Psi
vědí, kdy jejich páníčkové přijdou domů Ruperte, ve své knize s nádherně
nevědeckým názvem Psi
vědí, kdy jejich páníčkové přijdou domů píšeš o různých
experimentech, které již několik let probíhají. Můžeš je popsat a naznačit,
jaký je jejich smysl? RS: Zkoumal
jsem různé formy telepatie u psů, koček, koňů, papoušků a jiných zvířat,
a ukázalo se, že ten nejpřehlednější a nejprůkaznější experiment, jak
zjistit, zda se jedná o telepatii, že to není jen instinkt nebo něco naučeného,
je otázka, jak psi
vědí, kdy jejich páníčkové přijdou domů. S tímto fenoménem se
setkal značný počet lidí. Průzkumem jsme zjistili, že v Anglii a v USA
50% majitelů psů tvrdí, že psi
předvídají příchod některého člena rodiny. Někdy to dokonce dělají několik
minut předtím, než člen rodiny přijde, takže není jisté, jestli něco
neslyšeli nebo necítili, ale někteří psi
se tak začínají chovat 10 minut, půl hodiny, nebo dokonce hodinu předtím,
než jejich pán přijde domů. Dokonce jsme zjistili celou řadu případů,
kdy se tak stalo i způsobem, který se zcela vymyká obvyklému návratu některého
člena rodiny domů. Děje se tak v domácnostech, kde muž nebo žena nebo
jiný člen rodiny má nepravidelnou pracovní dobu a ti, kteří jsou právě
doma, si zvykli zjišťovat, kdy někdo přijde domů podle toho, jak se chová
pes. Takže takového navrátilce už čeká, díky psovi, připravený oběd
nebo teplý čaj. Existuje spousta důkazů, že se nejedná o zvyk
a podařilo se natočit na videu mnohé takové případy jako součást celé série
experimentů. Umístili jsme kamery s vnitřním časovým mechanismem do
haly, směrem ke dveřím, kde psi
obvykle čekávají a máme tak k dispozici celé hodiny nahrávek lidí, přicházejících
neočekávaně domů, očekávaných svými psy. Později jsme s účastníky
experimentu byli domluveni např. mobilním telefonem, používali jiné typy
aut nebo taxíků a nikdo doma nevěděl, kdy nebo jestli vůbec přijdou –
pes to věděl vždycky. Máme dnes shromážděno přes 200 takovýchto videozáznamů
a výsledky jsou statisticky velmi významné. Já sám jsem nejvíc pracoval se
psem, který se jmenuje J.T. a žije poblíž Manchesteru. Samozřejmě, že ani
J.T., nejlepší pes ze všech, které jsme takto zkoumali, to nedělá vždycky.
Nečekal svého pána, když byl nemocný a zvláště, když fenka v protějším
domě hárala. Vždy jindy ale spolehlivě poznal, kdy přijde jeho pán domů a
čekal na něho. Získali jsme tak celou řadu snadno zopakovatelných výsledků.
Psi
jsou tedy nejlepší, a co kočky a jiná zvířata? RS: Kočky
jsou také velmi telepatické, ale mám takový dojem, že je naše experimenty
moc nezajímají. 25% majitelů koček je přesvědčeno, že kočky také přesně
vědí, kdy se jejich majitelé vrátí domů. Kočky ale nečekají víc než 5
– 10 minut předem. Je také obtížnější nafilmovat, protože rády a
snadno mění své chování v závislosti na okolnostech. Když je hezky,
čekají před dveřmi, když prší, čekají uvnitř, když je chladno, čekají
na nějakém teplém místě, takže je velmi obtížné být připraven s kamerou.
Jsou také velmi náladové. Když je někdo nakrmí a ony nejsou hladové, odmítají
jakkoli reagovat. Když přijde domů osoba, která jim obvykle dává večeři,
pak je to samozřejmě velmi zajímá. Zjistili jsme také, že kočky jsou v tomto
ohledu velmi citlivé dlouho dopředu, pokud se lidé např. chystají odjet na
delší dobu na dovolenou. Lidé obvykle někomu svěří nebo o ně někdo jiný
pečuje, ale den před návratem původní rodiny kočky často svůj nový příbytek
opouštějí a vrátí se do původního domova a čekají na svého majitele. Dělají
tak např., když jejich majitelé se mají vrátit domů do Londýna až z New
Yorku. To znamená, že kočka nějak zjistí jejich záměr na tisíce kilometrů.
