Před
třiceti lety zabíjela australská plavidla s vládním požehnáním u západoaustralského
pobřeží vorvaně obrovské. Minulý měsíc stála Austrálie v čele
mezinárodních protestů proti plánu Japonska zabít 50 keporkaků. Japonsko
pod sílícím tlakem oznámilo, že plán o rok nebo dva odsouvá. Změna názoru
veřejnosti na lov velryb je dramatická, a to nejen v Austrálii. Organizace
Greenpeace zahájila protesty proti lovu velryb Austrálií a vláda jmenovala
soudce ve výslužbě Sydneyho Frosta do čela vyšetřování této praxe. Jako
znepokojený Australan a profesor filozofie, který se zabývá etikou našeho
zacházení se zvířaty, jsem také podal příspěvek. Neargumentoval
jsem tím, že lov velryb by měl ustat, protože velryby jsou ohrožený druh.
Věděl jsem, že stejný argument vznese mnoho odborných ekologů a mořských
biologů. Místo toho jsem uvedl, že velryby jsou společenští živočichové
s velkými mozky, kteří jsou schopni těšit se ze života a cítit
bolest – a to nejen fyzickou bolest, ale velmi pravděpodobně také stesk ze
ztráty příslušníka svého hejna. Velryby nelze zabíjet humánně – jsou příliš velké a i při
použití výbušné harpuny je obtížné trefit velrybu do správného místa.
Velrybáři navíc nechtějí používat velké množství výbušniny, protože
by to velrybu roztrhalo na kusy, přičemž smyslem zabíjení je získat co
nejvíce drahocenného oleje či masa. Velryby lovené harpunou proto obvykle umírají
pomalu a bolestně. Způsobovat
utrpení nevinným tvorům bez mimořádně závažného důvodu je nesprávné.
Kdyby existovala nějaká životně důležitá potřeba, která by se dala
uspokojit pouze zabíjením velryb, pak by se snad dalo etické argumentaci
proti zabíjení čelit. Žádná nezbytná lidská potřeba, která by vyžadovala,
abychom zabíjeli velryby, však neexistuje. Vše, co z velryb získáváme,
lze bez krutosti získat jinde. Lov velryb je tudíž neetický. Frost
souhlasil. Podle jeho prohlášení nemůže být pochyb, že metody používané
k zabíjení velryb jsou nehumánní – dokonce je označil za „nanejvýš
úděsné“. Kromě toho zmínil „reálnou možnost, že máme co do činění
s tvorem, který má pozoruhodně vyvinutý mozek a vysoký stupeň
inteligence“. Konzervativní vláda premiéra Malcolma Frasera přijala jeho
doporučení, že lov velryb by měl ustat, a Austrálie se brzy nato stala
antivelrybářským státem. Japonsko
sice pozastavilo plán na zabíjení keporkaků, avšak japonská velrybářská
flotila stále zabije asi 1000 jiných druhů velryb, většinou menších
plejtváků malých. Japonci svůj lov velryb ospravedlňují jako „výzkum“,
poněvadž pravidla Mezinárodní velrybářské komise umožňují členským
státům zabíjet velryby pro tyto účely. Zdá se však, že cílem tohoto výzkumu
je najít vědecké argumenty pro obnovení komerčního lovu velryb; je-li tedy
lov velryb neetický, pak musí být zbytečný a neetický i samotný jeho výzkum.
Japonsko
tvrdí, že si přeje, aby byla diskuse o lovu velryb vedena klidně, na základě
vědeckých důkazů a „bez emocí“. Japonci se domnívají, že stavy
keporkaků se dostatečně zvýšily, takže zabití 50 kusů nepředstavuje žádné
ohrožení druhu. Z tohoto úzkého hlediska mohou mít pravdu. Žádná věda
nám však nemůže říci, zda máme, či nemáme velryby zabíjet. Japonskou touhu pokračovat v lovu velryb nemotivuje pouze odpor
ekologů vůči němu, ale v minimálně stejné míře také „emoce“.
Konzumace velryb není pro zdraví či lepší výživu Japonců nezbytná. Je
to tradice, v níž si Japonci přejí pokračovat – zřejmě proto, že
někteří z nich jsou na ni citově vázáni. Japonci
mají nicméně jeden argument, který nelze tak snadno odmítnout. Tvrdí, že
se západní země stavějí proti lovu velryb, protože ty jsou pro ně zvláštním
zvířecím druhem, stejně jako krávy pro hinduisty. Západní státy by se však
podle Japonců neměly pokoušet vnucovat jim vlastní kulturní přesvědčení.
