|
Zvířata
jsou ústředními obětmi dějin a zacházení s domestikovanými zvířaty na
průmyslových farmách je asi největším zločinem v dějinách. Cesta
lidského pokroku je poseta mrtvými zvířaty. Dokonce naši předkové z doby
kamenné před desítkami tisíc let jsou zodpovědní za řadu ekologických
katastrof. Když před 45 000 lety dorazili první lidé do Austrálie,
způsobili vyhynutí 90 % velkých zvířat. Byl to první významný dopad Homo
sapiens na ekosystém planety. A nebyl poslední.
Asi před 15 000
lety lidé kolonizovali Ameriku a vyhladili při tom okolo 75 % tamějších
velkých savců. Mnoho druhů zmizelo z Afriky, z Eurasie a z myriády
okolních ostrovů. Archeologické záznamy v jedné zemi po druhé vyprávějí
stejný smutný příběh. Tato tragédie začíná scénou s bohatou a různorodou
populací velkých zvířat bez stop po přítomnosti homo sapiens.V další scéně se objevují lidé, což dokazují
fosilizované kosti, hroty kopí nebo třeba ohniště. Ve třetí scéně, která
rychle následuje, přebírají muži a ženy hlavní role a většina velkých
zvířat spolu s mnoha menšími je pryč. Celkem lidé způsobili vymření asi
50 % všech velkých zemních savců na Zemi ještě předtím, než zaseli první
pšenici, vytvořili první kovový nástroj, sepsali první text nebo
vyrazili první minci.
Dalším významným mezníkem ve vztahu lidí a zvířat byla zemědělská
revoluce: proces, kdy jsme se z kočovných lovců a sběračů stali farmáři
žijícími ve stálých osadách. Proces zahrnoval i vznik zcela nové formy
života: domestikovaných zvířat. Zpočátku se tento vývoj nemusel zdát
důležitý, protože lidé zvládli domestikovat méně než 20 druhů savců a
ptáků, zatímco tisíce druhů zůstaly "divoké". Avšak s dalšími stoletími
se tato nová životní forma stala normou. Dnes je více než 90 % všech
velkých zvířat domestikovaných (slovo "velké" označuje zvíře, které váží
alespoň několik kilogramů). Zvažte například slepici. Před deseti tisíci
lety to byl vzácný pták vyskytující se omezeně v oblastech jižní Asie.
Dnes žijí miliardy slepic na téměř všech kontinentech a ostrovech kromě
Antarktidy. Domestikovaná slepice je zřejmě nejrozšířenější pták v
dějinách planety Země. Pokud byste měřili úspěch počtem, slepice, krávy
a prasata by byly vůbec neúspěšnější zvířata.
Bohužel domestikované druhy zaplatily za svůj bezkonkurenční kolektivní
úspěch bezprecedentním utrpením jednotlivců. Říše zvířat po miliony let
přetrpěla mnoho typů bolesti a mizérie. Zemědělská revoluce však
vytvořila zcela nové druhy utrpení, takové, které se s dalšími
generacemi jenom zhoršovaly.
Na první pohled by se mohlo zdát, že jsou na tom domestikovaná zvířata
mnohem lépe než jejich divocí bratranci a předci. Divocí buvoli stráví
den hledáním potravy, vody a úkrytu a jsou neustále ohroženi lvy,
parazity, záplavami a suchy. Domestikovaný dobytek si naopak užívá
ochranu lidí. Lidé kravám a telatům poskytují potravu, vodu a přístřeší,
léčí jim nemoci a chrání před predátory a přírodními katastrofami.
Pravda, většina krav a telat se dříve či později ocitne na jatkách. Mají
však horší osud než divocí buvoli? Je lepší být sežrán lvem nebo zabit
člověkem? Jsou zuby krokodýla laskavější než ocelové čepele?
To, co dělá existenci domestikovaných hospodářských zvířat obzvláště
krutou, není jen způsob, jak zemřou, ale především to, jak žijí. Životní
podmínky hospodářských zvířat utvářejí dva soupeřící faktory: na jedné
straně lidé chtějí maso, mléko, vejce, kůži, sílu zvířecích svalů a
zábavu; na druhé straně musí lidé zajistit dlouhodobé přežití a
reprodukci hospodářských zvířat. To by mělo teoreticky zvířata uchránit
před extrémní krutostí: když by farmář dojil krávu, aniž by ji poskytl
jídlo a vodu, produkce mléka by poklesla a samotná kráva by rychle
zemřela. Naneštěstí umí lidé působit hospodářským zvířatům obrovské
utrpení jinými cestami a zajistit přitom jejich přežití a reprodukci.