Pokud je to tedy v jejich zájmu, kočky jsou také velmi telepatické.
Proč jste si tyto každodenní
experimenty k této provokativní a zajímavé formě experimentu vybral? RS: Zajímají
mě neviditelná propojení mezi členy určitých sociálních skupin. Je to
součást mého celoživotního zájmu o morfická pole, tedy o pole, která
spojují části do větších celků. Principy těchto polí se samozřejmě
vyskytují mezi sociálními skupinami. A když jsem začal uvažovat o domácích
zvířatech a když jsem si začal povídat s jejich majiteli, uvědomil
jsem si, že zvířata jsou k těmto věcem daleko citlivější než lidi,
také proto, že je nikdo nevychovával v přesvědčení, že tyto věci
nestávají. Reagují daleko důvěryhodněji. Myslel jsem si, že by bylo dobré
zkusit nějaké experimenty, které bude lze snadno zopakovat. Experimenty v oblasti
telepatie lidí zaznamenali mnohé pozitivní výsledky, ale jsou velmi nudné. Psi,
kteří vědí, kdy jejich pán přijde domů, na něho čekají znovu a znovu a
nikdy je to neznudí, takže experiment lze opakovat donekonečna. Jde také o výzkum, který byl do současnosti
naprosto ignorován. Psychologové a parapsychologové zvířata ignorovali,
protože definovali parapsychologii jako vědu, která studuje výjimečné
lidské schopnosti. Ne, že by popírali, že by tyto schopnosti zvířata neměla,
ale parapsychologie i psychologie jsou velmi antropocentrické vědy. Biologové
to ignorovali, protože mezi nimi panuje, co se týče čehokoliv, jakkoli
spojené s čímkoli paranormálním, naprosté tabu. Takže prakticky celá
věda tuto oblast výzkumu ignorovala, přes neoddiskutovatelný fakt, že právě
v této oblasti lze nasbírat hory důkazů. Kdekoliv jsem o tomto
experimentu hovořil, vždy se našel někdo, který měl vlastní příběh o
svém psovi nebo kočce. Dokud se o tom nemluvilo, majitelé psů to nenapadlo,
ale jakmile začali experimentovat, ukázalo se, že jsou připraveni. Většinou,
když člověk mluví tímto způsobem o svém mazlíčkovi, lidé neberou jeho
vyprávění doslova a přičítají popisované jevy jakémusi sentimentálnímu
vztahu ke zvířatům a přehánění. Navíc většinu těchto lidí vědci
okamžitě zařadili mezi nevzdělané, pověrčivé a experimentálně nezodpovědné
a nespolehlivé. Mnozí se tedy o těch věcech báli hovořit. Ale tyto věci
nelze udržet pod pokličkou, protože se skutečně stávají. Naše
experimenty těm lidem potvrdily, že v soužití s jejich mazlíčky
se děje něco, co je životně důležité a co nám může hodně napovědět
o skutečné podstatě, jak zvířat, tak člověka. Zmínil jste také, že pro podobné druhy projektů je velice obtížné získat nějakou finanční podporu, zvláště mezi vědci, kteří se cele řídí materialistickým a mechanistickým světonázorem a že je tedy velmi důležité nalézt tak jednoduché projekty a experimenty, aby se jimi mohli zabývat i obyčejní lidé a dokonce i školní děti. Můžete nám říci, jak právě na této úrovni experimenty probíhaly? RS: Snaha
vymyslet a realizovat co nejjednodušší projekty je v mém výzkumném
programu klíčová. Pokud je někdo dlouhodobě závislý na velkých grantech
a drahých laboratořích, monopolistický postoj současné institucionalizované
vědy se takovýmto experimentům velmi brání. Když ale pracujete se zvířaty,
nepotřebujete laboratoře. Domácí mazlíčkové se v laboratořích
nechovají přirozeně. Je nutné je zkoumat přímo v jejich domovech.
