-
-
Svůj vůz i pluh veď přes kosti
mrtvých
-
Olga Tokarczuková
-
-
-
Olga
Tokarczuková se ve netradiční detektivce Svůj vůz i pluh veď
přes kosti
mrtvých rozhodla strhnout masku pokrytectví, která vrostla
do tváře našeho světa, a především vzbudit v čtenářích
zděšení a hněv.
-
Sledujeme vyprávění postarší paní Dušejkové,
učitelky angličtiny a ženy žijící aktivním, leč samotářským
životem. Moc doma neuklízí, ale studuje
pohyby planet a jejich vliv na lidské osudy. Neustále
obtěžuje policii stížnostmi na porušování paragrafů ve věci
zacházení se zvířaty. Tato inteligentní, stárnoucí, osamělá
bytost žije na česko-polském pomezí, obklopená tupostí,
malostí a machistickou přezíravostí místních pijanů.
Všichni, včetně místního pátera, jsou myslivci. A tihle
myslivci chodí na hony, chovají bílé lišky na kožešiny,
pořádají bály, opíjejí se, jistě mlátí své ustrašené ženy,
kšeftují s kde čím a k smrti rádi oslavují den Svatého
Huberta, svého patrona.
-
Od prvních stran románu na čtenáře doléhá
pocit odestáté tragédie, jejíž skutečnou tvář odhaluje až v
samotném závěru. Pouze z náznaků může rozkrývat, jakou
souvislost má tato nehezká historie s místním sdružením
mysliveckých duchovních, vztahem katolické církve k zvířecím
bytostem a způsobům, jimiž se člověk může domoci
spravedlnosti v postkomunistické realitě.
Astroložka Jana Dušejková marně na policii
vysvětluje, že osudy obětí byly vepsány do hvězdných znamení
a taky že by se mohlo jednat o pomstu někdejších obětí
myslivců – samotných zvířat. Trpělivě všechny přesvědčuje o
tom, že zvířata nejen že mají duši (což její polští
katoličtí sousedé – stejně jako jejich víra – rezolutně
odmítají), ale dokonce také o tom, že jsou natolik bystrá,
aby mohla promýšlet vraždu. Dosud si všichni o paní
Dušejkové mysleli, že je prostě trochu otravná a divná. Teď
už ji mají za obecní šílenkyni.
|
-
-
Obrovská
chyba by byla přistoupit k příběhu jako k oddechové detektivce řešící
klasické otázky kdo, kdy, kde, proč. Jde tady o víc. Kniha je prodchnuta
řadou úvah. O světě lidí, o světě zvířat, o astrologii, krajině Kladské
kotliny. Kniha nehlásí žádnou ideologii, není beletristickou obhajobou
ekologizmu či alternativního životního stylu. Celou knihu prostupují
morální imperativy, přesto je zde jeden z nich naprosto postavený na
hlavu. Křesťanské přikázání nezabiješ.
-
Člověk má ve vztahu k některým problémům, jež se ho jako
lidské bytosti dotýkají, oči potažené blánou lhostejnosti. Ve světě
panuje utrpení a krutost. Někde „v softwaru“ se stala chyba a živí
tvorové pojídají jiné živé tvory. Není to zarážející? Literatura nemusí
být jen netečným pozorovatelem, i ona se může stát angažovaným uměním a
čtenáře znejišťovat, snažit se je vyvést z rolí pasivních konzumentů do
módu aktivních přemýšlejících bytostí. "Konkrétně
se domnívám, že lidská psychika vznikla proto, aby nás chránila před
spatřením pravdy. Abychom nemohli vidět celý mechanismus. Psychika je
náš obranný systém. Snaží se, abychom nikdy nepochopili to, co nás
obklopuje. Zabývá se hlavně filtrováním informací, protože možnosti
našeho mozku jsou obrovské. Veškeré vědění by bylo nesnesitelné. Každá,
i ta nejmenší část světa se totiž skládá z utrpení".
Název
románu odkazuje na verše anglického preromantického básníka
Williama
Blakea.
Blake je zmiňován především v souvislosti s představou očistného a
jasnozřivého hněvu. Každá kapitola Pluhu je uvedena mottem z
Blakea (z Přísloví o pekle a Písní nevinnosti) a ve
filozofickém kontextu je Blake přítomen v celém textu, dodává některým
slovům přesnější (mysticky zabarvené) významy, jež píše s počátečními
velkými písmeny. Jde například o pocity jako Hněv, vyšší síly jako Potíže či
výraz pro „menší bratry”, jež nazývá Bytostmi či Zvířaty.
Tato „detektivka" není důležitá pátráním po vrahovi.
Kniha nutí čtenáře klást si otázku, zda člověka péče o vlastní duševní
zdraví opravňuje k nevědomosti a pasivitě, a zamyslet se nad morálním
problémem zabíjení a pojídání zvířat.
Přes kosti mrtvých se
všichni trmácíme životem. Kniha
pojednává o velmi komplikovaných věcech jako mystická poezie, otázky dobra,
zla, hříchu, rovnosti či nerovnosti zvířat a lidí, ekologie či života
vzácných brouků. Přesto se dá přečíst na jeden zátah. Zbude po ní ale jedna
zvláštní obava. Obava, zda se teď Olga Tokarczuková může procházet po lese.
Myslivci tuto ženu zcela jistě považují za škodnou. Pokud čtou romány. |
-
Z knihy:
Svůj vůz i pluh veď přes kosti
mrtvých:
"Hubert, který ještě není svatý, je ničema a
marnotratník. Rád loví Zvířata. Zabíjí. A jednoho dne uvidí na lovu Jelena,
který má na hlavě kříž s Kristem.
Padá na kolena a obrací se na víru. Uvědomuje si, jak hodně hřešil. Proto
přestává zabíjet a stává se svatým mužem.
Proč je někdo takový patronem myslivců?
Na tom všem bije do očí naprostý nedostatek jakékoli logiky. Protože kdyby
ho jeho vyznavači chtěli následovat, museli by přestat zabíjet. A pokud ho
mají za svého patrona myslivci, dělají z něj ochránce toho, co bylo jeho
hříchem a co zavrhl. V tomto případě jedná o paradoxní přijetí mýtu
prostřednictvím jeho vyvrácení." |
-
Olga
Tokarczuková, jedna z nejvýznamnějších polských
autorek současnosti, se ve
své tvorbě se dotýká moderních témat světové prózy: feminismu, nomádství,
vztahu k instituci církve nebo úlohy mýtů v postmoderní společnosti. Autorka
střední generace posbírala pěknou řadu literárních ocenění doma i ve světě a
každá její nová kniha je kulturní událostí. Hlavní zbraní Tokarczukové je
schopnost nepateticky spojovat výjevy a obsahy kulturní paměti a nezáměrnou
psychedelii současného světa.„Mí
hrdinové jsou spíše naivní a jak sami o sobě tvrdí, nepotřební, nebudovali
kariéru, ničeho nedosáhli, jsou to smolaři a podivíni". Kniha
Svůj vůz i pluh veď přes kosti
mrtvých
prý rozpoutala v Polsku horlivou internetovou diskusi o
vztahu člověka ke zvířatům, jakož i o tom, do jaké míry je tento postoj
prezentovaný v knize oprávněný a do jaké jde o pouhou zkreslenou
utopii.
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
|