Bolí rybičku, když se stane pro rybáře živou návnadou? A když to způsobí
utrpení rybě, necítí totéž i žížala? Takovou diskusi 7.prosince zažil Senát
při projednávání novely zákona o ochraně zvířat proti týrání.
Senátor ČSSD Jan Rakušan
prohlásil, že chytání
s živou návnadou na háčku
je velmi kruté týrání zvířete, které je v rozporu s nejnovějšími vědeckými
poznatky i s morálkou. Ostatní členové horní komory se ale k jeho názoru
nepřiklonili. Sněmovně sice novelu vrátili s několika změnami legislativnětechnického
rázu, možnost chytat na živou nástrahu ale v předloze ponechali. Návrh
zákona, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání,
ve
znění pozdějších předpisů Tento
návrh zákona jste obdrželi jako senátní tisk
č. 180 a souhrnné pozměňovací návrhy jako senátní tisk č.
180/3. Pana ministra zemědělství Jana Mládka prosím, aby nás seznámil s návrhem
zákona. výběr z rozpravy senátorů: Ministr
vlády ČR Jan Mládek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové. Hlavním cílem navrhované úpravy je
odstranění problémů, které vznikly nabytím účinnosti zákona č.
77/2004, kterým se mění zákon č. 246/1992 na ochranu zvířat proti týrání,
ve znění pozdějších předpisů, který v § 4 odst. 1 písm. b) za týrání
zvířat kromě jiného považuje vychovávání, cvičení nebo účelové používání
zvířete k agresivnímu chování vůči člověku nebo jiným zvířatům. Je
však nutné umožnit použití zvířat ozbrojenými silami, ozbrojenými bezpečnostními
sbory a obecní policií k plnění cílů stanovených zákonem. Aniž by
se jednalo o týrání zvířat ve smyslu tohoto zákona. V návrhu
byla dále zohledněna skutečnost, že současné znění zákona neumožňuje
v plném rozsahu provádět výchovu a výcvik psů členy kynologických
organizací, neboť ozbrojené sbory obvykle základní výcvik k obraně
neprovádějí, a proto je rozšíření výjimky nezbytné. V průběhu
projednávání návrhu zákona v Poslanecké sněmovně byl návrh novely
doplněn pozměňovacími návrhy, z nichž většina je v souladu s představami
ministerstva zemědělství. Tyto návrhy v zásadě reagují na změny
komunitárního práva, které v průběhu legislativního procesu nastaly. Předložený
návrh byl projednán ve Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní
prostředí a v Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, který
byl výborem garančním. Oba výbory přijaly usnesení, ve kterém navrhuji
pozměňovací návrhy. Pozměňovací návrhy vzešlé z Výboru pro
hospodářství, zemědělství a dopravu jsou v zásadě legislativně
technického charakteru a domnívám se, že i bez přijetí těchto pozměňovacích
návrhů nepřinese aplikace zákona v praxi žádné problémy. Výbor
pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí přijal usnesení,
obsahující pozměňovací návrhy, které se týkají lovu
na živou rybičku. Tato
problematika byla již několikrát projednávána jak v oblasti
legislativní, tak v oblasti judikativní. Domnívám se, že řešení této
problematiky se týká zákona o rybářství, který již nabyl účinnosti 1.
ledna 2004, a proto považuji zmíněné pozměňovací návrhy za nadbytečné.
