Musí to skončit
rozhovor s Philipem Wollenem
Naši potomci se nás jednou zeptají:
Kde jste byli, když se toto dělo? Co jste dělali proti těmto
hrůzným zločinům? Už se nemůžeme znovu vymlouvat, že jsme to
nevěděli. (Dr. Helmut Kaplan, rakouský ochránce zvířat)
Philip
Wollen (*
1950) - bývalý
víceprezident Citybank, známý filantrop a vegan hovoří o
etičnosti živočišné stravy a o utrpení zvířat. Jeho řeč je
součástí dvouhodinové debaty 3 zastánců a 3 odpůrců veganství,
kterou uspořádala australská iniciativa The
Wheeler Centre. Základem
i oficiálním názvem debaty byl postulát "Zvířata by měla zmizet
z jídelníčku", který kromě Philipa Wollena hájili Peter
Singer a Veronica Ridge.
Proti tomuto postulátu vystoupili Adrian
Richardson, Fiona Chambers a Bruce McGregor.
Shrnutí jejich příspěvků naleznete v
angličtině zde.
"Král Lear se ptá pozdě v noci slepého hraběte z
Gloucesteru. "Jak vidíš svět?" slepý hrabě odpověděl: "Vidím ho
procítěně." Neměli bychom ho vidět my všichni? Zvířata musí
zmizet z jídelníčku. Protože ona dnes křičí v hrůze v bednách a
klecích. V odporných gulazích zoufalství.
Slyšel jsem nářek svého umírajícího otce, když mu tělo
ničila rakovina, které ho nakonec zabila. A já si uvědomil, že
ten nářek jsem už někde slyšel, na jatkách, když jim vypichovali
oči a řezali šlachy, na lodi převážející zvířata na jatka na
Blízký východ, u velryby, kterou zabila harpuna, když volala na
své mládě. Jejich nářek je nářkem mého otce. A já si uvědomil,
že trpíme všichni stejně. Ve
schopnosti trpět, pes je prasetem, prase je medvědem a ten je
chlapcem.... Odstraňme zvířata
z jídelníčku a z těch míst plných utrpení. Prosím ozývejte se i
za ty, kteří nemůžou promluvit. Děkuji."
Jak jste se dostal k veganství? Co Vás probudilo?
PW: Do
veganského světa jsem přišel ze světa masožravců deformovaného
ignorancí. Kdo by si pomyslel, že přijde osvícení? Byl jsem
investičním bankéřem specializujícím se na korporátní finance,
fúze a akvizice. Od hlavního konglomerátu jsem získal mandát a
navštívil jsem jejich různé provozy, z jednoho z nich se
vyklubala jatka. Byl to nejvíce šokující, nejděsivější zážitek v
mém životě. Byl to hmatatelný důkaz nejhlubšího lidského
selhání empatie k utrpení jiných živách bytostí. Myslím, že
nyní chápu, co Hannah Arendtová ve své práci "Eichmann v
Jeruzalémě" mínila termínem "banalita zla".
Naprostá hrůza toho rána mě hluboce ovlivnila.
Začal jsem
vidět veškeré věci každodenního života prizmatem týrání zvířat.
Míjel jsem přeplněnou restauraci a věděl jsem, co se skrývá za
lahůdkami na švédském stole. Viděl jsem na baletu atraktivní
ženu a byl jsem znechucen pohledem na její kožich. S vědomím, že
každé řeznictví bylo prodejním místem s částmi těl zabitých
obětí, každý řetězec fast foodu se stal v mé mysli smrtící
gastronomickou trafikou.
Takže si myslím, že to byla jatka mého klienta,
která ze mě na místě udělala vegetariána. Nenapadlo mě, že
mlékárenský průmysl je pro zvířata stejně odporný gulag. Jak
jsem jednou uviděl masakr telat, umělou inseminaci krav,
odebrání telat jejich matkám a krutost selekce a zabíjení
neperspektivních telat, byly mléčné výrobky další ohavností na
seznamu.
Za jak dlouho došlo od momentu uvědomění k
realizaci změny?
PW:
Za nanosekundu. Když mi to došlo, už nebyl krok zpět.
Bylo to jak osvícení .
Co se od toho rozhodnutí ve vašem životě změnilo?
PW:
Nejdůležitější změnou je to, že se můžu podívat do zrcadla s
čistým svědomím. Cítím se zúčastněnější, více propojený,
zakotvenější, citlivější a více naplněný. Na jiné rovině se
cítím zdravější, více fascinovaný světem přírody a více
zodpovědný za ochranu bezmocných.
