|
|||||||||||||||||
Na úvod text od Johna Henryho Newmana: "Krutost ke zvířatům je jako kdyby člověk nemiloval Boha." Ve věci zvířat se angažuji více než 40 let. A co se za ty roky změnilo? Občas to vypadá, že jsme vůči utrpení zvířat citlivější. Za posledních 40 let rozhodně došlo ve Spojeném Království k významným krokům. Byl zakázán hon a štvaní zvěře, kožešinové farmy taktéž, bedny pro telata, kotce pro prasnice a bateriové klece se postupně vyřazují z provozu. Na zvířatech se už netestuje kosmetika a omezilo se experimentování na lidoopech. V roce 2006 byla poprvé v historii uzákoněna prostřednictvím „The Animal Welfare Act " „povinnost se starat“ o domácí zvířata. Oporou těmto legislativním změnám byl dramatický nárůst filosofických prací pojednávajících o morálním postavení zvířat, téměř vždy kritických vůči dosavadní praxi. Tyto práce zase vycházely z vědeckých dat, která prokazují, že přinejmenším všichni savci zakoušejí nejenom fyzickou bolest, ale i duševní utrpení včetně strachu, šoku, traumatu, stresu, úzkosti, napětí a hrůzy. Tyto prožitky byly dříve považovány za výhradně lidské. I přesto se zneužívání zvířat podobá mnohohlavé hydře. Když jednu hlavu useknete, naroste druhá. Ačkoli jsme na začátku devadesátých let byli svědky poklesu počtu experimentů, v současnosti jsou zpět na úrovni 80. let - jenom ve VB jich v roce 2010 bylo přes 3,7 milionů. Mnoho z těchto experimentů má příčinu v obrovském nárůstu genetických manipulací, jejichž prvními oběťmi jsou zvířata. Jen co jsme se zbavili nejhorší stránky průmyslového farmaření, opět čelíme vývoji "mega mlékáren", kde je až osm tisíc krav permanentně drženo uvnitř budovy bez přístupu přirozeného světla a pastvy. Nedávno jsme slyšeli o plánech na "mega výkrmny prasat", které by pojaly alespoň 30 000 zvířat. Více než kdy dříve děláme ze zvířat stroje na jídlo. A podhoubí krutosti ke zvířatům nevykazuje známky ústupu. Stížnosti na kruté zacházení, které vyšetřovala RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) se rok od roku zvyšují - z 137 245 v roce 2007 na 159 686 v roce 2010. Je to způsobeno tím, že jsou lidé citlivější nebo tím, že jsme se stali bezcitnějšími? Na závěry je ještě brzy, ale celkový trend je zneklidňující. Čím to je, že jako společnost nevidíme, že by se týrání zvířat, stejně jako týrání dětí, nemělo tolerovat? Část odpovědi leží v naprosté politické netečnosti. Vláda neudělala ke zmaření plánů na "mega-mlékárny" vůbec nic. I přes zdrcující podporu zákazu používání "divokých" zvířat v cirkusech DEFRA i premiér mlží. Vláda stále manévruje ve snaze obnovit lov se psy. Předchozí vláda alespoň připravovala k prozkoumání vztah mezi zneužíváním zvířat a lidským násilím, ovšem současná vláda vše odložila. … Namísto frustrující reformy by vláda měla vyzdvihnout fakt, že Británie vedla hnutí za ochranu zvířat, a projevit lítost nad skutečností, že teď tak zaostává a rázně by měla podporovat iniciativy RSPCA , aby byla Británie méně krutou zemí.
A teď se dostáváme k církvím. Kde jsou? Odpovědí je, že se v této debatě
nenacházejí. S několika málo, velmi málo čestnými výjimkami - angličtí
arcibiskupové a biskupové se k tomuto problému v poslední dekádě dokonce
ani nevyslovili. Téměř všichni církevní představitelé, kteří jsou při
lamentování o sociálních politikách běžně hovorní, nezaznamenávají
krutost ke zvířatům ani jako problém. Lehkomyslně mluví o
environmentální zodpovědnosti, ale když dojde na konfrontaci našich
konkrétních povinností ke vnímajícím tvorům, utichnou. (Sabrinina
pozn. Bohužel podobně i hlava katolíků papež František) To, co je pravdou
o učení církve, je ještě pravdivější u církevní liturgie. Modlitbu za
dobro ostatních božích stvoření v liturgii nenajdete. A proč je tomu
tak, že na křesťanské průkopníky, jako je Arthur Broome, zakladatele
RSPCA, není pamatováno?