A proto si dovolím požádat o schválení tohoto zákona ve znění, navrženém
Poslaneckou sněmovnou. Děkuji za pozornost. Místopředseda
Senátu Edvard Outrata:
Děkuji, pane navrhovateli. Prosím vás, abyste zaujal místo u stolku
zpravodajů. Návrh zákona byl přikázán Výboru pro územní rozvoj, veřejnou
správu a životní prostředí. Ten určil jako svého zpravodaje pana senátora
Jana Rakušana a přijal usnesení, které
vám bylo rozdáno jako senátní tisk č. 180/2. Organizační výbor určil
garančním výborem pro projednávání tohoto návrhu zákona Výbor pro
hospodářství, zemědělství a dopravu. Výbor přijal usnesení, které vám
bylo rozdáno jako senátní tisk č. 180/1. Zpravodajem výboru byl určen pan
senátor Josef Vaculík, a toho nyní žádám, aby nás seznámil se
zpravodajskou zprávou. Pane kolego…… Senátor
Josef Vaculík:
Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně,
kolegové, jak už bylo řečeno, účelem zákona
na ochranu zvířat proti týrání je chránit zvířata, jež jsou
živými tvory, schopnými pociťovat bolest a utrpení, před týráním, poškozováním
jejich zdraví a jejich usmrcením bez důvodu, pokud byly způsobeny byť i z nedbalosti
člověkem. Činnosti,
které se považují za týrání, vymezuje zákon v § 4 odst. 1, písm. a) až
x). Cílem navrhované změny je umožnit použití zvířat jako donucovacího
prostředku pro zajištění bezpečnosti státu, bezpečnosti osob a zasahujících
osob ochrany majetku a veřejného pořádku. Jedná se
o použití zvířat při výchově, výcviku a zásazích Policie ČR,
obecní policie, Vězeňské služby ČR a Justiční stráže, Armády ČR,
Vojenské policie a Celní správy. Novela
umožňuje výcvik, výchovu a použití zvířat k plnění úkolů
ozbrojených sil. Jelikož v praxi tyto složky obvykle neprovádějí základní
výcvik, ale pouze docvičení, vztahuje se výjimka z obecného zákazu i
na výchovu a výcvik psů prováděných chovatelskými sdruženími a
kynologickými organizacemi. Výše
uvedená problematika byla záměrem vlády coby předkladatele původně
jednostránkové novely. Jak zde už uvedl pan ministr, v PS došlo k rozšíření
o dalších 15 bodů, což je však naprosto v pořádku, jelikož se tím
implementují předpisy ES, které mezitím vstoupily v platnost. Co
se týče obsahu zákona, ve VHZD k němu nebyly zásadní připomínky. Po
věcné stránce ovšem z hlediska legislativních vad k němu byly zásady
výhradní. Na základě toho, že legislativní vady zde obsažené není možné
odstranit konečnou korekturou před uvolněním této novely zákona k tisku
ve Sbírce zákonů, je nezbytné přijmout pozměňovací návrhy. Jejich obsah
je v podstatě legislativně technický. Jedná se o promítnutí již přijatých
změn do platného znění zákona. O
konkrétních pozměňovacích návrzích vás potom seznámím v podrobné
rozpravě, pokud tato bude otevřená. Navržená
úprava není v rozporu s mezinárodním právem ani právními akty
EU. Její realizace si nevyžádá finanční nároky na veřejné rozpočty a
nebude mít negativní sociální dopad. Neovlivní negativně podnikatelské
ani životní prostředí. Novela
přináší žádoucí úpravu v oblasti
ochrany zvířat proti týrání.
Obsahuje však legislativně technické vady. Pro doporučuji v souladu s usnesením
VHZD, které svým usnesením č. 204 přijalo pozměňovací návrhy; doporučuji
proto vrátit návrh zákona PS s pozměňovacími návrhy, které tvoří
přílohu tohoto usnesení. Senátor
Jan Rakušan:
Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové,
náš výbor se návrhem zákona zabýval na 19. schůzi konané dne 23.
listopadu. Zabývali jsme se celou materií, jak nám byla postoupena z PS.
Tedy jsme se zabývali i otázkou, o které pan ministr předtím řekl, že je
řešena v zákonu o rybářství.
Ale nám to bylo předloženo, tedy jsme se zabývali vším. Přitom jsme,
stejně tak jako garanční výbor konstatovali, že jsou tam legislativní
chyby. Navíc
jsme tedy zabývali i posledními poznatky o schopnosti
ryb vnímat utrpení. Z pozměňovacích návrhů byly přijaty
dva týkající se lovu na živou nástrahu.
Ostatní pozměňovací návrhy jsou shodné s garančním výborem. V obecné
rozpravě bych rád uvedl některá fakta podrobněji. Nyní
usnesení č. 63 našeho výboru. Po úvodním slově Z. Růžičky, nám.
ministra zemědělství, zpravodajské zprávě senátora Rakušana a po rozpravě
výbor doporučuje vrátit návrh PS s pozměňovacími návrhy, které tvoří
přílohu tohoto usnesení. Určuje zpravodajem pro jednání na schůzi
Parlamentu ČR senátora Rakušana a za třetí pověřuje předsedu senátora
Jiřího Brýdla, aby předložil toto usnesení předsedovi Senátu Parlamentu
ČR. Senátor
Jan Rakušan:
Pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolím si vás
seznámit s částí mé zpravodajské zprávy přednesené na výboru. Různý
přistup v pojetí pohody zvířat
vede k různým definicím. Pohoda zvířat souvisí s kvalitou jejich
života, která je úzce spojena s jejich zdravím, mentálním stavem, zkušenostmi
a ze schopnosti se přirozeně projevovat. Mnoho autorů spojuje tento koncept
také se schopností zvířete vnímat, cítit, tzn. s jejich subjektivní
mentální zkušeností, s utrpením či radostí. O
pohodě ryb se diskutuje již delší dobu. Po objasnění mechanismu stresu přišla
na řadu otázka vědomí a cítění i u ryb.