Jak jste od veganství přešel k vystupování jménem
zvířat?
PW: Paradoxně
jsem býval uzavřený člověk. Vždy jsem obdivoval pruského
generála, hrabětě Moltkeho, muže, který upřednostňoval myšlení
před mluvením. Muž mlčí v sedmi jazycích. Noviny Ruperta
Murdocha mě jednou popsaly jako samotářského. Svým způsobem je
to pravda. Přijal jsem pozvání k diskuzi o masném průmyslu,
protože krutost, kterou působí bezmocným je tak mimořádná, že
jsem to nemohl nechat bez odpovědi. Téměř všechno, co masný
průmysl vtloukl do našeho kolektivního vědomí je lež. Naprostá a
jasná. Čiré lži. Svět volá po dvou věcech. Po
vedení. A po pravdě. Nemám v úmyslu nikoho vést. Ale jsem
ochotný mluvit pravdu.
Prosím řekněte nám o Kindness Trust. Kdy to
začalo a co je posláním?
PW:
Nuže, po své zkušenosti s jatkami jsem vrhl všechnu svoji
energii do zjišťování maxima informací o situaci zvířat. Maso,
mléčné produkty, lov, vivisekce, móda, psí množírny, rybaření,
domácí mazlíčci, odploutvování žraloků, ptáci v klecích,
akvakultura, kůže, cirkusy, zápasy psů a koňské závody, abych
jich pár vyjmenoval. Odporná krutost lidských bytostí pokrývá
celou mimo-lidskou oblast. Ve skutečnosti jsem nemohl najít
jediný druh, který by nebyl lidmi zneužíván. Ani jediný. Nemohl
jsem najít ani jedinéprostředí,
které nebylo ovlivněno lidským zásahem.
Jakmile jsem se z té hrůzy trochu vzpamatoval,
moje rozhodnutí bylo nevyhnutelné. Stanu se " „aktivistou" za
sociální spravedlnost. Rozhodl jsem se, že rozdám všechno, co
jsem vydělal. A zemřu chudý. Zatím musím uznat, že vycházím
s rozpočtem tak akorát!
Chtěl jsem být anonymní. Takže jsem vytvořil
název "Kindness" (Laskavost) abych svoji identitu skryl. Jak se
ukázalo, moje krytí bylo odhaleno, takže jsem teď viditelnější
více než bych si přál. Jsme považováni za rizikový veřejně
prospěšný podnik. Právě teď podporujeme stovky projektů pro
děti, zvířata, prostředí, mládež a nevyléčitelně nemocné.
Projekty mám v zemích, kde získám za své peníze "co nejvíce
muziky". V jistém smyslu podvědomě měřím "míru návratnosti
investovaného kapitálu" počtem zachráněných životů na použitý
kapitál. ...
Můžete se podělit o dva dodatky, které
začleňujete do svých nájemních smluv?
PW:
Jeden z mých "neobvyklých" projektů je Kindness
House (Dům
laskavosti). Začalo to jako experiment, "inkubátor" pro
neziskové organizace. "Kindness Campus" je budova, která zabírá
asi 40 000 čtverečních stop (asi 3 716 metrů krychlových).
Nachází se v rušném, pestrém obchodním obvodu uprostřed stovek
živých restaurací, klubů, kaváren a podniků ve snadno pěšky
dostupné vzdálenosti od parlamentu a finančního centra. Máme
okolo 300 vysoce vzdělaných, energických a angažovaných mladých
aktivistů, kteří v budově pracují - včetně desítek úžasných
skupin jako Greenpeace, Sea Shepherd, Wilderness Society, Beyond
Zero Emissions, Lawyers for Animals, Wildlife Victoria, National
Multicultural Broadcasting Commission a Vegetarian Victoria,
abych jich pár zmínil. 85 % skupin v budově vůbec nic neplatí.
Všechno je pro ně zdarma. My platíme operační náklady jako
obecní poplatky, daně, vodu, elektřinu, klimatizaci, teplo,
úklid, bezpečnostní hlídky, opravy, údržbu a internet. Inkubátor
poskytuje plně vybavené kanceláře, zasedací síně, schůzovní
místnosti, internet, kuchyně, sprchy, poštovní zařízení,
intercom, kolárnu, kino, meditační galerii a dětské jesle.
Pro pronájemce mám dvě podmínky. Zaprvé, jestliže
budete v mé budově jíst zvířata, vyhodím vás. A za druhé, pokud
máte psa a nevezmete ho do kanceláře, vyhodím vás. Každý pes má
pelech, matraci, žvýkací hračky a misku na jídlo.
