Zpráva o utrpení, za které můžeme všichni
Touto
scénou začíná kniha švýcarské novinářky
Milly
Schärové-Manzoliové
Holocaust, která u nás poprvé podává ucelenou zprávu o skrytém světě
pokusných laboratoří. U jejího zrodu nechybělo dobrodružství. Aktivista několika
spolků na ochranu zvířat, bývalý učitel
Max
Keller, využil své práce
ve švýcarské dozorčí komisi pro pokusy na zvířatech a během pracovních
návštěv laboratoří shromažďoval tajně a v rozporu se slibem mlčenlivosti
záznamy o pokusech, které později předal autorce. Ihned po vydání knihy
Keller komisi opustil, ale jiné sankce jej nepostihly. Dílo sklidilo nečekaný komerční úspěch: německy a italsky vyšlo již pětkrát, francouzsky čtyřikrát, anglicky dvakrát. České vydání je premiérou v postkomunistickém světě. Autorce lze vytknout, že informace nepodává s chladným novinářským odstupem, aby si na jejich základě mohl názor vytvořit sám čtenář. Naopak: zvolila si emocionální jazyk a pro experimenty se zvířaty nenachází jedinou polehčující okolnost. Místo úplných informací (u velké části příkladů chybí, proč vědec určitý pokus provádí) spílá "nehorázným, eticky pokleslým" vivisektorům. Ale i pro ty, kteří nesdílejí autorčiny jednostranné názory, přináší četba jedno důležité poselství: za věcmi, které s naprostou samozřejmostí používáme (ať je to mýdlo, acylpyrin nebo třeba repelent), je utrpení tisíců zvířat.
Ze
strohých vědeckých zápisů, které Max Keller uloupil v laboratořích,
cituje autorka průběh pokusů, počet použitých zvířat a jména vivisektorů.
Vše doplňuje vlastním komentářem.Vědci z curyšské univerzity voperovali
kočce dvě elektrody do mozku a postupným zapínáním proudu při plném vědomí
zvířete zkoumali, z kterých míst v mozku pocházejí obranné reakce (syčení,
uši sklopené vzad, naježená srst).
Při
jiném pokusu zavedli kočce elektrický drát do oka a pouštěním proudu
pozorovali "změny vzrušivosti zrakového systému".Pokusům podobného
rázu slouží stovky zvířat, kromě koček i opice, holubi, želvy, králíci,
ryby či žáby. Prof.
Akert například
"spotřeboval" během jednoho letního semestru 1147 pokusných zvířat,
tedy zhruba osm denně. Během jednoho z pokusů byl kočce dodán penicilin k
vyvolání epilepsie. Současně jsou dvěma otvory v lebce do mozku zaváděny
různé roztoky, jimiž se zkoumá reakce mozkové kůry. V čase největších
epileptických záchvatů je zvíře navíc drážděné pomocí elektrod
zavedených do mozku. Po několika týdnech takovýchto pokusů je kočka
usmrcena.
Právě
neurofyziologické pokusy uvádí autorka jako příklad nesmyslného vědeckého
bádání, které kromě umučených zvířat nepřináší žádné výsledky.
"Příčiny nespavosti, agresivity, duševních nemocí, které se při
experimentování s mozky zvířat hledají, nám ani po desetiletích výzkumů
známé nejsou," tvrdí. Podivná je podle ní i logika, podle které je při
pokusech zkoumána psychika uměle vydrážděného tvora. "U kterého
pacienta se epilepsie objevila proto, že mu byl do mozku implantován
kobalt?"V roce 1981 skupina profesora
Klötiho, ředitele
Univerzitní oční kliniky v Curychu, zbavila deset koček a dvacet krys očí
pro studium oční sítnice. Dalším deseti kočkám byla poškozena oční
rohovka a pak roztříštěno oko nárazy magnetické kuličky. Výzkum zaplatil
Fond boje proti slepotě a její prevenci. K různým druhům pokusů si vědci
vybrali různé druhy zvířat. Kočka, díky svým bystrým smyslům, je
"předurčena" pro experimenty v neurofyziologii, pes bývá využíván
při chirurgických pokusech, protože je dostatečně velký a dobře
spolupracuje.
