Josef Váchal - malíř, dřevorytec, spisovatel, mystik i mystifikátor - člověk, který si pohrával s černou magií, ale také neuvěřitelně talentovaný a pracovitý umělec, který miloval zvířata a měl svébytný smysl pro humor. Kolísal mezi vírou (zjevnou ze vztahů k J. Florianovi, J. Demlovi, k dílu O. Březiny) a kacířstvím. Vysmívá se všem, kteří ukazují: S námi pojďte! S námi je svět dokonalý. Mínil jimi církev, měšťanské instituce, např. protialkoholní léčebny, různé okultisty (i když jím sám byl), umravňovatele nebo jen zastánce mravů.... Narozen 23.9. 1884 Milaveč (u Domažlic), zemřel 10.5. 1969. Podstatnou částí Váchalova mystického životního názoru byl výlučný vztah k lidem a neobyčejná láska ke zvířatům, zvláště psům. Výjimku mezi lidmi určitě tvořila jeho žena Máša, která zemřela velmi mladá začátkem 20. let. Když uvažoval, proč mu "Velká Prozřetelnost nesvěřila dítka“, vysvětloval to tím, že "oko zvířete jasněji září než oko mláděte lidského ...“ Nemůžeme říci že byl Váchal lidumil, do svých deníků si totiž zapsal: „Nic není více ubohým, než co dokonalým býti mohlo, ale dokonalosti nedosáhlo. A tak i já nemohu milovati člověka, k obrazu božímu to stvořené formě, a přec tak nedokonalé a bestiálnější nižších bratří svých, zvířat. Věřte mi, že více miluji svého psa než člověka. V něm vidím půdu, připravenou pro velké příští - mé cosi, novou, nevyšlapanou cestu k zasvěcení, spáse, očistě.“
Jednou z
hlavních Váchalových výtek vůči křesťanství byla právě idea, povyšující
člověka na vládce všeho tvorstva, čímž mu dává souhlas k tomu, aby
je ničil a zneužíval. Pro Váchala byl vztah ke zvířatům klíčem a zkouškou veškeré etiky i každé skutečné spirituality (mystiky). V knize Postyla kacířská , aneb Koruna bludařstva se k tomuto tématu opakovaně vyjadřuje: “Lidství…obrací se stále k bibli, zjevením a utopiím sociálním, …Nejvznešenější mystika ale, spravedlnost ta nejnaléhavější, otázka…zvířete, ta zůstává opomíjena.“ Jinde uvádí: “Lidský soucit stal se dnes úplně falešným, stejně jako mystické sklony v člověku: obrací se výlučně k člověku, který přece vždy si může nějak pomoci. A lapidárně vyzývá: „ANIMALS´ RIGHTS buď vaše jediné zasvěcení…“ V této souvislosti kritizuje křesťanství, o němž tvrdí, že pro náboženství, které hlásá „že celou zemi dává láska boží člověku k dispozici a dovoluje mu vraždu nižších tvorů…je příznačná zaostalost u věcech Krásy a Lásky. "Moje dendrolatristické srdce, vidouc postupující ničení přírody, posílá všechny ty škůdce a nepřátele životů, stojících vedle člověka, do nejhlubších koutů latrin, protože pokud se týče bezcitovosti a nepřátelského měru současné doby vůči zvířatům, to už jsme dávno definovali a na přímý pakt s ďáblem vešli, hodlajíce státi se v příštím životě - mstiteli," píše Váchal zase rozhořčeně po nástupu komunistů.
Psům samotným spisovatel věnoval dvě knihy: Mystiku
čichu a Vigilii
o hodině hrůzy, blahořečení
a modlitbu za psa.
“Člověk
nemá budoucnost,“ říkával skepticky, „pes
ano, ten je mnohem ušlechtilejší.“
Jak
psi rozumějí
umění
Jiří
OLIČ
Umělců,
kteří nežijí na výsluní režimu a také se více či méně distancují od
módních teorií
Dávno
před vznikem Československa existovali jedinci, kteří se z onoho hlavního
proudu „současného" umění bud vyčlenili sami, anebo „byli vyčleněni".
