-
-
Na
komoru
-
(Několik poznámek k fenoménu myslivosti na počátku
nového milénia)
-
Stanislav
Komárek
Jak nás
poučuje etymologický slovník jazyka českého, pochází slovo myslivec ze
slovesa mysliti a údajně odráží velkou intelektovou náročnost přelstění
zvěře za dřevních časů, zejména pak před obecným rozšířením palných
zbraní. To je už dávno. Nerad bych v úvodu dalekosáhle mluvil o tom, jak důležitý
byl lov v dávných lovecko-sběračských fázích vývoje lidstva a že i
dlouho po přechodu k zemědělství byl zdrojem důležitého doplňku živočišných
bílkovin k potravě – nejedná se tu jen o neolit, ba ani ne o středověk
– ještě v 19. století chytali naši sedláci ve velkém na jídlo zpěvné
ptáky. Druhou polovinou pravdy ovšem je, že i u lovecko-sběračských národů
největší část potravy, někdy i 90%, posbíraly či utloukly ženy a děti
a nejisté úlovky velkých zvířat, tvořící jakousi třešničku na dortu,
představovaly ze strany mužů jakousi kombinaci neplánovaného přilepšení
a bojového sportu (některá etnika, např. Eskymáci, by se z tohoto schématu
vymykala, ale v méně extrémních podmínkách tomu bylo téměř všeobecně
takto).
Svou roli hrála i obrana společenstva před velkými šelmami. Lovecké
aktivity většinou platily jako zástupné za válečnické a představovaly i
určitý praktický trénink – kdo vyřídí oštěpem jaguára, zajisté si
poradí i s bližním. U řady etnik byl zásadnější lovecký úspěch vůbec
podmínkou přijetí mezi dospělé muže – takto třeba u Masajů zabití lva
(pozdější početní nerovnováha mezi Masaji a lvy působila vážné společenské
komplikace a pro nejednoho mladíka bezesné noci). U jiných etnik hrálo
pochopitelně podobnou roli i zabití nepřítele. Přeskoky mezi válkou a
lovem byly na denním pořádku: „…běžte střílet tapíry a kance, nestřílejte
ženy, které nejsou k jídlu. …Vy byste pořád zabíjeli jenom lidi – polévku
z lidí nemohu jíst, ale polévku ze zvěřiny ano, tu jím a břicho mám syté.
Dnes se nevracejte bez kořisti! Pak teprve uvěřím, že jste hrdinové!“
– takto uklidňoval své vraždychtivé poddané zkušený yanoámský náčelník
ve vzpomínkách Heleny Valero (E. Biocca: Sama mezi Indiány, Orbis, 1973).
V diferencovanějších společnostech přestával být lov, už kdysi prestižní
činnost, pro všechny a stal se výsadou mocných. Asyrské a babylónské reliéfy
ukazují vládce při ubíjení lvů, levhartů, divokých oslů a dalších
divokých zvířat – poddaní už jenom nahánějí – starověký vládce je
bohem na zemi, vládne nejen lidem, ale i levhartům a antilopám, je „pojídačem
lvů“. Jméno starobabylónského krále Nemruda či Nimroda, bohatýrského
lovce před Hospodinem se zachovalo přes starozákonní podání (Gn 10,8-9) ve
zlidovělé podobě jako označení vášnivého lovce podnes, česká lidová
verze „ňimrod“ je vskutku půvabná.
I
ve střední Evropě patřil okázalý lov velkých zvířat k obrazu mocných
od Karla Velikého až po poslední Habsburky. Pokud u prvního jmenovaného
bylo třeba k lovu ještě skutečnou udatnost – z Písně o Niebelunzích víme,
že při jednom z honů na dnešní Šumavě ulovil zubra, losa, čtyři mohutné
pratury a tajemné zvíře zvané schelch (snad prý to byl divoký kůň tarpan,
či dokonce rosomák?), u Františka Ferdinanda d´Este už se jednalo o jakousi
orgii zmechanizovaného zabíjení a sebevětší frustrace spojená s dlouholetým
čekáním na trůn je pro to vysvětlením jen nevydatným – zážitek z
Konopiště v tomto směru patří k nejhlubším, jaké si může přítel
honby poskytnout.
Po celý středověk a zejména raný novověk, až tak do poloviny 19. století,
byl v zemích většiny Evropy lov monopolem šlechty. Poddaní většinou mohli
lovit pouze tzv. škodnou a drobné ptáky, i ty často ovšem s předkupním právem
feudálního pána na kořist. Paradoxně zachránil tento stav věcí větší
zvířata před vyhubením, protože tresty za přestup zákazů byly vskutku
drakonické – historie rožmberského regenta Jakuba Krčína, který běžně
vydával sedláky ze upytlačeného zajíce na šibenici, nebyla ničím ojedinělým.