Zkoušení
kosmetiky je v knize popisováno na příkladě dvou nejznámějších, tzv.
Draizových
testů: K provedení
Draizova kožního testu je nejdříve oholena srst na hřbetě zvířete
(obvykle králíka) a pak je na toto místo opakovaně (4 - 5x) přilepena náplast
a poté stržena. Tím se dosáhne stržení povrchové ochranné vrstvy kůže.
Pak je na toto "živé" místo aplikována látka a přikryta obvazem.Draizův
oční test spočívá ve vstřikování testovaných látek do spojivkového
vaku a na rohovku králíka. První reakcí mučeného zvířete je silné slzení.
Po několika dnech se oko zanítí, infikuje a nakonec je testovanou syntetickou
látkou zničeno. Nastupuje slepota, z oka se stane hnisavá koule, která není
ničím jiným než ukrutnou bolestí v hlavě zvířete. Poté je oko vyjmuto a
dále zkoumáno. Jsou laboratoře, v nichž je zvíře zabito, v jiných je život
zvířete zachován, neboť je možno ještě použít druhé, zdravé oko. Podle
západoevropských aktivistů jde však v takových případech jen o špičku
ledovce. "Drtivá většina pokusů nemá opodstatnění. Vědci je provádějí
pro své disertační práce, jako demonstraci pro studenty nebo prostě proto,
že na ně dostávají peníze," píše Manzoliová. Jako "nevyhnutelný"
nemůže být podle ní označen ani jeden pokus. Právě na tuto skutečnost
spoléhají aktivisté při podávání žalob, k nimž často připojují prohlášení
uznávaných vědců, odpůrců vivisekce, že stejné výsledky by se daly získat
i jinou metodou.Ve sporech mezi vivisektory a ochránci zvířat dávají soudy
zpravidla za pravdu pokusníkům. V knize se uvádí příklad z roku 1981, kdy
byla podána žaloba na vědce, který pokusně ozařoval psy radioaktivními látkami.
Soudce odmítnutí žaloby zdůvodnil tím, že "pokusy na zvířatech jsou
důležité pro medicínský pokrok a úkolem soudu není nařídit vyšetřování
technických a morálních aspektů vědeckých metod uznávaných po celém světě".
Podobně vyřešil spor mezi vědci a ochránci zvířat německý ústavní
soud: základním právem člověka je svoboda výzkumu.
Odpůrci
pokusů se ale nevzdali a lobbují za změnu ústavy. Jako protiváha
"svobody vědeckého výzkumu" by se podle ochránců zvířat měla
uzákonit klauzule, že "zvířata jako živá stvoření je stát povinen
ochraňovat".Ve Švýcarsku, kde se změna ústavy připravuje, očekávají
zelení aktivisté výrazné omezení pokusů. Před šesti lety zde na toto téma
proběhlo dokonce referendum. Obhájci pokusů v něm těsně zvítězili (o čtyři
procenta), ale zavázali se k omezení laboratorních testů na oblast medicínských
a farmaceutických pokusů v jasně vymezených případech. Od té doby se sice
některé normy zpřísnily, ale testy v kosmetice (v ČR ZAKÁZÁNY V ROCE
2003), chemickém nebo vojenském výzkumu dosud zakázány nebyly. Český
parlament přijal zákon o ochraně zvířat už v roce 1993, ale případ
laboratorních zvířat je v něm pojednán jen stroze. Všechny podrobnosti měly
upravit dodatečné ministerské vyhlášky, ale ty dosud neexistují, takže přísně
právnicky vzato, veškeré pokusy se dnes v Česku dějí nezákonně.Jednotlivé
pokusy schvaluje tzv. etická komise, jež funguje v každém výzkumném zařízení
a je složena z vědců, kteří podobné pokusy sami provádějí. Kontrolu v
laboratořích smí u nás podle zákona provádět pouze odborník s biologickým
vzděláním. V západní Evropě bývají členy takových komisí i laici (například
spisovatelé, filozofové, psychologové apod.), ale u nás poslanci na naléhání
biologů podobný způsob kontroly odmítli s vysvětlením, že laik problému
nerozumí.