Příklad Josefa Váchala, Jakuba Demla, Ladislava Klímy, Josefa Floriana,
Bohuslava Reynka, Aléna Diviše a mnohých dalších je v tomto ohledu dosti
poučný. Vzdali se společnosti, která jim připadala duchovně prázdná,
distancovali se od systému politických stran a také od politického režimu,
který právě vládl. Případ dřevorytce, malíře a spisovatele Josefa Váchala
je v mnohém ještě výjimečnější. Obraz podivína, jenž více než lidi a Boha miluje psy, byl součástí legendy, kterou spoluvytvářel, ale zároveň i skutečností, neboť představám věřil víc než realitě. Pravdou je, že psy miloval Váchal již od dětství, když jako nemanželské dítě vyrůstal v péči babičky a dědečka v Písku, v patricijské rodině Tonnerů, v domě, kde pánům-lovcům byla neustále k dispozici celá smečka psů. Také později měli psi v životě a díle umělce privilegované postavení. Pro každé období dřevorytcova života a díla je charakteristický nejen výtvarný styl, který vyznával, ale také pes, strážný duch ateliéru a záruka pohody a štěstí. Pes, který soucítí s pánem a dokonce
rozumí tomu, co říká, byl odjakživa ideálním společníkem lidí osamělých
a nešťastných, tuto skutečnost známe nejen z literatury, ale také z
historie umění výtvarného. Pes tu nebyl jen přátelský tvor a hlídač,
představoval navíc jakousi záruku vyšší senzibility. V dějinách umění
existují spíše anekdotické případy, kdy malíři dali na radu psa a ihned
po použití některé barvy sledovali reakce svého čtvernohého miláčka -
pak bylo rozhodující, zda radostně vrtěl ocáskem, anebo žalostně vyl.
Tedy pes jako první výtvarný kritik!
V PASEKOVĚ DOMÁCNOSTI
Historie Váchalova nejoblíbenějšího psa Tarzana
(1923-1932) začíná v dubnu 1924. Umělec
tehdy právě pracuje na knize Krvavý
román,
tedy na díle, kterým se stane známým a později i slavným. Žije
s malířkou Annou Mackovou a kromě grafiky a malířství je jejich společnou
láskou fenka Špuk, v té době již na smrt nemocná. V deníkovém zápise
z 9. dubna 1924
zaznamenává Váchal její
skon: Přijda
k Hance: Špučice měla 2 hodinový
záchvat, jsem přítomen stále, dáme jí ještě 3 lžyčky čaje s medem.
V 1/2 9 divné dušené mručení bolestné, utírám jí sliny, pokakala se,
otvírá ústa příšerně: agonie! Třikráte vydechla - ve 3/4 na 9 zemřela!
Má předrahá, moudrá, dobrá sestřička!
Váchal
odchod každého psa oplakává a hledá náhradu. V deníkovém zápise z
13. května 1924 se dovídáme, že právě toho dne: Od Luňáka leonberga Tarzána
pět čtvrtí roku starého koupil za 800
Kč.
Pes pochází z Mekleburska Zvěřínska byl v Lobči u Plzně v psinci, koupen
řídícím z Vrátna u Mšena, týden byl u Luňáků. Šel pěkně
se
mnou. Na psy je čert. Přetrhl
2
x řetěz. Tarzanův
vstup
do
umělcovy domácnosti byl
tedy impozantní. Pes i jeho, pán k sobě ihned přilnuli. Váchal, který dokončuje Krvavý román,
okamžitě reaguje autobiograficky a do díla zařadí několik
kapitol ze své domácnosti. Zde je ještě třeba připomenout, že je-li
volba plemene psa záležitostí stylu a
existuje-li souvislost mezi zvoleným jedincem a inspirací, potom je zřejmé,
že Tarzan nebyl psem ideálním. Historikové umění u Váchala cení především
tvorbu předválečnou, tedy dílo, které umělec vytvořil v ateliéru
obklopen nejrůznějšírni těmi Voříšky a Špuky, vesměs příslušníky
rasy neurozené, lidově řečeno podvraťáky!