Dosti odlišná byla situace třeba v osmanské říši, kde lov neměl zdaleka
takovou prestiž – turečtí sultáni měli sice svůj lovecký revír Belgrad
ormani za Istanbulem, ale zdaleka ne všichni byli nadšenými lovci.
Ve většině
říše bylo dovoleno komukoli lovit cokoli a díky tomu zůstala větší zvěř
jen na nejodlehlejších místech – podobně tomu bylo i s kácením a vypalováním
lesů. Evropští poddaní touto diskriminací pochopitelně dosti trpěli –
ne snad až tak fakticky, ale cítili celé opatření jako nesmírnou potupu. Výhradní
honební práva šlechty byla i jednou z nikoli nepodstatných příčin, vedoucích
k vypuknutí Velké francouzské revoluce. Po uvolnění monopolu pak někdejší
feudální manýru v malém začalo napodobovat jak venkovské obyvatelstvo, tak
i zámožné měšťanstvo, v pozdějších dobách i stranické funkcionářstvo
zemí východní Evropy.
Samostatnou kapitolu by pak tvořily i lovy koloniální, kdy si i drobný úředníček
mohl zastřelit zvíře, o němž v mateřské zemi snili i vévodové a jeho
vkusně preparovanou hlavou ozdobit svůj salón. Jak se v tomto oboru vkus mění,
můžeme vidět, přečteme-li si dnes Hemingwayovy Zelené pahorky africké. Počínaje
tak řekněme šedesátými lety dvacátého století se situace začíná
trochu měnit – pro dámy z lepší společnosti už přestává být salonfähig
halit se do tygřích kožešin a mezi významnými činy premiérů kulturních
států už těžko může figurovat seznam jejich úlovků z doby parlamentních
prázdnin. Je zcela běžné, že zábava, chápaná kdysi jako elitní, poklesá
později na lidovou a nakonec začíná být pociťována jako nekulturní. Štvanice
na divou zvěř v římském cirku zahajovali císařové a platily za vybranou
kratochvíli, pro blaho říše zcela nutnou. Ještě životopisec posledních
Rožmberků Václav Březan vypráví, že při jakési slavnostní příležitosti
na Krumlově „veliký medvěd raketlí pálen a štván“.
V Anglii počátku 19. století už byly podobné výjevy jen zábavou nejnižších
vrstev a definitivně zakázány byly r. 1835. Dnes by u většiny populace asi
vyvolávaly nevoli a nevolnost. Zdá se, že lov bude následovat hry v aréně
s jistým zpožděním, ale stejně zákonitě (veřejné mínění se ve vztahu
ke zvířatům dosti mění – úsloví typu jako pes u boudy, psa by nevyhnal,
spráskat jako psa, utopit jako štěně byla ještě počátkem 20. století
zcela ze života, v dnešním poněkud přepjatém prostředí psích salónů a
klinik už znějí nevěrohodně).
Vzhledem k tomu, že u nás na rozdíl třeba od Ruska či Kanady nemá lov žádnou
významnější ekonomickou hodnotu a pokročilé zemědělství skýtá každému
živočišných bílkovin, co hrdlo ráčí, je zajímavé se zamyslet nad tím,
co vlastně drží tento anachronismus při životě. Kdybychom se někoho z
myslivců zeptali, odpověděl by nepochybně, že láska k přírodě. S lidskými
láskami je to obecně takové, že mají tendenci svůj předmět deformovat,
ne-li ničit, namísto dát mu trochu prostoru k autonomnímu vývoji. Už
Aristoteles se ptal, zda liška chytá zajíce proto, že je miluje nebo proto,
že je nenávidí. Vzhledem ke skutkové podstatě je to konec konců jedno a
ambivalence v pocitech patří k lidské podstatě jaksi neoddělitelně (konec
konců i bozi, koho milují, toho křížkem navštěvují).
Zdá se, že na subjektivní motivaci lidských počinů sejde jen nepatrně,
pokud vůbec – nejedno milované zvířátko je dětmi utaháno k smrti,
nejedna milovaná žena se dočká modřin v obličeji. Nevědomost nejenže hříchu
činí, ale v podstatě je to jejich máti a jediný zdroj. Často opakovanou
tezí rovněž bývá, že myslivci musejí o přírodu pečovat, jinak by se těžce
porušila, ne-li zanikla. Jako biolog musím se vším důrazem prohlásit, že
je to nesmysl. Příroda je prastarým seberegulačním systémem a nejlépe o
sebe pečuje sama, má-li k tomu jen kousek prostoru. Pochopitelně musíme v
potu tváře udržovat pole, louky, zahrady a kulturní lesy, protože jsou,
abychom jich mohli užívat, z někdejšího stavu daleko vychýlené (v případě
našich lesů se nenechme mýlit, jedná se v zásadě o smrkovou zahrádku, lišící
se třeba od pole se zelím pouze svou víceletostí a menším užíváním
herbicidů).