Jak se díváte na hnutí za práva zvířat? Kde
vidíte náš úspěch a co by se mělo dělat k dosažení větší změny?
PW:
"Zvířecí práva" jsou největší otázkou sociální spravedlnosti od
zrušení otroctví. Sílí, ale ještě nedosáhla rychlosti Mach.
Jakmile se to dá do pohybu, nepůjdou zastavit. Naneštěstí jsou
naši morálně upadlí političtí vůdci pod kontrolouprůmyslových
maso-mléčných drogových kartelů.Tento termín používam
pro "živočišný průmyslový komplex“. Toto odporné paradigma ale
nebude trvat věčně. Ignorance není nevyléčitelná choroba.
Hnutí za práva zvířat je do velké míry hnutím bez
vedení. Myslíte si, že potřebujeme
vůdce
a jsou vám k dispozici?
PW:
Nezdá se mi, že by hnutí scházeli vůdci. Kdyby nic jiného, tak
máme velký počet vůdců, kteří nosí různé uniformy, každý z nich
má na starosti jiné divize a brigády, všichni bojují na různých
bojištích. Nemáme ale jedinou, sjednocenou armádu pod velením
jednoho generála Svým způsobem je to síla mnohohlavé hydry.
Nemůžeme být snadno zabiti - a naštěstí pro nás, není zde příliš
moderních Heraklů, kteří by to dokázali.
Možná ale potřebujeme, aby "hnutí“ přitáhlo nový
typ vůdců. Přeji si, aby všichni usilovali o to, aby zpívali,
když už ne podle stejného zpěvníku, alespoň ve stejné tónině?
Bohužel mnoho skupin je natolik zaměřeno na své vlastní
specifické kampaně, že mají tendenci se izolovat od kampaní,
které pořádají ostatní aktivisté. Například jak často vidíte,
aby aktivisté za ochranu lesů se podíleli na kampaních proti
velrybářství, psímu masu, lovu, mléku a mléčným výrobkům, psím
množírnám, psím a kohoutím zápasům, štvaní medvědů, cirkusům a
vivisisekci? Aktivisté za lesy a oceány mají také zájmy v boji
proti masnému, mlékařskému, drůbežářskému a honebnímu průmyslu.
Všichni jsme členové široké „církve“. Každý je
vítaný. Potřebujeme navzájem spolupracovat. Trix (manželka) a já
povzbuzujeme skupiny, aby ostatní neviděli jako soupeře o
omezené finance dárců, ale spolucestující ve stejném vlaku
soucitu; sdílejí vlak, lokomotivu, dráhu a konečnou destinaci.
To je také částečně důvod, proč se příliš úzce nezapojujeme do
konkrétních skupin, které podporujeme. Snažíme se zůstat v
poklidu stranou a ukazujeme se, jen pokud můžeme hmatatelně
pomoci.
Jeden z upokojujících zážitků v Kindness House je
pozorovat, jak si různé skupiny navzájem bez fanfár pomáhají -
dokonce s jednoduchými věcmi jako sdílení počítačových znalostí
nebo filmařského talentu, vzájemného vyzvedávání dodávek od
kurýrů, vzájemného navštěvování fundraisingových filmových
večerů v našem divadle nebo sdílení jídla o pátečních večerech.
Samozřejmě chápu, že v Kindness House bylo také množství
interskupinových románků, ale tipuju, že je to nevyhnutelné! Je
upokojující vidět kolik mladých vůdců se v Domě laskavosti (Kindness
House) objevuje.
Jak svoji filozofii práv
zvířat definujete?
PW:
Vzhledem k tomu, že jsme všichni zvířata, považuji zvířecí práva
jako neoddělitelná od práv lidských. Dostojevskij se v Bratrech
Karamazových ptá "Stojí utrpení jednoho dítěte za všechno
bohatství světa?" A odpovídá důrazně "Ne". Ale co kdyby to bylo
dítě opice? Pro mě by v tom nebyl rozdíl. Ve skutečnosti to
vidím ostřeji. Být mučen členem vlastního druhu je dosti špatné.
Ale být mučen silnějším členem jiného druhu z důvodu, který
nemůžete pochopit je příšerné. Pro mě to znamená víc než jen
promlouvat ve prospěch "zvířecích" práv. Je to také vyslovování
se proti "lidským špatnostem".