Obecně platí skutečnost, že schopnost trpět vyžaduje určitý stupeň vědomí,
tzn., že schopnost trpět je spojována s určitými mentálními
schopnostmi, jako je schopnost učit se, pamatovat si, cítit bolest či strach.
Existuje nyní už řada studií zkoumajících anatomické, fyziologické,
behaviorální, kognitivní aspekty cítění u ryb, které dokazují, že ryby
jsou schopny cítit bolest a jsou schopny trpět, a do pravděpodobně na úrovni
teplokrevných obratlovců. Z těchto
poznatků vyplývá, že je nutno se poctivě zabývat ochranou kvality života
ryb, ať už ve farmových chovech či při zájmové činnosti. Novela
zákona nedbá nových poznatků výzkumu ani morálního vývoje naší
civilizované společnosti. A opět legalizuje lov
na živou nástražnou rybku a zavádí průmyslové
zpracování všech druhů ryb bez omráčení a vykrvení. Pokud
jde o novelizační body 2 a 8, které byly ve výboru přijaty, PS uzákonila
napichování živých nástrah na háček při lovu ryb. Pokud přijmeme
skutečnost, že ryba cítí bolest, jde o velmi kruté utýrání zvířete.
Navíc nástrahou teoreticky může být i jiné zvíře, např. myš. Pokud se
přece jen podaří tyto praktiky nepovolit, rybáři určitě nepřijdou o potěšení
z lovu dravých ryb, protože specializované obchody nabízejí řadu
kvalitních náhražek, které plní svůj účel. Ostatně mnoho rybářů
dobrovolně od používání živých nástrah upustilo, a rozhodně se nedá říci,
že rybářská obec je v přístupu k problematice bolesti a utrpení
u ryb jednotná. Z mého
pohledu je tedy nepřijatelné novelizovat zákon na ochranu zvířat proti týraní
schválením ustanovení, která tento zákon změkčují a zhoršují životní
podmínky ryb. Tento postup je v rozporu s vědeckým a morálním vývojem
naší civilizované společnosti. Na
výboru jsem navrhoval vypuštění bodu 2 a 8. Výbor v počtu přítomných
poměrem hlasů 8:0 podpořil vypuštění bodu 2 a 8 týkajících se lovu
pomocí živých nástrah. Bod 5 a 6 ve
výboru neprošel. Považoval bych za jistý pokrok, kdyby byly schváleny pozměňovací
návrhy našeho výboru. Doufám,
že nejsem ve střetu zájmu, když jsem členem institutu Nadace
na ochranu zvířat a hodlám v tomto bodu hlasovat. Domnívám
se, že v Senátu jsou též přítomni zástupci našich dvou nejsilnějších
parlamentních stran; myslivců a rybářů, kteří budou též nepochybně
hlasovat. Děkuji. Senátor
Jaroslav Kubera:
Budu velmi stručný, pane předsedající, já bych se jenom vaším prostřednictvím
zeptal pana kolegy, jestli i žížala je; protože i na žížalu se chytá,
jestli i žížalu to bolí. Protože já jsem netušil, do jisté doby, že se
třeba loví ryby. Já jsem si myslel, že ryby se loví proto, aby se doma poté
vykuchaly a osmažily. Ony se prý loví tak, že se
vyloví, vyrve se jim z tlamy ten háček, a hodí se zpátky do vody.