Tarzan se tedy ve Váchalově díle poprvé objevuje ve
scéně, kde dřevorytec Paseka (což je Váchal) je při práci vyrušen klepáním
na dveře: On
však si mnoho toho klepání nevšímal a klidně sázel dále. Domníval se,
že to klepání bud' způsobují duchové nebo blechy u dvéří si vyklepávající
pes Tarzán,na kteréžto oba klepoty byl starý Paseka dávno zvyklý.
Na
tomto místě musíme méně informovanému čtenáři vysvětlit, že příběh
s Tarzanem není čirou fantazií, ale z velké části skutečností. Váchal
již jako učeň navštěvoval spiritistické seance, poté se zúčastňoval přednášek
pořádaných Theosofickou společností. Později získal mírný odstup
od těchto - tehdy velice módních - duchovních proudů a hnutí, ale stále
bedlivě sledoval znamení, vnímal šumy, klepoty a všechny další záhadné
zvuky, které jitřily jeho velmi citlivou mysl.
Příběh Krvavého
románu ale pokračuje a Tarzan v něm hraje důležitou roli.
Autor románu píše, že právě v době, kdy jej psal, si dřevorytce s pověstí
satanika začaly nápadně všímat „oficielní kruhy", a protože z té
nevídané pozornosti začal trpět stihomamem, koupil si obrovského psa:
Toho psa
pouze šatí, protože uživit by ho nedovedl. Ten pes se na každého strašlivě
sápe a je velice nebezpečný, protože pouští chlupy. Právě ho vidíme,
an se po tom zazvonění zuřivě sápe na dvéře. Bůh buď milostiv tomu
sluhovi z ministerstva, nesoucímu podporu na další práce grafické.
Prvky humoru a ironie ve Váchalově díle všudypřítomné
jsou v Krvavém
románu dovedeny do dokonalosti, ale vedle fantazie je tam i realita,
neboť dílo je časové. Váchal v jednom pozdějších dopisů-románů
adresovaném básníku Juliu Skarlantovi, dávnému příteli z let, kdy jako
malíř a grafik začínal, o Tarzanovi napsal: Pes
ten přinesl nám úspěchy, v kumštu i finanční,
takže zavítavší k nám as v r. 1926, přesně to nevím, notář Ludwig mohl nabídnouti
mi koupi menšího, se zahradou, paláce malostranského, za 56 tisíc hotově a
dvou tisíc splátky ročně...
Tvorba Josefa Váchala v době, kdy
psal Krvavý román, opravdu stála ve svém zenitu a Tarzan jako by byl živým
maskotem tohoto šťastného období, které ovšem smrtí psa prakticky skončilo.
Faktem je, že za Tarzanova života Váchal dokončil tak významné práce,
jako jsou Šumava
umírající
a romantická, a také většinu dřevorytů pro neméně
monumentální Receptář
barevného dřevorytu.
Podporu z ministerstva školství a osvěty skutečně dostal díky
známému - básníku S. K. Neumannovi, který tehdy na ministerstvu zastával
důležitou funkci. Bylo to ovšem jednou jedinkrát za celý dlouhý život
Josefa Váchala. V umělcově díle není nic náhodného,
nic úplně vyfantazírovaného a Krvavý
román především je součástí Váchalovy autobiografie slovem i
obrazem. Je sice dílem umělcova nejšťastnějšího (protože nejplodnějšího)
období, ale předcházelo mu období nejtragičtější, poznamenané 24. prosince
1922 smrti ženy Marie. Váchal tehdy prožíval lásku k malířce Anně Mackové,
bouřlivý, emotivní vztah doprovázený pocity viny, které ovšem přetrvávaly
a autor Krvavého
románu je zastíral ironickým, mírně cynickým humorem: Tato
dáma byla společnice Pasekova nakladatelství, jménem Anna Kocourková.