Myslíme si, že Bůh se zajímá jen o lidský druh. To je chybná linie,
která se vine skrze téměř celou historickou i současnou teologii. Později, když jsem si udělal titul PhD na téma doktríny stvoření Karla Bartha, jsem žasl, jak Barth bez uzardění definuje stvoření jakožto antropologii: „… v praxi doktrína stvoření znamená antropologii - doktrínu člověka". A znovu: "Ten, který je v biblické zvěsti nazýván Bůh se očividně nezajímá o úhrn věcí a bytostí, které stvořil, ani o konkrétní bytosti v tomto úhrnu, ale o člověka…“. Taková omezenost od někoho, kdo je zřejmě největším teologem všech dob, bere člověku dech.
Už teď znám všechny obvyklé reakce. "My lidé jsme stvoření k obrazu Božímu", říkává se.
Ale
Bůh, k jehož obrazu jsme stvořeni, je Bůh lásky, milosrdenství,
spravedlnosti. Je obtížné vidět, jak stvoření k tomuto obrazu může
ospravedlnit působení bolesti, ať už jsou motivy jakékoli. Novější
výklad
říká, že "obraz Boží" a "vládnutí“ jdou ruku v ruce: lidé mají
reprezentovat laskavou starost o stvoření, která je Bohu vlastní. Pokud
někdo skutečně věří, že je Bůh milosrdný a že lidé jsou stvořeni k Božímu
obrazu, jsou pak naše povinnosti jasné: musíme být rovněž laskaví, a to
nejenom vůči ostatním lidem, ale vůči celému božímu stvoření. Lidé jsou
jedinečným způsobem Bohu zodpovědní za to, jakým způsobem vykonávají
svou pravomoc. Z první kapitoly Genesis vyplývá, že Bůh stvořil lidi a
pověřil je jako zástupcům Boha na zemi pečovat o stvoření. Nemáme být
ani tak "páni" jako "služebníci". "Ale Bible se zabývá spásou člověka", tvrdí se. Inu, z mého pohledu to tak má být. Lidé potřebují být zachráněni ze své špatnosti a násilí. To, že zvířata budou vykoupena, mi přijde docela zřejmé - nakonec, jsou morálně nevinná a bezúhonná, ne hříšná a špatná, tak jako lidé. Otázkou není, zda zvířata budou v nebi, ale zda tam budou i nějací lidé. Toho, jak je otázka zvířat tak nedbale odbývána, mám už docela dost. "Spíše než o zvířata bychom se měli starat o děti", tvrdí se. Tohle tvrzení docela přehlíží skutečnost, že to byli členové RSPCA, kteří pomohli se založením NSPCC (ochrana dětí) a že zakladatelé RSPCA Wilberforce a Shaftesbury, což jsou jen dva příklady, pracovali stejně tvrdě pro trpící děti jako pro trpící zvířata. Věděli to, co musíme také my pochopit - že příčina krutosti je nedělitelná. Svět, který si krutosti ke zvířatům nevšímá, je nebezpečný i pro lidi. "Neměli bychom utrácet a plýtvat kvůli zvířatům, když lidé hladoví", tvrdí se. Jak všichni víme, kdybychom se všichni stali vegetariány nebo dokonce vegany, bylo by na světě více jídla. Zvířata chovaná na maso jsou proteinovými stroji naruby, jelikož obilím, kterým krmíme zvířata, bychom mohli nakrmit hladové lidi. Ve skutečnosti však zpravidla zvířata tak nehýčkáme. S některými domácími mazlíčky se zachází okázale, ale RSPCA se musí každý den potýkat s tisíci zvířaty, která jsou zneužívána, zanedbávána, se kterými se zachází jako s nahraditelnými jednorázovými věcmi. RSPCA a další na zvířata zaměřené organizace mají nezáviděníhodný úkol zachránit zvířata z rukou těch, kteří je nejenom ani zdaleka nehýčkají, ale nedávají jim ani tu základní péči. "Ale lidské utrpení má přednost", argumentuje se. Všechno utrpení je utrpením. Je součástí velké ješitnosti a arogance lidského druhu se domnívat, že pouze lidské utrpení je důležité. Co je koneckonců nejvýše politováníhodné na utrpení malých dětí, zejména nemluvňat? Je to jistě to, že se nemohou zastupovat sama, nemohou dát nebo odepřít