- Rytíř s kamerou
- Mark M. Rissi
- Svým zevnějškem připomíná
Hodlerovy klasické kresby bojovníků za helvítskou nezávislost. Je to zkrátka
Švýcar jak z obrázkové knížky: věcný, pracovitý, švýcarsky neutrální,
nepodléhající zbytečným emocím. Mark M. Rissi, první a nejproslulejší
filmař soustavně dokumentující náš způsob zacházení s nejslabšími. Muž,
který je schopen otřást až příliš otrlým svědomím světa...
-
- Milena Wahlen: Jak to všechno
začalo?
Mark Rissi: Roku 1972
jsem natočil svůj první dokument o lovu kožešinových zvířat do pastí v
Kanadě. V té době jsem nebyl žádný "ochránce zvířat". S touto
tématikou jsem byl konfrontován poprvé. Avšak kožešnický spolek se
pokusil film zablokovat a to se mu podařilo. Soud však jeho stížnost zamítl.
Začalo mne zajímat, proč se zájmová skupina pokouší tak masivně čemusi,
co je pravda, zabránit. Později jsem odhalil další lež této branže. Kožešinové
farmy byly deklarovány jako "ochranářské" s tím, že se zde
provozuje ochrana druhů a že zde zvířata žijí ve výbězích. To, co jsem
objevil, bylo však spíše držení v klecích. Toto zneužití zvířat se
dnes týká milionů divokých stvoření, hlavně norků a lišek. Abych to
dokumentoval, procestoval jsem řadu zemí. To byla moje reakce na tvrzení kožešníků,
že se v těchto případech jedná o "pár černých ovcí", ale -
"my v Dánsku to máme lepší..." - Tak jsem odjel do Dánska... Dnes
se kšeft s kožešinami posunul na východ. např. právě Dánové vybudovali
obrovské farmy v Koreji, i tam jsem filmoval. Víte, jak tam zabíjejí lišky?
Aby nepoškodili kožešinu, vymysleli vpravdě exotickou metodu: spojí dvě
prkna kloubem, lišku strčí do V, tvořeného prkny a nahoře stáhnou oprátku.
Zvíře se mezi prkny dusí, přičemž je mu též rozmačkán hrudní koš a
zvíře zemře.
-
- MW: Natáčel jste skrytou
kamerou příšerné podmínky kožešinových zvířat v mamutích ruských
farmách, kde jste riskoval život. Zdá se, že to považujete za samozřejmé.
Ale jak dokážete snášet bezprostřední pohled na týrání zvířat, když
natáčíte např. v laboratořích, na jatkách, při transportech...? Vaše
dokumenty, přiznám, většinou naprosto překračují meze únosnosti i pro
diváky obrazovkou otrlé. Zvířata-mučedníci jsou naprosto nevinná a
naprosto bezmocná. Jak to zvládáte?
MR:
Ovšemže reaguji agresí a musím se velice kontrolovat, abych intervieowaného
partnera nenapadl. Musím mít stále na paměti výsledek: když získám
dokumentaci, která bude vysílána, pomohu možná tisícům zvířat. Když se
na mučitele vrhnu, zachráním jediné zvíře. Rozlobím "chovatele"
či "pěstitele" a ten se potom stydět nebude. Když bude film vysílán,
zapůsobí špatné svědomí. Např. jeho dětí se ostatní děti ve škole
budou ptát, jak je to možné, že se živí takovým způsobem, co se u nich
doma děje. To má pedagogický účinek. Mne osobně chrání technika. Pracuji
sám a tak je mezi mnou a objektem kamera, která obstarává odstup. Jsem tedy
velice zaměstnán. Musím domýšlet změny záběrů, střihy, konečný výsledek
- jsem velmi koncentrován. Na druhé straně to věc i zjednodušuje, protože
veden tímto speciálním pohledem mohu natáčet přímo to, co poslouží jako
konkrétní výpověď. Nepotřebuji instruovat kameramana atp. Sám už znám
reakce zvířat a mohu práci jejich chování podřídit.