Byla to dívka namnoze ucházející, sympatická svým zjevem a výbornou
kuchyní. Padouch Paseka se jí hlavně proto přidržoval, že znamenitě jemu
i Tarzánavi vařila, takže ten pes si nikdy nestěžoval.
Idyly v umělcově životě nikdy
netrvaly příliš dlouho. Váchalova povaha idyly ani nepřipouštěla. Dne
6. června 1926 si dřevorytec do svého pravidelně vedeného deníku
zapisuje: Tarzan nechtěl domů, popudil mne k
hněvu (snil jsem výsměšně o vlasti, Mik. Alešovi
a
lidech),
a nadal jsem mu katolíků. Doma pak zuřivá scéna:
prokletí Krista, vzývání Peněz- A pak hned řezal exlibris spolku pro
ochranu zvířat. Duše se zmítá paradoxy: za hodinu na to, přátelsky vrtí
ohonem pes, kdo dívá se, dobrý, očima jeho? Váchal na svět pohlíží
teozoficky, zamýšlí dokonce napsat knihu „Česká theosofie" a
právě cesty na Šumavu, které vykoná v červenci a v září 1926 s
Mackovou, k tomu dodají základní impulz. (Dílo
ale později
nazve Šumava
umírající
a romantická.)
Tarzan doprovází Váchala a Mackovou
na většině cest, které společně uskuteční. V červenci 1929 putuji
společně po Slovensku - 26. července 1930 píše Váchal „slovensky"
do Prahy svým přátelům Janu Jiřímu a Evě Tomanovým. Čitame
teraz enom katolické tlačenie, po ktorom i toto piesmo kvitne. Hanka pozerá
a vravia mi, prečo mojmu srdcu dobro kúkoľ vytrhávať:
beztak ti chlapi najbezbožnější len sa rehúňajú, dokládá. Lenže
pobudnem neskor dlúhý čas tu v Bullech, verbujeme aprovizaciu (i Tarzan ide
pak s bagaží 2 kg na plecúch s námi)...
Z cesty vznikl ilustrovaný rukopis kniha Cesta Slovenskem, kterou Váchal pokládal za nejkrásnější, jakou namaloval a napsal. Jedna kapitola má název Tarzánovy zápisky z Bull, je to humorné líčení cesty viděné hledem psa: Z Kozího hřbetu omylem místo stezkou splazem na dříví jsme putovali, vlastně více po zadní části těla sjížděli, choval jsem se vzorně a trpělivě počkal vždy na panáčka ze země se zvedajícího. Tarzanovi nebyly cizí ani úvahy metafyzické: Severovýchodně nad Ďumbierem vyvstalo pak slunce jasné a zářivé, zrodil se den krásný a růžový, lákající věřiti ... ve věčný život uprostřed nikdy nehynoucích krás se všemi, které jsme kdy milovali. Váchal promlouvá ústy svého milovaného Tarzana, jako by společně dleli v představách, které slučují katolickou víru v příští nebe i přesvědčení o příští reinkarnaci a životě v jiném těle. SEN O TARZANOVI Idyla velkého psího přátelství s Tarzanem vrcholí v roce 1931, kdy byl Váchal společně s Mackovou pozván sběratelem Polívkou na letní pobyt na zámku v Týnci. Dne 3. června navštíví hrob barokního spisovatele hrůzostrašných příběhů Ch. H. Spiesse v Bezděkově. Juliu Skarlantovi o této návštěvě za sedmnáct let, když rekapituloval svůj život, napsal vzpomínku na poslední delší výlet s Tarzanem. Roku 1931 strávil jsem léto v zámku týneckém a v Nemilkově, kde též s Lešehradem jsem se sešel - a tam začal jsem dávat svého rýmovaného Spiesse dohromady, Macková vedle v parku kreslila, velký leonberg - pes v trávě