Nejlepší
reakce na tento argument zní, že nesprávnost působení zbytečné bolesti vnímavým
tvorům není kulturně podmíněna. Mimo jiné je to jedno z prvních
pravidel významné etické tradice Japonska, totiž buddhismu. Západní
státy však nejsou v dostatečně silném postavení, aby mohly takto
reagovat, poněvadž samy připravují zvířatům mnoho zbytečného utrpení.
Australská vláda se silně staví proti lovu velryb, ale současně povoluje
zabíjení milionů klokanů ročně – tato jatka se přitom neobejdou bez
obrovského utrpení zvířat. Totéž lze říci o různých formách lovu v jiných
zemích, nemluvě o strašlivém utrpení zvířat na průmyslových farmách. Lov
velryb by měl ustat, protože způsobuje zbytečné utrpení společenským a
inteligentním živočichům schopným těšit se ze života. Proti japonskému
obviňování z kulturní podjatosti se však západní země nebudou moci
dost dobře bránit, dokud nevyřeší zbytečné utrpení zvířat na vlastním
dvorku.
Město
Taiji na západě prefektury Wakayama negativně proslulo ve světě svou
již 400 let starou tradicí brutálního lovu delfínů a velryb – zvířata
jsou zaháněna do mělkých zátok a zde jsou ubodána k smrti. Japonsko
je jednou z mála zemí, kde se delfíni loví a Japonci se nad tím příliš
nezamýšlí, podobně jako nad lovem velryb, které jsou japonskými velrybáři
stále loveny navzdory mezinárodnímu zákazu.
Nejen v Japonsku se jedí delfíni. Režisér David Ondříček (LN): "Naposled mě osud zavál na Island, kde jsem byl velmi příjemně překvapen, nečekal jsem žádné zázraky. Až se to stydím říct, ale ochutnal jsem třeba delfína, velrybu, a dokonce i koňské maso z těch jejich malých koníků".
Austrálie zveřejnila šokující
snímky japonského lovu velryb
8.2.2008
Canberra (ČTK) - Austrálie dnes zveřejnila
snímky úlovků japonské velrybářské lodi, na nichž je podle Australanů
vidět tělo krvácející velryby s mládětem vtahované lany na palubu
plavidla. Mezinárodní velrybářská komise zakazuje komerční lov velryb, ale povoluje lov k vědeckým účelům. Japonci tohoto zákona využívají a tvrdí, že loví výhradně kvůli vědeckému zkoumání. Hájí si roční právo na lov 1000 velryb. Je známo, že Japonci jsou vášnivými milovníky velrybího masa, které z jejich jídelníčku rozhodně nezmizelo.
Dej
si velrybu, zachráníš planetu! Norští
ekologičtí aktivisté argumentují ekologičností konzumace velrybího masa.
Používají přitom dnes tak oblíbeného přepočtu na produkci skleníkových
plynů. Také český poslanec Jan Schwippel
(ODS) na svém webu omezení lovu i
působení Česka v IWC kritizuje. Tvrdí například, že druhy, jejichž lov
je pro „vědecké účely“ povolen, nepatří k ohroženým a že náhrada
velrybího masa jinými zemědělskými produkty by přinesla ještě větší
ekologické škody. Z tohoto hlediska je velrybí maso skutečně nejekologičtější. Na 1 kg „velrybiny“ připadá produkce pouhých 1,9 kg skleníkových plynů. Pro srovnání. Kilo hovězího nás „stojí“ 15,8 kg skleníkových plynů. Na kilo vepřového padne do ovzduší 6,4 kg skleníkových plynů. Než se nám dostane na stůl kilo kuřecího masa, vyprodukujeme 4,6 kg skleníkových plynů. „V
zásadě se ukazuje, že to nejlepší, co můžeme pro naši planetu udělat,
je náhrada ostatních druhů masa masem velryb,“ říká Rune Froevik z High
North Alliance. Zapoměl dodat, že to nejlepší, co můžeme pro naši planetu
udělat, je nejíst maso. Filozofie některých ekologistů „Zabij bobra,
zachráníš strom!“ je ochráncům zvířat, kterým jde o ochranu konkrétních
trpících bytostí, cizí.
|
|
|
|