Základem problému je to, že domestikovaná zvířata zdědila po svých
divokých předcích mnoho fyzických, emocionálních a sociálních potřeb,
které jsou na farmě nadbytečné. Farmáři tyto potřeby běžně ignorují,
aniž by na tom ekonomicky ztráceli. Zavírají zvířata do miniaturních
klecí, mrzačí jim rohy a ocasy, oddělují matky od potomků a selektivně
šlechtí monstra. Zvířata velmi trpí, ale přesto přežívají a množí se.
Není to popřením nejzákladnějších principů darwinovské evoluce? Teorie
evoluce prohlašuje, že všechny instinkty a pudy se vyvinuly ve prospěch
přežití a reprodukce. Pokud tomu tak je, nedokazuje pokračující
reprodukce hospodářských zvířat, že jsou všechny jejich potřeby naplněny?
Jak může mít kráva "potřebu" která není nezbytná pro přežití a reprodukci?
Pro
přežití a reprodukci musel starobylý divoký dobytek efektivně
komunikovat, spolupracovat a soutěžit. Je nepochybně pravda, že se
všechny instinkty a pudy vyvinuly proto, aby vyhověly evolučním tlakům
na přežití a reprodukci. Když tyto tlaky vymizely, instinkty a pudy,
které zformovaly, se naráz nevypařily. I když již nepomáhají přežití a
reprodukci, stále formují subjektivní zážitky zvířete. Fyzické,
emocionální a sociální potřeby současných krav, psů a lidí nereflektují
nynější podmínky, ale spíše evoluční tlaky, se kterými se utkávali
jejich předci před desítkami tisíc let. Proč mají moderní lidé tak rádi
sladkosti? Není to proto, že bychom v 21. století do sebe museli ládovat
zmrzlinu nebo čokoládu kvůli přežití. Spíše je to tím, že když naši
předci narazili na sladké, zralé ovoce, nejrozumnější věcí bylo sníst ho
nejvíc, co nejrychleji to šlo. Proč mladí muži jezdí lehkomyslně,
zaplétají se do násilných hádek a hackují internetové stránky? Je to
proto, že poslouchají prastaré genetické příkazy. Před sedmdesáti tisíci
lety mladý lovec, který riskoval život při pronásledování mamuta a
zastínil své soupeře, získal ruku místní krasavice – a nám teď takové
macho geny způsobují problémy.
Přesně tatáž evoluční logika utváří život krav a telat na našich
průmyslových farmách. Dávný divoký dobytek patřil mezi sociální zvířata.
Za účelem přežití a reprodukce musel efektivně komunikovat,
spolupracovat a soutěžit. Jako všichni sociální savci se divoký dobytek
učil nezbytné sociální dovednosti hrou. Štěňata, koťata, telata a děti
milují hru, protože jim tuto potřebu vštípila evoluce. V divočině si
potřebovaly hrát. Pokud by to nedělaly, nenaučily by se sociálním
dovednostem nutným pro přežití a reprodukci, a také by v první řadě
vůbec neexistovaly, pokud by si jejich předci tyto dovednosti neosvojili.
Podobně pak evoluce vštípila štěňatům, koťatům, telatům a dětem
nepřekonatelnou touhu po poutu s jejich matkou. Náhodná mutace
oslabující pouto matky a dítěte byla odsouzením k smrti.
Co se stane, když nyní vezme farmář mladé tele, separuje ho od matky, dá
ho do malé klece, naočkuje proti různým nemocem, dá mu jídlo a vodu a
když je dost staré, uměle je oplodní spermiemi býka? Z objektivního
pohledu toto tele již nepotřebuje mateřské pouto nebo kamarády na hraní,
aby přežilo a rozmnožilo se. O všechny potřeby se postarají lidští páni.
Ze subjektivní perspektivy ovšem tele stále cítí silnou potřebu pouta s
matkou a hry s ostatními telaty. Pokud tyto potřeby nejsou naplněny,
tele velmi trpí.
Toto je základní lekce z evoluční psychologie: potřeby vytvořené před
tisíce generacemi jsou stále subjektivně pociťovány, i přesto že v
současnosti již pro přežití a reprodukci nejsou nutné. Je tragické, že
zemědělská revoluce dala lidem moc zajistit přežití a reprodukci
hospodářských zvířat i přes ignoraci jejich subjektivních potřeb.