Jak vnímáte
welfarismus a inkrementalismus? ((z
lat. incrementum – zvyšování) je metoda dosahování určitého cíle
postupně a zvolna, po dílčích částech)
Myslíte si, že pomáhají nebo brání osvobození zvířat? Myslíte
si, že abolice bude dosažena skrze welfarismus?
PW:
Hnutí zvířecích práv/blaha (welfare) je velmi
roztříštěné. A
tato slabina byla zneužita živočišným průmyslovým komplexem.
Bohužel, existuje mnoho skupin, které byly průmyslem svedeny. Připojili
svůj "inkrementalistický" vagón k modelu tohoto obchodu a v
procesu byly skupiny zvířecích práv marginalizovány. Abych užil
techničtější výraz, aktivisté zvířecích práv byli "vytlačeni"
většími skupinami s lepšími zdroji, které tvrdí, že větší klece
povedou k zastavení používání klecí - a rychlejší zabíjení
povede jednoho dne k zastavení zabíjení. Samozřejmě všichni
víme, že jde o absurdní non
sequitur (chyba v uvažování). Kdokoli,
kdo říká, že existuje taková věc, jako "humánní" zabíjení by mě
měl kontaktovat. Vidím tu skvělou obchodní příležitost prodat
jim most Sydney Harbour. Vážně mě zajímá, jak definují slovo
"humánní". Je to sladké slovo pro dobrý pocit, vytvořené k tomu,
aby poskytlo pohodlné krytí pro hrůzný čin barbarství. A dává
konzumentům samolibý pocit uspokojení, že jedení zvířat je
nakonec etické. Hrozný podfuk - zrada nejhoršího ražení.
V Austrálii už začal masný průmysl mluvit o
založení vlastních organizací pro "zvířecí blaho", aby mohl
sdělit "vlastní verzi příběhu". Není pochyb, že budou verbovat z
řad "welfaristů". Průmysl hospodářských zvířat zde dokonce zašel
tak daleko, že byly zneužity jména domén velmi respektovaných
skupin pro zvířata pomocí dalších neregistrovaných domén jako
org. nebo edu.
S ohledem na to co jsem řekl, podporuji
zlepšování blaha zvířat v současném systému. Ale pojďme
explicitně prohlásit, že je to prozatímní krok v rychlém pochodu
ke kompletnímu ukončení zneužívání zvířat. Podobně jako
paliativní péče v oddělení rakoviny poskytující úlevu v utrpení,
zatímco se tvrdě pracuje na nalezení léčby, která by nemoc
zlikvidovala. Žádné iluze. Žádné bludy. Mým hlavním cílem je,
aby živočišný průmysl přestal
existovat. Moje představa nebe. Trochu jako konec starého
Sovětského svazu. Jednoho rána se vzbudíte a je pryč.
Jaký je váš názor na přímou akci?
PW:
Mě by na druhou stranu zajímalo, co je myšleno nepřímou akcí?
Napsat dopis politikovi, novinám nebo zavolání do rádia? Jistě,
rozhodně to dělejte. Jsem zcela pro "nepřímé" akce pokud je to
efektivní akce. Ale jsou chvíle, kdy je to prostě
nedostatečné. Zdá se, že selektivně vybíráme záležitosti, kde
je přímá akce přípustná. Intervence k zastavení krutosti vůči
štěněti nebo kotěti na ulici bude pochválena. Možná i když někdo
zastaví komerční psí zápas? Ale co krutost, když je zvíře zabito
na ulici kvůli náboženskému festivalu? Nebo co intervenování
když lovec střelí srnu kuší? Nebo když jsou samice klokanů
zabity kvůli jídlu pro domácí mazlíčky a malí klokani jsou
ponechání smrti hladem? A troufám si říci, co třeba
všudypřítomné průmyslové farmy? Zasahování do těchto posvátných
míst se rovná pálení vlajky. Následuji princip nenásilí "ahimsa"
tak svědomitě jak mohu, však Gándhí nás učil, že pasivní
rezistence, nenásilí a občanská neposlušnost může být v posunu
mravního sporu efektivní.
V rozhovorech jste mluvil o tom, jak bylo slovo
vegan zneužito/uloupeno průmyslem. Můžete o tom něco říci a jsem
zvědav, co si myslíte o těch z komunity zvířecích práv, kteří
aby moc neprovokovali a měli klid, místo slova vegan raději
používají slovo vegetarián. Myslíte si, že je důležité být v
jazyku upřímný?
PW:
Myslím si, že "vegan" je krásné slovo. Je to víc, než je popis
naší stravy. Vnímám to jako viditelnou šablonu pro etický,
zdravý, zodpovědný a racionální život. Protože to popisuje naši
osobnost. Sděluje to, že nebereme život jiné živé bytosti,
abychom uspokojili naše potřeby....