Nepotřebujete laboratoře a nepotřebujete žádné jiné zařízení než
videokameru, kterou hodně lidí již má, nebo počítač, pokud si chcete dělat
nějakou statistickou analýzu – ale dnes většina lidí i počítač již má.
Navíc každý, kdo vlastní nějakého psa nebo kočku, stejně většinu společného
času svého mazlíčka systematicky a denně pozorují. Lidé mají zvířata
protože se o ně zajímají a tak si všímají, co zvířata dělají a jak se
chovají. Pokud je tedy požádáte, aby byli trochu pozornější, než
obvykle, není to pro ně zas tak neobvyklé a nerealizovatelné. O zvířata se
starají i děti. V mnohých domácnostech mají lidé zvířata, protože
to jsou jakési náhradní děti. Myslím si, že tento druh experimentu je příkladem
výzkumu, o kterém jsem psal už v mé předchozí knize "Sedm
experimentů, které by mohly změnit svět". Šlo mi o vědecký výzkum,
který by s velmi malým rozpočtem mohl dělat prakticky kdokoliv. Nejde o
nějaký nový druh vědy, ale o jiný způsob dělání vědy, která by tak
byla otevřenější a nezávislá na monopolu vědy. Určitě jste zjistil,
že mnozí vědci se jako profesionálové ve svých laboratořích obklopují
striktně materialistickým názorem a doma mají své zvířecí mazlíčky a
mohli by přitom pracovat na experimentech, které by poněkud otřásly jejich
konformními názory. Zvláště co se týče např. zvířecí telepatie. Co vám
to říká o stavu současné vědy? RS: Domnívám
se, že toto platí o naší společnosti všeobecně. Většina lidí si ve svém
veřejném životě libuje spíše v mechanistické teorii světa, protože
ta je základem moderního vzdělání, moderního průmyslu a ekonomie – všechny
tyto vědy jsou v podstatě mechanické. Mechanistický model reality
dominuje i ve veřejném životě. Vědci právě s tímto názorem
explicitně pracují.Většina lidí ale ve svých domovech tento názor snadno
opouští. O víkendech pracují na zahrádce, chodí do krajiny a do lesa,
chovají zvířata atd. Jedná se tedy o přímé a osobní způsoby spojení se
světem zvířat a rostlin, tedy s jaksi širším světem přírody. Vědci
jsou také obyčejní lidé, když nejsou ve své laboratoři a nebo aspoň většina
z nich je takových a starají se o svou zahrádku a mnozí z nich mají
své psy nebo kočky. Tento jistý rozpor mezi oficiálním světem
laboratoře a domácím světem se psy a kočkami je vlastně jen jakousi extrémní
verzí rozporu i nás ostatních. To, co bych rád svým výzkumem dosáhl, je
jakési pootevření brány a výzva či svolení, aby lidé vzali vážněji
to, čeho jsou každodenně svědky. Aby si uvědomili, že chování jejich
mazlíčků by jim mohlo poskytnout velmi důvěryhodné důkazy o tom, že to,
co skutečně potřebujeme, abychom lépe pochopili sami sebe a svět, máme přímo
před sebou. Už jsme naznačili, že se nejedná jen o psy a kočky, ale že
existuje mnoho dalších případů telepatie zvířat. Zabýval jsem se také dvěma jinými kategoriemi
nevysvětlitelných jevů. Např. smysl pro prostor a vzdálenost. Psy a kočky
dokáží najít svůj domov i na vzdálenost stovek kilometrů v naprosto
neznámém terénu. Nikdo doposud nevysvětlil, jak se v prostoru orientují
holubi, jak se migrující ptáci dokáží vždy vrátit na svá hnízdiště
atd. Dalším jevem , se kterým si současná věda neví rady, jsou způsoby,
jakým zvířata cítí blížící se zemětřesení. Za druhé světové války,
je lidé používali, aby zjistili, kdy se blíží nálet. Jsou známy zajímavé
případy, kdy psi
varují epileptiky půl hodinu před záchvatem, že se něco děje. Nic z toho
současná věda nedokáže vysvětlit a tak jsem se ve své knize snažil tyto
a podobné jevy popsat a nabídnout je příštím nadšeným výzkumníkům. Tím,
že i tyto věci začneme brát vážněji, můžeme zaplnit bílá místa na
současné vědecké mapě reality. Co doufáte, že to přinese?