zažíval své poslední dojmy, ze Slovenska loni i ty svoje životní, protože druhého roku na to, na smrt jsme jej vedli. Začátkem roku 1932 objevil lékař u Tarzana nádor, ale již předtím, 28. prosince 1931, si Váchal do deníku zapisuje, že Tarzan byl smuten a vzdychal přežalostně, a také znepokojující sen: Smuten usínal k 9., sen o tom, že jsem Tarzána - přítele usmrtil, můj žal pak, - hospodyně u Demla, pláči přežalostně vícekráte, čtu prospekt Demlem chystaný o procítěném přátelství člověka ke zvířeti, k čemuž K. Čapek předmluvu napsal, pláči znovu a probouzím se, objímám valáška nataženého... Pokud se snech se odráží to, co jsme prožili v nedávných dnech, bývá to pochopitelné, méně pochopitelné však je, zrcadlí-li se v nich události příští. Za půl roku Váchal skutečně povede svého přítele Tarzana na smrt k utracení. A Deml procítěné články o psu jako nejvěrnějším příteli člověka zanedlouho skutečně napíše - a hospodyně mu zemře za několik týdnů!
VĚRNÝ DRUH
Pro Váchala byl vztah ke zvířatům klíčem a zkouškou veškeré etiky i každé skutečné spirituality (mystiky). V knize Postyla kacířská , aneb Koruna bludařstva se k tomuto tématu opakovaně vyjadřuje: “Lidství…obrací se stále k bibli, zjevením a utopiím sociálním, …Nejvznešenější mystika ale, spravedlnost ta nejnaléhavější, otázka…zvířete, ta zůstává opomíjena.“ Jinde uvádí: “Lidský soucit stal se dnes úplně falešným, stejně jako mystické sklony v člověku: obrací se výlučně k člověku, který přece vždy si může nějak pomoci. A lapidárně vyzývá: „ANIMALS´ RIGHTS buď vaše jediné zasvěcení…“ V této souvislosti kritizuje křesťanství, o němž tvrdí, že pro náboženství, které hlásá „že celou zemi dává láska boží člověku k dispozici a dovoluje mu vraždu nižších tvorů…je příznačná zaostalost u věcech Krásy a Lásky.
V
tomto
názoru se podstatně liší Jakub Deml od Josefa Váchala, který pokládal
psa za bytost rovnocennou a člověka považoval za korunu tvorstva pouze v
jeho sklonech ke zlu a v potěšení je páchat. Ve Váchalově díle je pes věrným
druhem a postavou, malíř svého Tarzana kreslí, maluje, fotografuje a také
zachycuje jeho podobu literárně, ale to všechno jsou spíše dokumenty než díla
výsostně umělecká. Pes je téma nesnadné.
IN MEMORIAM
Jako
každý psí příběh má i ten Tarzanův nejenom svůj začátek, ale i smutný
konec. Zápis v deníku z 16. června 1932 dokládá, že Váchal prožívá
jeden z netruchlivějších dnů svého života. Právě toho dne se společně
s Mackovou doma s Tarzanem loučí a krátce před dvanáctou vedou nemocného a
v bolestech téměř již skonávajícího „barýčka" do ústavu doktora
Knorra. Přecházíme
chodník u Gröb., před ústavem se zastavil, H. trochu jej strká, přeběhneme
schody a stojíme na chodbě. Pak přeběhl oper. síní do zadu, drhuhý lékař
chystá kurty, chloroform, Dr. Knorr, mísa, Tarz. položen, držím mu hlavu,
odvahy dodávám... jako ve snu zřím ruku hledající srdce, stříkačku, pláč
Tarzanův krátký leč žalný, hledím do oka jež
náhle
se kalí - m r t e v.