Následkem toho jsou hospodářská zvířata nejúspěšnějšími zvířaty na světě
a zároveň jsou individuálně nejzbídačenějšími, která kdy existovala.
Za
posledních několik staletí se situace jenom zhoršila. Tradiční
zemědělství ustoupilo průmyslovému farmaření. V tradičních společnostech
jako je starověký Egypt, Římské impérium nebo středověká Čína měli lidé
velmi dílčí chápání biochemie, genetiky zoologie a epidemiologie.
Důsledkem toho byly jejich možnosti nakládání se zvířaty omezené. Ve
středověkých vesnicích běhaly slepice volně mezi domy, zobaly semena a
červy z hromady odpadu a budovaly si hnízda ve stodole. Kdyby se
ambiciózní venkovan snažil zavřít 1000 slepic do přeplněného kurníku,
výsledkem by zřejmě byla smrtící ptačí chřipka, která by vyhubila
všechny slepice i mnoho vesničanů. Žádný kněz, šaman nebo čarodějnice by
tomu nezabránili. Jakmile ale moderní věda dešifrovala tajemství ptáků,
virů a antibiotik, mohli lidé začít podrobovat zvířata extrémním
životním podmínkám. S pomocí očkování, léků, hormonů, pesticidů,
klimatizace a automatických krmítek je nyní možné namačkat desítky tisíc
slepic do malých klecí a produkovat maso a vejce s bezprecedentní
efektivností.
Osud zvířat v
takovýchto průmyslových zařízeních se stal jednou z nejnaléhavějších
etických otázek naší doby, rozhodně z hlediska počtu, kterého se to týká.
V těchto dnech žije většina velkých zvířat na průmyslových farmách.
Představujeme si, že je naše planeta obydlena lvy, slony, velrybami a
tučňáky. To může být pravda na kanálu National Geographic, ve filmech
Disneyho nebo dětských pohádkách, ale ne ve skutečnosti. Svět obsahuje
40 000 lvů, ale oproti tomu je tu asi 1 miliarda domestikovaných prasat;
500 000 slonů a 1,5 miliard domestikovaných krav; 50 milionů tučňáků a
20 miliard slepic.
V roce 2009
žilo v Evropě 1,6 miliard divokých ptáků. Ten stejný rok evropský masný
a vaječný průmysl vypěstoval 1,9 miliard kuřat a slepic. Dohromady
všechna domestikovaná zvířata na světě váží asi 700m tun v porovnání s
300m tun lidí a méně než 100m tun velkých divokých zvířat.
To je důvodem, proč osud hospodářských zvířat není okrajovým etickým
problémem. Týká se většiny velkých tvorů na zemi: desítek miliard
cítících tvorů, z nichž každý disponuje komplexním světem vjemů a emocí,
ale žije a umírá na ýrobní lince průmyslu. Před čtyřiceti lety
publikoval morální filosof Peter Singer kanonickou knihu Osvobození
zvířat, která významně přispěla ke změně názorů lidí.. Singer tvrdil, že
průmyslové farmaření je zodpovědné za více bolesti a trápení než všechny
války v historii dohromady.
Vědecký výzkum zvířat hrálo v této tragédii tristní roli. Vědecká
komunita použila rostoucí vědomosti o zvířatech především k manipulaci
jejich životů, aby efektivněji sloužily lidem. Přesto však ty stejné
vědomosti bez pochyb prokázaly, že hospodářská zvířata jsou cítící
bytosti se spletitými sociálními vztahy a sofistikovanými
psychologickými vzorci. Nemusí být tak inteligentní jako my, ale zcela
jistě znají bolest, strach a osamělost. Mohou jako my trpět i být
šťastná.
Je nejvyšší čas
vzít si tato vědecká zjištění k srdci, protože jak možnosti lidstva
rostou, naše schopnost škodit nebo prospět ostatním zvířatům roste také.
Po 4 miliardy let byl život na planetě Zemi řízen přírodním výběrem.
Nyní je stále více řízen lidskými plány. Biotechnologie, nanotechnologie a umělá
inteligence brzy lidem umožní přetvořit žijící tvory novými radikálními
způsoby, které redefinují samotný smysl života. Když budeme utvářet
tento statečný nový svět, měli bychom vzít v úvahu blaho všech cítících
tvorů, ne jenom Homo sapiens. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|