-
- MW: Jste původně kameraman?
MR:
Ne.
Vystudoval jsem na vysoké škole v USA filmovou režii a mám vzdělání i
jako fotograf, takže mám k práci vizuální přístup. Původně jsem točil
celovečerní hrané filmy se známými herci. Už tehdy jsem se zabýval
ekologií a zvířaty. Vzhledem ke vzdělání v USA chápal jsem film i jako
politický prostředek. V době, kdy domácí filmy měly ještě ve Švýcarsku
šanci, snažil jsem se tato témata publiku předkládat, což se mi díky oblíbeným
hercům jako Lilo Pulver, Sieffrit Steiner nebo Walo Luond také podařilo. Věnoval
jsem např. pozornost problémům sedláků, tématice, která je dodnes "žhavá",
protože masový chov zvířat zničil selský stav, zanechal nenapravitelné
ekologické škody a pro veřejnost znamená mnohem větší i ekonomické ztráty
než původní forma chovu.
-
- MW: Při posledním setkání
exilového PENU u Oldenburgu jsme byli konfrontováni se znamenitým nápadem: i
na severu Německa nemohou všichni sedláci přežít a tak se přeorientovali
na pěstování stromků, což je mnohem prospěšnější a má mnohem lepší
budoucnost než zastaralé masové chovy dobytka, který dnes už skoro nikdo
nejí. Tak zabránili finančním ztrátám. Ze starých památek upravili překrásný
skanzen a vybudovali ekologické rašelinové lázně. Získali nejen sedláci,
získala zvířata a získala příroda.
MR:
Skutečně teď vzniká řada dobrých nápadů. Některé se inspirují v bývalých
zemědělských družstvech. Např. sedláci zakoupí stroje do společného
vlastnictví a půjčují si je. Mne bylo na družstvech sympatické, že u těch
větších byla vybudována jatka, takže transporty zvířat byly minimální.
Na druhé straně masový chov kolchozního dobytka byl někdy zlý.
-
- MW: Měla jsem štěstí, že
jako dítě jsem trávila prázdniny u posledních soukromých sedláků a zažila
jejich etiku. Dnešní způsob "zemědělství" by byl pro ně
hororem. Byli to hluboce a čestně věřící lidé a fabrikování živých
bytostí - stvoření Božích - by je naplnilo nejhlubším odporem.
MR:
Jsem přesvědčen, že právě teď nastává nová šance pro produkci
kvality, což se ve Švýcarsku enormně projevuje. Už jsme zakázali bateriový
chov slepic a poslední agrární iniciativy budou mít následky. Brzy nastane
dovoz levnějšího vepřového z EU. Naši řezníci se pokusí dovážet to
nejlevnější maso z hromadných chovů. Konzumentům musí být jasné: koupím-li
levné maso, není zdravé, nepochází ze slušného chovu.
-
- MW: Nebude to mít za následek,
že spotřeba levného masa stoupne?
-
-
MR:
Rozhodně
ne. Příklad s vejci dokázal, že lidé chtějí kvalitní potraviny. Naprostá
většina kupuje dražší vejce, protože slepice nejsou drženy v bateriích.
Černé ovce najdete vždycky, ale v tomto případě rozhoduje většina, i
proti propagandě zahraničních producentů "levných" vajec. Průzkum
z minulého roku potvrdil, že 90% Švýcarů radši zaplatí dražší
potraviny, jen když zvířata budou mít lepší životní podmínky. Dnes už
je každému jasné, že jen taková zvířata jsou zdravá.
-
- MW: Švýcarsko je fenomenální
i v otázce kožichů z kožešinových zvířat. Švýcarky skutečně přestaly
kupovat okrasné kožichy. Ty "zdobí" vlastně už jen zahraniční
prostitutky. Ale např. v Itálii tento fenomén nefungoval...
MR:
Omyl! M.j. i díky nejslavněším manekýnám, otevřeně propagujícím heslo
"radši nahá než v kožešině", kšeft s kožešinami rapidně klesá.