Takže nevím, proč by se etičtí lidé měly bát
veganské nálepky. Koneckonců, je to jedlík zvířat, který by se
měl stydět. Vegani, aniž by o to vůbec přímo usilovali,
zaujímají morální výšiny. Je to vegan, kdo je na správné straně
historie. Položil bych jednoduchou otázku. Představte si dva
lidi, kteří jsou identičtí ve všech myslitelných směrech- kromě
jednoho. Jeden je vegan a druhý je jedlík masa. Všechny ostatní
věci jsou stejné, ceteris paribus (lat.), který jedinec je
etičtější? Vegan nebo masožravec? Odpověď je každému zřetelně
jasná. Takže, abych odpověděl na Vaši otázku, samozřejmě si
myslím, že bychom měli být k jazyku upřímní. Je to morální
zbabělost cukrovat si pilulky. Ubohá zvířata v těch pekelným
jámách si alespoň zaslouží naši upřímnost, nemyslíte?
Jak se díváte na kampaně zaměřené na jedno téma? Myslíte si, že
například kampaně bojující proti kožešinám, foie gras, zákazu
divokých zvířat v cirkusech, jsou v našem úsilí o osvobození
zvířat aktivní?
PW:
Určitě. Každá krutost, která je zničena, znamená o jednu pohromu
na zemi méně. Mimoto, zjistil jsem, že úspěch plodí úspěch. Když
aktivisté uspějí v jedné oblasti, nestáhnou se do ulity a
nezavřou oči před utrpením jiného druhu. Úspěšný bojovník proti
lovu může přesunout svoji aktivitu na velrybářství, rybářství
nebo překážkové dostihy nebo na obecné vzdělání o zvířecích
právech. V Kindness House máme aktivisty zaměřené na jedno téma,
kteří pracují pro lesy, klimatickou změnu, uprchlíky z války
zmítaných zemí nebo lidi se zdravotními problémy- a kteří
rovněž pomáhají s finančními prostředky pro Sea Shephar,
Wilderness Society, Edgars Mission and Beyond Zero Emissions. A
naopak, považuji za uklidňující (a zcela předvídatelné), že
osoba, která podporuje zvířecí práva, bude také podporovat
Amnesty nebo kampaně za ukončení domácího násilí nebo za zbavení
se plastů v ulicích.
Jak bojujete s beznadějí? Jak to děláte, že
nejste zahlcen enormností zneužívání zvířat?
PW:
Myslím si, že každý v hnutí za zvířecí práva trpí větší či menší
měrou přetížením soucitu. V mém případě je mnoho z mých skupin v
dalších zemích s odlišnými časovými pásmy. Takže v kritických
situacích mise v jiných zemích zvoní telefon v Austrálii ve
zvláštních hodinách a nepřerušovaný spánek je tak vzácný luxus.
I když telefon nezvoní, hyperaktivní mysl přes noc pořád běží a
budí mě noční můry s přízraky minulosti. Poštěstilo se mi, že
mám mimořádnou ženu Trix. Bez ní bych byl ztracený. Je velká
útěcha vědět, že mám vždy bezpečné místo ke spočinutí.
Máte nějakou radu pro aktivisty? Jak nevyhořet?
PW:
Když jdou pro nás věci špatným směrem, přemýšlím o tom, jak
hrozné je to pro bezmocná, nevinná zvířata v gulazích
zoufalství. Klade to mou bolest do souvislostí. Také si
připomínám, že já jsem si to zvolil. Zvířata ne.
Apeluji na aktivisty, aby se starali o své
zdraví. Byli nablízku svým rodinám a milovaným. Buďte na sebe
laskaví. A mějte smysl pro humor. V nedávné době jsem meditoval
a zjistil, že to je velká pomoc. Také doporučují pít hodně vody,
mít dostatek pohybu a věnovat se alespoň jednomu sport,
poslouchat hudbu, hodně číst a vychutnávat si srdečný smích
nejméně jednou denně.
Stres vychází z prostředí. Aktivisté žijí
intenzivnější, senzitivnější a pozornější život než ostatní.
Takže z definice jsou neustále náchylní vidět všudypřítomnou
krutost. Ale pokud bych byl nucen volit, raději vyhořím
prožíváním soucitného autentického života než zrezivím žitím
krutého a zaslepeného. Ničeho nelituji. Není cesty zpět.
-
-
-
-