Křesťanství a zejména křesťanské církve však
mají ještě jeden, takříkajíc "interní" důvod, proč se zabývat
ekologickými otázkami, proč "zelenat": Ačkoliv sociologické výzkumy
religiozity, založené na výzkumu veřejného mínění ukazují v procentických
výpočtech, jak je naše společnost sekulární či "ateistická",
současný svět je plný hledání a zájmu o spirituální oblast života. Ten
však dnešní církve se svým učením nedokáží naplnit, a lidé se často
uchýlí do náboženského eklekticismu (synkretismu) či k sektám. Součástí
tzv. nové spirituality bývá právě touha po jiném vztahu člověka a přírody.
Také proto se křesťanská teologie začíná intenzívně zabývat
environmentálními otázkami. Právě "zelenání" církví patří k
nezbytným podmínkám nové christianizace Evropy a Světa. Ať už tedy z toho či onoho důvodu, mezi
teology i křesťany-laiky jsou čím dál tím častěji diskutována témata,
která by donedávna byla považována za heretická. Křesťanská teologie možná
stojí před novou reformací, která tentokrát souvisí m.j. právě s důsledným
promýšlením ekologických problémů. Z celé řady osobností, které snad můžeme
označit jako "reformátory", jmenuji např. H. Skolimowského, J.
Cobba, M. Foxe, E. Drewermanna, ale je jich mnohem víc. Pro ekoteologii je
charakteristické, že se už neobírá podílem viny křesťanů na vzniku
ekologické krize (jako před třiceti lety Lynn White) ale v environmentální
perspektivě již rozpracovává konkrétní teologická témata. U nás o
teologických otázkách nově přemýšlí v ekologické etice Erazim Kohák
(např. v kapitole o Etice bázně boží v Zelené svatozáři). Dál se ještě
zmíním o Janu Hellerovi. O změnách postojů k přírodě v křesťanském myšlení
se může český čtenář přesvědčit v časopise Teologické texty nebo
Souvislosti. Velký kus práce na tomto poli koná Ekologická sekce České křesťanské
akademie. Provokativně vůči stereotypům v křesťanském myšlení píše
ne-teolog Bohuslav Blažek. Právě na jeho podnětu, uveřejněném v knížce
"Venkov-města-média”, bych chtěla ukázat, že debata o duchovních
aspektech ekologických problémů už nabývá konkrétní podoby a že může
být zajímavá. Cituji: "Je absurdní představa některých křesťanů,
že splatí svůj dluh vůči ekologii tím, že začnou být tolerantnější vůči
rostlinám a zvířatům. Ekologický postoj znamená především radikální
otevřenost vůči problémům". To jsou přece slova, která inspirují k diskusi. Souhlasím s citovaným výrokem jako s vyjádřením
požadavku hluboké změny. To, že křesťané chtějí změnit vztah ke zvířatům
a rostlinám, a že je k tomu teologové nabádají, se mi však jeví jako nadějné
a pozitivní. Leží přede mnou kniha německého katolického teologa Eugena Drewermanna "O nesmrtelnosti zvířat". Je doprovozena drastickými historickými kresbami, které ilustrují praktiky novověké vědy v pokusech na zvířatech, zejména praktiky vivisekce. Autor knihy činí průlom do dosavadní teologie právě prostřednictvím fundamentální proměny vztahu ke zvířatům. Cituji např.: ”křesťanská nauka o výlučné nesmrtelnosti člověka ideologicky legitimuje jakýkoliv způsob trýznění” (str.25) , ”křesťanský západ nezná etický kodex, v jehož světle by se utrpení zvířete rovnalo utrpení člověka” (str.33), ”v nás lidech se pouze zjevuje to, co je jakožto ´duch´ objektivně realizováno všude ve světě; jinými slovy: pokud mají podíl na věčném životě lidé, proč ne zvířata?” (str.39), ”Téměř
nikdo z dnešních píšících teologů nebere na vědomí, že naši
nejbližší příbuzní, gorily a šimpanzi, disponují stejnými vrozenými výrazovými
gesty jako lidé: smějí se a pláčou, projevují radost i strach, umí být něžní
i vzteklí a ve spánku se jim zdají sny. Kde jsme vlastně vzali tu
troufalost, že jsme těmto živým bytostem, jejichž inteligence a citový
repertoár odpovídá přibližně stavu našich vlastních předků před
zhruba dvěma milióny let, brutálně zničili jejich životní prostor a
nakonec odsoudili několik málo přeživších exemplářů k věčnému zajetí?”