Člen
Společnosti pro vědu o laboratorních zvířatech dr.
Ivo Kunstýř si
v Lidových novinách postěžoval, "že ideologicky motivované a
emocionálně vedené kampaně proti pokusům na zvířatech omezují svobodu vědeckého
výzkumu a vedou k ničení pracovních příležitostí".
Ve
vědecké obci existují ještě lapidárnější argumenty. Pokusník z
Masarykovy univerzity v Brně
Patrik
Munzar v témže listu píše:
"Vše živé - a tedy i zvířata - tu je pro člověka. Jinými slovy,
jeden umírající stařec je vždy nesrovnatelně cennější než tisíc psů."
Jenže
vivisektor, jak připomíná Manzolivá, nestojí před jasnou volbou typu: použiji-li
těchto dvacet opic, zachráním tím tohoto člověka. Řezání do živého se
děje s nadějí, že jednou možná něco...Zastánci vivisekce používají ještě
jeden letitý argument: "Za rok připadne jeden pokusný pes na pět tisíc
lidí," uvádí v LN dr. Kunstýř. "Ale ve spotřebě masa za rok připadne
váhově zhruba půlka prasete na jednoho člověka." Ať už má náhlá
starost vědců o miliony prasat nebo slepic doživotně zavřených v těsných
klecích zemědělských farem jakoukoli motivaci, jedno pomíjí: hospodářská
zvířata jsou dnes proti týrání chráněna a žádné z nich nemusí prožít
několik měsíců života s otevřenou, každý den bolestivě jitřenou ranou. 27.01.1997 - Marek Švehla, RESPEKT
„Už jste někdy nahlédli za dveře biologických laboratoří s nápisem VSTUP ZAKÁZÁN ? Jsou stovky, snad tisíce takových dveří. Bývají součástí univerzit, větších nemocnic, najdete je ve výzkumu farmaceutických laboratoří i v testovacích (nebo jak je nazývají) odděleních výrobců čisticích prostředků, výrobců kosmetiky, v laboratořích spadajících pod ministerstva vojenství a dokonce ve státem placených laboratořích testujících nové potravinové výrobky. Jednou se mi podařilo za takové dveře vstoupit. Byla to relativně malá a relativně slušná laboratoř v jedné známé torontské nemocnici. Přesto, to , co jsem tam viděl, mě budilo ze sna dalších pět let. Lidi, kteří v těchto laboratořích pracují, neradi o své práci a svých pokusech hovoří. Nemají rádi publicitu. Na jedné straně je to pochopitelné. Nechtějí se stát terčem radikálních ochránců zvířat. Na druhé se možná také necítí volně hovořit o utrpení, kterého jsou denně svědky. (Mladý svět ). Možností, jak "vědecky" trápit zvíře, je nekonečně mnoho: operace bez umrtvení, pálení, leptání žíravinami, zmrazování, drcení , simulované autonehody, znehybnění , podvýživa, nedostatek tekutin, vyvolaná agrese, izolace nebo naopak přeplnění klecí, elektrické šoky, snížení či zvýšení atmosférického tlaku, infikovaná poranění, zvířata jsou oslepována, nucená užívat drogy, zkouší se na nich bělidla, spreje, čističe na trouby, parfémy, laky na vlasy, inkousty, barvy, snáší přivozené infarkty, peptické vředy a epileptické záchvaty, jsou cílem při použití vojenských zbraní, ozáření radiací, zkouší se na nich bakteriologické zbraně, polykají brzdovou kapalinu i karburátorový čistič…. Utrpení je mnohdy zbytečné: Například až do roku 1983 trvalo, než v USA federální úřady prohlásily, že žíraviny jako louh, čpavek, nebo čističe na trouby nemusejí být testovány v očích králíků při plném vědomí… Vše toto se může odehrávat jenom díky našim předsudkům, jež nám nedovolují připustit si utrpení bytostí, které nepatří do našeho vlastního druhu. HOLOCAUST: Knížka novinářky