší životní úděl, než jaký by měla bez naší
pomoci". Vezměme si například drůbež. Ve Velké Británii se v
bateriových klecích chová na 120 milionů slepic. Slepice v klecích nemohou
ani roztáhnout křídla a stojí na šikmém pletivu v polotmě.
- Řekli
byste, že to je jen výstřelek průmyslových velkochovů. Ne tak úplně.
Dokonce i když zvolíte vejce od slepic z volných výběhů, máte co do činění
se systémem, který parazituje na každodenním utrpení. Do 72 hodin po
narození jsou miliony nechtěných kohoutků zplynovány, zadušeny nebo
homogenizovány (strojově rozsekány). „Lepší životní úděl"?
Rád
bych věděl, proč si myslíš, že máme právo uzurpovat a zabíjet miliony
cítících bytostí jakožto zdroje potravy. Dlouhá tradice sama o sobě není
morálním oprávněním. I kdybychom teoreticky uznali, že „lovci a sběrači"
museli zabíjet, nadále nemáme odpověď na to, zda to lze ospravedlnit i
dnes, když můžeme zdravě a spokojeně žít jako vegetariáni.
- Říkáš,
že vegetariánství je „negativní
protest", ale určité systémy
jsou tak neodlučně spjaté s vykořisťováním, že nepodílet se na nich je
jediné možné řešení. Představa, že ve Velké Británii Ize 840 milionů
savců ročně přeměnit na maso bez „nepřijatelné krutosti", je krátkozraká.
-
-
-
Milý
Andrew,
- krátkozraká?
-
- Moje vize hospodaření, při kterém je maso
produkováno bez krutosti má snad daleko k realitě. Ale oproti tvé dosud
neupřesněné vizi světa zcela bez masa je to jasnost a dosažitelnost
sama. Znám mnoho lidí, kteří se ji snaží naplnit. Patřím k nim i já sám.
Chováme spokojená zvířata, dobře je krmíme a opatrně převážíme na
porážku v těsné blízkosti chovu. Mají dobrý život a v porovnání s
jejich divokými příbuznými je pro ně smrt minimálním utrpením.
-
Ano,
jsme malá menšina, kapka v moři v porovnání s průmyslovou produkcí masa.
Ale svou snahu bereme vážně a snažíme se pro ni získat další. A
jak se
nám to
bude dařit, život chovaných zvířat se
bude zlepšovat.
- Možná
bys měl vysvětlit, jak si představuješ přechod na bezmasý svět a jak se
tím zlepší úděl hospodářských zvířat. Přikláníš se k masovému vybíjení
zvířat, aby se urychlila revoluce rostlinné výroby?
- Choval
bys vůbec nějaká domácí zvířata, nebo je nechal vyhynout? Jak bys nakládal
se zbývajícími zvířaty? Pokud nepadnou za obět dravcům, budou umírat
pomalu a v utrpení. Dovolí vegetariáni lidem zasáhnout? Porazit je ze
soucitu? Pokud ano, proč je pak nesníst?
- Pokud
vegetariánství nenabídne pragmatickou a realizovatelnou vizi světa bez masa,
není než neuváženým morálním fundamentalismem: jíst zvířata je špatné.
To
ovšem není samozřejmá pravda. Důležité
jsou metody a následky jedení masa. Vegetariánství také
bude mít zásadní dopady na
životní prostředí a způsob života a smrti divokých i domácích zvířat
na světě. Bude skutečně krokem vpřed?
-
-
Milý
Hughu,
- měníš
stanovisko. Dříve jsi řekl, že si „můžeme nárokovat morální autoritu
zabíjet zvířata na jídlo pouze na základě toho, že jim nabízíme lepší
životní úděl, než jaký by měla bez naší pomoci". Teď
tvrdíš, že ty a
další se
„snažíte naplnit" tento scénář.
Musíš si vybrat. Buď se dá jedení masa obhajovat, protože poskytuje „lepší
život", nebo ne.
- Nelíbí
se ti, že jsem použil slovo „krátkozraký", ale přitom uznáváš, že
chovatelů, kterým jde o dobro zvířat jako tobě, je tak málo, že jsou jako
„kapka v moři". Z toho vyplývá, že naprostá většina chovatelů
nechová zvířata podle tvých zásad správně. Sám jsi potvrdil můj úsudek,
že je „krátkozraké" si představovat, že lze 840 milionů savců ročně
přeměnit na maso bez krutosti. Zajímalo by mne, proč obhajuješ praxi, která
i podle tvých kritérií je v naprosté většině pro zvířata nepříznivá?
Ptáš
se
na mou představu. Věřím, že nepodílet
se na násilí vůči zvířatům je příspěvkem k dosažení míru na světě.
Chválím snahu omezit utrpení hospodářských zvířat stejně, jako bych
podporoval snahu o zlidštění obchodu s otroky. Ale lepší variantou je nemít
lidské nebo zvířecí otroky. A zvířata v průmyslových chovech nejsou ničím
víc: nahraditelnými položkami, stroji, zbožím, zdrojem, který tu je jen
pro nás.
Říkáš,
že tvá představa je realizovatelná. Proč ji ale tedy již nerealizovali právě
ti, kteří by měli naplnit podle tebe (a to má zásadní význam) „jediné"
morální ospravedlnění chovu hospodářských zvířat?
-
Milý
Andrew,
- myslím,
že víš, že průmyslový chov neobhajuji o nic víc než ty. Stanovisko neměním,
naopak se soustavně zastávám odklonu od intenzivních chovů ve prospěch
extenzivního systému, ve kterém zvířata chovaná na maso mají dobrý život
a umírají bez krutosti. Skutečnost, že to je hudba budoucnosti, neznamená,
že jde o morálně neudržitelné stanovisko. Co by jinak byla tvá vlastní
snaha nastolit mír na světě zřeknutím se masa?