Ve Švýcarsku likvidovalo 80% kožešníků anebo se přeorientovali na umělé
kožešiny. Nová generace už na okrasných kožešinách, získaných trápením
zvířat, nevidí vůbec nic hezkého. To je evropský trend.
-
- MW: Když jsem se před deseti
lety stala zásluhou Vašeho šokujícího dokumentu z curyšských jatek
vegetariánkou, našli se ještě lidé, kteří se nad tím podivovali. Dnes
jsou sami přesvědčení vegetariáni. A začali s tím až po padesátce. Vysvětlují
to tím, že dnes, když jsme všichni informováni, nelze předstírat, že o
strašlivém utrpení zvířat nic nevíme. Nelze se na něm sám aktivně podílet.
MR:
To bude ovšem pokračovat. Dnes už se začíná např. diskutovat o smyslu
zoologických zahrad a cirkusů. A mladí lidé jsou dnes ochránci - nebo přesněji:
aktivní zastánci práv zvířat naprosto samozřejmě.
-
- MW: Svědomím TV diváka lze
tedy otřást?
MR:
Mám pro to mnoho příkladů. Třeba jen ze Švýcarska: natáčel jsem pro
"Kasensturz" příspěvek o produkci husích jater. Do týdne jsme měli
hlášení nejvýznamnějších koncernů a importérů (Migros, Coop, Globus),
že zboží odstraňují z regálů a okamžitě končí s dovozem.
-
-
MW: Hrané filmy se zvířecími
hrdiny jsou od Rintintina a Lassie velice oblíbené. Nemohu zapomenout na jednu
pražskou režisérku televizního krásna, která v obraze potřebovala umírající
holubici. Podřezávalo se a podřezávalo... než se káplo na opeřence, jehož
umírání bylo dostatečně poeticky dlouhé. Od té doby se bojím o život zvířecích
herců. Zřejmě se to neřeší kečupem jako u lidí.
-
- MR:
Pokud je mi známo, pak se normálně zvířata ve filmech nezabíjejí, ale uspávají
anebo jsou trénována mrtvé hrát. Moje letité zkušenosti z USA, kde se filmů
se zvířaty produkuje skutečně mnoho: mají tam komité s výkonou mocí, složená
z dobrovolníků, kteří dohlíží, aby zvířata byla respektována. Někdy
produkce zvou tyto úředníky samy, aby měly zajištěno, že je nikdo nezažaluje.
-
-
MW: Když Vás tak poslouchám,
mám dojem, že věc alespoň některých zvířat v našem moderním světě
není tak docela ztracena, ačkoliv vše mluví proti optimismu!
MR:
Když
jsem s dokumenty o zvířatech začal, bylo nelehké je uvádět. Dávat např.
"intenzivní chov dobytka" v potaz bylo tabu. Vzpomínám si, jak jsem
v 75. natočil film s K. Lorenzem. Ten je sice žel dodnes aktuální, ale tehdy
jsme ho skoro nemohli udat. Dnes je po těchto filmech veliká poptávka, protože
občané se vehementně domáhají informací! Co však je skutečně strašné,
je mafie psích zápasů právě v Čechách, v Maďarsku, v hraničních
oblastech, kde existuje německý turismus a lidé chtějí vydělávat za každou
cenu. Viděl jsem TV portrét veterináře ze St. Peterburgu, který vyprávěl,
že existuje nová atrakce - diskotéky s psími zápasy. Ani se neutře krev a
tanec jde dál a dívky se reportérce svěřovaly, jak je to sexuálně vzrušuje.
To nechápu!