Milly Schärové-Manzoliové, která u nás poprvé podává ucelenou zprávu o skrytém světě pokusných laboratoří. U jejího zrodu nechybělo dobrodružství. Aktivista několika spolků na ochranu zvířat, bývalý učitel Max Keller, využil své práce ve švýcarské dozorčí komisi pro pokusy na zvířatech a během pracovních návštěv laboratoří shromažďoval tajně a v rozporu se slibem mlčenlivosti záznamy o pokusech, které později předal autorce. Knížku vydala Nadace Spisovatelů za práva zvířat. Jana Štroblová, spisovatelka, předsedkyně Nadace Spisovatelé za práva zvířat : „ Samozřejmě byly námitky i proti tomu, že kniha o utrpení zvířat se jmenuje Holocaust. Ten název je však zcela namístě. Holocaust byl logickým vyústěním nelidského jednání , jaké si lidé předtím beztrestně vyzkoušeli na zvířatech. Původní význam slova Holokaust je "zápalná oběť ". Oběť umírající rukou velekněze, který přisluhuje vyššímu záměru. "Přinést oběť" většinou neznamená "obětovat se," ale "obětovat." Rozliční velekněží, ať už se snaží zapůsobit na jakékoli božstvo, přece neobětovávají sami sebe. S neslýchanou samozřejmostí zasvětí utrpení a smrti někoho jiného; jeho kůži prostě nasadí za sebe, za svou rodinu , za svůj rod nebo národ , někdy snad přímo za lidstvo. Jeden z nejnebezpečnějších podobných veleknězů, doktor Mengele, prováděl jak známo za druhé světové války pokusy na lidech - v zájmu nadlidí:“ Ve jménu této morálky nacisté dopouští v roce 1942 dokonce i pokusy na živých lidech. Na kritiku z humanních pozic odpovídali, že je téměř rovna zradě. Lékaře, který se zdráhal podílet se na pokusech, podrobili zdrcující kritice, protože „odmítá pokusy na lidech, ale klidně nechává umírat statečné německé vojáky na následky podchlazení". Co by člověk pro „dobro“ národa nebo celého lidstva neudělal , žádná špatnost není dost špatná… Robert J. White z Clevlandské metropolitní obecné nemocnice se specializuje na transplantace opičích hlav a jejich udržování při životě v živném roztoku poté, co byly odděleny od těl. Je dokonalým příkladem vědce, který považuje laboratorní zvíře za „ výzkumný nástroj –on sám skutečně řekl, že účelem jeho práce na oddělených opičích hlavách je nabídnout živou laboratorní pomůcku “ pro výzkum mozku. Podle Whitea je „ zahrnutí zvířete do našeho etického systému filozoficky zbytečné a operativně nemožné. “ (P.Singer, Osvobození zvířat) Dr.
Robert White, ředitel Laboratoře výzkumu neurologie a mozku je hlavní
postavou v oblasti výzkumu týkajícího se transplantací mozku. V článku
nazvaném „Na obranu vivisekce"
popisuje svůj výzkum: „V roce 1964 se nám poprvé v celé historii medicíny
podařilo zcela oddělit mozek primáta od těla a spojením s vaskulárním
systémem jiné opice jsme dokázali, aby začal pracovat. To samé se nám posléze
podařilo s mechanickým zařízením napodobujícím oběh v srdci, plících,
ledvinách, zatímco zároveň docházelo k pravidelnému oběhu krve i přes
tento mozek. Měli jsme z toho nesmírnou radost, protože vědci se o tento
chirurgický zákrok marně pokoušeli již celých sto let. Až ve třicátých
letech dr. Alexis Carrel, laureát
Nobelovy ceny, ve spolupráci s plukovníkem Charlesem
Lindberghem dokázali udržet při životě téměř všechny orgány
oddělené od těla... Na okraj budiž připomenuto, že dr. Carrel měl ve své
době obrovské problémy s odpůrci vivisekce."
|