svůj souhlas, nemohou plně chápat, jsou bezbranní a zranitelní a především jsou morálně nevinní a bez úhony. Ale všechny tyto okolnosti jsou stejně platné i v případě zvířat. John Henry Newman argumentoval, že "Krutost ke zvířatům je jako kdyby člověk nemiloval Boha". Podobně, ale ještě silněji se vyjádřil anglikánský duchovní Humphry Primatt ve svém velkém díle Povinnost milosrdenství a hřích krutosti (The Duty of Mercy and the Sin of Cruelty) v roce 1776. Tato kniha ovlivnila Arthura Brooma. Ten ji po smrti Primatta pro druhé vydání pomáhal revidovat. Primatt napsal: " Můžeme obhajovat svou víru a náboženství, které vyznáváme, ale krutost je ateismus, můžeme se chlubit křesťanstvím, ale krutost je nevěra. Můžeme vyznávat svou víru, ale krutost je největší kacířství". Bez jakékoli neúcty k ateistům (koneckonců, byl jsem jím kdysi sám), musí to takto být řečeno z křesťanské perspektivy. A jak víme, že je to pravda? Zde se dostáváme z teologického hlediska k rozhodující úvaze: naše moc nebo panování nad zvířaty musí být vztaženy k tomu jak to vidíme v životě Ježíše Krista. Ježíš nám poskytuje to, co nazývám "paradigma inkluzívní morální velkorysosti", které upřednostňuje slabé, zranitelné, chudé, ty na okraji společnosti a vyvrhele. Primatt pokračuje: „… krutý křesťan je stvůra nevděku, hanba svého vyznání a bere Kristovo jméno nadarmo…“. Ale pokud je velkorysost skutečně Bohem dané paradigma, pak by to také mělo být příkladem pro lidské panování nad zvířecím světem. Doktrína vtělení znamená oběť "vyššího" pro "nižší", ne opačně. A pokud věříme, že je model božské velkorysosti pravdivý, je těžké chápat, jak jinak mohou lidé interpretovat svůj výkon moci nad vnímajícími tvory. Když mluvíme o lidské nadřazenosti, mluvíme o ní správně jen to té míry, když zmiňujeme nejenom Kristu podobné panování, ale i Kristu podobnou službu. Není panování bez služby a není služby bez panování. Naše neobyčejná hodnota mezi stvořením spočívá v naší neobyčejné hodnotě pro ostatní.
Závěrem bych chtěl říci toto: uctíváme falešného Boha, jestliže uctíváme
sami sebe nebo jestliže si myslíme, že Bohu záleží jen na lidech, když
si myslíme, že naše moc nad zvířaty je samo ospravedlnitelná, nebo když
považujeme krutost k jakémukoli stvoření za malou, nevýznamnou nebo když
si dokonce myslíme, že Bůh zcela přehlíží toto námi způsobované utrpení. Anglikánský kněz Arthur Broome ustanovil v roce 1824 RSPCA jakožto "křesťanskou společnost založenou na křesťanských principech". Viděl, že křesťanská láska a soucit, pokud mají být opravdové, musí přesahovat oblast lidských bytostí. Někteří z nás o tuto vizi stále usilují a stále žijí v této naději. |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Prof. Andrew Linzey PhD, DD (1952) je patrně nejvýznamnější soudobý teolog zabývající se právy zvířat na základě biblické zvěsti. Reverend anglikánské církve Dr. Linzey je profesorem teologie na University of Oxford, zakladatelem známého ústavu Oxford Centre for Animal Ethics a držitelem první akademické hodnosti v oboru Ethics, Theology and Animal Welfare na světě. Je autorem nesčetných článků a autorem nebo spoluautorem dvaceti knih v oblasti teologie a morálního postavení zvířat, z nichž známé jsou zvláště Animals and Christianity , 2007, Animal Theology , 1994 a Christianity and the Rights of Animals , 1987. Shora uvedená Animal Gospel 1998 |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Jedna z celkem typických odpovědí věřících na
FB: |
|||||||||||||||||
|