RS: Mám
takovou teorii, která by hodně z těchto jevů mohla vysvětlit. Neříkám,
že to je jedna jediná teorie, jiní lidé mají jiné. Teorie morfických polí
dosti přirozeným způsobem vysvětluje právě takovéto typy propojení mezi
lidmi i zvířaty a jejich smysl pro směr a migraci. Myslím, že vědomí těchto
polí by mělo být součástí jakéhosi nového holistického názoru, který
by nám pomohl pochopit vztah mezi organismem a prostředím nebo mezi členy
konkrétní sociální skupiny. Mohlo by to být součástí vědomí, že
organizace přírody má několik úrovní, v nichž jsou věci vzájemně
propojeny. Pokud všechno rozbijete na malé kousky až na molekuly nebo atomy,
pak samozřejmě vzájemná propojení zmizí. Věda příliš zdůrazňuje výzkum jako analýzu,
rozbití zkoumaného předmětu na co nejmenší části, aby tak bylo snadnější
je studovat, ale ztrácí tím schopnost vidět vztahy, zvláště v organismech
a větších skupinách. Součástí tohoto holistického přístupu k přírodě,
o kterém já sám jsem přesvědčen, že je vědě prospěšný, je dnes již
stále rostoucí počet vědců a lékařů. Myslím si tedy, že tento druh výzkumů
pomůže zdůraznit vzájemnou propojenost, kterou bude možno sledovat a na
kterou pak dokážeme použít vědecké metody, včetně statistiky a analýzy.
Je to všechno o neviditelných spojeních, na kterých ovšem není nic mystického.
Vždyť princip rádia a televize a celý moderní svět telekomunikací je také
celý vybudován na neviditelných spojeních – a my je bereme jako něco daného
a nevyvratitelného. Existuje prostě daleko víc druhů neviditelných propojení
v přírodě, než věda zatím přiznává. Není na tom ale nic nevědeckého,
pokud přiznáme, že existují. Ve skutečnosti i sama moderní věda začala
právě akceptací neviditelných spojení v newtonově teorii gravitace,
která je vlastně holistickou teorií. Neříká nic jiného, že ve vesmíru
je všechno propojeno jakousi neviditelnou silou. Vím, že jste inicioval
také jiné experimenty, týkající se telefonní telepatie atd. RS: Kromě
experimentů se zvířaty bych rád zmínil další dvě důležité oblasti.
Snažím se najít větší počet lidí, který by se mých experimentů zúčastnil,
a tak používám také internet. Jedna série experimentů se týká telepatických
telefonních hovorů. Mnoho lidí již zažilo, že když uslyšeli zvonit
telefon nebo ještě před tím, než začal zvonit, věděli, kdo jim
telefonuje. Zdá se, že existuje jakási forma telepatické intuice. Nebo někomu
zatelefonujete a on řekne, právě jsem na tebe myslel. Dokonce se vám občas
stane, že někomu zatelefonujete, že on má obsazeno, protože, jak se později
zjistí, i on vám práv telefonoval. Myslím, že tento jev je tím nejběžnějším
příkladem telepatie v každodenním životě. A právě v tomto
telefonickém jevu jsou lidé lepší než zvířata. A tak se snažím shromáždit
výpovědi lidí, kteří tyto zážitky často mívají. Chci po nich, aby si
vedli deník a zapisovali si přesně kdy a co se jim stalo a psali si také své
pocity před tím, než zvednou sluchátko. Nemají-li předtuchu, nic nepíší,
mají-li předtuchu, kdo to volá, udělají si čárku a pak poznámku, jestli
jejich předtucha byla správná nebo ne a jestli hovor byl očekávaný nebo
ne. Podobně existuje i několik jiných formálních experimentů, s jejichž
detaily je možno se seznámit na mé webové stránce, které nic nestojí a
které může dělat kdokoliv. Čím více lidí si takto bude hrát a
experimentovat, tím větší počet údajů se nám podaří shromáždit a možná
tak pomůžeme změnit současný názor na podstatu telepatie. Jiný druh výzkumu se týká matek a dětí.
