|
|||||||||||||||||||
Melanie Joy, Ph.D, Ed.M, je sociální psycholožka a autorka knihy Why We Love Dogs, Eat Pigs, and Wear Cows. Zkoumá ideologii stojící za jedením masa a důvod, proč jsou některá zvířata považována za milé společníky, zatímco jiná jsou považována za jídlo. Dr. Joy je profesorkou psychologie na Massachusettské univerzitě v Bostonu a po mnoho let studovala psychologii speciecismu. V knize We Love Dogs, Eat Pigs, and Wear Cows používáte termín „karnismus“ abyste vysvětlila, proč si naše společnost myslí, že krávy, prasata a kuřata jsou dobrá k jídlu, zatímco jedení krys, štěňat a papoušků v nás vyvolává spíš nevolnost. Můžete nám vysvětlit co "karnismem" myslíte? MJ: Karnismus je termín, které používám pro neviditelný systém víry nebo ideologie, která nás od momentu, kdy jsme odstaveni učí, abychom se necítili znechuceni, když dojde na jedení zvířat, které naše kultura klasifikovala jako "jedlé". Karnismus je v podstatě protikladem veganství nebo vegetariánství. Karnisty pak nazývám ty, co jí zvířata. Často se o karnistech zmiňujeme jako o „všežravcích“, "masožravcích" nebo "jedlících masa". Tato označení jsou ovšem zavádějící a vůči právům zvířat spíše škodlivá. Posilují předpoklad, že jedení zvířat je přirozené a normální, což jsou dva nejvíce zakořeněné a podmanivé mýty užívané k ospravedlnění karnismu. Termíny "všežravec" a "masožravec" popisují fyziologické dispozice jednotlivce spíše než ideologickou volbu: všežravec je organismus (živočich), který může trávit potravu rostlinného i živočišného původu, masožravec potřebuje k přežití přijímat maso. Fráze "jedlík masa" se zaměřuje na chování, jakoby ti, co jí maso, jednali mimo systém své víry. (Zvažme, že vegany a vegetariány nenazýváme "jedlíky rostlin".) Ve zkratce, pokud jedení zvířat není biologická nutnost, pak je to volba - a volby mají vždy původ ve víře/přesvědčení. Nicméně, zastírání karnismu místo toho dělá z jedení zvířat něco daného, jakoby to byli jen vegani a vegetariáni, kdo k jídelnímu stolu přináší víru/přesvědčení.
Ve své knize popisujete obranný mechanismus, který karnisti používají,
aby je jedení masa nezneklidňovalo. Můžete nám o těchto obranných
mechanismech říci více?
Primární obranou karnismu je jeho neviditelnost a hlavní způsob, jak
systém udržet neviditelný, je
nepojmenovat ho. Když
něco nevidíme,
nemůžeme o tom mluvit a když o tom nemůžeme mluvit, nemůžeme to
zpochybňovat nebo napadnout. Dalším obranným mechanismem je
ospravedlnění; ve své knize popisuji, co považuji za
Tři N
ospravedlnění: jedení zvířat je normální, přirozené (natural) a nutné.
Není překvapující, že stejné argumenty byly využívány k podpoře mnoha
dalších násilných ideologií. Tyto Tři N ztrácejí na své síle, když jsou
odhalena jako obranné mechanismy a ne jako absolutní pravdy, jak je karnistická kultura prezentuje.
MJ:
Knihu jsem napsala pro karnisty i vegany a vegetariány. Pro karnisty
jsem ji napsala nejen proto, abych jim jednoduše pomohla pochopit,
proč by neměli jíst zvířata, ale hlavně kvůli tomu, aby si uvědomili,
proč zvířata jedí a abychom o tom spolu vedli diskuzi a ne jim kázat. Pro vegany a vegetariány jsem napsala knihu, abych jim
pomohla cítit se více zakotveně ve své volbě a aby ji byli schopni
lépe obhájit; aby pochopili karnisty a mohli tak efektivněji
komunikovat a pochopili systém, na jehož změně pracují.
Pokud jsou ke spokojenosti s jedením masa pro
lidi potřeba takové komplikované obranné mechanismy, proč se prostě více
lidí nestane vegetariány?
Zaprvé, protože začlenění karnistů je pro obhajobu veganství
fundamentální, musíme porozumět lidem, které se snažíme zasáhnout.
Velmi často například předpokládáme, že fakta porazí ideologii
("Kdybyste jen znali pravdu o mase, vejcích a mléčných produktech, nikdy
byste zvířecí produkty nejedli") a neuznáváme, že je tu komplexní
psychologie, která karnistům umožňuje taková fakta ignorovat. Konečně, když pochopíme, že konzumace masa není jen osobní záležitost etiky, ale nevyhnutelný důsledek hluboce zakořeněné víry, ideologie, radikálně tím změníme způsob, jakým přemýšlíme a mluvíme o problému .
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Peter Matějček, Útok na masožrouty zahájen(úryvek z článku, celý zde: www.ceskapozice.cz )Podle americké autorky Melanie Joyové žijeme v brutálním systému, který považuje vraždění zvířat za naprosto normální, a dokonce nutné... V rámci své doktorské práce Joyová vedla řadu rozhovorů s lidmi pracujícími na jatkách, bio farmáři, masomilci i vegetariány. Psycholožka u dotazovaných bez výjimky zjistila pocit viny z toho, jak dnešní společnost se zvířaty zachází. Aby dotyční tento morální rozpor překonali, využívají nejrůznější psychologické obranné mechanismy. Jejich chování je prý silně ovlivněno ideologií tak rozšířenou a zakořeněnou, že její principy jsou považovány za součást selského rozumu. Právě tuto ideologii Joyová ve svém kontroverzním bestselleru nazývá karnismus... Podle některých statistik na jatkách přijde každou minutu o život 124 tisíc zvířat. Joyová sice uznává, že každé utiskování je jiné, ideologie za ním jsou ale velmi podobné: „Je to mentalita, jež nám umožňuje vnímat živého tvora jako pouhou věc. Nakonec není rozdíl v tom, zda týráte zvíře anebo zotročujete člověka.“ Karnismus je podle autorky knihy stejně brutální ideologie jako mnohé další. „Bez násilí bychom se k masu nedostali. Jedna skupina vykořisťuje ve svůj prospěch jinou,“ vysvětluje. |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|