-
-
Musím
tě ale požádat o vysvětlení. Pokud by se má vize extenzivní produkce masa
bez utrpení dala realizovat, uznal b že
konzumace masa je morálně přijatelná?
-
- Nebo se
domníváš, že zabíjení zvířat na jídlo je kruté o sobě a tudíž zásadně
nesprávné? Pokud ne, pak má moráh jakkoliv snad optimistická, jistě musí
stát za úsilí. Pokud ano, jednoduše nemohu souhlasit.
-
- Pokud
zvířata nezemřou hlady nebo kvůli zranění či nemoci, zabije je jiné zvíře
- obvykle to, které
je chce sníst. Proč by lidé měli být z tohoto přírodního zákona vyloučeni?
A máme-li být vyloučeni, kterému ze zbývajících tří způsobů úmrtí
bys dal pro svá zvířata přednost? Jistě by všechny znamenaly více utrpení
porážka vykonaná s lidskostí.
-
- Také
se snažíš vyhnout praktickému řešení toho, co se zbývajícími hospodářskými
zvířaty v bezmasém světě. V posledním se jsem ti na toto téma položil šest
otázek, ale žádnou jsi nezodpověděl.
-
- Popiš
tedy, prosím, souvislou morální vizi bezmasého světa, která pokrývá všechny
tyto zásadní otázky. Mohl bys být vegetariánem,
kterému se to podaří.
-
-
-
Milý Hughu,
- pro
vegetariánství existují zásadní argumenty s ohledem na životní prostředí,
ekonomiku i zdraví. Já jsem se ale zaměřil na těžiště věci. Jedení
masa jde proti dvěma principům.
- První
je ten, že bychom neměli zabíjet cítící tvory, pokud to není nezbytné. Přinejmenším
savci a ptáci jsou inteligenti, cítící bytosti: mají pocity, užívají si
života, mají zájmy a trpí do větší či menší míry tak jako my. Úmyslně
a bez dobrého důvodu jiného tvora schopnosti žít a cítit je špatné. Jen
to, že nám chutná, není dostatečný důvod. To ti zcela zřejmě nedochází.
- Argumentace,
že zvířatům nabízíme lepší život tím, že je zbavíme možnosti vůbec
žít, je dosti podivná. Tvůj argument, že všechna zvířata jednou zemřou, by
mohl ospravedlnit i vraždění babiček. Proč neříct: „Tolik jich stejně
zemře v bolestech na různé
nemoci, a tak proč jim nepomoci od utrpení a navíc se najíst?" Stejně
tak pochybná je tvá dřívější myšlenka „úmluvy“. Zvířata se s námi
na ničem nedomluvila. Žádné nejde ochotně na porážku.
Druhý
princip, který konzumace masa porušuje, je ten,
že bychom neměli zbytečně působit
utrpení. V tomto ohledu už jsi se vlastně vzdal. Přiznáváš, že chov s
lidským přístupem ke zvířatům
je jen „kapkou v moři". Z toho vyplývá, že i podle tvých měřítek
je v podstatě veškerá produkce masa v zásadě krutá. Proto by se měli všichni,
kteří s tímto stanoviskem souhlasí, vzdát prakticky všeho masa.
Neřekl
jsem, že obhajuješ průmyslové chovatelství, ale praxi konzumace masa. Zabíjení
milionů (celosvětově pak miliard) cítících tvorů vyžaduje solidní
ospravedlnění. To
jsi nám však nenabídl.
-
-
-
Milý
Andrew,
- ptal
jsem se sice dvakrát, ale i tak ses vyhnul odpovědi na otázku, jak realizovat
vegetariánskou utopii bez hromadného vybíjení nebo pozvolného vymření
zdomácnělých hospodářských zvířat. Namísto rozpravy o logickém následku
svého stanoviska se neustále vracíš k „principům" fundamentalistického,
a tudíž podezřelého charakteru: zabíjet zvířata je nesprávné, tudíž jíst
maso je nesprávné. Doufal jsem, že budeš z tohoto monotónního kruhu
ochoten vystoupit.
- Chceš
po mně, abych se pokusil ospravedlnit intenzivní chovatelství, které jsem
jasně hned na úvod odsoudil. Intenzivní chovy převažují a uznávám (zejména
pokud jde o chov prasat a drůbeže), že etické extenzivní alternativy se v
současné době v podstatě nepoužívají. Existují však a snažíme se je
propagovat a rozvíjet.
- Na závěr
říkáš, že ti, kdo si uvědomují, jak malá menšina chovů je vedena s
lidskosti, ,,by se měli vzdát prakticky všeho masa". A tak mi vlastně dáváš
za pravdu, že na trhu existuje malý, ale reálný prostor, ve kterém ti, kdo
se řídí podle svého svědomí, mohou zakoupit maso z extenzivně chovaných
zvířat, která měla zdravý a spokojený život.
- Znám
mnoho bývalých vegetariánů, kteří přecházejí od negativního postoje -
absolutní abstinence - k pozitivnímu postoji, když volí maso prokazatelně
eticky vyprodukované, často tak, že kupují přímo od chovatelů, kteří
jsou při prodeji sami přítomni a nesou osobní zodpovědnost.
- Věří,
že touto volbou dělají pro podmínky hospodářských zvířat mnohem více,
než by se jim kdy podařilo absolutní abstinencí. A
já jim v
tom dávám za pravdu.
- Z
The Ecologist
10/2004 přeložil
a
zkrátil
Tomáš Barendregt.
- Sedmá
generace č. 11, 2005
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|