-
- MW: Jak vidíte
"budoucnost" laboratorních zvířat? Váš "Tierreport" s
touto tématikou přinesl vedle otřesných obrazů totálního lidského úpadku
i nepříliš nadějeplné komentáře. Ostatně jeden z mých známých,
zoolog, který veden motivací těmto mučedníkům lidské pitomosti pomoci,
dal se zaměstnat v koncernu Hoffmann la Roche a zjistil naprosto otřesen, než
odsud utekl, následující: v laboratořích "působí" jen dva druhy
dvounožců, jednak takoví, kterým je všechno jedno a mučili by i vlastní
babičku, kdyby jim to nadřízený dal za úkol. A za druhé sadisté, kteří
se hlasitě chechtají, když např. při Draizeho testu bolestí šíleným, vřeštícím
králíkům vytékají oči. Mimochodem, i za tuto metodu máme už náhradní
testy, ale... Bude s nás možné v dohledné době sejmout tuto strašlivou
vinu anebo bude tato těžké miliardy vydělávající lobby svou kriminální
činnost - trápení zvířat je doslovně zakázáno zákonem - smět provádět
dál?
-
- MR:
Obávám se, že v dohledné době bude velmi obtížné tento problém
politicky prosadit, protože celá naše "věda" je na tzv. "zvířecích
modelech" postavena.
-
- MW: ...přestože mezitím nesčíslní
vědci a lékaři neustále poukazují na škodlivost tohoto systému, vždyť i
malé dítě ví, že se nerovná morčeti, kryse... a že náš způsob "lékařství"
vede do slepé uličky? Což dokazuje opětný masový výskyt chorob, které
jsme měli za navždy zažehnány a které na čas zanikly nikoli díky pokusům
na zvířatech, ale zlepšené hygieně a životním podmínkám? Nemluvě o četných
úmrtích po "vyzkoušených" lécích?
MR:
Nejen to: vědci nám neustále tvrdí, že použitelné výsledky mohou být získány
jen tehdy, když pokusná zvířata jsou geneticky bezvadná, pocházející ze
stejných (laboratorních) podmínek chovu, tzn. ze srovnatelných "modelů".
Zároveň však jsou zvířata po tisících kupována v Čechách, Maďarsku,
Rusku... Jedná se o zvířata kradená a nebo toulavá a končí v laboratořích
západních farmakologických koncernů (např. Bayer). Výsledky pokusů na
takových psech - na prokazatelně nestejných modelech, mají pak být zčistajasna
závazné - celosvětově! V samotném St. Peterburgu jsem viděl, jak "sbírají"
psy na pokusy na ulicích. Prý jich dodávají na 5000 ročně. To je přeci v
naprostém rozporu s tvrzením vědců. Z toho by se rozhodně měli zodpovídat.
-
- MW: Byl již nějaký filmař,
soustavně mapující tuto tématiku, před Vámi?
-
- MR:
Vlastně ne. Později přibyl kolega Manfred Karremann v Německu, je podstatně
mladší než já. Dělá vynikající filmy. Jeho dokumentace transportů přivedla
opravdu veřejné mínění do pohybu. Je velmi houževnatý, věnuje věci hodně
času, dny i noci, aby viníky přistihl. Ja pracuji jinak, jdu na místo, ohlédnu
si situaci a natáčím. Mám zkušenost a cit pro věc - někdy objevuji nové
téma čistě náhodou. Tak třeba jel jsem natáčet na největší trh vepřů
ve Francii, kde 70 000 zvířat mění majitele. Chtěl jsem snímat už vykládání
a tu jsem uslyšel strašné, nepřetržité kvílení. Šel jsem za ním a
objevil jsem, že nedaleko jsou jako na běžícím pásu a při plném vědomí
sterilisovány prasnice. To jsem neočekával, ani neplánoval. Ale natočil.
-
- MW: Kde všude jste
filmoval?
MR:
Nefilmoval jsem v
Austrálii a v Japonsku. Co dělám, souvisí s komunikací. Musím si představit
reakce. Japonská mentalita je mi cizí.
-
- MW: Dokumentoval jste zápasy
psů s medvědy už v Pakistánu. Jaký byl výsledek?
MR:
Hned
po vysílání pršely protesty z celého světa. Dnes se tyto zápasy provozují
už jen v tajnosti. Dříve to byla lidová zábava na stadionech. To se změnilo.
