|
O sv. Guinefortovi
se dozvídáme od dominikána, kazatele a inkvizitora
Štefana Bourbonského (†1261).
Narazil na tento kult, když kázal proti čarodějnictví a vyslýchal
svědky. Dozvěděl se, že venkovské ženy v lyonské diecézi
přinášely své churavé děti k jakémsi svatému Guinefortovi, aby jej
žádaly o uzdravení svých ratolestí. Když zjistil, kdo je svatý
Guinefort, byl šokován.
Guinefortova
mučednická smrt
Štěpán Bourbonský ve
svém exemplu popisuje, co mu sdělili vesničané: poblíž vsi Neuville prý
kdysi stával hrad, jehož majitelem byl jakýsi rytíř. Jeho ženě se
narodil chlapec a když byl ještě v kojeneckém věku, odešli jednou jeho
rodiče pryč z domu. Když se z místnosti s miminkem v kolébce vzdálila i
chůva, hlídal dítě jen rytířův pes. V tu chvíli však do místnosti vlezl
obrovský had a plazil se ke kolébce. Co se dělo dál, líčí Štěpán
Bourbonský takto:
"Když to uviděl chrt, který tam zůstal, pustil se za hadem a napadl
ho pod kolébkou, přičemž ji převrhl a kousal hada, který se bránil a
také ho kousal. Pes nakonec hada zabil a odhodil daleko od kolébky.
Kolébka a rovněž zem i psova morda a hlava byly celé zrudlé hadovou
krví. Zle zřízen hadem, držel se u kolébky. Když přišla chůva, při tomto
pohledu myslela, že pes dítě sežral a velice silně vykřikla žalem. Když
to uslyšela matka, ihned přiběhla, uviděla totéž a uvěřila stejné věci a
také vykřikla. Stejně tak rytíř, který přiběhl poté, uvěřil témuž,
vytasil meč a psa zabil. Pak přistoupili k dítěti a našli je zdravé a v
pořádku, jak sladce spí. Hledali vysvětlení a našli hada roztrhaného a
zabitého psím kousáním.“
V domnění, že dítě
zakousl pes, rytíř chrta probodl a hodil do studny. Jakmile však objevil
pod převrhnutou kolébkou syna živého a zdravého, zalitoval svého činu a
nechal kolem psího hrobu vysázet stromy. Les se postupem doby stal
místem kultu, kam ženy přicházely se svými nemocnými dětmi, aby jim
pes-světec pomohl. Tak se zrodil kultovní les psa Guineforta.
Dlouho přežívající kult
Štěpán Bourbonský
to považoval za naprosto nepřípustné. Proto se rozhodl s těmito
„psími“ pověrami a rituály nadobro skoncovat. Nechal psa exhumovat a háj
dal vykácet a spálit spolu s psími kostmi. Místním lidem pak zakázal na
ta místa chodit, pod pohrůžkou zabavení a rozprodání majetku. Lidé jeho
zákaz příliš nerespektovali. Ještě v roce 1826 (tedy po více než pěti
stoletích od vzniku zákazu) sem podle svědectví místního faráře
směřovala procesí poutníků.
Rodiče kromě přinášení
svých dětí na posvátné místo také umisťovali na okolní stromy součásti
dětských oděvů. Folkloristé doklady o praktikování kultu svatého
Guineforta vystopovali dokonce ještě v období mezi světovými válkami ve
20. století. S rozvojem medicíny v následujících desetiletích uctívání
statečného chrta a žádosti o vyléčení postupně zanikly
Jak se vůbec mohl stát světcem pes?
Jean-Claude Schmitt, autor knihy
Svatý chrt píše, že podobná vyprávění jsou známa na mnoha jiných
místech světa a v mnoha jiných dobách. Chrt byl ve středověku velice
oblíbeným psím plemenem, používaným zejména k lovu. Lovecký chrt a
jezdecký kůň patřili k hlavním společníkům urozených šlechticů. Ve
středověkých písemných pramenech najdeme mnohé zmínky o chrtech, jejichž
dobré vlastnosti jsou opěvovány. Chrti byli dokonce hlavními hrdiny
literárních děl (Svár koně s chrtem ze 14. století) a často se objevují
i na středověkých vyobrazeních.
Ve středověku nebyly hradby mezi člověkem a zvířetem tak nepřekonatelné
jako v novověku. Lidé byli k zvířatům krutí, ale
to byli i k sobě
navzájem. Podle Erazima Koháka se
středověký vztah člověka a zvířete vyznačoval chápáním zvířete jako níže
postaveného bližního. Lidé se zvířaty komunikovali a bydleli, ale stále
to byli jejich podřízení, které bylo možno za neposlušnost fyzicky
trestat a využívat všemožně ve svůj prospěch. Zvířatům byly často
připisovány lidské vlastnosti. Stejně jako zlé úmysly mohly být zvířatům
připisovány ušlechtilé vlastnosti a psa bylo možné požádat o
milosrdenství, soucitnou přímluvu a zázrak.
A tímto přesvědčením nezviklaly
příznivce sv. chrta ani oficiální církevní prohlášení.
|
|
Stanislav Komárek píše: „Je
dobré vědět, že právo v evropském středověku,
ovlivněném ještě silně germánskými a slovanskými
původními představami, vidělo - na rozdíl od práva římského
- ve
zvířatech i právní subjekty,
nadané jak právy, tak odpovědností.
Známé procesy s kobylkami či myšmi nejsou jen ukázkou středověkého
tmářství, ale i posledním pokusem Evropy vzít mimolidské živé tvory
vážně, jako sobě rovné, a korektně s nimi jednat. V jednom z těchto
procesů byly myši regulérně souzeny, byť v nepřítomnosti, měly svého
obhájce, rozsudek jim byl oznamován způsobem tehdy obvyklým u
nepřítomných osob - byl vyvěšen na „černém prkně" soudu. Zněl, že do
14 dnů mají myši opustit pole a louky určitého panství, přičemž
zvířata příliš mladá, přestárlá a gravidní mohou zůstat. Často byli
souzeni i zvířecí jednotlivci zapříčinivší lidskou smrt či nějak se
protivící řádu světa (kohout, který snesl vejce). Sv. František z Assisi, který chápal paralelně k buddhistické tradici zvířata jako
bratry (ostatně takto chápal i stromy či abiotické jevy - slunce,
vítr aj.), neváhal kázat ptákům, rybám, ale zpupná a zlomyslná
zvířata trestal. " ( sv. Antonín z Padovy kázal zase rybám)
Francouzský historik
Michel Pastoureau
píše, že
o
procesech se zvířaty existuje bohatá
dokumentace, která dnes slouží jako ukázka středověkého tmářství.
Můžeme tak číst o rozsudcích nad škodlivými zvířaty jako housenky nebo
hraboši. Nebo o rozsudcích za lup plodin v zahradě či kuchyni, zdevastování
krámku či dílny, odmítnutí pracovat, útok, rebelie. Zvířatům byli
poskytnuti advokáti a někdy je omilostnili. Roku 1405 v Gisorsu
odsoudili k trestu oběšením býka, který „se zpronevěřil svému poslání“.
Splašený kůň, který roku 1332 zabil kopytem člověka a utekl do
lesů, byl omilostněn. |
|
|