Poprvé jsem o tomto jevu slyšel na své přednášce v New York Open
Centre. Jedna žena mi vyprávěla, že jednou právě nakupovala v supermarketu
a najednou cítila, že se jí spustilo mléko. Nebyl to pravidelný čas, kdy
obvykle krmila své dítě, jinak by totiž nebyla v obchodě. Okamžitě věděla,
že ji její dítě potřebuje. Když dorazila domů, její partner držel křičící
dítě. Ukázalo se, že dítě začalo křičet přesně v době, kdy se jí
ve vzdáleném obchodě spustilo mléko. Domnívám se, že mezi matkami a dětmi
existuje telepatické propojení. To ovšem nikdy nebylo vědecky zkoumáno. A
tak se snažím nalézt co největší počet kojících matek, které by byly
schopny tyto příhody si zaznamenávat. Jde o to prostě vést si deník,
zaznamenat čas, kdy se spustí mléko, v době, kdy je matka daleko od dítěte
a zároveň aby osoba, která hlídá dítě zaznamenala, kdy začne být dítě
neklidné. Záznamy se potom porovnají. To je první fáze tohoto výzkumu. V jedné recenzi vaší
první knihy ji její autor navrhl jako ideálního kandidáta pro spálení.
Jak se vědecký establishment chová dnes? RS: přátelím
se s mnohými vědci a mnozí můj výzkum podporují – neoficiálně.
Jen velmi málo z nich se ke mně hlásí i veřejně, protože se většinou
obávají, co by na to řekli jejich kolegové. Ve vědeckém světě je pořád
ještě hodně stavovských tlaků. Myslím si, že hodně vědců se toho všeho
obává víc, než je nutno. Myslím si, že je to jako s problémem
homosexuálů, než začalo hnutí k jejich uznání. Mám zkušenost, že
i ve vědě je plno lidí, kteří jsou velmi holističtí, ale mnozí z nich
si představují, že kdyby dovolili svým kolegům nahlédnout do duše, bylo
by to něco špatného a odsouzeníhodného. Když ale začnou o věcech otevřeně
hovořit, většinou zjistí, že s nimi jejich kolegové souhlasí. Takže
neoficiálně se o věci, které dělám, zajímají i mnozí vědci a mnozí by
se rádi změnili. V oblasti klasické vědy např. v biologii, kterou
znám nejlépe se ovšem pohybuje obrovské množství peněz, což znamená
hodně pracovních příležitostí a možností. Universitní programy, granty
na výzkumy jsou ovšem striktně omezeny na stávající úroveň vědy a to má
i dopad na školy, takže výuka biologie na školách je snad ještě více
molekulární než před tím. Nemám nic proti molekulám. Vystudoval jsem
biochemii a vím, o čem to je. Myslím si ale, že to je velmi jednostranný přístup
v biologii. A že roste počet biologů, kteří by rádi zkoumali věci z širšího
hlediska – a to je právě to, co se snažím naznačit. Takže, abych odpověděl
na vaši otázku, řekl bych, že to, co dělám, se setkává s množstvím
sympatií. I v oblasti medicíny narůstá počet výzkumníků, kteří připouštějí,
že existují velice efektivní formy terapií, které ovšem nepasují do
standardního institucionálního modelu. Rád bych náš rozhovor
zakončil tím, že bych rád povzbudil lidi, aby se účastnili podobných výzkumů.
Ve své knize a na své internetové stránce (www.sheldrake.org)
naznačuji množství způsobů, jak se to dá udělat. Jak už jsem řekl, čím
víc lidí, čtenářů a jiných nadšenců se např. výzkumu telefonní
telepatie zúčastní a dají mi vědět, tím budu nejen já šťastnější.
|
|
|
|
|
|
|
|
|