Když jsem tam přijel poprvé a setkal se s členy místní WWF, neveřili, že
se situace změní dříve než za dvacet let. Na základě protestů uzákonila
vláda do jednoho roka zákaz těchto zápasů.
-
- MW: Jak vidíte budoucnost
cirkusů?
MR: Myslím, že šelmy a velká zvířata - sloni - v nedalekém budoucnu ze západních
cirkusů zmizí. Nové myšlení je nezadržitelně na postupu. Před pěti lety
to ještě nebylo důležité téma. Včerejší pýcha Švýcarska - cirkus
Knie - musel nedávno požádat o policejní ochranu, aby zastánci práv zvířat
je nepustili na svobodu. V některých zemích, např. ve Skandinávii jsou už
zakázáni sloni, jinde zase už zakázali šelmy...
-
- MW: Myslíte, že je možné
lidi převychovat? Nebo šokovat? Vaše dokumenty vyvolávají po celém světě
velmi silné reakce.
MR:
Pomáhají především vědci, studující chování a potřeby zvířat. Např.
Holanďané právě zakázali chov lišek v klecích, ačkoli měli vybudovaný
kožešnický průmysl. Švýcarsko to sice zakázalo již dříve, ale nebyli
jsme země kožešinové produkce. Už se uznalo, že držení v klecích
neodpovídá právům zvířat. A jsou to odborníci, kteří to vládě
poradili. Tak vznikl zákon. Anglie a Švédsko již zakázaly držení vepřů
v krabicových boxech. Švýcarsko to učiní během revize zákona na ochranu
zvířat. To se stane v celé Evropě.
-
- MW: Proč se i nadále
provozují naprosto skandální transporty zvířat na jih, proč to velmocná
EU nezakáže?
MR:
Protože s finanční pomocí EU byla na jihu vybudována veliká jatka, protože
tam je velice levná pracovní síla. Teď je třeba je "vytížit". A
do Itálie musí být 40% masa dováženo, protože vlastní produkce činí jen
60%.
-
- MW: Jaký je Váš názor na býčí
zápasy? I ty jsou hodně diskutovány a dokonce ve Španělsku se zvedá vlna
protestů, ačkoliv je to velmi výnosné zabijáctví?
MR:
To je komplikované folklórní tradicí a to je těžké apelovat na rozum.
Rozhodně mne udivuje, že se na nich v poslední době podílejí i ženy. V
Paraguayi jsem viděl skutečné zápasy mužů s býky: smyslem bylo, aby
neozbrojený muž holýma rukama býka položil. Bylo to něco prapůvodního.
-
- MW: Už jste natáčel v Čechách?
Tam by Vás bylo velice zapotřebí!
MR:
Dokumentoval
jsem vstup armád před 28. lety. Byl jsem zatčen a zavřen. Pak mne černá
limusina dovezla na hranice. Nebyl tam hraniční přechod. Ocitl jsem se bez německých
peněz v německé hraniční vesničce. Lidé byli hrozně nedůvěřiví a já
nevěděl, jak se dostanu domů. Musel jsem si nejdříve na cestu vyžebrat. Češi
mne prostě nechali v hraničním pásmu.
-
- MW: To Vás mohli pohraničníci
zastřelit... Měl jste strach?
MR:
Byl jsem mladý. Když ale myslím na členy Greenpeace, kteří se nechají připoutat
na nějaký nebezpečný objekt nebo bojují proti atomovým pokusům, tak to na
mne dělá skutečně veliký dojem. Jsou výborní...
-
-
MW: Děkuji Vám za rozhovor!
-
Uvedený
rozhovor s celosvětově proslulým filmovým a televizním tvůrcem, zpracovávajícím
problematiku ochrany zvířat a jejich práv, původně pro Informační
bulletin
Different Life
zaslala paní Milena Sophia Wahlen z Zurichu, který před
časem původně udělala pro jeden exilový časopis.
-
-
-
|
|
|
|
|
|