Malé
vánoční pokrytecké zamyšlení
Zvíře
z mrazáku
Ondřej
Neff
Kdo si víc
zaslouží naši pozornost, útrpnost a posléze ochranu? Kapr masakrovaný o vánočním
čase, americký krocan vražděný a po milionech pojídaný v Den díkuvzdání,
nebo obyčejná mořská treska, která je na širém moři průmyslově vybíjená
tak efektivně, že jí hrozí vyhubení? Nebo je to liška, na niž se pořádají
hony? Nebo kočky a psi čekající v nekočičích a nepsích podmínkách v
čínských řeznictvích na to, až je kočičí a psí řezník podřízne? Otázka
je to složitá, odpověď jednoduchá: soucit si zaslouží ten živočich,
který se dostane do médií, a ten soucit je úměrný pozornosti, již média
jsou schopna vyvolat a udržet. Takže ve dny adventní to je kapr. Živoří ve
strašných podmínkách. Je ubíjen před očima dětí. Pokud není ubit hned,
zabijí ho doma - neodborně, a tedy ještě hůř. A když ho nezabijí a pustí
do řeky, čeká ho ještě horší smrt šokem, hladem a zimou.
Jak se na to budeme dívat za padesát let? Troufnu si odhadnout, že za padesát
let se budou kapři dál prodávat, ale v menší míře, a za sto let už vůbec
ne a v lidech zůstane povědomí o barbarském věku, kdy lidé chovali zvířata
jen proto, aby je mohli zavraždit a sníst. Významně otevřel v devatenáctém
století tento problém anglický spisovatel
Herbert
G. Wells,
tvůrce hlavních témat moderní science fiction. V
románu Až
spáč procitne
popisuje společnost, jak bude vypadat dvě stě let po vydání knihy, tedy na
konci jedenadvacátého století. Tamním
lidem se dělá špatně jenom při pomyšlení, že by měli pojídat maso zvířete.
Amarouny, vykřiknete, jakmile si vzpomenete na český televizní seriál Návštěvníci.
Tam bylo prezentováno více méně to, co si představoval Wells. Zvířecí
nebo lidský život, jedno i druhé se těší ochraně.
Tato myšlenka v mnoha lidech žije už dnes, jejich počet roste, a dá
se čekat, že jednoho dne převládne. Souvisí s nadcházející érou
neoviktoriánské pokrytecké morálky. Lidé vyděšení svobodou na sebe navěsí
cetky zápovědí a příkazů, norem a zákazů, dobrovolně, nejdřív bez cizího
přičinění. Postupně pod tlakem z vnějšku, jak bude neoviktoriánců přibývat.
Letos ještě kapra koupíte volně, za pět let budete předmětem úsměšků,
za deset let vám ho budou dodávat diskrétně domů a pak živého kapra oželíte
a naservírujete rodině amaroun. Živočišného původu.
Bude vynalezeno umělé maso, budou chováni umělí živočichové psali o tom
Cyril Kornbluth s Frederickem Pohlem v románu Obchodníci
s vesmírem: kuřecí maso je naklonováno, roste do objemu hory masa, kuřecí
plátky se z něho odkrajují jako z obrovského gyrosu. Ten je živý, avšak
bez vědomí, necítí bolest, necítí strach, netrpí. Je to strašná představa
anebo konejšivá? To si povíme, až to přijde, a že to přijde, je jisté.
Jako každé pokrytectví nese i neoviktorianismus prvky absurdity. Chráníme
zvířata a můžeme tu ochranu dotáhnout ad absurdum. Ovšem, představuje si
někdo, že králík nebo veverka nebo holub, pokud budou důsledně chráněni,
zemřou ve vysokém věku v kruhu milující rodiny, obklopeni láskou a péčí?
Nikoli. Na každé zvíře lezoucí, plovoucí, běhající nebo létající čeká
strašná smrt hladem, zimou, úrazem anebo smrt ve spárech jiného zvířete,
které jeho zabitím oddálí svoji vlastní strašnou smrt. Jenže na to nemyslíme
a nechceme myslet a nebudeme myslet, protože by to plašilo naši představu o
nás samotných. To, že píši o pokrytectví, naprosto neznamená, že sám
nejsem pokrytec. Nepůjdu ke kádi a neukážu prstem a nenechám zabít kapra.
O Štědrém dnu si dám pořádnou porci rybích prstů. Sám sebe přesvědčím,
že nepocházejí z živočicha. Pocházejí ze škatule, a škatule pochází z
mrazáku. Pokoj vám, i všemu živému, amen.
Pramen:
Lidové
noviny
První
dvě fotky jsou ze stránky Dobrovolných hasičů Mydlovary ze soutěže
Hlubocký kapr
pozn.
Ano, i tak se dá omlouvat zabíjení a konzumace masa...... Ale pokrok tu je, p.Neff
už nechodí ke kádím, ale do ledničky.
Nakonec
si příště dá ty amarouny :-)
Ulice
našich měst se v
předvánočním
čase
mění v rybí jatka.
Plastová podložka místo dřevěného prkénka,
to
je jediná změna, která prodej kaprů na ulicích v posledních letech
potkala.
Je škaredý český vánoční zvyk trápení kaprů prodlužovat doma ve vaně.
Prodej
přímo z kádí byl v minulosti nutný,
ryby
se musely prodávat živé, protože tehdy se ještě nedaly skladovat a uchovávat
delší dobu,
dnes se to dodržuje z hloupé tradice.
V současnosti by už nebyl problém
ryby po výlovu a
vysádkování zamrazit a takto prodávat, nebo aspoň nevydávat zákazníkovi
domů zaživa v igelitové kabele. V mnohých
civilizovaných zemích je
to už dávno zakázané.
Oblíbená atrakce pro děti
- živý kapr ve vaně, je pro ryby noční můrou. Teplota vody v kádi se
pohybuje kolem nuly a najednou se kapr přinese domů a strčí do chlórované
vody, která má kolem dvaceti stupňů. Pro kapry je pak smrt jistě skutečným
vysvobozením.
Ryby
mají komplexní nervový systém, stejně jako orgány, které jsou schopny přijímat
bolestivé podněty. V roce 1976 uspořádala
Britská královská společnost
pro odstranění krutosti vůči zvířatům
nezávislou diskusi o myslivosti a
rybolovu. Předsedal ji lord Medway, známý zoolog. Podařilo se dokázat, že
ryby mají stejnou vnímavost k bolesti jako všichni ostatní obratlovci.
Ryby při bolesti a strachu vydávají vibrační zvuky, ale protože bývají
pro lidské uši neslyšitelné, mohou někteří ctihodní lidé sedět
spokojeně u vody a vychutnávat klid, zatímco chycené ryby vedle nich neslyšně
naříkají.
Novinář a cestovatel Vojtěch Sláma ve své knížce Amazonie píše:
„Zdejší rybáři mají politováníhodné zvyky - ryby nezabíjejí, ale
nechávají je jednoduše leknout. Je to velmi tristní podívaná, protože
sumečci při umírání vydávají kdákavé srdceryvné zvuky…“.
"Naštěstí" naši čeští kapři naříkají neslyšně.
|
|
|
|
|
|
|
|