Společenství
volně žijících zvířat se mezi sebou reguluje samo, pouze by bez našeho přičinění
vypadalo trochu jinak, než vypadá a nedala by se z něho pravidelně odebírat
zvěřina. Kromě periferie velkých měst by asi zmizeli bažanti, přivezení
kdysi do Evropy z lesů u jižního Kaspiku, těžko by se možná udrželi původem
korsičtí mufloni či maloasijští daňci, zatímco severoamerické ondatry by
prosperovaly zajisté dobře. V praxi by se stejně jakýsi lovecký management
nad spárkatou zvěří musel udržovat (její současná hustota je, ač se to
nezdá, chovem udržována na vyšší hladině nežli tomu třeba bylo v nedotčených
lesích předkolonizační Ameriky). Vlk, její hlavní dravec, je dávno pryč
a na jeho reintrodukci je těžko pomyslit. Nikoli proto, že by snad ohrožoval
lidi či dobytek – ovce se u nás chovají jen málo a krávy na pastvě v létě
pochopitelně nenapadne, ba by si nikdo přítomnosti vlků dlouho ani nevšiml,
ale která česká matka by pak pustila ještě dítě do lesa? Hanebná
historie s Karkulkou ještě nebyla vlkům zapomenuta a těžko si představit v
očích lidu archetypálnější šelmu – medvěd, reálně mnohem rizikovější,
by se jistě dočkal lepšího přijetí.
To, že třeba koroptev je „lepší“ zvíře nežli řekněme krkavec či mořský
orel, je pravda tak nanejvýš kulinární. I tzv. tlumení škodné má dnes význam
jen pro bezpečí polodomácích zvířat bez klecí, tj. bažantů a hybridních
rouensko-divokých kachen, které by bylo mnohem snáze lovit na nabízený rohlík
a chytit rukou. Chov slepic či holubů, který by normálně hojným výskytem
drobných šelem či pernatých dravců trpěl, se stává i na našem venkově
jevem mizejícím. Možná by bylo na místě nechtít rozšířit svou moc až
do poslední hraboší nory a nechat volně žijící živočišstvo, pokud to
jen lze, jeho osudu.
Nevíra
v tuto možnost se trochu podobá nevíře hyperprotektivních rodičů, že
jejich dítě bez jejich vytrvalé „pomoci“ a kontroly nezahyne. Nezahyne,
ale bude trochu jiné, nežli by si představovali. Tzv. politicky brizantní témata
mi byla vždy protivná, neboť univerzitní činovník by se měl z povahy své
práce od reálné politiky držet dál, ani nejsem sympatizantem ekologických
hnutí v mnohých aspektech jejich činnosti. Přesto mi to nedá, byť i jaksi
post festum své názory na tuto věc nezformulovat. Jistě se setkají s
odporem, namnoze rozhořčeným, či alespoň s nálepkou „nerealistického
idealismu“.
V polovině 19. století by jistě také řada lidí v tehdejší Evropě řekla,
že dětská práce ve fabrikách je a bude nezbytná, či na americkém Jihu,
kdože by ty líné negry přinutil k práci. Jak obě věci dopadly, víme dobře.
Prorokovat relativně brzký zánik myslivosti jako fenoménu je zajisté věc
poměrně málo vděčná (čistě akademicky by mne zajímalo, jak by v této věci
dopadlo eventuelní všelidové hlasování, pokud by něco podobného, jako třeba
v Rakousku, náš systém znal – pro relativní převahu městského
obyvatelstva by se dalo čekat ledacos).
Myslivost má nepochybně i své pozitivní aspekty (nemám zde na mysli
argumentování tunami zvěřiny, argumentace škodami na zemědělských a lesních
kulturách by byla nepochybně pádnější). Je lépe, pokud někdo pociťuje
potřebu střílet na živé cíle, střílet na zajíce či vrány než na lidi
(klasik etologie Lorenz mluví o potřebě kanalizace vrozené agrese, byť má
na mysli především sport – i drezúra služebních plemen psů poskytuje zážitky,
dostupné jinak jen dozorcům vězňů či důstojníkům v opresivních režimech,
psi, selektovaní po tisíciletí v podstatě na masochistní povahu, to ostatně
snášejí mnohem lépe než lidé).
