|
|
||
|
|
||
|
|||
Začnu
banálním příběhem: Nedávno jsem uklízel na zahradě staré opadané chvojí
s kousky kůry a přitom jsem náhodou odkryl myší hnízdo. Bylo tam osm
lysých růžových a třesoucích se myšátek. Přestože mi soused rozumně
radil nalezence utopit, neboť myši jsou pro zahradu plnou kedluben,
řepy, brambor atd. hotová pohroma, neučinil jsem to. Nějaká soucitnost
skrytá kdesi hluboko v mé duši mi brání, abych zabíjel živé tvory.
Hnízdo jsem tedy upravil a zakryl a šel si po svých. Ač je to běžná záležitost přírody a jsme na ni v různých obměnách zvyklí
skoro denně, přece jen se mne zmocnila melancholie a rozjímal jsem o
zlu, které do svého stvoření patrně nechal zasadit už sám Tvůrce.
Jak jinak totiž nazvat násilí, kterého se dopouštějí zástupci jedněch
zvířecích druhů na jiných? Je to snad méně zlem, protože se to děje
běžně a pravidelně? Dravci a šelmy zajisté nemohou za to, že poslouchají
své predátorské instinkty a pudy. Jsou pouhými vykonavateli přírodní
nutnosti, a ta, jak se zdá, nemá žádná morální kritéria - takže jaképak
zlo. Vnášení lidských morálních měřítek do přírody je naivním
anthropomorfisováním - tak nás učí novověká přírodověda. Jejími hesly
jsou přírodní výběr a boj o přežití. Jenže Darwina nejspíš inspirovala
zkušenost života ve vztazích uvnitř kapitalistické společnosti, kterou
pak aplikoval na domněle objevené přírodní „zákonitosti". A kdo přesto namítá, že přírodní nutnost nelze nazývat zlem, ten ať
chodí přírodou s očima, ušima a srdcem otevřeným. Až uslyší usedavý křik
nenaplněného mateřství ptačí matky, které kočka vybrala z hnízda všechna
m1ádata, až uvidí a soucitem zakusí smrtelnou úzkost laboratorní myši v
akváriu s hadem, nebo až zaslechne poslední výkřik kánětem právě
uloveného opeřence - výkřik zarývající se do morku kostí a do všech
záhybů vesmíru jako těžká výčitka do nebes a kletba spočívající nad
veškerým stvořením, pak snad mu v hrdle zaskočí argumenty.
Kde se tam vzalo takové neskrývané násilí? A Bosch přece dobře věděl, co
maluje, když byl zasvěceným členem jistého esoterního bratrstva. Jde
snad o zachycení stavu, který jsme sami zavinili, a z něhož jsme
vysvobozováni Kristem ve smyslu teze, že upadlé lidstvo strhlo do
propasti bolesti celé tvorstvo, původně krásné a dokonalé, a ono nyní
„Lká v porodních bolestech" a čeká na člověka, aby mu přinesl spásu, aby
napravil, co zavinil? Pak by ovšem zmiňovaný obraz nebyl původním rájem,
ale pouze symbolickou metaforou. |
|
||
|
|
||
Svět plný utrpení vybízí k otázkám o původu zla. Křesťané tvrdí, že bůh je veskrze dobrý a všemocný. Pokud bůh chce zabránit zlu, ale nedokáže to, pak není všemocný. Pokud může zabránit zlu, ale nechce, pak je zlý. Problémem zla se zabývá theodycea (řecky znamená ospravedlňování boha) Křesťané rozlišují zlo morální, jehož původcem je člověk (války, koncentráky…) a zlo přirozené, fyzické, přírodní (vzájemné požírání v přírodě, přírodní katastrofy, nemoci, smrt..) Věřící ospravedlňují boha, že za morálního zlo nemůže, protože lidé mají svobodnou vůli. Bůh zlo nezamýšlí, ale pouze připouští, stvořil člověka jakožto svobodnou bytost a morální dobro není možné v deterministickém světě. Co se zlem přirozeným? Někteří křesťané spolu se svatým Augustinem tvrdí, že zlo přirozené není vlastně skutečné zlo. Jenomže tváří v tvář nesmírnému utrpení, vzniklém v důsledku zemětřesení, povodní, sucha, predátorů, bakterií, virů, parazitů, je toto tvrzení dost nestydaté. G.W.Leibniz se snažil ospravedlnit boha před obviněním, že je jako stvořitel všehomíra je původcem zla ve světě. Ve své Theodiceii Leibniz tvrdil, že celková suma dobra, která je přítomna v božím díle, musí vždy nekonečně přesahovat jakékoliv zlo. Proti tomu A. Schopenhauer namítal, že i sebemenší přítomnost nějakého zla, nakonec zvrátí poměr mezi nekonečností dobra a sebemenším zlem, v jeho neprospěch. Neboť štěstí milionů jistě neospravedlní utrpení byť i jen jediné bytosti. Dále Leibniz trdil, že svět, který bůh stvořil, je nejlepší z možných světů. Toto kritizoval Voltaire v románu Candide. Když věřícím dojdou argumenty, začnou mluvit tajemných cestách božích a že zlo bude mít jakýsi definitivní smysl nebo účel. Mimo ortodoxní křesťanství leží gnosticismus, který čerpá do značné míry z několika starších doktrín, ale později i z křesťanství. Gnostikové se nedokázali vyrovnat s tím, že tento nedokonalý, krutý, nespravedlivý svět, by měl být dílem dokonalého, milujícího, všemohoucího a spravedlivého boha. Podle nich mohl něco tak nedokonalého stvořit pouze demiurg, padlý anděl, satan, odpůrce boha, který býval některými ztotožňován se starozákonním bohem. Samotnou kapitolou je utrpení zvířat, které představuje pro hloubavého křesťana obzvláště zapeklitý problém, který však teologie přehlíží jako jako nedůležitý. Lze ale věřit v dokonale dobrého a spravedlivého Boha a přitom být smířen s utrpením tvorů? U člověka je útěchou jeho nesmrtelná duše, a tak i když tady na zemi si moc radosti neužije, bude bohatě odměněn na věčnosti v nebi. Francouzský filozof sedmnáctého století René Descartes a jeho následovníci karteziáni problém vyřešili tak, že zvířata nemohou trpět. Zvířata, jsou důmyslné mechanismy a jejich křik a urputné úsilí bychom si neměli vykládat jako projev bolesti, tak jako zvonění budíku nepokládáme za známku jeho vědomí. Pokud si teologové neví rady s vysvětlením utrpením lidí, se utrpením zvířat už vůbec ne. |
|||
|
|
||
|