Pak se mi zdá ta ochrana nedostatečná. Je to, jako kdybyste doma jedli sušenku,
najednou vás někdo vyvlékl háčkem na chodník, chvíli vás tam vláčel, a
pak vás pustil. Takže to je můj dotaz. Senátor
Jan Horník:
Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážení kolegové, já
bych měl jenom jednu věc. V doposud platném znění tohoto zákona se v
§ 4, bodu 1 písm. f) mj. píše: Štvát zvířata
proti sobě, aniž by to vyžadoval lov; za tím je čárka, a potom
je dál výcvik nebo použití ovčáckého nebo pasteveckého psa. Chci
se jenom ujistit, že tento výklad je skutečně tak, jak mi řekla naše
legislativa, že ovčáčtí a pastevečtí psi se mohou nadále využívat pro
svou činnost. Výklad, jak je to tam napsáno v teď platné verzi, není
jednoznačný. Proto se ptám pana ministra, jestli i ten výklad je pro
ministerstvo takový, jak říká naše legislativa. Děkuji. Senátor
Jan Rakušan:
Pane předsedající, vaším prostřednictvím vyřiďte kolegu Kuberovi, že z tohoto
nechci dělat frašku. Pojem je o tom, jestli se domníváme, že některá zvířata
něco cítí a trpí. Je to každého otázka svědomí, a nerad bych z toho
dělal druhou VZP. Děkuji. Senátor
Vítězslav Vavroušek:
Pane předsedající, já bych trošku zareagoval na kolegu Kuberu. Ještě před
25 lety v naší lékařské literatuře se uvádělo, že novorozenec necítí
bolest. Dnes už víme, že to není pravda. Znamená to, to, jestli bolí koho
co, to je otázka vývoje, znalostí a výzkumu. Tím nepochybně jednou dospějeme
k tomu, že tu bolest cítí bakterie. Ale co pak budeme dělat, nevím. Místopředseda
Senátu Edvard Outrata:
Děkuji, pane kolego. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Nevidím
nikoho, takže obecnou rozpravu končím. Pane ministře, chcete se k ní
vyjádřit? Ministr
vlády ČR Jan Mládek:
Já děkuji za podněty, které byly vysloveny v té rozpravě. Chtěl bych
říci, na tu konkrétní otázku, že výklad MZ je stejný jako výklad
legislativy, problém by tam být neměl. A pevně doufám, že otázka živé
rybičky použité na návnadu, nebude zásadním problém při schvalování
tohoto zákona….. Senátor
Josef Vaculík:
Jak už jsem řekl ve svém úvodním slově, tak VHZD přijal 3 pozměňovací
návrhy, které jsou legislativně technického charakteru. Zásadním problémem
vady je to, že vložení nového odst. 4 do § 5 nebylo promítnuto do příslušných
částí zákona; konkrétně do § 3 písm. a), písm. s) a § 5 e) odst. 2.
Podobně v § 21 odst. 3. Např. § 5 e) odst. 2 řeší fixaci
zvířat při rituálních porážkách,
které MZ povoluje dle původního znění v souladu s odst. 4, § 5.
Ten však nově upravuje omráčení a vykrvení
ryb při jejich průmyslovém
zpracování. Pozměňovací
návrhy VHZD jsou tedy ryze legislativně technického charakteru a napravují
tak nedokonalou práci PS. Jejich přijetí umožní plnou aplikovatelnost zákona.
Úpravu zákona není možno realizovat závěrečnou parlamentní korekturou.
Proto je nezbytné tyto pozměňovací návrhy přijmout, aby zákon mohl
fungovat. Místopředseda
Senátu Edvard Outrata:
Děkuji, pane zpravodaji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Nehlásí.
Podrobnou rozpravu tedy končím. Pane ministře, chcete se vyjádřit? Ne. Pan
zpravodaj pravděpodobně také ne. Takže
poprosím pana garančního zpravodaje, aby přišel k pódiu a řídil
hlasování o pozměňovacích návrzích dvou výborů… Senátor
Josef Vaculík:
Nyní budeme hlasovat o bodech 2 a 4 Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu
a životní prostředí, které se týkají použití
nástrah živých zvířat při lovu, konkrétně rybiček. Místopředseda Senátu Edvard Outrata: Ano, budeme hlasovat o těchto bodech. Zahajuji hlasování. Promiňte. Stanoviska. Ministr má stanovisko neutrální. Pan garanční zpravodaj. Senátor
Josef Vaculík:
Stanovisko proti, protože jde nad rámec nařízení Evropské unie. Místopředseda
Senátu Edvard Outrata:
Garanční zpravodaj je proti. Já jsem zahájil hlasování, takže toto hlasování
je zmatečné. Hlasování pořadové číslo 124 je zmatečné. Zahajuji hlasování
znovu. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať stiskne tlačítko Ano a
zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu, ať stiskne tlačítko Ne a zvedne
ruku. V hlasování pořadové číslo 125 se z 56 přítomných senátorek
a senátorů při skvóru 29 pro vyslovilo 17, proti bylo 9. Návrh
nebyl přijat
|
|
|
|
|
|
|