Myslivost je rovněž rezervoárem tradic, namnoze velmi bizarních a malebných.
Má jakési přídechy tajného bratrstva, ať už svým ozbrojováním a nošením
zbraní, což se běžným lidem téměř zapovídá, tak třeba tajnou řečí,
sahající do hluboké minulosti. Takto se u zvířat namísto oči říká světla,
ocas u jelena se jmenuje kelka, u lišky chvost a u zajíce pírko (nevím, zda
jsou tyto abstrozity ještě předmětem zkoušek, ale předpokládám, že
ano). Trochu to připomíná svět, v němž se policista jmenuje vejška, peníze
vata a krádež čórka.
Jiné,
dnes už zaniklé aspekty se týkaly lidové magie, obvyklé kdysi u všech činností,
kde záleželo na náhodě a štěstí - proto si lidová obrazivost většinou
představovala čerta v podobě mysliveckého mládence s tetřívčími pery na
levé straně klobouku, eventuelně s obligátním kopýtkem. Rovněž sdružování
a bujaré oslavování má své nezastupitelné místo a ve venkovských komunitách
jsou myslivecká sdružení páteří společenského života vůbec, podobně
jako třeba hasičské spolky. Tato funkce by jim, třeba po úspěšném lovu
na asfaltové holuby a oprášení starých trofejí zajisté mohla zůstat –
požárníci také v typickém případě nezakládají požáry, aby si mohli
zahasit, a fungují šťastně a spokojeně.
Myslivectvo funguje i jako příčné bratrstvo, nečekaně propojující příslušníky
různých sociálních uskupení, kteří by se jinak nesetkali, podobně jako církve
a sekty, sportovní a exkluzivní kluby, sexuálně minoritní bratrstva a další
fenomény. Snad pro tuto sílu a archaičnost se kolem myslivosti a legislativy
o ní odvíjí tolik rozjitřených emocí. Měl bych jako přítel historie
tendenci staré tradice vždycky konzervovat a hájit, ale někdy soudím, že
by stačila jejich povrchní a zkultivovaná podoba – hlavy českých pánů
na Staroměstském rynku by taky asi potěšily jen vybrané.
(I dlouhodobé kolísání stavů
drobné zvěře souvisí s činností myslivců v pozitivním i negativním
smyslu jen nevýrazně a odhalit jeho skutečné příčiny je obtížné.
Koroptví přibývalo až do 30. let 20. století a ač se dá soudit, že jim
rozorání mezí a chemizace zemědělství jistě neprospěly, začal jejich úbytek
už před jejich počátkem a pokračoval i po výrazném zredukování bezhlavé
aplikace pesticidů po r. 1990 – dnes jsou koroptve hojné jen na zcela nečekaných
místech, třeba letištích a okrajích velkoměst. Křepelky, jichž ubývalo
podobně, se začaly vracet už před revolucí a dnes je jich poměrně dost.
Stavy zajíců a bažantů naopak stoupaly až do počátku sedmdesátých let
(dobře si na tuto jejich přemíru pamatuji, s trochou nadsázky se dá říci,
že typickým nedělním obědem z podzimu této
éry byl zajíc, zajídaný bažantem). Poté nastal opět pád – tvrdit v
obecné rovině, že příčinou toho či onoho úbytku (maxima se jaksi pokládají
za samozřejmá) jsou pesticidy a změna zemědělských či lesnických
technologií, je tak všeobjímající pravda, že je jen jakousi
zmodernizovanou formou výroku, že tvář bohyně Diany se od nich odvrátila.
Pro více než sto let trvající úbytek, či v současnosti už téměř
vymizení tetřevů a tetřívků se jako příčina střídavě uvádí odstřel
kohoutků na tokaništích, rozvoj lesní turistiky, znovurozšíření divokých
prasat a další obtížně ověřitelné faktory. K podobným jevům, byť s
kratší periodou, dochází i ve zcela málo člověkem ovlivněných biotopech
typu severských lesů a jsou známy a studovány už bezmála sto let a u drobných
hlodavců jsou (s ještě kratší periodicitou) obecně známy.Tento krátký výtah
z jinak mnohem spletitější problematiky tu uvádím jen pro doplnění, aby
bylo patrno, jak málo jsou oprávněné různé brožurkové „pravdy“ o příčinách
toho nebo onoho jevu v živém světě – mimolidská příroda si běží
mnohem více svou vlastní dynamikou, nežli si obvykle připouštíme, byť les
nemá svůj „ústřední výbor“.)
|
|
|
|