(str.45) Také Jan Heller vztahuje často své uvažování
ke zvířatům a rostlinám, např. ve své metafoře o člověku - pastýři
stvoření. Činí tak méně odvážně než Drewermann, na naše poměry nicméně
převratně. Domnívám se, že snaha o změnu vztahu ke zvířatům
a rostlinám je v křesťanské kultuře schůdná cesta pro změny ve vztahu ke
Světu vůbec. Je založena na soucitu a odpovědnosti člověka vůči Stvořiteli,
což jsou tradiční atributy křesťanství. Vztah ke zvířatům je tedy vhodný
bod, kde začít s proměnou postojů. Život se psem je pro začátečníka v
ekologické etice schůdnější a nadějnější lekce, než záchrana pralesních
či mokřadních ekosystémů, ač mají ekologicky jistě větší význam než
ekologicky problematičtí domácí mazlíčci. Mohli bychom uvést i jiné příklady dnešních
environmentalistických debat v křesťanském prostředí a v teologii. Týkají
se např. rozpačitého křesťanského názoru na vývoj biotechnologií,
inspirace jinými náboženstvími, např. buddhismem v rámci tzv. velké
ekumeny. Otvírá se dokonce tak citlivá oblast, jako je regulace porodnosti. Má
odvahu do ní sáhnout Erazim Kohák (str. 70
Zelené svatozáře), či zmíněný
Eugen Drewermann: ”Žijeme v době, kdy veškeré debaty o ochraně přírody
a životního prostředí musejí prokázat svoji věrohodnost přístupem, jejž
zaujímají k otázce kontroly porodnosti. Pokud má zůstat alespoň šance
na přežití zbytku zatím ještě početných druhů živočichů a rostlin, především
v tropických deštných pralesích, musí lidský druh poprvé ve svých dějinách
přestat následovat Boží přikázání z ráje, jež zní: ´Ploďte a
množte se a naplňte Zemi´” (str.23) Mimochodem, i to je doklad, jak právě apel na
soucit ke zvířatům lze při důkladném promýšlení rozšířit do
ekologických makro-problémů. Jak může přinést onu "radikální otevřenost
vůči problémům", po níž volá Blažek. A na závěr ještě jednu ilustraci radikálně
nového tématu, opět nastoleného Bohuslavem Blažkem (ve 3. čísle letošních
Literárních novin): "Zdá se mi nešťastná představa, že v Písmu
bylo jednou provždy řečeno vše, co člověk do konce časů potřebuje znát,
a že dnešnímu křesťanovi, chce-li být solidární s ekologickým
imperativem, stačí, aby si v Bibli vyhledal patřičné - možná jen dosud
nedoceňované - výroky a Ty začal aplikovat. Ani lidé, ani Bůh za těch
dvacet století nelenili." Tady by patrně biblista a starozákonník Jan
Heller nesouhlasil. Ale to není důležité. Důležité je, že v současné
teologii je odvážnými mysliteli kypřena půda ke změně. Jde o to, aby
nebyla zpátky zabetonovávána církevní hierarchií, případně strnulými učiteli
na teologických fakultách. Ale ze všeho je nejdůležitější, že jsou vůči
přírodě citlivější a že se nebojí nově přemýšlet budoucí teologové.
Pozoruji zpovzdálí např. situaci na Evangelické teologické fakultě.
Studenti tam chystají v dubnu konferenci o ekologických otázkách. Neměla by
zůstat mimo naši pozornost.
|
|
|
|
|
|