Smrt Tarzana Váchalem otřásla
tak, že 27. července přestane psát svůj deník, a téhož dne, ale až v
roce 1944, připisuje k nedokončenému
zápisu: A
nyní přestal psát deník do této knihy začínající zápisky roku 1922 a
dokončené tímto dnem, roku 1932 - Tarzan - přítel mrtev, život však volal
dál, k jinému Poznání, jiných dalších přátel v tělech psích. Proklel
jsem Bohy, zavrhnul a odsoudil dvounožce, ale tím jsem jist, že je po smrti Ráj
a shledání všech, kteří za živa se milovali v různých dobách, místech
a času.
Dne 8. ledna 1933 se Váchal vrátí
ke svému deníku a začne opět pravidelně zapisovat to nejdůležitější,
co denně prožívá. V té době má již hotový a přepracovaný rukopis
knihy o Spiessovi, řeže písmo i obrázky a ještě v lednu dílo vytiskne a
vydá v pouhých patnácti exemplářích nákladu. Vedle této práce, kterou
celou přepsal jako dílo in
memoriam věnované Tarzanovi, pracuje rovněž na velkých dřevorytech
do knihy Receptář barevného dřevorytu, monumentu dokončeném ještě
téhož roku.
V dopise Juliu Skarlantovi
vylíčí genezi díla Christian Heinrich Spiess: Báseň následovně: A
tož v jednatřicátém roce skládaný Christian Heinrich Spiess byl v následujícím
roce z gruntu předělán a ono věnování knihy, společníku mému psímu při
jejím tvoření asistujícímu, rozptýleno bylo do vnitř knihy, do samotného
obsahu. Pak jsem řadu liter vlastních k tomu ulil a starou písmovinu všelijak
prořezal, vytisknuv z ní text v lednu r. 1933, doprovozený 12 bar. dřevoryty,
zrytými třeba dosti slušně, nicméně však neslušně ryjícími do některých
představ, jiným svatých. Velký můj přítel pes, tehdá loni z dílny mé
odešlý, Tarzán, stál při sazbě Ch. H. Spiesse před sazečskou kasou a
neméně jak on průhledný autor raubířských románů, herec a milovník
nešťástný, probíral se astrálně seznamem mnou dosud nasbíraných tak zv.
krvasů, z dílen Schalek - Trachta - Hynek - Bensinger a Rubinstein.
Tarzanův příběh ve Váchalově
díle tedy začíná Krvavým románem a u autora krvavých románů jako by měl
symbolicky i končit. Ale nekončil a Váchal Tarzana vzpomínal v celé řadě
dalších prací. V knize Orbis
pictus (inspirované dílem J. A. Komenského), kterou Váchal
vydal v roce 1932, je podoba Tarzana zaznamenána v hesle Dřevorytcova
domácnost: Přítel obou, jménem Tarzán /8/hoví sobě na pohovce (Canapee)
/9/ a vyrušen je příchodem zákazníka (Bourgeois) /10/ který přichází
koupiti některé grafické dílo, /11/ jež samotný ďábel /12 /na Váchalově
stroji tiskne.
Po Tarzanově smrti se Váchalovým
oblíbeným psem stane fenka Alma a její potomci Petr a Pavlík. To již žije
s Annou Mackovou na jejím rodném statku ve Studeňanech u Jičína. A právě
Pavlík je nakonec nejmilejším psem studeňanského mistra. Inteligencí i
oddaností mu připomíná Tarzana. A tak když Pavlík 30. března 1953 skoná,
loučí se s ním Váchal s přáním: Spi sladce - a na shledanou. Věří totiž na „onen svět"
a ve vzkříšení, nejenom lidí, ale také všeho, co měli rádi.
Jiri
OLIČ,
(nar.
1947) je básník, esejista, literární kritik
a
historik.
Knižně
v
posledních letech
vydal životopisy Neznámý Váchal: život umělce (2000)
a
Josef
Lada (2003).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|